본 연구는 의료 환경에 노출된 크론병 아동이 미술치료를 통한 심리적 변화와 치료 순응도 변화에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구는 크론병 진단을 받은 아동을 대상으로 2019년 4월부터 9월까지 주 1회 90분씩 20회기 미술치료 프로그램을 진행하였다. 미술치료 프로그램을 진행하며 수집된 자료를 이용하여 질적 사례연구 방법으로 분석하였다. 연구 대상자는 초등학교 4학년에 재학 중인 크론병을 진단받은 아동으로 크론병을 진단받는 과정에서 겪은 병원의 수술, 검사, 침습적 처치로 인해 부정적 경험을 해소하지 못하여 ...
본 연구는 의료 환경에 노출된 크론병 아동이 미술치료를 통한 심리적 변화와 치료 순응도 변화에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구는 크론병 진단을 받은 아동을 대상으로 2019년 4월부터 9월까지 주 1회 90분씩 20회기 미술치료 프로그램을 진행하였다. 미술치료 프로그램을 진행하며 수집된 자료를 이용하여 질적 사례연구 방법으로 분석하였다. 연구 대상자는 초등학교 4학년에 재학 중인 크론병을 진단받은 아동으로 크론병을 진단받는 과정에서 겪은 병원의 수술, 검사, 침습적 처치로 인해 부정적 경험을 해소하지 못하여 내재화 문제를 갖고 있었다. 이에 연구자는 연구 대상자와 신뢰감을 바탕으로 스트레스를 탐색하고 표현할 수 있도록 하였고 불안과 부정적 정서를 표출하도록 하여 크론병 아동의 불안정했던 일상에서 심리적 자원을 구축하여 희망적 미래로의 변화를 목표로 연구하였다. 연구를 위한 자료수집은 작품사진, 축어록, 회기별 치료일지, 관찰일지, 주 보호자의 심층 인터뷰에 기초하였으며 수집한 자료를 반복 비교하며 분석하였다. 본 연구에서 회기를 통한 변화사항을 분석한 결과, 미술치료가 크론병을 진단받고 침습적 치료를 경험한 아동에게 심리적으로도 질병을 치료하는데 긍정적 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 크론병 아동 환자의 미술치료 분석한 변화는 2가지<연구 대상자의 심리적 변화> <연구 대상자의 치료 순응도 변화>로 정리할 수 있었다. 연구 대상자는 색과 형태를 사용하여 의식적 무의식적 내적 상태를 표현하였고 심리적 갈등이 해소되어가는 과정에서 색과 내용, 형태의 변화와 함께 긍정적인 심리적 변화를 보였다. 부정적 감정을 해소하고 정화되는 과정이 미술치료를 통해서 이뤄졌으며, 연구 대상자는 감정을 표현하고 내적 욕구를 충실하게 표현함으로써 내적 자원을 형성하였다. 연구 대상자의 내적 자원 획득은 긍정적 미래예측을 가능하게 하였다. 크론병 아동은 미술치료를 통해 부정적 질병 경험을 해소하고 질병과 치료과정과 합병증 등을 정확하게 인식함에 따라 불안감을 해소하고 치료 순응도의 긍정적 변화를 보였다. 크론병 아동은 병원 치료 및 질병에 대한 두려움을 소거함으로써 질병을 수용하고 건강을 관리하는 통제 영역으로의 변화하는 계기를 마련할 수 있었다. 크론병 아동은 건강 관리 영역을 충분히 탐색함으로써 질병에 대한 통제감을 얻었다.
본 연구는 의료 환경에 노출된 크론병 아동이 미술치료를 통한 심리적 변화와 치료 순응도 변화에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구는 크론병 진단을 받은 아동을 대상으로 2019년 4월부터 9월까지 주 1회 90분씩 20회기 미술치료 프로그램을 진행하였다. 미술치료 프로그램을 진행하며 수집된 자료를 이용하여 질적 사례연구 방법으로 분석하였다. 연구 대상자는 초등학교 4학년에 재학 중인 크론병을 진단받은 아동으로 크론병을 진단받는 과정에서 겪은 병원의 수술, 검사, 침습적 처치로 인해 부정적 경험을 해소하지 못하여 내재화 문제를 갖고 있었다. 이에 연구자는 연구 대상자와 신뢰감을 바탕으로 스트레스를 탐색하고 표현할 수 있도록 하였고 불안과 부정적 정서를 표출하도록 하여 크론병 아동의 불안정했던 일상에서 심리적 자원을 구축하여 희망적 미래로의 변화를 목표로 연구하였다. 연구를 위한 자료수집은 작품사진, 축어록, 회기별 치료일지, 관찰일지, 주 보호자의 심층 인터뷰에 기초하였으며 수집한 자료를 반복 비교하며 분석하였다. 본 연구에서 회기를 통한 변화사항을 분석한 결과, 미술치료가 크론병을 진단받고 침습적 치료를 경험한 아동에게 심리적으로도 질병을 치료하는데 긍정적 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 크론병 아동 환자의 미술치료 분석한 변화는 2가지<연구 대상자의 심리적 변화> <연구 대상자의 치료 순응도 변화>로 정리할 수 있었다. 연구 대상자는 색과 형태를 사용하여 의식적 무의식적 내적 상태를 표현하였고 심리적 갈등이 해소되어가는 과정에서 색과 내용, 형태의 변화와 함께 긍정적인 심리적 변화를 보였다. 부정적 감정을 해소하고 정화되는 과정이 미술치료를 통해서 이뤄졌으며, 연구 대상자는 감정을 표현하고 내적 욕구를 충실하게 표현함으로써 내적 자원을 형성하였다. 연구 대상자의 내적 자원 획득은 긍정적 미래예측을 가능하게 하였다. 크론병 아동은 미술치료를 통해 부정적 질병 경험을 해소하고 질병과 치료과정과 합병증 등을 정확하게 인식함에 따라 불안감을 해소하고 치료 순응도의 긍정적 변화를 보였다. 크론병 아동은 병원 치료 및 질병에 대한 두려움을 소거함으로써 질병을 수용하고 건강을 관리하는 통제 영역으로의 변화하는 계기를 마련할 수 있었다. 크론병 아동은 건강 관리 영역을 충분히 탐색함으로써 질병에 대한 통제감을 얻었다.
