중국의 경제발전하면서 중국인의 삶의 질이 많이 증가하였다. 생활에 여유가 생김으로 의식주행 등 기본 생활 요구 이외에는 외모에 대한 관심이 커졌다. 그러므로 중국 소비자가 화장품에 대한 관심이 급증하였다. 특히 한류가 중국에서 유행해지면서 한국의 음악, 드라마, 영화 등 문화제품이 중국 젊은 사람 집단에 높은 인기를 얻어‘한류열풍’을 형성하였다. 한류영풍을 계기로 한국화장품 기업들은 중국 시장에 진출하시 시작하였고, 중국의 젊은 소비자들이 한국 화장품을 애용하고 있다. 한류열풍의 영향으로 한국화장품에 대한 이미지가 계속 상승하며 평가도 우수하다고 보고되었다. 그러나, 2016년부터 한국 화장품이 중국 시장에서 하락하기 시작하였다. 이러한 변화에 맞추어 한국화장품 기업의 적극적으로 대응하거나 혹은 전략을 수립하는 것이 필요한 실정이다. 본 연구는 우선 선행연구 고찰을 통하여 이론적 개념을 정리한 후, 연구모형과 가설을 도출하였다. 본 연구에서 ...
중국의 경제발전하면서 중국인의 삶의 질이 많이 증가하였다. 생활에 여유가 생김으로 의식주행 등 기본 생활 요구 이외에는 외모에 대한 관심이 커졌다. 그러므로 중국 소비자가 화장품에 대한 관심이 급증하였다. 특히 한류가 중국에서 유행해지면서 한국의 음악, 드라마, 영화 등 문화제품이 중국 젊은 사람 집단에 높은 인기를 얻어‘한류열풍’을 형성하였다. 한류영풍을 계기로 한국화장품 기업들은 중국 시장에 진출하시 시작하였고, 중국의 젊은 소비자들이 한국 화장품을 애용하고 있다. 한류열풍의 영향으로 한국화장품에 대한 이미지가 계속 상승하며 평가도 우수하다고 보고되었다. 그러나, 2016년부터 한국 화장품이 중국 시장에서 하락하기 시작하였다. 이러한 변화에 맞추어 한국화장품 기업의 적극적으로 대응하거나 혹은 전략을 수립하는 것이 필요한 실정이다. 본 연구는 우선 선행연구 고찰을 통하여 이론적 개념을 정리한 후, 연구모형과 가설을 도출하였다. 본 연구에서 독립변수가 소비자의 인식이며, 한국 화장품에 대한 품질, 가격, 기능, 쇼핑몰 서비스를 포함하였다. 종속변수는 구매의도로 설정하였다. 본 연구의 연구대상은 최근 6개월 이내 중국 온라인 쇼핑몰에서 한국 화장품을 구매한 경험이 있는 중국 성인소비자였다. 자료를 수집하기 위하여 온라인 설문의 방식으로 조사하였다. 자료분석을 위한 통계처리는 IBM SPSS Statistics 21.0 프로그램을 활용하였다. 본 연구는 중국 온라인 쇼핑몰을 이용한 소비자를 대상으로, 한국 화장품에 대한 인식이 구매의도에 미치는 영향을 살펴보았고, 변수 간의 영향력을 비교하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선, 중국 소비자의 한국 화장품에 대한 인식은 품질, 가격, 기능, 쇼핑몰의 서비스를 포함하였으며, 인식의 수준이 전반적으로 높게 나타났다. 즉, 중국 소비자가 한국 화장품에 대하여 보편적으로 높게 평가하여 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또한, 인식에서 기능이 가장 높은 것으로 나타났다. 즉, 중국 소비자가 한국 화장품의 기능에 대하여 가장 높게 평가하고 있었으며, 특히 한방기능성 화장품의 기능, 피부 개선 효과 등 기능을 인정한 것으로 나타났다. 둘째, 중국 소비자의 한국 화장품에 대한 구매의도가 중간 이상으로 나타났다. 즉, 중국 소비자가 한국 화장품을 구매할 의향이 높고, 또한 타인에 추천할 의도 높은 것으로 나타났다. 셋째, 소비자 인식이 구매의도에 미치는 영향을 살펴보면, 품질, 가격, 서비스가 모두 정(+)적인 영향을 주고 있음이 나타났다. 이는 한국 화장품의 품질이 좋을수록, 가격 합리적일수록, 쇼핑몰의 서비스가 높을수록 구매의도가 증가하는 것으로 나타났다. 따라서, 한국 화장품 기업들은 이런 세 가지 측면에서 제품 기획, 개발하는 것이 제품판매에 도움이 될 것이다. 또한, 세 가지 요소 중에 서비스의 영향력이 가장 높음으로 한정된 자원과 시간의 조건으로 품질, 가격보다 쇼핑몰의 서비스를 향상시키는 것이 더 효과적이라고 볼 수 있다. 또한, 기능이 구매의도에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 이는 중국 소비자는 한국 화장품이 특수한 기능을 가지고 있다고 인식하고 있어 이미 고유인식이 형성된 것으로 추측한다. 따라서 기능에 대한 강화하더라도 소비자의 구매의도를 현저하게 개선할 수 없다고 나타났다. 본 연구의 한계점을 제시하고 이런 한계점에 대한 향후 연구의 개선방향은 다음과 같다. 본 연구의 연구대상자는 20세 이상이 대다수였다. 현재 중국 소비자가 화장하는 연령대가 낮아지는 추세가 있어 20세 이하의 젊은 소비자도 화장품을 많이 소비한다. 따라서 연구결과를 중국 전체 화장품 시장에 확대 해석하기에는 다소 무리가 있다. 향후 연구에서는 조사대상자의 연령대를 낮추어 보완 분석을 시행할 필요가 있다. 그리고, 본 연구는 한국 화장품을 구매한 경험이 있는 소비자를 연구대상으로 선택하였다. 연구대상이 구체적으로 어떤 화장품을 구매한 지에 대한 조사하지 않았다. 이는 모든 한국 화장품 브랜드에 적용하기 어려울 수도 있으며, 저가 혹은 고가 화장품을 구매하는 소비자의 특성이 분명히 다르기 때문이다. 앞으로, 이런 점을 보완하여 연구를 수행하는 것은 본 연구결과를 보완할 수 있을 것이다.
중국의 경제발전하면서 중국인의 삶의 질이 많이 증가하였다. 생활에 여유가 생김으로 의식주행 등 기본 생활 요구 이외에는 외모에 대한 관심이 커졌다. 그러므로 중국 소비자가 화장품에 대한 관심이 급증하였다. 특히 한류가 중국에서 유행해지면서 한국의 음악, 드라마, 영화 등 문화제품이 중국 젊은 사람 집단에 높은 인기를 얻어‘한류열풍’을 형성하였다. 한류영풍을 계기로 한국화장품 기업들은 중국 시장에 진출하시 시작하였고, 중국의 젊은 소비자들이 한국 화장품을 애용하고 있다. 한류열풍의 영향으로 한국화장품에 대한 이미지가 계속 상승하며 평가도 우수하다고 보고되었다. 그러나, 2016년부터 한국 화장품이 중국 시장에서 하락하기 시작하였다. 이러한 변화에 맞추어 한국화장품 기업의 적극적으로 대응하거나 혹은 전략을 수립하는 것이 필요한 실정이다. 본 연구는 우선 선행연구 고찰을 통하여 이론적 개념을 정리한 후, 연구모형과 가설을 도출하였다. 본 연구에서 독립변수가 소비자의 인식이며, 한국 화장품에 대한 품질, 가격, 기능, 쇼핑몰 서비스를 포함하였다. 종속변수는 구매의도로 설정하였다. 본 연구의 연구대상은 최근 6개월 이내 중국 온라인 쇼핑몰에서 한국 화장품을 구매한 경험이 있는 중국 성인소비자였다. 자료를 수집하기 위하여 온라인 설문의 방식으로 조사하였다. 자료분석을 위한 통계처리는 IBM SPSS Statistics 21.0 프로그램을 활용하였다. 