본 논문은 플랫폼 기능을 활용하여 유통 및 배급 체계를 개선하고 있는 공예산업 현황을 분석하고, 이를 토대로 전통공예산업을 활성화하기 위한 방안을 모색하는 것을 연구의 목적으로 한다. 연구 방법으로는 관련 자료에 대한 문헌연구와 사례조사, 공예전문가의 면담을 통해 실질적인 전통공예산업의 활성화 방안을 도출하였다. 이에 따라 4차 산업혁명에 의한 환경 변화와 플랫폼 개념이 주도하는 산업구조와 생태계 변화를 살펴보았다. 플랫폼은 효율적인 상호작용을 돕는 공간의 개념으로서, 모든 것이 초연결되고 지능화된 사회로 변화하는 가운데, 상호 연결과 융합을 새로운 키워드로 하면서 산업과 문화의 확장이 가능해지고 있다. 또한 물질뿐만 아니라, 지식과 정보를 개방, 공유하는 ...
본 논문은 플랫폼 기능을 활용하여 유통 및 배급 체계를 개선하고 있는 공예산업 현황을 분석하고, 이를 토대로 전통공예산업을 활성화하기 위한 방안을 모색하는 것을 연구의 목적으로 한다. 연구 방법으로는 관련 자료에 대한 문헌연구와 사례조사, 공예전문가의 면담을 통해 실질적인 전통공예산업의 활성화 방안을 도출하였다. 이에 따라 4차 산업혁명에 의한 환경 변화와 플랫폼 개념이 주도하는 산업구조와 생태계 변화를 살펴보았다. 플랫폼은 효율적인 상호작용을 돕는 공간의 개념으로서, 모든 것이 초연결되고 지능화된 사회로 변화하는 가운데, 상호 연결과 융합을 새로운 키워드로 하면서 산업과 문화의 확장이 가능해지고 있다. 또한 물질뿐만 아니라, 지식과 정보를 개방, 공유하는 공유경제의 개념으로 경제의 패러다임도 바뀌는 상황도 매우 중요한 현실로 의미가 부여되고 있다. 이러한 시대적 요구를 수용하면서 공예산업도 산업의 환경 구조에 따라 점차적인 변화 과정을 겪고 있다. 공예품 판매를 위한 상거래에 치중하던 기존 온라인 유통 마켓과는 달리, 온라인과 오프라인이 유기적으로 융합되어 상호 연결될 수 있는 발전된 형태의 O2O 서비스 플랫폼을 활용하고 있으며, 그 안에서 유관 산업과의 실시간 연계도 가능해졌다. 그러나 여전히 국내로 제한된 유통 플랫폼 기반으로 국제화가 어려운 실정이다. 또한 공예 관련 정보 및 지식플랫폼 체계도 부족하다. 특히 전통공예산업은 가업 내 기술 전승 방식으로 유지되는 점, 그리고 장인들의 연령층이 높은 특수성으로 인해 온라인 플랫폼 활용이 수동적이며 미비한 상황이다. 이에 본 논문은 전통공예산업이 도태되지 않고 시대 변화에 능동적으로 대처하기 위해 플랫폼 활용 확대가 필요하다고 보고, 다음과 같은 전통공예산업의 플랫폼 활용 활성화 방안을 도출하였다. 첫째, 전통공예를 위한 O2O 서비스 플랫폼을 연관 산업으로 확장하여 그 활용가치를 높이는 것이다. 체계적인 O2O 플랫폼이 구축된다면, 온라인과 오프라인의 자원과 장점을 극대화할 수 있는 공간 안에서, 전통공예산업의 유통과 더불어 교육 및 체험, 전시, 관광 등 다양한 유관산업과의 연계를 통해 융합하며 국내뿐만 아니라, 더 나아가 전통공예산업의 세계화 또한 도모할 수 있다. 둘째, 플랫폼 기업과의 협력을 통해 전통공예문화를 확산하는 것이다. 플랫폼은 시공간의 제약 없이 그 안에서 상호 연결되며, 서로 협력하고 상생하는 공간이다. 숙박 공유 기업인 ‘에어비앤비’는, 비영리단체 및 지역 기반의 기업들과 협력하며 해당 지역 숙박 고객들에게 새로운 경험을 소개하고 있다. 이를 통해 사라져가는 장인의 전통기술을 알리고, 전통공예문화의 발전에 기여하고 있으며, 더불어 사회적, 문화적 가치를 실현하고 있다. 셋째, 지식 공유 플랫폼의 활용 확대를 위한 이해관계자 간의 협력이 필요하다. 전통공예산업을 주도하고 있는 주체가 장인인 만큼, 그들의 인식 제고가 필요하다. 이에 따른 환경과 정책지원, 이해관계자들이 협력을 강화한다면, 향후 후대를 위한 전통공예 기술의 보전을 이루고, 함께 소통할 수 있는 실질적인 공간이 될 것이다.
