계속되는 경쟁업체의 등장과 소비자들의 영향력 확대로 기업에 대한 소비자들의 기대가 증가하면서, 기업은 더 이상 서비스와 제품 경쟁력만으로는 기업 성과 유지가 불가하다는 판단에 따라 소비자와의 진정성 확보와 기업의 지속적 존속을 위한 차별화된 전략을 추구하기 시작하였다. 이에 이윤추구 활동과 더불어 사회 공헌, 윤리경영 활동 등을 함께 실천해야 한다는 사회적 분위기가 조성되어 기업의 이윤 일부를 사회에 환원하는 사회공헌활동이 실시되었지만, 사회공헌활동은 기업의 경영성과가 저조할 경우 사회적 지원 또한 줄어든다는 한계점과 소비자와 ...
계속되는 경쟁업체의 등장과 소비자들의 영향력 확대로 기업에 대한 소비자들의 기대가 증가하면서, 기업은 더 이상 서비스와 제품 경쟁력만으로는 기업 성과 유지가 불가하다는 판단에 따라 소비자와의 진정성 확보와 기업의 지속적 존속을 위한 차별화된 전략을 추구하기 시작하였다. 이에 이윤추구 활동과 더불어 사회 공헌, 윤리경영 활동 등을 함께 실천해야 한다는 사회적 분위기가 조성되어 기업의 이윤 일부를 사회에 환원하는 사회공헌활동이 실시되었지만, 사회공헌활동은 기업의 경영성과가 저조할 경우 사회적 지원 또한 줄어든다는 한계점과 소비자와 지역사회의 욕구를 고려하지 않은 제한적 활동으로 이루어져 효과적이지 않을 수 있다는 지적이 끊임없이 제기되었다. 따라서 기업의 수익 일부를 사회에 환원하는 사회공헌활동을 넘어 경제적 가치와 사회적 가치를 동시에 창출하는 공유가치창출(CSV: Creating Shared Value)이 새로운 경영전략으로 급부상하였다. 하지만 관광분야에서 공유가치창출에 대한 연구는 제한적으로 이루어져 왔으며 특히 복합리조트 산업의 공유가치창출(CSV)에 대한 연구가 많이 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 한국 복합리조트를 방문한 경험을 가진 이용객을 대상으로 이용객이 지각하고 있는 복합리조트 기업이 실시하고 있는 공유가치창출(CSV) 활동이 기업에 대한 브랜드 신뢰와 소비자와의 관계지속의도에 대한 영향 관계를 파악하여 후속 연구의 토대를 마련하고 이를 바탕으로 복합리조트 기업이 나아가야 할 공유가치창출 활동의 중요성과 방향성을 제시하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해, 먼저 공유가치창출, 브랜드 신뢰, 관계지속의도에 대한 문헌 검토를 하였다. 그리고 한국 복합리조트를 방문한 경험을 가지고 있거나 방문 중인 이용객을 대상으로 온라인 및 현장 조사를 진행하였으며, 총 300부를 배포하여 269부를 받았으며, 그중 불성실한 설문지 11부를 제외한 258부를 분석에 활용하였다. 연구의 결과로 첫째, 공유가치창출의 3 요인 중 경제적 가치를 제외한 사회적, 문화적 가치가 기업에 대한 브랜드 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 둘째, 공유가치창출의 하위 요인인 경제적, 사회적, 문화적 가치가 소비자와의 관계지속의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 복합리조트 기업에 대한 브랜드 신뢰가 높을수록 이용객들은 복합리조트와의 관계지속에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 마지막으로 공유가치창출과 소비자의 관계지속의도 간의 관계에서 브랜드 신뢰의 매개효과를 검증하였다. 도출된 결과를 토대로 정리하면 복합리조트 기업의 공유가치창출 활동 중 문화적 가치가 기업에 대한 브랜드 신뢰와 소비자와의 관계지속의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며 기업은 공유가치창출 활동의 문화적인 영역을 확대하여 복합리조트를 단순 카지노 시설이 아닌 다양한 엔터테인먼트 시설을 갖춘 복합 문화 시설로써 발전하여 카지노에 대한 부정적 이미지를 개선하고 카지노 시설에 대한 의존도를 낮출 수 있다고 예상한다. 본 연구는 공유가치창출(CSV) 모델을 중심으로 복합리조트 기업의 브랜드 신뢰 구축과 관계지속의도 간의 영향 관계를 파악하고 이를 바탕으로 복합리조트 기업의 공유가치창출 활동의 중요성과 방향성을 도출하였다는 점에서 의의를 보였다. 그러나 향후 복합리조트 산업의 지속 가능한 성장을 위해서는 많은 표본의 확보, 복합리조트 기업들에 대한 비교 분석, 조사 대상 범위의 확대 등의 추가적인 연구가 진행되어야 한다고 판단된다
