대학생의 사회적 지지, 자율성, 유능성, 관계성 및 학습몰입 간의 관계 The Relationship Social Support, Autonomy, Competence, Relatedness and Learning Flow among University Students원문보기
본 연구의 목적은 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 자율성, 유능성, 관계성을 매개로 어떠한 관계가 있는지 규명하고 대학생의 학습몰입을 촉진하기 위한 효과적인 방안을 모색하고자 시도되었다. 이를 위해 사회적 지지 척도, 자율성, 유능성, 관계성 척도, 학습몰입 척도가 사용되었으며, 광주·전남 지역 7개 대학에 재학 중인 1∼4학년까지 학생을 대상으로 수집된 자료에서 총 502명(남 145명, 여 357명)의 자료가 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 자율성, 유능성, 관계성을 매개로 어떠한 관계가 있는지 규명하고 대학생의 학습몰입을 촉진하기 위한 효과적인 방안을 모색하고자 시도되었다. 이를 위해 사회적 지지 척도, 자율성, 유능성, 관계성 척도, 학습몰입 척도가 사용되었으며, 광주·전남 지역 7개 대학에 재학 중인 1∼4학년까지 학생을 대상으로 수집된 자료에서 총 502명(남 145명, 여 357명)의 자료가 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 SPSSWIN 21.0와 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 상관관계 분석, 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 이를 토대로 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 사회적 지지, 자율성, 유능성, 관계성, 학습몰입 간의 구조적 관계 모형은 구조모형 경로를 거쳐 각 변인 간의 효과분해 분석을 통해 구체적으로 살펴본 결과, 구조 관계 모형은 적합한 것으로 나타났다. 우리나라 대학생이 지각하는 사회적 지지는 학습몰입에, 사회적 지지는 자율성, 유능성, 관계성에, 유능성, 관계성은 학습몰입에 직접 영향을 주는 것으로 나타났다. 하지만 자율성은 학습몰입에 직접적인 영향을 주지 않았다. 이러한 결과는 가족, 친구, 교수 등 주변사람들의 지지가 학습몰입을 높여주고, 자율성, 유능성, 관계성 또한 충족시켜주지만, 유능성, 관계성의 충족은 학습몰입을 높이거나 방해할 수 있는 것이다. 이는 대학생의 학습몰입을 높이는데 사회적 지지와 자율성, 유능성, 관계성이 중요한 요인으로 작용한 결과라고 사료된다. 둘째, 대학생의 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 자율성은 매개하지는 않는 것으로 나타났다. 따라서 사회적 지지를 높게 지각하는 대학생의 자율성 충족은 학습몰입을 증진시키는 것과는 관계가 없음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과가 나타난 원인을 찾기 위해 후속 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것으로 보인다. 셋째, 대학생의 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 유능성을 매개로하여 정적인 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 대학생들에게 사회적 지지와 유능성을 향상시켜주기 위한 프로그램이나 자원을 마련해 주는 것이 필요하다는 것을 시사한다. 또한 주변사람들의 사회적 지지를 적절하게 받을 수 있는 환경을 조성해주거나 개인의 유능성을 충족할 수 있는 교수학습계획을 세우고 그에 맞는 학습활동을 실시해주면서 교수자와 주변사람들이 조력을 해주는 학습 방법을 활용한다면 학습몰입을 도울 수 있다. 넷째, 대학생의 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 관계성을 매개로하여 부적인 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 대학생이 지각하는 사회적 지지가 높으면 관계성도 높게 나타나지만 관계성을 충족시켜주는 것은 학습몰입을 오히려 방해한다는 것을 의미한다. 본 연구는 대학생들의 사회적 지지와 자율성, 유능성, 관계성의 충족이 학습몰입에 영향을 줄 수 있음을 밝힘으로써 사회 환경적 요인과 개인 심리적 요인을 통해서 학습몰입을 심화할 수 있는 방안을 제시할 수 있음을 시사하고 있다. 따라서 본 연구결과를 통해 대학생들이 사회적 지지와 자율성, 유능성, 관계성 충족을 어떻게 활용하느냐에 따라 학습몰입 방안 모색의 기초를 마련해 줄 것으로 기대한다. 마지막으로 본 연구결과를 바탕으로 주요 시사점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.
