21세기를 살아가는 요즘 우리 사회는 진로문제에 대해 개인적, 사회적, 국가적으로 관심이 많다. 국가지원정책이 많은 곳으로 취업자들이 몰리는 현상도 흔히 볼 수 있는 풍경이다. 경제가 발전하고 사람들의 생활은 더 풍요로워졌지만 진로에 대한 고민은 여전히 계속 되고 있다. 사람의 욕구와 행복의 조건에는 여러 가지가 있겠지만 자신이 좋아하는 일을 하면서 수입을 창출하는 일은 행복할 수 있는 중요한 조건이 된다. 이러한 행복의 조건을 많은 사람들이 다 갖추고 있지는 않고 자신이 좋아하는 일과 직업을 연관시키기란 쉬운 일이 아니다. 심지어 자신이 좋아하는 일이 무엇인지도 모른 채 학교 시스템에 맞춰 바쁘게 하루하루를 살아가는 청소년들이 많다. 그렇게 하루하루 살아가다보면 졸업하고 사회에 나가서 방황하게 될 가능성이 있다. 그래서 진로탐색의 과정은 필수적이며 중요한 것이다. 현 교육과정에서 진로에 대한 교육적 지원이 많이 되고 있으나 미술수업을 통해서 미술만이 가진 독자적 특성을 가지고 진로탐색 방법을 제시할 수 있다. 본 연구의 목적은 미술교과에서의 좋은 수업 모형을 제시하는 것이다. 그에 따른 ...
21세기를 살아가는 요즘 우리 사회는 진로문제에 대해 개인적, 사회적, 국가적으로 관심이 많다. 국가지원정책이 많은 곳으로 취업자들이 몰리는 현상도 흔히 볼 수 있는 풍경이다. 경제가 발전하고 사람들의 생활은 더 풍요로워졌지만 진로에 대한 고민은 여전히 계속 되고 있다. 사람의 욕구와 행복의 조건에는 여러 가지가 있겠지만 자신이 좋아하는 일을 하면서 수입을 창출하는 일은 행복할 수 있는 중요한 조건이 된다. 이러한 행복의 조건을 많은 사람들이 다 갖추고 있지는 않고 자신이 좋아하는 일과 직업을 연관시키기란 쉬운 일이 아니다. 심지어 자신이 좋아하는 일이 무엇인지도 모른 채 학교 시스템에 맞춰 바쁘게 하루하루를 살아가는 청소년들이 많다. 그렇게 하루하루 살아가다보면 졸업하고 사회에 나가서 방황하게 될 가능성이 있다. 그래서 진로탐색의 과정은 필수적이며 중요한 것이다. 현 교육과정에서 진로에 대한 교육적 지원이 많이 되고 있으나 미술수업을 통해서 미술만이 가진 독자적 특성을 가지고 진로탐색 방법을 제시할 수 있다. 본 연구의 목적은 미술교과에서의 좋은 수업 모형을 제시하는 것이다. 그에 따른 기대효과를 살펴보면 미술교과목만이 가지고 있는 미적 표현활동을 통해 진로탐색 과정이 형식적이지 않고 흥미롭게 진행되며 자신이 누구인지 알아가는 과정 속에서 학생들에게 진로탐색을 할 수 있도록 도움을 줄 수 있다. 본 연구를 위한 방법을 살펴보면 이론적 배경으로 먼저는 연구대상의 특성을 파악하여 진로탐색과 어떠한 연관이 있는지 살펴본다. 청소년기의 특성을 바탕으로 감정기복이 심하고 정체성에 대해 고민하는 시기인 만큼 그들이 가진 에너지를 진로탐색에 관심을 두도록 하여 긍정적 에너지 방향으로 전환하는 것이다. 또한 현 교육과정에서의 진로교육의 방향을 살펴보고 진로탐색의 근거를 마련한다. 