2019년 현재 국내 프랜차이즈산업의 시장 규모가 120조원에 육박한 것으로 나타났다. 우리나라 명목GDP의 약 7%, 총 고용의 4.5%를 차지할 만큼 주요 산업 중 하나로 성장했다. 그러나 국내 프랜차이즈의 시장규모에 비해 질적인 성장은 매우 부족한 편이다. 그로인해 많은 예비창업자들이 어려움을 겪고 있으며 높은 폐업률로 이어지고 있는 것이 현재 실정이다. 이러한 상황에서 더욱 중요시 되는 요소가 바로 프랜차이즈 본사의 책임과 역할이며 그중에서도 가장 중요한 것이 바로 프랜차이즈 지원제도 이다. 본 연구는 소매업 프랜차이즈 산업의 양적 성장을 넘어 질적 성장을 위해서 프랜차이즈 본부의 지원제도를 분석하고 업태에 맞는 지원제도 수립의 필요성을 제시하고 있다. 또한 예비창업자 관점에서 지원제도와 본부의 신뢰도를 바탕으로 창업의사결정시 필요한 요인에 대해 자세히 분석해보았다. 본 연구를 위해 소매업 프랜차이즈에 관심이 있는 예비창업자 178명을 대상으로 최종 분석을 실시하였다. 분석 방법으로는 ...
2019년 현재 국내 프랜차이즈산업의 시장 규모가 120조원에 육박한 것으로 나타났다. 우리나라 명목GDP의 약 7%, 총 고용의 4.5%를 차지할 만큼 주요 산업 중 하나로 성장했다. 그러나 국내 프랜차이즈의 시장규모에 비해 질적인 성장은 매우 부족한 편이다. 그로인해 많은 예비창업자들이 어려움을 겪고 있으며 높은 폐업률로 이어지고 있는 것이 현재 실정이다. 이러한 상황에서 더욱 중요시 되는 요소가 바로 프랜차이즈 본사의 책임과 역할이며 그중에서도 가장 중요한 것이 바로 프랜차이즈 지원제도 이다. 본 연구는 소매업 프랜차이즈 산업의 양적 성장을 넘어 질적 성장을 위해서 프랜차이즈 본부의 지원제도를 분석하고 업태에 맞는 지원제도 수립의 필요성을 제시하고 있다. 또한 예비창업자 관점에서 지원제도와 본부의 신뢰도를 바탕으로 창업의사결정시 필요한 요인에 대해 자세히 분석해보았다. 본 연구를 위해 소매업 프랜차이즈에 관심이 있는 예비창업자 178명을 대상으로 최종 분석을 실시하였다. 분석 방법으로는 SPSS 23.0을 사용하여 신뢰도 분석과 요인분석을 진행하였다. 연구모형은 다중회귀분석을 통해 내용을 검증하였다. 주요 변수인 프랜차이즈 지원제도와 본부의 신뢰도, 예비창업자의 가맹계약여부 간의 인과관계를 규명하였으며, 지원제도의 하위요인으로는 ‘점포개발지원제도, 교육·경영지원제도, 물류지원제도, 홍보지원제도, 신제품지원제도, 상품운영지원제도’ 총 6가지 요인으로 구분하여 분석하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 프랜차이즈 지원제도 중 교육·경영지원제도, 상품운영 지원제도, 신제품 지원제도가 예비창업자의 본부 신뢰도에 유의적인 정(+)의 영향을 주는 것으로 확인 되었다. 둘째, 프랜차이즈 지원제도 중 교육·경영지원제도, 상품운영 지원제도, 신제품 지원제도가 예비창업자의 가맹계약여부에 유의적인 정(+)의 영향을 주는 것으로 확인 되었다. 셋째, 점포개발 지원제도, 물류지원제도, 홍보지원제도는 직접적인 유의성이 없는 것으로 조사되었다. 넷째, 본부의 신뢰도가 가맹 계약여부에 미치는 영향에 대한 결과로는 본부에 대한 신뢰도는 예비창업자의 가맹계약 여부에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석된 연구를 통해 시사점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소매업 프랜차이즈 가맹본부는 신제품개발, 상품운영지원 등을 바탕으로 한 체계적인 상품지원제도 수립을 통해 예비창업자들에게 신뢰를 줘야 한다. 둘째, 본부의 적극적인 경영지도와 지속적인 교육을 통해 예비창업자들이 경영성과를 낼 수 있도록 지원제도를 중점적으로 수립해야 한다. 셋째, 점포개발지원, 물류지원, 홍보지원 등의 지원제도는 차별화된 강점 보다는 안정적인 지원제도로써 전반적인 경영을 지원하는 제도로 운영해야 한다. 넷째, 본부는 예비창업자에게 사업역량 검증과 일관성 있는 태도로 신뢰를 보증함으로써 상호간의 관계를 더욱 밀접하게 해야 한다.