계속되는 경쟁업체의 등장과 소비자들의 영향력 확대로 기업에 대한 소비자들의 기대가 증가하면서, 기업은 더 이상 서비스와 제품 경쟁력만으로는 기업 성과 유지가 불가하다는 판단에 따라 소비자와의 진정성 확보와 기업의 지속적 존속을 위한 차별화된 전략을 추구하기 시작하였다. 이에 이윤추구 활동과 더불어 사회 공헌, 윤리경영 활동 등을 함께 실천해야 한다는 사회적 분위기가 조성되어 기업의 이윤 일부를 사회에 환원하는 사회공헌활동이 실시되었지만, 사회공헌활동은 기업의 경영성과가 저조할 경우 사회적 지원 또한 줄어든다는 한계점과 소비자와 지역사회의 욕구를 고려하지 않은 제한적 활동으로 이루어져 효과적이지 않을 수 있다는 지적이 끊임없이 제기되었다. 따라서 기업의 수익 일부를 사회에 환원하는 사회공헌활동을 넘어 경제적 가치와 사회적 가치를 동시에 창출하는 공유가치창출(CSV: Creating Shared Value)이 새로운 경영전략으로 급부상하였다. 하지만 관광분야에서 공유가치창출에 대한 연구는 제한적으로 이루어져 왔으며 특히 복합리조트 산업의 공유가치창출(CSV)에 대한 연구가 많이 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 한국 복합리조트를 방문한 경험을 가진 이용객을 대상으로 이용객이 지각하고 있는 복합리조트 기업이 실시하고 있는 공유가치창출(CSV) 활동이 기업에 대한 브랜드 신뢰와 소비자와의 관계지속의도에 대한 영향 관계를 파악하여 후속 연구의 토대를 마련하고 이를 바탕으로 복합리조트 기업이 나아가야 할 공유가치창출 활동의 중요성과 방향성을 제시하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해, 먼저 공유가치창출, 브랜드 신뢰, 관계지속의도에 대한 문헌 검토를 하였다. 그리고 한국 복합리조트를 방문한 경험을 가지고 있거나 방문 중인 이용객을 대상으로 온라인 및 현장 조사를 진행하였으며, 총 300부를 배포하여 269부를 받았으며, 그중 불성실한 설문지 11부를 제외한 258부를 분석에 활용하였다. 연구의 결과로 첫째, 공유가치창출의 3 요인 중 경제적 가치를 제외한 사회적, 문화적 가치가 기업에 대한 브랜드 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 둘째, 공유가치창출의 하위 요인인 경제적, 사회적, 문화적 가치가 소비자와의 관계지속의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 복합리조트 기업에 대한 브랜드 신뢰가 높을수록 이용객들은 복합리조트와의 관계지속에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 마지막으로 공유가치창출과 소비자의 관계지속의도 간의 관계에서 브랜드 신뢰의 매개효과를 검증하였다. 도출된 결과를 토대로 정리하면 복합리조트 기업의 공유가치창출 활동 중 문화적 가치가 기업에 대한 브랜드 신뢰와 소비자와의 관계지속의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며 기업은 공유가치창출 활동의 문화적인 영역을 확대하여 복합리조트를 단순 카지노 시설이 아닌 다양한 엔터테인먼트 시설을 갖춘 복합 문화 시설로써 발전하여 카지노에 대한 부정적 이미지를 개선하고 카지노 시설에 대한 의존도를 낮출 수 있다고 예상한다. 본 연구는 공유가치창출(CSV) 모델을 중심으로 복합리조트 기업의 브랜드 신뢰 구축과 관계지속의도 간의 영향 관계를 파악하고 이를 바탕으로 복합리조트 기업의 공유가치창출 활동의 중요성과 방향성을 도출하였다는 점에서 의의를 보였다. 그러나 향후 복합리조트 산업의 지속 가능한 성장을 위해서는 많은 표본의 확보, 복합리조트 기업들에 대한 비교 분석, 조사 대상 범위의 확대 등의 추가적인 연구가 진행되어야 한다고 판단된다
As consumers' expectations for businesses increased due to the continued emergence of competitors and the growing influence of consumers, companies began to pursue differentiated strategies to secure sincerity with consumers and to keep them alive, judging that they could no longer maintain their bu...