진로탐색을 위한 미술교과에서의 수업방법 매체는 사진을 활용하였고 사진이 가진 특성 중에서 현실적이고 재현적인 특성을 적용하여 수업을 진행하였다. 진로탐색과 관련된 주제로 접근하기 위해 사진작가 정연두와 미와 야나기의 작품을 살펴보면서 시각적으로 진로탐색 동기를 부여한다. 총 3차시에 걸친 수업방법을 구성하여 교수학습 지도안을 바탕으로 실제적으로 수업을 하였고 그에 따른 결과물을 도출하였다. 연구대상은 중학교 3학년을 대상으로 109명이 참여하였다. 체험, 표현, 감상의 세 단계로 구성하였다. 1차시 수업에서는 정연두 작가의 ‘내 사랑 지니’라는 작품을 보고 학생들이 충분히 탐색하는 시간을 갖는다. 작품을 통해 작품이 의도하는 바를 이해하고 자신들의 작품에 적용시킬 수 있는 근거를 마련하였다. 진로와 관련된 주제로 제시된 작가의 작품을 보면서 진로탐색에 대한 동기부여가 되도록 한다. 2차시 수업에서는 실제 자신의 작품을 제작하는 표현활동을 한다. 동일한 자신의 모습을 촬영한 두 장의 사진을 통해 자신의 현재와 미래의 모습을 표현한다. 이미지를 통해 보여지는 자신의 현재와 미래의 모습을 비교하며 더 나은 미래를 소망하도록 유도하는 교육적 효과가 있다. 3차시 수업에서는 감상수업이다. 자신이 제작한 작품에 대해 재료나 방법 등에 대해 설명하고 스스로 감상평을 작성한다. 또한 조별로 각자 타인의 작품에 대해 한 작품씩 선정하여 감상평을 작성하여 발표하는 시간을 갖는다. 3차시까지의 수업을 마치고 학생들의 설문조사를 통해 학생들이 진로탐색 과정에 도움이 되었는지의 여부를 묻고 그에 따른 긍정적 결론을 도출하였다. 본 연구는 미술교과가 가진 미적 표현활동을 통해 진로에 대해 고민이 많은 청소년기의 학생들에게 효과적인 수업모형을 제시하고자 하였고 학생들이 진로탐색을 어렵지 않고 흥미롭게 접근하며 진로탐색에 도움이 되기를 기대한다.
21세기를 살아가는 요즘 우리 사회는 진로문제에 대해 개인적, 사회적, 국가적으로 관심이 많다. 국가지원정책이 많은 곳으로 취업자들이 몰리는 현상도 흔히 볼 수 있는 풍경이다. 경제가 발전하고 사람들의 생활은 더 풍요로워졌지만 진로에 대한 고민은 여전히 계속 되고 있다. 사람의 욕구와 행복의 조건에는 여러 가지가 있겠지만 자신이 좋아하는 일을 하면서 수입을 창출하는 일은 행복할 수 있는 중요한 조건이 된다. 이러한 행복의 조건을 많은 사람들이 다 갖추고 있지는 않고 자신이 좋아하는 일과 직업을 연관시키기란 쉬운 일이 아니다. 심지어 자신이 좋아하는 일이 무엇인지도 모른 채 학교 시스템에 맞춰 바쁘게 하루하루를 살아가는 청소년들이 많다. 그렇게 하루하루 살아가다보면 졸업하고 사회에 나가서 방황하게 될 가능성이 있다. 그래서 진로탐색의 과정은 필수적이며 중요한 것이다. 현 교육과정에서 진로에 대한 교육적 지원이 많이 되고 있으나 미술수업을 통해서 미술만이 가진 독자적 특성을 가지고 진로탐색 방법을 제시할 수 있다. 본 연구의 목적은 미술교과에서의 좋은 수업 모형을 제시하는 것이다. 