2019년 현재 국내 프랜차이즈산업의 시장 규모가 120조원에 육박한 것으로 나타났다. 우리나라 명목GDP의 약 7%, 총 고용의 4.5%를 차지할 만큼 주요 산업 중 하나로 성장했다. 그러나 국내 프랜차이즈의 시장규모에 비해 질적인 성장은 매우 부족한 편이다. 그로인해 많은 예비창업자들이 어려움을 겪고 있으며 높은 폐업률로 이어지고 있는 것이 현재 실정이다. 이러한 상황에서 더욱 중요시 되는 요소가 바로 프랜차이즈 본사의 책임과 역할이며 그중에서도 가장 중요한 것이 바로 프랜차이즈 지원제도 이다. 본 연구는 소매업 프랜차이즈 산업의 양적 성장을 넘어 질적 성장을 위해서 프랜차이즈 본부의 지원제도를 분석하고 업태에 맞는 지원제도 수립의 필요성을 제시하고 있다. 또한 예비창업자 관점에서 지원제도와 본부의 신뢰도를 바탕으로 창업의사결정시 필요한 요인에 대해 자세히 분석해보았다. 본 연구를 위해 소매업 프랜차이즈에 관심이 있는 예비창업자 178명을 대상으로 최종 분석을 실시하였다. 분석 방법으로는 SPSS 23.0을 사용하여 신뢰도 분석과 요인분석을 진행하였다. 연구모형은 다중회귀분석을 통해 내용을 검증하였다. 주요 변수인 프랜차이즈 지원제도와 본부의 신뢰도, 예비창업자의 가맹계약여부 간의 인과관계를 규명하였으며, 지원제도의 하위요인으로는 ‘점포개발지원제도, 교육·경영지원제도, 물류지원제도, 홍보지원제도, 신제품지원제도, 상품운영지원제도’ 총 6가지 요인으로 구분하여 분석하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 프랜차이즈 지원제도 중 교육·경영지원제도, 상품운영 지원제도, 신제품 지원제도가 예비창업자의 본부 신뢰도에 유의적인 정(+)의 영향을 주는 것으로 확인 되었다. 둘째, 프랜차이즈 지원제도 중 교육·경영지원제도, 상품운영 지원제도, 신제품 지원제도가 예비창업자의 가맹계약여부에 유의적인 정(+)의 영향을 주는 것으로 확인 되었다. 셋째, 점포개발 지원제도, 물류지원제도, 홍보지원제도는 직접적인 유의성이 없는 것으로 조사되었다. 넷째, 본부의 신뢰도가 가맹 계약여부에 미치는 영향에 대한 결과로는 본부에 대한 신뢰도는 예비창업자의 가맹계약 여부에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석된 연구를 통해 시사점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소매업 프랜차이즈 가맹본부는 신제품개발, 상품운영지원 등을 바탕으로 한 체계적인 상품지원제도 수립을 통해 예비창업자들에게 신뢰를 줘야 한다. 둘째, 본부의 적극적인 경영지도와 지속적인 교육을 통해 예비창업자들이 경영성과를 낼 수 있도록 지원제도를 중점적으로 수립해야 한다. 셋째, 점포개발지원, 물류지원, 홍보지원 등의 지원제도는 차별화된 강점 보다는 안정적인 지원제도로써 전반적인 경영을 지원하는 제도로 운영해야 한다. 넷째, 본부는 예비창업자에게 사업역량 검증과 일관성 있는 태도로 신뢰를 보증함으로써 상호간의 관계를 더욱 밀접하게 해야 한다.
Korean franchise market size appears to be almost 120 billion KRW in 2019. It has become one of the leading industries that take 7% of nominal gross domestic product and 4.5% of the total employment in Korea. However, the quality of growth seems to be insufficient compare to the quantity of growth. ...
