현대 사회에서 기업은 크고 작은 위기에 다양하게 노출되어 있다. 그리고 이러한 위기를 어떻게 극복하느냐에 따라서 위기는 말 그대로 위기가 되기도 하고, 혹은 기회가 되어 뜻하지 않았던 전환점이 되기도 한다. 최근 국민의 생명과 건강에 직결된 의약품을 개발·제조·판매하는 제약바이오 기업들에 대한 이슈가 끊이질 않았다. 이물질 논란, 발암물질 검출, 임상 실패, 리베이트, 품목 허가 취소 등 다양한 위기가 발생하면서 해당 기업뿐만 아니라 의약산업 전반에 걸쳐 좋지 않은 영향을 미치고 있다. 이에 따라 제약바이오 기업에게 위기관리 커뮤니케이션 전략의 필요성과 중요성이 더욱 요구되고 있다. 이 연구는 제약바이오 기업의 위기 사례 중 최근 가장 이슈가 되었던 코오롱생명과학의‘인보사케이주 품목허가 취소’사태를 사례로 선정하고, 기업의 위기관리 커뮤니케이션 전략과 그에 따른 공중의 반응을 온라인 기사와 댓글을 통해 살펴보았다. 이를 위해 ...
현대 사회에서 기업은 크고 작은 위기에 다양하게 노출되어 있다. 그리고 이러한 위기를 어떻게 극복하느냐에 따라서 위기는 말 그대로 위기가 되기도 하고, 혹은 기회가 되어 뜻하지 않았던 전환점이 되기도 한다. 최근 국민의 생명과 건강에 직결된 의약품을 개발·제조·판매하는 제약바이오 기업들에 대한 이슈가 끊이질 않았다. 이물질 논란, 발암물질 검출, 임상 실패, 리베이트, 품목 허가 취소 등 다양한 위기가 발생하면서 해당 기업뿐만 아니라 의약산업 전반에 걸쳐 좋지 않은 영향을 미치고 있다. 이에 따라 제약바이오 기업에게 위기관리 커뮤니케이션 전략의 필요성과 중요성이 더욱 요구되고 있다. 이 연구는 제약바이오 기업의 위기 사례 중 최근 가장 이슈가 되었던 코오롱생명과학의‘인보사케이주 품목허가 취소’사태를 사례로 선정하고, 기업의 위기관리 커뮤니케이션 전략과 그에 따른 공중의 반응을 온라인 기사와 댓글을 통해 살펴보았다. 이를 위해 포털 사이트를 통해 위기 상황에 대한 299건의 관련 기사와 2,825개의 댓글을 수집하여 분석하였다. 연구 결과, 공중은 위기 단계 중 초기 단계에 가장 관심을 기울이고 반응도 호의적인 공중이 많았는데 이는 위기 발생 시 초기 대응의 중요성을 시사한다. 또 기업의 이미지 회복 전략과 언론 커뮤니케이션의 실행 전략에 따라 공중의 태도가 긍정적 혹은 부정적으로 다르게 나타났다. 먼저, 이미지 회복 전략 중 사과전략 & 사건의 공격성 축소 전략에 대해서 공중은 가장 높은 호의적 반응을 보였으며, 흥미롭게도 책임회피 & 사건의 공격성 축소 전략도 두 번째로 높은 호의적 반응을 보였다. 다음으로 언론 커뮤니케이션 전략에 대해서는 일반 기사에서는 공중이 대체로 중립적 반응이 많았으나, 기업의 언론 커뮤니케이션 전략에 따라 부정 혹은 긍정의 입장으로 이동했으며, 사례에서는 언론 커뮤니케이션 전략에도 불구하고 대체로 부정적 댓글이 많았다. 이는 제약바이오 기업의 언론 커뮤니케이션 전략 실행에 있어서 상황적·방법적 요소에 대한 다양한 시사점을 제공한다. 이외에도 기업의 위기관리 커뮤니케이션 전략의 방법뿐만 아니라, 위기 상황 시 쌍방향 커뮤니케이션을 위한 요소로 댓글 반응 모니터링을 통해 공중의 반응을 파악하고 고려해야 함을 시사한다. 이 연구는 기존의 실험 연구가 주를 이루었던 것과 대비하여 제약바이오 기업의 실제 사례 연구를 진행하였다. 위기 발생 시 기업의 위기관리 커뮤니케이션 전략과 그에 따른 댓글을 통해 실증적인 공중 반응을 분석하였으며, 이를 통해 제약바이오 기업의 의약품 관련 위기 상황 시 이미지 회복 전략 및 언론 커뮤니케이션 전략 수립 및 실행에 대한 실용적 시사점과 댓글의 활용 방안에 대한 실무적·학술적 가이드라인을 제공하고자 한다.