본 연구는 중국 온라인 쇼핑몰을 이용한 소비자를 대상으로, 한국 화장품에 대한 인식이 구매의도에 미치는 영향을 살펴보았고, 변수 간의 영향력을 비교하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선, 중국 소비자의 한국 화장품에 대한 인식은 품질, 가격, 기능, 쇼핑몰의 서비스를 포함하였으며, 인식의 수준이 전반적으로 높게 나타났다. 즉, 중국 소비자가 한국 화장품에 대하여 보편적으로 높게 평가하여 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또한, 인식에서 기능이 가장 높은 것으로 나타났다. 즉, 중국 소비자가 한국 화장품의 기능에 대하여 가장 높게 평가하고 있었으며, 특히 한방기능성 화장품의 기능, 피부 개선 효과 등 기능을 인정한 것으로 나타났다. 둘째, 중국 소비자의 한국 화장품에 대한 구매의도가 중간 이상으로 나타났다. 즉, 중국 소비자가 한국 화장품을 구매할 의향이 높고, 또한 타인에 추천할 의도 높은 것으로 나타났다. 셋째, 소비자 인식이 구매의도에 미치는 영향을 살펴보면, 품질, 가격, 서비스가 모두 정(+)적인 영향을 주고 있음이 나타났다. 이는 한국 화장품의 품질이 좋을수록, 가격 합리적일수록, 쇼핑몰의 서비스가 높을수록 구매의도가 증가하는 것으로 나타났다. 따라서, 한국 화장품 기업들은 이런 세 가지 측면에서 제품 기획, 개발하는 것이 제품판매에 도움이 될 것이다. 또한, 세 가지 요소 중에 서비스의 영향력이 가장 높음으로 한정된 자원과 시간의 조건으로 품질, 가격보다 쇼핑몰의 서비스를 향상시키는 것이 더 효과적이라고 볼 수 있다. 또한, 기능이 구매의도에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 이는 중국 소비자는 한국 화장품이 특수한 기능을 가지고 있다고 인식하고 있어 이미 고유인식이 형성된 것으로 추측한다. 따라서 기능에 대한 강화하더라도 소비자의 구매의도를 현저하게 개선할 수 없다고 나타났다. 본 연구의 한계점을 제시하고 이런 한계점에 대한 향후 연구의 개선방향은 다음과 같다. 본 연구의 연구대상자는 20세 이상이 대다수였다. 현재 중국 소비자가 화장하는 연령대가 낮아지는 추세가 있어 20세 이하의 젊은 소비자도 화장품을 많이 소비한다. 따라서 연구결과를 중국 전체 화장품 시장에 확대 해석하기에는 다소 무리가 있다. 향후 연구에서는 조사대상자의 연령대를 낮추어 보완 분석을 시행할 필요가 있다. 그리고, 본 연구는 한국 화장품을 구매한 경험이 있는 소비자를 연구대상으로 선택하였다. 연구대상이 구체적으로 어떤 화장품을 구매한 지에 대한 조사하지 않았다. 이는 모든 한국 화장품 브랜드에 적용하기 어려울 수도 있으며, 저가 혹은 고가 화장품을 구매하는 소비자의 특성이 분명히 다르기 때문이다. 앞으로, 이런 점을 보완하여 연구를 수행하는 것은 본 연구결과를 보완할 수 있을 것이다.
Along with the economic development, Chinese people’s living quality has been increased to a great extent. Due to the prosperous life, they cared more about the appearance in addition to the requirement of basic necessities of life. Therefore, Chinese consumers are increasingly concerning about cosm...
Along with the economic development, Chinese people’s living quality has been increased to a great extent. Due to the prosperous life, they cared more about the appearance in addition to the requirement of basic necessities of life. Therefore, Chinese consumers are increasingly concerning about cosmetics. Especially because of the popularity of Hallyu, the Korean cultural works, such as music, dramas, as well as movies, and others, have obtained great popularity among the young people which formed the ‘Hallyu Hotwind’. Taking the opportunity of ‘Hallyu Hotwind’, the cosmetics industry began to enter Chinese markets. Also, the young consumers are holding great preference to Korean cosmetics. On account of the influence of ‘Hallyu Hotwind’, the image of Korean cosmetics was continually rising as well as the high evaluation. However, its sales began to decline since 2016. Korean cosmetics enterprises have to actively cope with such changes or enact the correspondent strategies. This research collated the theoretical conceptions by the study of previous literature, then derived the research mode and proposed the hypothesis. The independent variable is the cognition of consumers, which includes the quality, price, function, as well as the service of internet shopping mall. The dependent variable is purchasing intention. The subjects of this study are Chinese consumers who had the experience of purchasing Korean cosmetics via Chinese online shopping mall within recent six months. The survey was conducted by online questionnaires. IBM SPSS Statistics 