The purpose of this study was to examine the psychological changes and treatment compliance changes of the Crohn's disease children exposed to the medical environment through art therapy. This study conducted 20 art therapy programs, 90 minutes a week, from April to September 2019 for children diagn...
The purpose of this study was to examine the psychological changes and treatment compliance changes of the Crohn's disease children exposed to the medical environment through art therapy. This study conducted 20 art therapy programs, 90 minutes a week, from April to September 2019 for children diagnosed with Crohn's disease. Through the art therapy program, the collected data were used for qualitative case study. The participant were diagnosed with Crohn's disease in the fourth grade of elementary school and had internalization problems because he could not resolve the negative experiences due to surgery, examination and invasive treatment at the hospital during the diagnosis of Crohn's disease. Therefore, the researcher led him to express his stress, anxiety and negative emotions based on their trust, and to establish psychological resources in the unstable daily life with Crohn's disease, and induced them to conduct research to change into future hope. The collection of data for the study was based on photographs of works, verbatim records, treatment logs, observation logs and in-depth interviews with his guardian. As a result of analyzing the changes through sessions, it was found that art therapy has a positive effect on the psychological treatment of children with Crohn's disease diagnosed and invasive treatment. In this study, the changes analyzed by art therapy in children with Crohn's disease were categorized into 2 and . The study subject expressed their conscious and unconscious internal state using color and form, and showed psychologically positive change along with the change of color, content, and form as the psychological conflict was resolved. The process of resolving and purifying negative emotions was accomplished through art therapy, and the study subject formed internal resources through the faithful process of expressing emotions and expressing internal desires. Children with Crohn's disease resolved the negative disease experience through art therapy, and correctly recognized the disease, treatment process, and complications, thereby relieving anxiety and positively changing treatment compliance. The subject has gained a sense of control over the disease by fully exploring the areas in which he can take care of his own health, and it is meaningful that the study can receive the disease and manage the health by eliminating the fear of the hospital treatment and the disease.
Key words: Crohn's disease, children, art therapy, case study
The purpose of this study was to examine the psychological changes and treatment compliance changes of the Crohn's disease children exposed to the medical environment through art therapy. This study conducted 20 art therapy programs, 90 minutes a week, from April to September 2019 for children diagnosed with Crohn's disease. Through the art therapy program, the collected data were used for qualitative case study. The participant were diagnosed with Crohn's disease in the fourth grade of elementary school and had internalization problems because he could not resolve the negative experiences due to surgery, examination and invasive treatment at the hospital during the diagnosis of Crohn's disease. Therefore, the researcher led him to express his stress, anxiety and negative emotions based on their trust, and to establish psychological resources in the unstable daily life with Crohn's disease, and induced them to conduct research to change into future hope. The collection of data for the study was based on photographs of works, verbatim records, treatment logs, observation logs and in-depth interviews with his guardian. As a result of analyzing the changes through sessions, it was found that art therapy has a positive effect on the psychological treatment of children with Crohn's disease diagnosed and invasive treatment. In this study, the changes analyzed by art therapy in children with Crohn's disease were categorized into 2 and . The study subject expressed their conscious and unconscious internal state using color and form, and showed psychologically positive change along with the change of color, content, and form as the psychological conflict was resolved. The process of resolving and purifying negative emotions was accomplished through art therapy, and the study subject formed internal resources through the faithful process of expressing emotions and expressing internal desires. Children with Crohn's disease resolved the negative disease experience through art therapy, and correctly recognized the disease, treatment process, and complications, thereby relieving anxiety and positively changing treatment compliance. The subject has gained a sense of control over the disease by fully exploring the areas in which he can take care of his own health, and it is meaningful that the study can receive the disease and manage the health by eliminating the fear of the hospital treatment and the disease.
Key words: Crohn's disease, children, art therapy, case study
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.