현대 사회에서 기업은 크고 작은 위기에 다양하게 노출되어 있다. 그리고 이러한 위기를 어떻게 극복하느냐에 따라서 위기는 말 그대로 위기가 되기도 하고, 혹은 기회가 되어 뜻하지 않았던 전환점이 되기도 한다. 최근 국민의 생명과 건강에 직결된 의약품을 개발·제조·판매하는 제약바이오 기업들에 대한 이슈가 끊이질 않았다. 이물질 논란, 발암물질 검출, 임상 실패, 리베이트, 품목 허가 취소 등 다양한 위기가 발생하면서 해당 기업뿐만 아니라 의약산업 전반에 걸쳐 좋지 않은 영향을 미치고 있다. 이에 따라 제약바이오 기업에게 위기관리 커뮤니케이션 전략의 필요성과 중요성이 더욱 요구되고 있다. 이 연구는 제약바이오 기업의 위기 사례 중 최근 가장 이슈가 되었던 코오롱생명과학의‘인보사케이주 품목허가 취소’사태를 사례로 선정하고, 기업의 위기관리 커뮤니케이션 전략과 그에 따른 공중의 반응을 온라인 기사와 댓글을 통해 살펴보았다. 이를 위해 포털 사이트를 통해 위기 상황에 대한 299건의 관련 기사와 2,825개의 댓글을 수집하여 분석하였다. 연구 결과, 공중은 위기 단계 중 초기 단계에 가장 관심을 기울이고 반응도 호의적인 공중이 많았는데 이는 위기 발생 시 초기 대응의 중요성을 시사한다. 또 기업의 이미지 회복 전략과 언론 커뮤니케이션의 실행 전략에 따라 공중의 태도가 긍정적 혹은 부정적으로 다르게 나타났다. 먼저, 이미지 회복 전략 중 사과전략 & 사건의 공격성 축소 전략에 대해서 공중은 가장 높은 호의적 반응을 보였으며, 흥미롭게도 책임회피 & 사건의 공격성 축소 전략도 두 번째로 높은 호의적 반응을 보였다. 다음으로 언론 커뮤니케이션 전략에 대해서는 일반 기사에서는 공중이 대체로 중립적 반응이 많았으나, 기업의 언론 커뮤니케이션 전략에 따라 부정 혹은 긍정의 입장으로 이동했으며, 사례에서는 언론 커뮤니케이션 전략에도 불구하고 대체로 부정적 댓글이 많았다. 이는 제약바이오 기업의 언론 커뮤니케이션 전략 실행에 있어서 상황적·방법적 요소에 대한 다양한 시사점을 제공한다. 이외에도 기업의 위기관리 커뮤니케이션 전략의 방법뿐만 아니라, 위기 상황 시 쌍방향 커뮤니케이션을 위한 요소로 댓글 반응 모니터링을 통해 공중의 반응을 파악하고 고려해야 함을 시사한다. 이 연구는 기존의 실험 연구가 주를 이루었던 것과 대비하여 제약바이오 기업의 실제 사례 연구를 진행하였다. 위기 발생 시 기업의 위기관리 커뮤니케이션 전략과 그에 따른 댓글을 통해 실증적인 공중 반응을 분석하였으며, 이를 통해 제약바이오 기업의 의약품 관련 위기 상황 시 이미지 회복 전략 및 언론 커뮤니케이션 전략 수립 및 실행에 대한 실용적 시사점과 댓글의 활용 방안에 대한 실무적·학술적 가이드라인을 제공하고자 한다.
In modern society, companies are exposed to various crises, big and small. And depending on how to overcome these crises, the crisis can be literally a crisis or an opportunity to become an unexpected turning point. Recently, the issue of pharmaceutical bio companies that develop, manufacture, ...