21.0 was used for the statistic analysis. The results were shown as follows. Firstly, the cognition of Chinese consumers to Korean cosmetics focused on the quality, price, function as well as the service of the shopping mall and there recognition was at the top level. In other words, the Chinese consumers are pervasively holding great positive appraisal to these kinds of cosmetics Among these factors, the recognition to function was the highest one which was 5.20 out of 7. It was highly approved that the cosmetics with the Korean traditional medicine ingredients holds the function of improving the skin. Secondly, the purchasing intention of Chinese consumers was at the value of 5.13 which was above the average. Thirdly, the quality, price, function, as well as the service all showed positive effects on the consumers’ recognition. Along with the enhancement of quality, the rationality of price, the improvement of service, the consumers’ purchasing intention was also increased. As a result, the sales of products can be increased if the Korean cosmetics enterprises attach importance to these three factors. Moreover, service was the most influential one in these three elements. As a result, improving the service can be the most effective measure considering about the finite resources and the time limits. Furthermore, function showed no effects on purchasing intention. As Chinese consumers are holding the intrinsic idea that Korean cosmetics definitely have the special function to skin. Henceforth, there will not be markedly purchasing changes even though the function was reinforced. The limitations were listed as follows for future research. In this study, most of the subjects aged over twenty but the Chinese consumers to cosmetics are tending to be younger as the teenagers are tending to purchasing more cosmetics than before. Therefore, the results of this study seems somewhat unreasonable as it concluded that the Chinese market was enlarging. For further research, the age of subjects should be lowered for the supplemented analysis. Moreover, this study investigated the consumers who ever had the experiences of consuming Korean cosmetics, but the brands and varieties were not surveyed. In consequence, the results of this study may not be suitable to all the brands as the preferences of consumers to high price cosmetics are obviously different from that of consumers to low price cosmetics. From this point of view, the further research can make this study more comprehensive.
Along with the economic development, Chinese people’s living quality has been increased to a great extent. Due to the prosperous life, they cared more about the appearance in addition to the requirement of basic necessities of life. Therefore, Chinese consumers are increasingly concerning about cosmetics. Especially because of the popularity of Hallyu, the Korean cultural works, such as music, dramas, as well as movies, and others, have obtained great popularity among the young people which formed the ‘Hallyu Hotwind’. Taking the opportunity of ‘Hallyu Hotwind’, the cosmetics industry began to enter Chinese markets. Also, the young consumers are holding great preference to Korean cosmetics. On account of the influence of ‘Hallyu Hotwind’, the image of Korean cosmetics was continually rising as well