본 논문은 플랫폼 기능을 활용하여 유통 및 배급 체계를 개선하고 있는 공예산업 현황을 분석하고, 이를 토대로 전통공예산업을 활성화하기 위한 방안을 모색하는 것을 연구의 목적으로 한다. 연구 방법으로는 관련 자료에 대한 문헌연구와 사례조사, 공예전문가의 면담을 통해 실질적인 전통공예산업의 활성화 방안을 도출하였다. 이에 따라 4차 산업혁명에 의한 환경 변화와 플랫폼 개념이 주도하는 산업구조와 생태계 변화를 살펴보았다. 플랫폼은 효율적인 상호작용을 돕는 공간의 개념으로서, 모든 것이 초연결되고 지능화된 사회로 변화하는 가운데, 상호 연결과 융합을 새로운 키워드로 하면서 산업과 문화의 확장이 가능해지고 있다. 또한 물질뿐만 아니라, 지식과 정보를 개방, 공유하는 공유경제의 개념으로 경제의 패러다임도 바뀌는 상황도 매우 중요한 현실로 의미가 부여되고 있다. 이러한 시대적 요구를 수용하면서 공예산업도 산업의 환경 구조에 따라 점차적인 변화 과정을 겪고 있다. 공예품 판매를 위한 상거래에 치중하던 기존 온라인 유통 마켓과는 달리, 온라인과 오프라인이 유기적으로 융합되어 상호 연결될 수 있는 발전된 형태의 O2O 서비스 플랫폼을 활용하고 있으며, 그 안에서 유관 산업과의 실시간 연계도 가능해졌다. 그러나 여전히 국내로 제한된 유통 플랫폼 기반으로 국제화가 어려운 실정이다. 또한 공예 관련 정보 및 지식플랫폼 체계도 부족하다. 특히 전통공예산업은 가업 내 기술 전승 방식으로 유지되는 점, 그리고 장인들의 연령층이 높은 특수성으로 인해 온라인 플랫폼 활용이 수동적이며 미비한 상황이다. 이에 본 논문은 전통공예산업이 도태되지 않고 시대 변화에 능동적으로 대처하기 위해 플랫폼 활용 확대가 필요하다고 보고, 다음과 같은 전통공예산업의 플랫폼 활용 활성화 방안을 도출하였다. 첫째, 전통공예를 위한 O2O 서비스 플랫폼을 연관 산업으로 확장하여 그 활용가치를 높이는 것이다. 체계적인 O2O 플랫폼이 구축된다면, 온라인과 오프라인의 자원과 장점을 극대화할 수 있는 공간 안에서, 전통공예산업의 유통과 더불어 교육 및 체험, 전시, 관광 등 다양한 유관산업과의 연계를 통해 융합하며 국내뿐만 아니라, 더 나아가 전통공예산업의 세계화 또한 도모할 수 있다. 둘째, 플랫폼 기업과의 협력을 통해 전통공예문화를 확산하는 것이다. 플랫폼은 시공간의 제약 없이 그 안에서 상호 연결되며, 서로 협력하고 상생하는 공간이다. 숙박 공유 기업인 ‘에어비앤비’는, 비영리단체 및 지역 기반의 기업들과 협력하며 해당 지역 숙박 고객들에게 새로운 경험을 소개하고 있다. 이를 통해 사라져가는 장인의 전통기술을 알리고, 전통공예문화의 발전에 기여하고 있으며, 더불어 사회적, 문화적 가치를 실현하고 있다. 셋째, 지식 공유 플랫폼의 활용 확대를 위한 이해관계자 간의 협력이 필요하다. 전통공예산업을 주도하고 있는 주체가 장인인 만큼, 그들의 인식 제고가 필요하다. 이에 따른 환경과 정책지원, 이해관계자들이 협력을 강화한다면, 향후 후대를 위한 전통공예 기술의 보전을 이루고, 함께 소통할 수 있는 실질적인 공간이 될 것이다.
The purpose of this paper is to analyze the current status of the craft industry that is improving the distribution system using platform functions, and to seek ways to revitalize the traditional craft industry. As research methods, literature studies, case studies, and interviews with experts were ...