본 연구의 목적은 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 자율성, 유능성, 관계성을 매개로 어떠한 관계가 있는지 규명하고 대학생의 학습몰입을 촉진하기 위한 효과적인 방안을 모색하고자 시도되었다. 이를 위해 사회적 지지 척도, 자율성, 유능성, 관계성 척도, 학습몰입 척도가 사용되었으며, 광주·전남 지역 7개 대학에 재학 중인 1∼4학년까지 학생을 대상으로 수집된 자료에서 총 502명(남 145명, 여 357명)의 자료가 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 SPSS WIN 21.0와 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 상관관계 분석, 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 이를 토대로 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 사회적 지지, 자율성, 유능성, 관계성, 학습몰입 간의 구조적 관계 모형은 구조모형 경로를 거쳐 각 변인 간의 효과분해 분석을 통해 구체적으로 살펴본 결과, 구조 관계 모형은 적합한 것으로 나타났다. 우리나라 대학생이 지각하는 사회적 지지는 학습몰입에, 사회적 지지는 자율성, 유능성, 관계성에, 유능성, 관계성은 학습몰입에 직접 영향을 주는 것으로 나타났다. 하지만 자율성은 학습몰입에 직접적인 영향을 주지 않았다. 이러한 결과는 가족, 친구, 교수 등 주변사람들의 지지가 학습몰입을 높여주고, 자율성, 유능성, 관계성 또한 충족시켜주지만, 유능성, 관계성의 충족은 학습몰입을 높이거나 방해할 수 있는 것이다. 이는 대학생의 학습몰입을 높이는데 사회적 지지와 자율성, 유능성, 관계성이 중요한 요인으로 작용한 결과라고 사료된다. 둘째, 대학생의 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 자율성은 매개하지는 않는 것으로 나타났다. 따라서 사회적 지지를 높게 지각하는 대학생의 자율성 충족은 학습몰입을 증진시키는 것과는 관계가 없음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과가 나타난 원인을 찾기 위해 후속 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것으로 보인다. 셋째, 대학생의 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 유능성을 매개로하여 정적인 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 대학생들에게 사회적 지지와 유능성을 향상시켜주기 위한 프로그램이나 자원을 마련해 주는 것이 필요하다는 것을 시사한다. 또한 주변사람들의 사회적 지지를 적절하게 받을 수 있는 환경을 조성해주거나 개인의 유능성을 충족할 수 있는 교수학습계획을 세우고 그에 맞는 학습활동을 실시해주면서 교수자와 주변사람들이 조력을 해주는 학습 방법을 활용한다면 학습몰입을 도울 수 있다. 넷째, 대학생의 사회적 지지와 학습몰입의 관계에서 관계성을 매개로하여 부적인 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 대학생이 지각하는 사회적 지지가 높으면 관계성도 높게 나타나지만 관계성을 충족시켜주는 것은 학습몰입을 오히려 방해한다는 것을 의미한다. 본 연구는 대학생들의 사회적 지지와 자율성, 유능성, 관계성의 충족이 학습몰입에 영향을 줄 수 있음을 밝힘으로써 사회 환경적 요인과 개인 심리적 요인을 통해서 학습몰입을 심화할 수 있는 방안을 제시할 수 있음을 시사하고 있다. 따라서 본 연구결과를 통해 대학생들이 사회적 지지와 자율성, 유능성, 관계성 충족을 어떻게 활용하느냐에 따라 학습몰입 방안 모색의 기초를 마련해 줄 것으로 기대한다. 마지막으로 본 연구결과를 바탕으로 주요 시사점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study was to structural relationship between social support and learning flow through autonomy, competence, and relationship which is the basic psychological desire to find an effective ways to promote university students' learning flow. To this end, social support scale, bas...
