본 연구는 그림책 창작 미술치료교육 프로그램이 대학생의 자기이해와 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램 적용 전, 후 대학생들의 자기효능감과 자기이해의 변화는 어떠한가?
둘째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램에서 보이는 대학생들의 자기효능감과 자기이해에 관련된 변화과정은 어떠한가?
셋째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램 적용 전, 후 대학생들의 자기효능감과 자기이해에 관련된 반응은 어떠한가?
...
본 연구는 그림책 창작 미술치료교육 프로그램이 대학생의 자기이해와 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램 적용 전, 후 대학생들의 자기효능감과 자기이해의 변화는 어떠한가?
둘째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램에서 보이는 대학생들의 자기효능감과 자기이해에 관련된 변화과정은 어떠한가?
셋째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램 적용 전, 후 대학생들의 자기효능감과 자기이해에 관련된 반응은 어떠한가?
연구 대상은 현재 대학교 1~4학년에 재학 중 이고 연구의 일정 및 목적에 부합하며 인지 수준에 문제가 없는 대학생 3명을 선정하였다..
연구 기간은 2019년 8월 20일에 사전 인터뷰과 사전검사를 실시한 후, 2019년 9월부터 10월 중순까지 주 2회 90분씩 총 9회기의 프로그램을 진행하였다. 프로그램이 종결된 후 2019년 10월에 사후검사와 프로그램 참여 경험에 관한 사후 인터뷰를 실시하였다.
자기이해와 자기효능감의 정도 측정은 자기이해, 자기효능감의 척도지를 사용하였다. 그리고 자기이해와 자기효능감의 회기별 분석을 위해 연구자가 참가자들의 활동을 관찰하여 매 회기 작성한 관찰 일지와 작품 사진을 토대로 분석하였고, 사후 인터뷰를 통해 구체적 영향과 변화를 알아보고자 하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램의 적용 사전, 사후에 측정한 자기이해와 자기효능감의 점수 결과, 참가자들의 사전 점수보다 사후 점수가 전체적으로 증가하였다.
둘째, 그림책 창작 미술치료교육의 프로그램에 참여한 대학생들은 자기이해 및 자기효능감과 관련하여 다음과 같은 변화과정을 보였다. 첫 회기에서 참가자들은 자신감이 저하되어 있고 위축된 모습을 보였던 반면, 도입-탐색-통합의 각 단계의 목표를 본인의 실제 이야기를 통해 실행 및 구체화 시키는 과정에서 대리적 성공 경험 및 창작 경험을 통한 성취감 등에 의하여 자기이해 및 자기효능감을 확립하였다.
셋째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램 적용 전과 후에 실시한 인터뷰 분석에서는 창작 경험을 통한 정서환기, 캐릭터를 통한 자아인식, 이야기 전개를 통한 직면 문제 인식, 삶의 목표 설정, 직면 문제 해결을 위한 자신감 증진 등과 같은 참가자들의 자기이해와 자기효능감에 대한 긍정적 반응을 찾을 수 있었다..
따라서 본 연구에서 그림책 창작 미술치료교육 프로그램이 대학생의 자기이해를 돕고 자기효능감 증진에도 효과적이었음을 알 수 있었다.This study investigates how a picture book creation program as art therapy education affects self-understanding and self-efficacy of university students. Specific research topics of this study are as follows:
First, how much changes in self-understanding and self- efficacy of university students are derived before and after applying the picture book creation program as art therapy education?
Second, how is the changing process related to self- understanding and self-efficacy of university students shown in the picture book creation program as art therapy education?
Third, how are the responses relevant with self- understanding and self-efficacy of university students before and after applying the picture book creation program as art therapy education?
The study was conducted by final selection of three university students who are compatible with the schedule and purpose of the study and have no problem with their cognitive level. research was conducted for a total of nine sessions, twice a week, 90 minutes per each from September 2019 to mid-October 2019, after conducting prior interviews and pre-inspection on August 20, 2019. After the program was closed, a post-mortem and post-interview on the experience of participation in the program were conducted in October 2019. self-understanding and self- efficacy were evaluated using a measure of self-understanding and self- efficacy. In order to analyze self-understanding and self- efficacy in each session, participants' activities in each session were analyzed based on the observation logs and work photographs. In addition, specific impact and changes were investigated through post-interviews.results of this study are summarized as follows:
First, there exists total increase in the scores of the participants' self-understanding and self-efficacy which were measured before and after applying the picture book creation program as art therapy education.
Second, 'self-understanding and self-efficacy of participants were enhanced with following procedure. In the beginning of the program, participants were less confident and showed signs of contraction. However, participants execute and shape their goals by their own stories during the phase-in, exploration phase, and integration phase. Through this process, participants experienced vicarious success and accomplishment of creation, and finally, established self-understanding and self-efficacy.
Third, in the interview carried out before and after applying the program, positive responses enhancing self-understanding and self-efficacy were found, such as emotional refreshing through creative experiences, self-awareness through created characters, establishing participants' life goals, giving a confidence to solve the problems participants face.