Korean franchise market size appears to be almost 120 billion KRW in 2019. It has become one of the leading industries that take 7% of nominal gross domestic product and 4.5% of the total employment in Korea. However, the quality of growth seems to be insufficient compare to the quantity of growth. Low quality growth resulted pre-entrepreneurs suffer and many entrepreneurs ran out of businesses. Under these circumstances, the franchise support system plays a very significant role with the responsible attitude of franchise headquarters. For more accurate research, the final analysis included 178 pre-entrepreneurs who have specific interests on retail franchise business. SPSS 23.0 was the main analytical method to deep dive into reliability and factor analysis. The research model was verified by multiple regression analysis. The research reveals main variations as the reliability with the franchise headquarters’ support system and the cause-effect relationship between pre-entrepreneurs and franchise headquarters. Total of 6 sub factors of the support system were analyzed which are store development, education-business administration, supply and chain, public relations, new product, product operation support systems. Below list is consisted of the final results of the research. First, the research confirmed that among many franchise support systems, education-business, product operation, and new product support systems have shown positive and meaningful effects on the Franchise headquarter’s trust Second, the research confirmed that among many franchise support systems, education-business, product operation, and new product support systems have shown that it has positive and meaningful effect on the decisions pre-entrepreneurs make. Third, Store development, supply and chain, public relations have shown relatively lower effects. Forth, the reliability in providing supports of the product operation and new product supply has some mediated effects on whether pre-entrepreneurs signing in franchise contract or not. Meanwhile, those sub-factors of the franchise support system were not satisfied in each level of the verification which means it was uncertain if the sub-factors have the mediated effects. Summaries of the key points based on this research are listed below. First, retail franchise headquarters must provide a systematical product support system to ensure reliable relationship with pre-entrepreneurs based on new product development and product operation supports. Second, establishing support system to amplify successful business performances of pre-entrepreneurs through active provision of management guidelines and trainings is crucial. Third, store development, supply and chain, public relations supports should be steady support systems throughout the whole business administration rather than differentiated strengths. Fourth, franchise headquarters must be consistent in support and verifying operational competence of the business that will build reliability assurance with pre-entrepreneurs.
Korean franchise market size appears to be almost 120 billion KRW in 2019. It has become one of the leading industries that take 7% of nominal gross domestic product and 4.5% of the total employment in Korea. However, the quality of growth seems to be insufficient compare to the quantity of growth. Low quality growth resulted pre-entrepreneurs suffer and many entrepreneurs ran out of businesses. Under these circumstances, the franchise support system plays a very significant role with the responsible attitude of franchise headquarters. For more accurate research, the final analysis included 178 pre-entrepreneurs who have specific interests on retail franchise business. SPSS 23.0 was the main analytical method to deep dive into reliability and factor analysis. The research model was verified by multiple regression analysis. The research reveals main variations as the reliability with the franchise headquarters’ support system and the cause-effect relationship between pre-entrepreneurs and franchise headquarters. Total of 6 sub factors of the support system were analyzed which are store development, education-business administration, supply and chain, public relations, new product, product operation support systems. Below list is consisted of the final results of the research. First, the research confirmed that among many franchise support systems, education-business, product operation, and new product support systems have shown positive and meaningful effects on the Franchise headquarter’s trust Second, the research confirmed that among many franchise support systems, education-business, product operation, and new product support systems have shown that it has positive and meaningful effect on the decisions pre-entrepreneurs make. Third, Store development, supply and chain, public relations have shown relatively lower effects. Forth, the reliability in providing supports of the product operation and new product supply has some mediated effects on whether pre-entrepreneurs signing in franchise contract or not. Meanwhile, those sub-factors of the franchise support system were not satisfied in each level of the verification which means it was uncertain if the sub-factors have the mediated effects. Summaries of the key points based on this research are listed below. First, retail franchise headquarters must provide a systematical product support system to ensure reliable relationship with pre-entrepreneurs based on new product development and product operation supports. Second, establishing support system to amplify successful business performances of pre-entrepreneurs through active provision of management guidelines and trainings is crucial. Third, store development, supply and chain, public relations supports should be steady support systems throughout the whole business administration rather than differentiated strengths. Fourth, franchise headquarters must be consistent in support and verifying operational competence of the business that will build reliability assurance with pre-entrepreneurs.
주제어
#프랜차이즈 지원제도 신뢰도 가맹계약여부 franchise support system reliability contract
학위논문 정보
저자
공인원
학위수여기관
중앙대학교 산업·창업경영대학원
학위구분
국내석사
학과
창업컨설팅전공
지도교수
하광옥
발행연도
2020
총페이지
vi, 139 p.
키워드
프랜차이즈 지원제도 신뢰도 가맹계약여부 franchise support system reliability contract
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