In modern society, companies are exposed to various crises, big and small. And depending on how to overcome these crises, the crisis can be literally a crisis or an opportunity to become an unexpected turning point. Recently, the issue of pharmaceutical bio companies that develop, manufacture, and sell medicines that are directly related to the lives and health of the people was a lot. Various crises, including controversy of foreign substances, detection of carcinogens, clinical failures, rebates, and cancellation of product licenses, have adverse effects not only on the company but also on the pharmaceutical industry as a whole. Accordingly, the necessity and importance of the crisis management communication strategy is increasingly required for pharmaceutical bio companies. This study selected Kolon Life Science's ‘Cancellation of Invossa-K's License’ which has been the most recent issue among pharmaceutical bio companies' crisis cases, and reviewed the company's crisis management communication strategy and the netizens’ response through online articles and comments. For this, 299 related articles and 2,825 comments on the crisis were collected and analyzed through the portal site. As a result, the netizen was most interested in the early stages of the crisis and responded favorably, suggesting the importance of early response in the event of a crisis. Also, the attitudes of the netizen differed positively or negatively according to the corporate image restoration strategy and the media communication execution strategy. First, the netizen responded most positively to the strategy which is mortification & reducing offensiveness of event in the image restoration strategy, and interestingly, the strategy to evading of responsibility & reducing offensiveness of event was the second most favorable response. Next, looking at the media communication strategy, the general article had a lot of neutral reactions from the netizen and moved to the negative or positive position according to the corporate media communication strategy. On the other hand, there were many negative comments in this case despite the media communication strategy. This provides various implications for the situational and methodological factors in corporate media communication strategies. In addition, it suggests that the response of the netizen should be identified and considered by monitoring the response of comments as an element for two-way communication in case of crisis. This study proceeded with actual case studies of pharmaceutical bio companies in contrast to what previous experimental studies have been. In case of crisis, empirical netizen response was analyzed through corporate crisis management communication strategy and comments. Through this, I would like to provide practical implications for the implementation of the image restoration strategy and media communication strategy and how to use the comments in the event of a corporate crisis.
In modern society, companies are exposed to various crises, big and small. And depending on how to overcome these crises, the crisis can be literally a crisis or an opportunity to become an unexpected turning point. Recently, the issue of pharmaceutical bio companies that develop, manufacture, and sell medicines that are directly related to the lives and health of the people was a lot. Various crises, including controversy of foreign substances, detection of carcinogens, clinical failures, rebates, and cancellation of product licenses, have adverse effects not only on the company but also on the pharmaceutical industry as a whole. Accordingly, the necessity and importance of the crisis management communication strategy is increasingly required for pharmaceutical bio companies. This study selected Kolon Life Science's ‘Cancellation of Invossa-K's License’ which has been the most recent issue among pharmaceutical bio companies' crisis cases, and reviewed the company's crisis management communication strategy and the netizens’ response through online articles and comments. For this, 299 related articles and 2,825 comments on the crisis were collected and analyzed through the portal site. As a result, the netizen was most interested in the early stages of the crisis and responded favorably, suggesting the importance of early response in the event of a crisis. Also, the attitudes of the netizen differed positively or negatively according to the corporate image restoration strategy and the media communication execution strategy. First, the netizen responded most positively to the strategy which is mortification & reducing offensiveness of event in the image restoration strategy, and interestingly, the strategy to evading of responsibility & reducing offensiveness of event was the second most favorable response. Next, looking at the media communication strategy, the general article had a lot of neutral reactions from the netizen and moved to the negative or positive position according to the corporate media communication strategy. On the other hand, there were many negative comments in this case despite the media communication strategy. This provides various implications for the situational and methodological factors in corporate media communication strategies. In addition, it suggests that the response of the netizen should be identified and considered by monitoring the response of comments as an element for two-way communication in case of crisis. This study proceeded with actual case studies of pharmaceutical bio companies in contrast to what previous experimental studies have been. In case of crisis, empirical netizen response was analyzed through corporate crisis management communication strategy and comments. Through this, I would like to provide practical implications for the implementation of the image restoration strategy and media communication strategy and how to use the comments in the event of a corporate crisis.
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