최근 요트 산업은 제 2의 전환기를 맞고 있다. 이미 정부는 2004년 요트 등에 부과되는 특소세를 폐지했고 2005년 지방세 부담을 완화하는 등 관련 세제를 개선하고 있다. 그럼에도 불구하고 국내 요트 산업은 아직 걸음마 단계이다. 국내레저보트 관련 장비 시장만 봐도 기자재 업체가 부족해 미국과 유럽에서 수입하거나 일본의 중고 레저보트를 들여와 사용하는 경우가 대부분이다. 그 중 선박의 진동을 감소시켜주는 자세제어 장비는 대부분 해외도입을 하고 있어서 해외기술 의존도가 높고 외화가 유출되고 있다. 자세제어 장비가 중요한 이유는 선박은 항상 크고 작은 파도에 의해 배가 동요하는 위험에 노출되어 있다. 파랑 중 운동의 영향을 인간공학적인 측면에서 보면 운동에 오랜 시간 피폭되어 승선자의 멀미를 유발하는 횡동요를 발생시키는데 이는 횡동요 운동의 주파수가 사람의 뱃멀미를 유발하는 범위 안에 있기 때문이다. 선박의 횡동요를 줄이는 방법으로는 ...
최근 요트 산업은 제 2의 전환기를 맞고 있다. 이미 정부는 2004년 요트 등에 부과되는 특소세를 폐지했고 2005년 지방세 부담을 완화하는 등 관련 세제를 개선하고 있다. 그럼에도 불구하고 국내 요트 산업은 아직 걸음마 단계이다. 국내레저보트 관련 장비 시장만 봐도 기자재 업체가 부족해 미국과 유럽에서 수입하거나 일본의 중고 레저보트를 들여와 사용하는 경우가 대부분이다. 그 중 선박의 진동을 감소시켜주는 자세제어 장비는 대부분 해외도입을 하고 있어서 해외기술 의존도가 높고 외화가 유출되고 있다. 자세제어 장비가 중요한 이유는 선박은 항상 크고 작은 파도에 의해 배가 동요하는 위험에 노출되어 있다. 파랑 중 운동의 영향을 인간공학적인 측면에서 보면 운동에 오랜 시간 피폭되어 승선자의 멀미를 유발하는 횡동요를 발생시키는데 이는 횡동요 운동의 주파수가 사람의 뱃멀미를 유발하는 범위 안에 있기 때문이다. 선박의 횡동요를 줄이는 방법으로는 빌지 킬(bilge keel), 자이로스태빌라이저(Gyro Stabilizer), 핀 스태빌라이저(Fin Stabilizer), 수동형 Anti-Rolling Tank 감요 수조 등 다양한 방법으로 선박의 횡동요를 줄이기 위해서 노력해 왔다. 그 중 기존 자이로 스테빌라이져는 부피가 작고 횡동요 저감능력이 좋지만 가격이 비싸고 한 개의 플라이휠만 사용하기 때문에 선박의 피치(Pitch)와 요(Yaw)에 악영향을 주는 문제점이 있다. 연구실에서 수행했던 기존 연구에서는 두 개의 플라이휠을 한 개의 제어기로 제어할 때의 롤, 피치, 요에 미치는 영향에 대한 동역학 이론식을 제안하고 자이로 구동 토크발생장치의 설계 및 제작을 하였다. 그리고 실험을 통해 토크 발생 성능을 확인하였다. 본 연구에서는 자이로 구동 토크발생장치의 안티롤링토크 동역학 해석을 실시하고 실제 실험 측정값과 비교 분석하여 횡동요 저감 시스템을 개발 후 최대 안티롤링토크를 값을 증가시켰다. 더 나아가 횡동요 저감 시스템이 선박의 횡동요저감에 미치는 영향에 대해 제어 알고리즘을 개발하고 해상 시뮬레이션과 해상 실험의 데이터를 비교 분석하여 증명을 하였다.
최근 요트 산업은 제 2의 전환기를 맞고 있다. 이미 정부는 2004년 요트 등에 부과되는 특소세를 폐지했고 2005년 지방세 부담을 완화하는 등 관련 세제를 개선하고 있다. 그럼에도 불구하고 국내 요트 산업은 아직 걸음마 단계이다. 국내레저보트 관련 장비 시장만 봐도 기자재 업체가 부족해 미국과 유럽에서 수입하거나 일본의 중고 레저보트를 들여와 사용하는 경우가 대부분이다. 그 중 선박의 진동을 감소시켜주는 자세제어 장비는 대부분 해외도입을 하고 있어서 해외기술 의존도가 높고 외화가 유출되고 있다. 자세제어 장비가 중요한 이유는 선박은 항상 크고 작은 파도에 의해 배가 동요하는 위험에 노출되어 있다. 파랑 중 운동의 영향을 인간공학적인 측면에서 보면 운동에 오랜 시간 피폭되어 승선자의 멀미를 유발하는 횡동요를 발생시키는데 이는 횡동요 운동의 주파수가 사람의 뱃멀미를 유발하는 범위 안에 있기 때문이다. 선박의 횡동요를 줄이는 방법으로는 빌지 킬(bilge keel), 자이로스태빌라이저(Gyro Stabilizer), 핀 스태빌라이저(Fin Stabilizer), 수동형 Anti-Rolling Tank 감요 수조 등 다양한 방법으로 선박의 횡동요를 줄이기 위해서 노력해 왔다. 그 중 기존 자이로 스테빌라이져는 부피가 작고 횡동요 저감능력이 좋지만 가격이 비싸고 한 개의 플라이휠만 사용하기 때문에 선박의 피치(Pitch)와 요(Yaw)에 악영향을 주는 문제점이 있다. 연구실에서 수행했던 기존 연구에서는 두 개의 플라이휠을 한 개의 제어기로 제어할 때의 롤, 피치, 요에 미치는 영향에 대한 동역학 이론식을 제안하고 자이로 구동 토크발생장치의 설계 및 제작을 하였다. 그리고 실험을 통해 토크 발생 성능을 확인하였다. 본 연구에서는 자이로 구동 토크발생장치의 안티롤링토크 동역학 해석을 실시하고 실제 실험 측정값과 비교 분석하여 횡동요 저감 시스템을 개발 후 최대 안티롤링토크를 값을 증가시켰다. 더 나아가 횡동요 저감 시스템이 선박의 횡동요저감에 미치는 영향에 대해 제어 알고리즘을 개발하고 해상 시뮬레이션과 해상 실험의 데이터를 비교 분석하여 증명을 하였다.