The purpose of this paper is to analyze the current status of the craft industry that is improving the distribution system using platform functions, and to seek ways to revitalize the traditional craft industry. As research methods, literature studies, case studies, and interviews with experts were conducted and plans for revitalizing the traditional craft industry were derived. Accordingly, the changes in the industrial structure and ecosystem led by the 4th Industrial Revolution and the changes in the platform concept were discussed. A platform is a concept of space that helps efficient interaction. As everything is transformed into a hyper-connected and intelligent society, the expansion of industry and culture becomes possible as interconnection and convergence emerge as new keywords. In addition, the situation in which the economy paradigm changes with the sharing economy that opens and shares knowledge and information as well as matters is becoming an important reality. The craft industry is also gradually accepting the demands of the times, and face the process of changes according to the environmental structure of the industry. From the existing online distribution market only focused on commerce for the sale of crafts, it is changing to the use of an advanced O2O service platform where online and offline can be organically interconnected. In this context, real-time linkage with related industries has become possible. However, internationalization is still difficult due to the limited distribution platform base in Korea. There is also a lack of craft information and knowledge platforms. In particular, the traditional craft industry is passive and inadequate to use the online platform due to the characteristics of craft transfer in the family business and the high specificity of the craftsmen. Therefore, this paper determined that the expansion of platform utilization is necessary to proactively cope with the change of the times without traditional craft industry being eliminated. Accordingly, the following ways to revitalize the platform of the traditional craft industry were derived. The first is to expand the O2O service platform for traditional crafts to related industries to increase its utilization value. The establishment of a systematic O2O platform is not only in Korea but also globalization can be achieved through linkage with education, experience, exhibition, and tourism as well as distribution of traditional craft industry within the space to maximize the resources and advantages of online and offline. The second is to spread traditional craft culture through cooperation with platform companies. Platforms are spaces that are interconnected without the constraints of time and space, and cooperate and coexist together. Accommodation sharing corporation, Airbnb, works with non-profit and community-based businesses to introduce new experiences of the region to its guests. Through this, the company announces the disappearing craftsman's traditional skills and contributes to the development of traditional craft culture. In addition, the company realizes social and cultural values. The third is cooperation among stakeholders to expand the use of knowledge sharing platforms. As a subject of the traditional craft industry, craftsmen are necessary to raise the awareness or cooperation. The cooperation environment, policy support, and the strengthening of cooperation among stakeholders will preserve the traditional craft skills for future generations. In addition, the platform will be a practical space for communicating together.
The purpose of this paper is to analyze the current status of the craft industry that is improving the distribution system using platform functions, and to seek ways to revitalize the traditional craft industry. As research methods, literature studies, case studies, and interviews with experts were conducted and plans for revitalizing the traditional craft industry were derived. Accordingly, the changes in the industrial structure and ecosystem led by the 4th Industrial Revolution and the changes in the platform concept were discussed. A platform is a concept of space that helps efficient interaction. As everything is transformed into a hyper-connected and intelligent society, the expansion of industry and culture becomes possible as interconnection and convergence emerge as new keywords. In addition, the situation in which the economy paradigm changes with the sharing economy that opens and shares knowledge and information as well as matters is becoming an important reality. The craft industry is also gradually accepting the demands of the times, and face the process of changes according to the environmental structure of the industry. From the existing online distribution market only focused on commerce for the sale of crafts, it is changing to the use of an advanced O2O service platform where online and offline can be organically interconnected. In this context, real-time linkage with related industries has become possible. However, internationalization is still difficult due to the limited distribution platform base in Korea. There is also a lack of craft information and knowledge platforms. In particular, the traditional craft industry is passive and inadequate to use the online platform due to the characteristics of craft transfer in the family business and the high specificity of the craftsmen. Therefore, this paper determined that the expansion of platform utilization is necessary to proactively cope with the change of the times without traditional craft industry being eliminated. Accordingly, the following ways to revitalize the platform of the traditional craft industry were derived. The first is to expand the O2O service platform for traditional crafts to related industries to increase its utilization value. The establishment of a systematic O2O platform is not only in Korea but also globalization can be achieved through linkage with education, experience, exhibition, and tourism as well as distribution of traditional craft industry within the space to maximize the resources and advantages of online and offline. The second is to spread traditional craft culture through cooperation with platform companies. Platforms are spaces that are interconnected without the constraints of time and space, and cooperate and coexist together. Accommodation sharing corporation, Airbnb, works with non-profit and community-based businesses to introduce new experiences of the region to its guests. Through this, the company announces the disappearing craftsman's traditional skills and contributes to the development of traditional craft culture. In addition, the company realizes social and cultural values. The third is cooperation among stakeholders to expand the use of knowledge sharing platforms. As a subject of the traditional craft industry, craftsmen are necessary to raise the awareness or cooperation. The cooperation environment, policy support, and the strengthening of cooperation among stakeholders will preserve the traditional craft skills for future generations. In addition, the platform will be a practical space for communicating together.
주제어
#공예산업, 전통공예산업, 공예플랫폼, O2O플랫폼, 지식공유플랫폼, 플랫폼 활용, Craft industry, Traditional Craft industry, Craft platform, O2O platform, Knowledge sharing platform, Use of platform
학위논문 정보
저자
엄가원
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 박물관미술관경영전공
지도교수
박신의
발행연도
2020
총페이지
vi, 58 p.
키워드
공예산업, 전통공예산업, 공예플랫폼, O2O플랫폼, 지식공유플랫폼, 플랫폼 활용, Craft industry, Traditional Craft industry, Craft platform, O2O platform, Knowledge sharing platform, Use of platform
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