As consumers' expectations for businesses increased due to the continued emergence of competitors and the growing influence of consumers, companies began to pursue differentiated strategies to secure sincerity with consumers and to keep them alive, judging that they could no longer maintain their business and competitiveness in services and products alone. In addition to profit-seeking activities, social contribution activities, ethical management activities, etc. were conducted to give back some of the corporate profits to society, but social contribution activities revealed the limitation of reducing social support if the business performance is poor, and it was pointed out constantly that social contribution activities may not be effective because they are limited activities that do not take into account the needs of consumers and the community. Thus, beyond social contribution activities to return some of the entity's profits to society, the creating shared value (CSV) that simultaneously generates economic and social values has emerged as a new management strategy. However, studies on the creating shared value in tourism have been limited, especially in the integrated resort industry, which lacks much research on CSV. Therefore, this study identified the relationship between brand trust in the enterprise and the speed of connection with consumers, and laid the foundation for follow-up research and suggested the importance and direction of creating shared value activities that the complex resort company should pursue based on this study for users with experience visiting the integrated resort in Korea. In order to achieve the objective of the study, a literature review was first conducted on the creation of shared value, brand trust and intent to relationship continuity. And we conducted an online and on-site survey of users who had experience or were visiting Korea's integrated resort, distributed a total of 300 copies and received 268 copies, and utilized 258 of them, excluding 10 insincere questionnaires, for analysis. First, among the three factors of creating shared value, social and cultural values excluding economic values were found to have a positive effect on brand trust in enterprises. Second, economic, social and cultural values, a sub-factor of creating shared value, were found to have a positive effect on the intent to relationship continuity with consumers. Third, it was found that the higher the brand trust in the integrated resort enterprise, the more positively influence the users' relationship with the integrated resort. Finally, the Mediation effect of brand trust was verified in the relationship between the creating shared value and the consumers's intent to relationship continuity. Based on the results obtained, it was found that cultural value of the integrated resort enterprise's creating shared value activities has the greatest influence on brand trust in the enterprise and the speed of association with consumers. The entity expects that by expanding the cultural domain of the creating shared value activity, it will be able to develop the integrated resort into a complex cultural facility with various entertainment facilities rather than just casino facilities, thereby improving its negative image of casino facilities and reducing reliance on casino facilities. This study was meaningful in that it identified the influence relationship between the brand trust establishment of the integrated resort company and consumers's intent to relationship continuity and derived the importance and direction of the cerating shared value activities of the integrated resort entity based on the CSV model. However, it is judged that further studies such as securing many samples, comparing and analyzing integrated resort companies, and expanding the scope of the survey should be carried out in order to ensure sustainable growth of the integrated resort industry in the future.
As consumers' expectations for businesses increased due to the continued emergence of competitors and the growing influence of consumers, companies began to pursue differentiated strategies to secure sincerity with consumers and to keep them alive, judging that they could no longer maintain their business and competitiveness in services and products alone. In addition to profit-seeking activities, social contribution activities, ethical management activities, etc. were conducted to give back some of the corporate profits to society, but social contribution activities revealed the limitation of reducing social support if the business performance is poor, and it was pointed out constantly that social contribution activities may not be effective because they are limited activities that do not take into account the needs of consumers and the community. Thus, beyond social contribution activities to return some of the entity's profits to society, the creating shared value (CSV) that simultaneously generates economic and social values has emerged as a new management strategy. However, studies on the creating shared value in tourism have been limited, especially in the integrated resort industry, which lacks much research on CSV. Therefore, this study identified the relationship between brand trust in the enterprise and the speed of connection with consumers, and laid the foundation for follow-up research and suggested the importance and direction of creating shared value activities that the complex resort company should pursue based on this study for users with experience visiting the integrated resort in Korea. In order to achieve the objective of the study, a literature review was first conducted on the creation of shared value, brand trust and intent to relationship continuity. And we conducted an online and on-site survey of users who had experience or were visiting Korea's integrated resort, distributed a total of 300 copies and received 268 copies, and utilized 258 of them, excluding 10 insincere questionnaires, for analysis. First, among the three factors of creating shared value, social and cultural values excluding economic values were found to have a positive effect on brand trust in enterprises. Second, economic, social and cultural values, a sub-factor of creating shared value, were found to have a positive effect on the intent to relationship continuity with consumers. Third, it was found that the higher the brand trust in the integrated resort enterprise, the more positively influence the users' relationship with the integrated resort. Finally, the Mediation effect of brand trust was verified in the relationship between the creating shared value and the consumers's intent to relationship continuity. Based on the results obtained, it was found that cultural value of the integrated resort enterprise's creating shared value activities has the greatest influence on brand trust in the enterprise and the speed of association with consumers. The entity expects that by expanding the cultural domain of the creating shared value activity, it will be able to develop the integrated resort into a complex cultural facility with various entertainment facilities rather than just casino facilities, thereby improving its negative image of casino facilities and reducing reliance on casino facilities. This study was meaningful in that it identified the influence relationship between the brand trust establishment of the integrated resort company and consumers's intent to relationship continuity and derived the importance and direction of the cerating shared value activities of the integrated resort entity based on the CSV model. However, it is judged that further studies such as securing many samples, comparing and analyzing integrated resort companies, and expanding the scope of the survey should be carried out in order to ensure sustainable growth of the integrated resort industry in the future.
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