Recently, the yacht industry is in its second turning point. Already, the government abolished the special tax levied on yachts in 2004 and others in 2005 and is improving related tax systems by easing the burden of local taxes. Nevertheless, the domestic yacht industry is still in its infancy. Even...
Recently, the yacht industry is in its second turning point. Already, the government abolished the special tax levied on yachts in 2004 and others in 2005 and is improving related tax systems by easing the burden of local taxes. Nevertheless, the domestic yacht industry is still in its infancy. Even in the domestic leisure boat-related equipment market, there are not enough equipment manufacturers, so most of them import from the US and Europe or import and use used leisure boats from Japan. Among them, most of the equipment for posture control, which reduces the vibration of ships, is heavily dependent on foreign technology and foreign currency is being leaked. The reason for the importance of posture control equipment is that ships are always exposed to the risk of ship agitation by waves large and small. In terms of ergonomics, the effects of motion during the blue sea generate the lateral motion, which causes long hours of exposure to motion, resulting in the motion's motion sickness, as the frequency of the diaphragm movement is within the range of causing human seasickness. As a way to reduce the vessel's lateral requirements, we have been trying to reduce the vessel's lateral movement in various ways, including the Village Keel, Gyro Stabilizer, Anti-Rollling Tank, Fin Stabilizer, and the Handy Anti-Rollling Tank Reduction Tank. Among them, the existing Gyro Stabilizer is bulky and expensive, but it uses only one flywheel, which has an adverse effect on the vessel's pitch and yaw. In the existing research conducted in the laboratory, we proposed a dynamic equation for the effects of roll, pitch, and yaw when two flywheels are controlled by one controller, and designed and manufactured a transverse yaw reduction device. And the experiment confirmed the torque generating performance. In this study, the anti-rolling torque dynamics analysis of the lateral fluctuation reduction device was conducted and compared with the actual experimental data to develop the control system and control program, and then the anti-rolling torque was increased. Furthermore, we will develop a control algorithm for the effect of the lateral disturbance reduction device on the lateral disturbance reduction of ships, and prove the result by comparing and analyzing the data of sea simulation and sea experiment.
Recently, the yacht industry is in its second turning point. Already, the government abolished the special tax levied on yachts in 2004 and others in 2005 and is improving related tax systems by easing the burden of local taxes. Nevertheless, the domestic yacht industry is still in its infancy. Even in the domestic leisure boat-related equipment market, there are not enough equipment manufacturers, so most of them import from the US and Europe or import and use used leisure boats from Japan. Among them, most of the equipment for posture control, which reduces the vibration of ships, is heavily dependent on foreign technology and foreign currency is being leaked. The reason for the importance of posture control equipment is that ships are always exposed to the risk of ship agitation by waves large and small. In terms of ergonomics, the effects of motion during the blue sea generate the lateral motion, which causes long hours of exposure to motion, resulting in the motion's motion sickness, as the frequency of the diaphragm movement is within the range of causing human seasickness. As a way to reduce the vessel's lateral requirements, we have been trying to reduce the vessel's lateral movement in various ways, including the Village Keel, Gyro Stabilizer, Anti-Rollling Tank, Fin Stabilizer, and the Handy Anti-Rollling Tank Reduction Tank. Among them, the existing Gyro Stabilizer is bulky and expensive, but it uses only one flywheel, which has an adverse effect on the vessel's pitch and yaw. In the existing research conducted in the laboratory, we proposed a dynamic equation for the effects of roll, pitch, and yaw when two flywheels are controlled by one controller, and designed and manufactured a transverse yaw reduction device. And the experiment confirmed the torque generating performance. In this study, the anti-rolling torque dynamics analysis of the lateral fluctuation reduction device was conducted and compared with the actual experimental data to develop the control system and control program, and then the anti-rolling torque was increased. Furthermore, we will develop a control algorithm for the effect of the lateral disturbance reduction device on the lateral disturbance reduction of ships, and prove the result by comparing and analyzing the data of sea simulation and sea experiment.
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