as the high evaluation. However, its sales began to decline since 2016. Korean cosmetics enterprises have to actively cope with such changes or enact the correspondent strategies. This research collated the theoretical conceptions by the study of previous literature, then derived the research mode and proposed the hypothesis. The independent variable is the cognition of consumers, which includes the quality, price, function, as well as the service of internet shopping mall. The dependent variable is purchasing intention. The subjects of this study are Chinese consumers who had the experience of purchasing Korean cosmetics via Chinese online shopping mall within recent six months. The survey was conducted by online questionnaires. IBM SPSS Statistics 21.0 was used for the statistic analysis. The results were shown as follows. Firstly, the cognition of Chinese consumers to Korean cosmetics focused on the quality, price, function as well as the service of the shopping mall and there recognition was at the top level. In other words, the Chinese consumers are pervasively holding great positive appraisal to these kinds of cosmetics Among these factors, the recognition to function was the highest one which was 5.20 out of 7. It was highly approved that the cosmetics with the Korean traditional medicine ingredients holds the function of improving the skin. Secondly, the purchasing intention of Chinese consumers was at the value of 5.13 which was above the average. Thirdly, the quality, price, function, as well as the service all showed positive effects on the consumers’ recognition. Along with the enhancement of quality, the rationality of price, the improvement of service, the consumers’ purchasing intention was also increased. As a result, the sales of products can be increased if the Korean cosmetics enterprises attach importance to these three factors. Moreover, service was the most influential one in these three elements. As a result, improving the service can be the most effective measure considering about the finite resources and the time limits. Furthermore, function showed no effects on purchasing intention. As Chinese consumers are holding the intrinsic idea that Korean cosmetics definitely have the special function to skin. Henceforth, there will not be markedly purchasing changes even though the function was reinforced. The limitations were listed as follows for future research. In this study, most of the subjects aged over twenty but the Chinese consumers to cosmetics are tending to be younger as the teenagers are tending to purchasing more cosmetics than before. Therefore, the results of this study seems somewhat unreasonable as it concluded that the Chinese market was enlarging. For further research, the age of subjects should be lowered for the supplemented analysis. Moreover, this study investigated the consumers who ever had the experiences of consuming Korean cosmetics, but the brands and varieties were not surveyed. In consequence, the results of this study may not be suitable to all the brands as the preferences of consumers to high price cosmetics are obviously different from that of consumers to low price cosmetics. From this point of view, the further research can make this study more comprehensive.
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