본 연구는 부모의 비지지적 양육태도 중 방임, 과잉통제와 학생의 학습무동기가 학업 스트레스에 어떠한 영향을 주는지 알아보고자 하는 것에 그 목적이 있다.
이를 위하여 전남 소재의 중학교 2학년 312명과 고등학교 1학년 399명, 총 711명을 표집하여 담임교사에게 연구목적을 설명하고, 설문조사를 실시하였으며 본 연구에서는 허묘연(1999)의 비지지적 양육태도의 여러 요인들 중에서 방임, 과잉통제에 중심을 두고 있기 때문에 허묘연의 척도 중 방임, 과잉통제에 관한 문항을 선정해서 활용하였다. 또한 학습 무동기 측정에 사용...
본 연구는 부모의 비지지적 양육태도 중 방임, 과잉통제와 학생의 학습무동기가 학업 스트레스에 어떠한 영향을 주는지 알아보고자 하는 것에 그 목적이 있다.
이를 위하여 전남 소재의 중학교 2학년 312명과 고등학교 1학년 399명, 총 711명을 표집하여 담임교사에게 연구목적을 설명하고, 설문조사를 실시하였으며 본 연구에서는 허묘연(1999)의 비지지적 양육태도의 여러 요인들 중에서 방임, 과잉통제에 중심을 두고 있기 때문에 허묘연의 척도 중 방임, 과잉통제에 관한 문항을 선정해서 활용하였다. 또한 학습 무동기 측정에 사용된 도구는 Legault, Green-Demers와 Pelletier(2006)가 개발하고, 유계환(2017)이 번역한 척도를 활용하였고, 학업 스트레스 측정은 Liu, Y(2015)가 개발한 척도를 사용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 연구를 통해서 학습무동기의 하위요인인 가치부족, 능력부족, 흥미부족, 노력부족에 있어서 중학생이 고등학생과 비교하여 부족한 것으로 나타났다.
첫째, 부모의 비지지적인 양육태도인 방임은 학교 급이나 성별, 학교급과 성별의 상호작용에 있어서도 유의한 차이를 보이지 않았으나, 과잉통제의 경우 성별에 있어서는 유의한 차이를 보였다.
둘째, 본 연구를 통해서 중학생이 학습무동기의 하위요인인 가치부족, 능력부족, 흥미부족, 노력부족에 있어서 고등학생보다 부족한 것으로 나타났다.
셋째, 본 연구는 갈수록 학습에 대해 관심을 갖지 않거나 힘들어하는 학업스트레스를 부모의 양육태도의 한 부분인 방임과 과잉통제와 연결시켜 알아보았으며, 이때 학습무동기가 어떠한 영향을 주는지를 밝히고자 하였다.
넷째, 부모의 비지지적 양육태도인 방임과 과잉통제는 학업 스트레스에 정적인 영향을 미치고 있으며, 학습무동기에도 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 부모의 비지지적 양육태도 중 방임, 과잉통제와 학생의 학습무동기가 학업 스트레스에 어떠한 영향을 주는지 알아보고자 하는 것에 그 목적이 있다.
이를 위하여 전남 소재의 중학교 2학년 312명과 고등학교 1학년 399명, 총 711명을 표집하여 담임교사에게 연구목적을 설명하고, 설문조사를 실시하였으며 본 연구에서는 허묘연(1999)의 비지지적 양육태도의 여러 요인들 중에서 방임, 과잉통제에 중심을 두고 있기 때문에 허묘연의 척도 중 방임, 과잉통제에 관한 문항을 선정해서 활용하였다. 또한 학습 무동기 측정에 사용된 도구는 Legault, Green-Demers와 Pelletier(2006)가 개발하고, 유계환(2017)이 번역한 척도를 활용하였고, 학업 스트레스 측정은 Liu, Y(2015)가 개발한 척도를 사용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 연구를 통해서 학습무동기의 하위요인인 가치부족, 능력부족, 흥미부족, 노력부족에 있어서 중학생이 고등학생과 비교하여 부족한 것으로 나타났다.
첫째, 부모의 비지지적인 양육태도인 방임은 학교 급이나 성별, 학교급과 성별의 상호작용에 있어서도 유의한 차이를 보이지 않았으나, 과잉통제의 경우 성별에 있어서는 유의한 차이를 보였다.
둘째, 본 연구를 통해서 중학생이 학습무동기의 하위요인인 가치부족, 능력부족, 흥미부족, 노력부족에 있어서 고등학생보다 부족한 것으로 나타났다.
셋째, 본 연구는 갈수록 학습에 대해 관심을 갖지 않거나 힘들어하는 학업스트레스를 부모의 양육태도의 한 부분인 방임과 과잉통제와 연결시켜 알아보았으며, 이때 학습무동기가 어떠한 영향을 주는지를 밝히고자 하였다.
넷째, 부모의 비지지적 양육태도인 방임과 과잉통제는 학업 스트레스에 정적인 영향을 미치고 있으며, 학습무동기에도 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to find out how neglect, overcontrol and student learning amotivation in non-supporting parenting attitudes affect academic stress.
For the study purposes, a total of 711 students, including 312 middle school students, 399 high school students and a total of 711 stud...
The purpose of this study is to find out how neglect, overcontrol and student learning amotivation in non-supporting parenting attitudes affect academic stress.
For the study purposes, a total of 711 students, including 312 middle school students, 399 high school students and a total of 711 students in Jeonnam-do, explained the purpose of their research to the homeroom teacher and conducted the survey. This study used questions about Hhu Myo Yeon's neglect and excessive control as they focused on various factors of Hhu Myo Yeon's unassisted parenting attitude. In addition, the tools used to measure learning amotivation were developed by Legault, Green-Demers and Pelletier (2006), the scales translated by Yoo Kye-hwan (2017), and the measures developed by Liu, Y (2015).
The findings revealed from this study can be summarized as follows.
First, it turned out that unsupportive parenting attitude, also did not show significant differences in the interaction of school-level or gender, but in the case of overcontrol, there was a significant difference in gender.
Second, the study found that middle school students are inferior to high school students in terms of lack of value, lack of ability, lack of interest, and lack of effort, a sub-factor of learning.
Third, the study linked learning stress to neglect and overcontrol, a part of parental parenting attitude, to the study's effect.
Fourth, neglect and excessive control, are having a static effect on academic stress, and are found to have a static effect on the learning amotivation.
The purpose of this study is to find out how neglect, overcontrol and student learning amotivation in non-supporting parenting attitudes affect academic stress.
For the study purposes, a total of 711 students, including 312 middle school students, 399 high school students and a total of 711 students in Jeonnam-do, explained the purpose of their research to the homeroom teacher and conducted the survey. This study used questions about Hhu Myo Yeon's neglect and excessive control as they focused on various factors of Hhu Myo Yeon's unassisted parenting attitude. In addition, the tools used to measure learning amotivation were developed by Legault, Green-Demers and Pelletier (2006), the scales translated by Yoo Kye-hwan (2017), and the measures developed by Liu, Y (2015).
The findings revealed from this study can be summarized as follows.
First, it turned out that unsupportive parenting attitude, also did not show significant differences in the interaction of school-level or gender, but in the case of overcontrol, there was a significant difference in gender.
Second, the study found that middle school students are inferior to high school students in terms of lack of value, lack of ability, lack of interest, and lack of effort, a sub-factor of learning.
Third, the study linked learning stress to neglect and overcontrol, a part of parental parenting attitude, to the study's effect.
Fourth, neglect and excessive control, are having a static effect on academic stress, and are found to have a static effect on the learning amotivation.
주제어
#학습무동기 양육태도 학업스트레스
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.