그에 따른 기대효과를 살펴보면 미술교과목만이 가지고 있는 미적 표현활동을 통해 진로탐색 과정이 형식적이지 않고 흥미롭게 진행되며 자신이 누구인지 알아가는 과정 속에서 학생들에게 진로탐색을 할 수 있도록 도움을 줄 수 있다. 본 연구를 위한 방법을 살펴보면 이론적 배경으로 먼저는 연구대상의 특성을 파악하여 진로탐색과 어떠한 연관이 있는지 살펴본다. 청소년기의 특성을 바탕으로 감정기복이 심하고 정체성에 대해 고민하는 시기인 만큼 그들이 가진 에너지를 진로탐색에 관심을 두도록 하여 긍정적 에너지 방향으로 전환하는 것이다. 또한 현 교육과정에서의 진로교육의 방향을 살펴보고 진로탐색의 근거를 마련한다. 진로탐색을 위한 미술교과에서의 수업방법 매체는 사진을 활용하였고 사진이 가진 특성 중에서 현실적이고 재현적인 특성을 적용하여 수업을 진행하였다. 진로탐색과 관련된 주제로 접근하기 위해 사진작가 정연두와 미와 야나기의 작품을 살펴보면서 시각적으로 진로탐색 동기를 부여한다. 총 3차시에 걸친 수업방법을 구성하여 교수학습 지도안을 바탕으로 실제적으로 수업을 하였고 그에 따른 결과물을 도출하였다. 연구대상은 중학교 3학년을 대상으로 109명이 참여하였다. 체험, 표현, 감상의 세 단계로 구성하였다. 1차시 수업에서는 정연두 작가의 ‘내 사랑 지니’라는 작품을 보고 학생들이 충분히 탐색하는 시간을 갖는다. 작품을 통해 작품이 의도하는 바를 이해하고 자신들의 작품에 적용시킬 수 있는 근거를 마련하였다. 진로와 관련된 주제로 제시된 작가의 작품을 보면서 진로탐색에 대한 동기부여가 되도록 한다. 2차시 수업에서는 실제 자신의 작품을 제작하는 표현활동을 한다. 동일한 자신의 모습을 촬영한 두 장의 사진을 통해 자신의 현재와 미래의 모습을 표현한다. 이미지를 통해 보여지는 자신의 현재와 미래의 모습을 비교하며 더 나은 미래를 소망하도록 유도하는 교육적 효과가 있다. 3차시 수업에서는 감상수업이다. 자신이 제작한 작품에 대해 재료나 방법 등에 대해 설명하고 스스로 감상평을 작성한다. 또한 조별로 각자 타인의 작품에 대해 한 작품씩 선정하여 감상평을 작성하여 발표하는 시간을 갖는다. 3차시까지의 수업을 마치고 학생들의 설문조사를 통해 학생들이 진로탐색 과정에 도움이 되었는지의 여부를 묻고 그에 따른 긍정적 결론을 도출하였다. 본 연구는 미술교과가 가진 미적 표현활동을 통해 진로에 대해 고민이 많은 청소년기의 학생들에게 효과적인 수업모형을 제시하고자 하였고 학생들이 진로탐색을 어렵지 않고 흥미롭게 접근하며 진로탐색에 도움이 되기를 기대한다.
Nowadays in 21st century, our society is concerned about the career issues personally, socially and nationally. It is also common to see the job seekers who are looking forward to many national support policies. The economy has developed and people's lives have become more abundant, but their w...