Accordingly, in this study, it was found that a picture book creation program as art education therapy is effective to enhance self-understanding and self-efficacy of university students.
Keywords : Picturebook Creation, University student, Art therapy.
본 연구는 그림책 창작 미술치료교육 프로그램이 대학생의 자기이해와 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램 적용 전, 후 대학생들의 자기효능감과 자기이해의 변화는 어떠한가?
둘째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램에서 보이는 대학생들의 자기효능감과 자기이해에 관련된 변화과정은 어떠한가?
셋째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램 적용 전, 후 대학생들의 자기효능감과 자기이해에 관련된 반응은 어떠한가?
연구 대상은 현재 대학교 1~4학년에 재학 중 이고 연구의 일정 및 목적에 부합하며 인지 수준에 문제가 없는 대학생 3명을 선정하였다..
연구 기간은 2019년 8월 20일에 사전 인터뷰과 사전검사를 실시한 후, 2019년 9월부터 10월 중순까지 주 2회 90분씩 총 9회기의 프로그램을 진행하였다. 프로그램이 종결된 후 2019년 10월에 사후검사와 프로그램 참여 경험에 관한 사후 인터뷰를 실시하였다.
자기이해와 자기효능감의 정도 측정은 자기이해, 자기효능감의 척도지를 사용하였다. 그리고 자기이해와 자기효능감의 회기별 분석을 위해 연구자가 참가자들의 활동을 관찰하여 매 회기 작성한 관찰 일지와 작품 사진을 토대로 분석하였고, 사후 인터뷰를 통해 구체적 영향과 변화를 알아보고자 하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램의 적용 사전, 사후에 측정한 자기이해와 자기효능감의 점수 결과, 참가자들의 사전 점수보다 사후 점수가 전체적으로 증가하였다.
둘째, 그림책 창작 미술치료교육의 프로그램에 참여한 대학생들은 자기이해 및 자기효능감과 관련하여 다음과 같은 변화과정을 보였다. 첫 회기에서 참가자들은 자신감이 저하되어 있고 위축된 모습을 보였던 반면, 도입-탐색-통합의 각 단계의 목표를 본인의 실제 이야기를 통해 실행 및 구체화 시키는 과정에서 대리적 성공 경험 및 창작 경험을 통한 성취감 등에 의하여 자기이해 및 자기효능감을 확립하였다.
셋째, 그림책 창작 미술치료교육 프로그램 적용 전과 후에 실시한 인터뷰 분석에서는 창작 경험을 통한 정서환기, 캐릭터를 통한 자아인식, 이야기 전개를 통한 직면 문제 인식, 삶의 목표 설정, 직면 문제 해결을 위한 자신감 증진 등과 같은 참가자들의 자기이해와 자기효능감에 대한 긍정적 반응을 찾을 수 있었다..
따라서 본 연구에서 그림책 창작 미술치료교육 프로그램이 대학생의 자기이해를 돕고 자기효능감 증진에도 효과적이었음을 알 수 있었다.This study investigates how a picture book creation program as art therapy education affects self-understanding and self-efficacy of university students. Specific research topics of this study are as follows:
First, how much changes in self-understanding and self- efficacy of university students are derived before and after applying the picture book creation program as art therapy education?
Second, how is the changing process related to self- understanding and self-efficacy of university students shown in the picture book creation program as art therapy education?
Third, how are the responses relevant with self- understanding and self-efficacy of university students before and after applying the picture book creation program as art therapy education?
The study was conducted by final selection of three university students who are compatible with the schedule and purpose of the study and have no problem with their cognitive level. research was conducted for a total of nine sessions, twice a week, 90 minutes per each from September 2019 to mid-October 2019, after conducting prior interviews and pre-inspection on August 20, 2019. After the program was closed, a post-mortem and post-interview on the experience of participation in the program were conducted in October 2019. self-understanding and self- efficacy were evaluated using a measure of self-understanding and self- efficacy. In order to analyze self-understanding and self- efficacy in each session, participants' activities in each session were analyzed based on the observation logs and work photographs. In addition, specific impact and changes were investigated through post-interviews.results of this study are summarized as follows:
First, there exists total increase in the scores of the participants' self-understanding and self-efficacy which were measured before and after applying the picture book creation program as art therapy education.
Second, 'self-understanding and self-efficacy of participants were enhanced with following procedure. In the beginning of the program, participants were less confident and showed signs of contraction. However, participants execute and shape their goals by their own stories during the phase-in, exploration phase, and integration phase. Through this process, participants experienced vicarious success and accomplishment of creation, and finally, established self-understanding and self-efficacy.
Third, in the interview carried out before and after applying the program, positive responses enhancing self-understanding and self-efficacy were found, such as emotional refreshing through creative experiences, self-awareness through created characters, establishing participants' life goals, giving a confidence to solve the problems participants face.
Accordingly, in this study, it was found that a picture book creation program as art education therapy is effective to enhance self-understanding and self-efficacy of university students.
Keywords : Picturebook Creation, University student, Art therapy.
주제어
#그림책 창작 대학생 미술치료 미술치료교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.