The purpose of this study was to structural relationship between social support and learning flow through autonomy, competence, and relationship which is the basic psychological desire to find an effective ways to promote university students' learning flow. To this end, social support scale, basic psychological desire scale and learning flow scale were used it. and a total of 502 data (145 males, 357 females) were used for the final analysis in the data collected from 1st through 4th graders attending seven universities in Gwangju and Jeonnam. The collected data were used by the SPSS WIN 21.0 and AMOS 18.0 programs to perform correlation analysis, and structural equation modeling analysis. Based on this, the main findings are summarized as follows. First, the structural relationship model among social support, autonomy, competence, relatedness, learning flow of university students was examined through the effect decomposition analysis of each variable through the structural model path. Social support perceived by Korean university students was found to have a direct influence on learning flow, and social support has a direct influence on competence, relatedness and competence, relatedness has a direct influence on learning flow. Of these, autonomy was found to have no direct impact on learning flow. They say that support from those around them, such as family members, friends and professors, enhances flow in learning, satisfies basic psychological needs, and meeting basic psychological needs can increase or hinder learning flow. This is thought to be the result of social support and basic psychological needs being an important factor in increasing university students' flow in learning. Second, it hasn’t been shown that learning flow as a medium of autonomy in relation to social support of university students. It confirmed that satisfying the autonomy of university students did not increase their learning flow. Follow-up studies are expected to be conducted to find out what caused these results. Third, it was found that learning flow have static partial mediating effects, with their competence as medium in the relationship of social support. This suggests that it is necessary to set up programs or resources to improve social support and competence. In addition, if professors and people around them are looking for ways to assist them by establishing a teaching study plan that can create an environment where they can properly support their social support or satisfy their individual competence and conducting appropriate learning activities can help with learning flow. Fourth, the relatedness between social support and learning flow of university students has been shown to have negative partial mediating effect through the relatedness. This means that the high social support a university students perception of late shows a high degree of relationship, but satisfying the relatedness hinders learning flow. Since this study suggests that the social support and fulfillment of basic psychological needs of university students can improve learning flow, it is expected that the results of this study will provide a basis for exploring learning flow methods depending on how Korean university students present their school life and plans. Finally, based on the results of this study, major implications and suggestions for follow-up studies were presented.
The purpose of this study was to structural relationship between social support and learning flow through autonomy, competence, and relationship which is the basic psychological desire to find an effective ways to promote university students' learning flow. To this end, social support scale, basic psychological desire scale and learning flow scale were used it. and a total of 502 data (145 males, 357 females) were used for the final analysis in the data collected from 1st through 4th graders attending seven universities in Gwangju and Jeonnam. The collected data were used by the SPSS WIN 21.0 and AMOS 18.0 programs to perform correlation analysis, and structural equation modeling analysis. Based on this, the main findings are summarized as follows. First, the structural relationship model among social support, autonomy, competence, relatedness, learning flow of university students was examined through the effect decomposition analysis of each variable through the structural model path. Social support perceived by Korean university students was found to have a direct influence on learning flow, and social support has a direct influence on competence, relatedness and competence, relatedness has a direct influence on learning flow. Of these, autonomy was found to have no direct impact on learning flow. They say that support from those around them, such as family members, friends and professors, enhances flow in learning, satisfies basic psychological needs, and meeting basic psychological needs can increase or hinder learning flow. This is thought to be the result of social support and basic psychological needs being an important factor in increasing university students' flow in learning. Second, it hasn’t been shown that learning flow as a medium of autonomy in relation to social support of university students. It confirmed that satisfying the autonomy of university students did not increase their learning flow. Follow-up studies are expected to be conducted to find out what caused these results. Third, it was found that learning flow have static partial mediating effects, with their competence as medium in the relationship of social support. This suggests that it is necessary to set up programs or resources to improve social support and competence. In addition, if professors and people around them are looking for ways to assist them by establishing a teaching study plan that can create an environment where they can properly support their social support or satisfy their individual competence and conducting appropriate learning activities can help with learning flow. Fourth, the relatedness between social support and learning flow of university students has been shown to have negative partial mediating effect through the relatedness. This means that the high social support a university students perception of late shows a high degree of relationship, but satisfying the relatedness hinders learning flow. Since this study suggests that the social support and fulfillment of basic psychological needs of university students can improve learning flow, it is expected that the results of this study will provide a basis for exploring learning flow methods depending on how Korean university students present their school life and plans. Finally, based on the results of this study, major implications and suggestions for follow-up studies were presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.