Nowadays in 21st century, our society is concerned about the career issues personally, socially and nationally. It is also common to see the job seekers who are looking forward to many national support policies. The economy has developed and people's lives have become more abundant, but their worries about careers continue. There are many conditions for people's desires and happiness, but earning income while doing what they love is an important condition for happiness. Many people do not have this condition of well-being and it is not easy to relate their favorite work to a job. Even many teenagers are busy with their school system, day by day, without knowing what they like. If you live each day like that, there is a possibility that you will graduate and go out into society. So the process of career search is essential and important. There is a lot of educational support for careers in the current curriculum, but through art classes, career exploration methods can be suggested with the unique characteristics of art. The purpose of this study is to suggest a good teaching model in the art subject. Looking at the expected effects, the aesthetic expression activities that only the art subjects have, the career exploration process is not formal and interesting, and can help students search for career in the process of finding out who they are. Looking at the method for this study, first of all, the theoretical background is used to identify the characteristics of the research subjects and to find out how they are related to career search. Based on the characteristics of adolescence, it is a time when emotional ups and downs are severe and people worry about their identity. In addition, this course examines the direction of career education in the current curriculum and prepares the basis for career search. The method of teaching in the art subject for career exploration was to use photography as a medium and to apply the realistic and reproducible characteristics of photography. In order to approach the subject related to career exploration, the artist visually motivates career exploration by examining the works of photographers Jeong Yeon-du and Miwa Yanagi. A total of three lessons were constructed, and the class was practically based on the teaching and learning plan, and the results were drawn. A total of 109 participants participated in the third year of middle school. It consists of three stages: experience, expression and appreciation. In the first class, students have enough time to explore Jeong Yeon-du's work called 'My Love Genie'. The works provided a basis for understanding what the works intended and applying them to their works. This study aims to motivate people to explore careers by looking at the works of the artists presented on the subjects related to careers. In the second class, students will express themselves to produce their own works. He expresses his present and future through two pictures of the same self. There is an educational effect that compares the present and future of oneself through images and induces a better future. In class 3, it is an appreciation class. Explain the materials and methods of your work and write your own comments. In addition, each group will have a time to select one piece for each other's work and to write and present their comments. After class 3, students were surveyed to find out whether they helped the career search process and to draw positive conclusions. The purpose of this study is to suggest an effective class model for adolescent students who have many concerns about career through the aesthetic expression activities of art subjects.
Nowadays in 21st century, our society is concerned about the career issues personally, socially and nationally. It is also common to see the job seekers who are looking forward to many national support policies. The economy has developed and people's lives have become more abundant, but their worries about careers continue. There are many conditions for people's desires and happiness, but earning income while doing what they love is an important condition for happiness. Many people do not have this condition of well-being and it is not easy to relate their favorite work to a job. Even many teenagers are busy with their school system, day by day, without knowing what they like. If you live each day like that, there is a possibility that you will graduate and go out into society. So the process of career search is essential and important. There is a lot of educational support for careers in the current curriculum, but through art classes, career exploration methods can be suggested with the unique characteristics of art. The purpose of this study is to suggest a good teaching model in the art subject. Looking at the expected effects, the aesthetic expression activities that only the art subjects have, the career exploration process is not formal and interesting, and can help students search for career in the process of finding out who they are. Looking at the method for this study, first of all, the theoretical background is used to identify the characteristics of the research subjects and to find out how they are related to career search. Based on the characteristics of adolescence, it is a time when emotional ups and downs are severe and people worry about their identity. In addition, this course examines the direction of career education in the current curriculum and prepares the basis for career search. The method of teaching in the art subject for career exploration was to use photography as a medium and to apply the realistic and reproducible characteristics of photography. In order to approach the subject related to career exploration, the artist visually motivates career exploration by examining the works of photographers Jeong Yeon-du and Miwa Yanagi. A total of three lessons were constructed, and the class was practically based on the teaching and learning plan, and the results were drawn. A total of 109 participants participated in the third year of middle school. It consists of three stages: experience, expression and appreciation. In the first class, students have enough time to explore Jeong Yeon-du's work called 'My Love Genie'. The works provided a basis for understanding what the works intended and applying them to their works. This study aims to motivate people to explore careers by looking at the works of the artists presented on the subjects related to careers. In the second class, students will express themselves to produce their own works. He expresses his present and future through two pictures of the same self. There is an educational effect that compares the present and future of oneself through images and induces a better future. In class 3, it is an appreciation class. Explain the materials and methods of your work and write your own comments. In addition, each group will have a time to select one piece for each other's work and to write and present their comments. After class 3, students were surveyed to find out whether they helped the career search process and to draw positive conclusions. The purpose of this study is to suggest an effective class model for adolescent students who have many concerns about career through the aesthetic expression activities of art subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.