제 목 : 창의적 인재양성을 위한 인문융합예술교육 교구디자인 연구
- 환경교육프로그램 교재와 교구디자인을 중심으로 -
본 연구에서는 청소년 대상의 인문융합예술교육에 관한 융합예술교육의 특성을 재조명하고 현장에서 필요한 교육 프로그램과 교구를 제시하였다. 또한 2015년 개정교과 과정의 역량을 파악하고 미래사회에 필요한 창의적인 인재를 양성하기 위
한 대안으로 본 연구에서는 새로운 프로그램과 교구디자인을 제시하고자한다.
본 연구의 목적은 청소년들에게 예술적 감각을 활용하여 인문학적 가치와 융합...
제 목 : 창의적 인재양성을 위한 인문융합예술교육 교구디자인 연구
- 환경교육프로그램 교재와 교구디자인을 중심으로 -
본 연구에서는 청소년 대상의 인문융합예술교육에 관한 융합예술교육의 특성을 재조명하고 현장에서 필요한 교육 프로그램과 교구를 제시하였다. 또한 2015년 개정교과 과정의 역량을 파악하고 미래사회에 필요한 창의적인 인재를 양성하기 위
한 대안으로 본 연구에서는 새로운 프로그램과 교구디자인을 제시하고자한다.
본 연구의 목적은 청소년들에게 예술적 감각을 활용하여 인문학적 가치와 융합된 형태의 예술교육 프로그램과 교재와 교구의 디자인 개발하는 것에 있다. 따라서 본 논문은 전인적 발달이 필요한 청소년기의 학습자에게 인문융합예술교육의 LAVM모형 기반으로 “미래인” 환경프로그램을 개발하고 교재와 북 아트 & 스톱모션 체험교구 형태의 디자인을 제시하여 예술경험의 인문적 사고의 과정을 이해할 수 있도록 하였다. 구체적으로 본 연구에서 청소년의 발달과정을 살펴보고 북 아트와 스톱모션을 고찰하여 교육 프로그램을 개발하였으며 서울소재 기관의 초등학교 1개소와 중학교 2개소의 100명을 대상으로 연구를 시행하였다.
본 연구의 제2장에서는 청소년기의 발달과정 이론을 바탕으로 미래사회에 필 요한 창의적 인재를 육성하기 위해 인문융합예술교육의 역할에 대하여 정의하 였고 국내외 인문융합예술교육의 사례를 분석하여 각 특징에 따른 문제점과 시사점을 제시하였다. 예술교육 활동에서의 북 아트와 스톱모션의 활용 사례 를 통해 교구의 특징을 파악하고 인문융합예술교육 프로그램에서 교구디자인 의 필요성에 대해 정의하였다.
제3장에서는 인문학과 예술의 장르별 특수성을 결합한 인문융합예술교육 LAVM모형 기반의 환경프로그램을 개발하는 과정과 차시별 상세교육과정을 기술하고 프로그램의 교육평가기준을 설정하여 인문융합예술교육을 하고자 하 는 학교 교사와 예술가 교사에게 도움이 되고자 연구 개발하였다.
제4장에서는 인문융합예술교육 교구 디자인의 프로세스 및 개발방향과 설계 를 통해 북 아트와 결합된 스톱모션 교구 디자인을 교재 형식의 교구와 체험형식의 교구로 개발하고 교재 형식의 교구에서는 미래인 주제로 프로그램을 개발하여 내용을 기술하고 교재와 연결된 체험 형식의 교구의 내용 또한 상세 히 기술하였다. 또한 미래인 프로그램을 실제수업 현장에 적용하고 학생대상 만족도 검사를 실시하여 프로그램을 검증하였다. 미래인 교재와 교구디자인의 개발은 예술가교사의 전문가대상으로 북 아트 & 스톱모션 교구디자인 사전 설문을 실시하여 교구 검증 및 수정 보완할 부분을 찾아 시사점을 두었다.
제5장에서는 연구 개발된 교구를 현장 수업에 적용하여 수업의 내용에 따른 대상의 학습과정을 관찰하고 인문융합예술교육 교구의 단계적인 활용방안에 대하여 제시하였다. 마지막의 결론 부분에서는 인문융합예술교육 교구디자인의 연구 개발
된 내용을 요약하고 한계점 및 지속가능한 후속연구에 대한 제안을 하였다.
본 연구에서 개발된 “미래인” 환경교육 프로그램을 학습자 100명에게 실행한 결과 인문융합예술교육 과정에서 예술과 융합된 형태의 환경교육 프로그램이 설문의 사후 평균점수가 4.21로 사전 점수보다 통계적으로 1.8점 향상되었음을 알 수 있어 생태감수성 교육을 통해 미래사회를 이끌어 나아갈 청소년들의 의식변화에 도움이 됨을 확인할 수 있었다. 또한 연구에서 개발한 미래인 교재와 북 아트 & 스톱모션 교구 디자인을 서울소재의 초등학교 6학년 25명을 대상으로 실시한 결과, 교재와 연결된 북 아트 & 스톱모션 교구는 1차적으로 북 아트를 제작하는 과정으로 학습자가 인문학적인 이론의 탐구과정을 통해 발현된 생각을 글과 공예적인 책의 입체화의 창작 과정을 통해 구현할 수 있도록 하여 보다 유연하고 변형적인 사고함양에 도움이 됨을 알 수 있었다. 한편, 전문가대상으로 진행된 2차 설문조사결과 88.3%의 전문가 집단이 활용 의향이 있다는 응답을 한 것을 통해 교재 형태와 연결된 북 아트 & 스톱모션 교구 디자인의 유용성과 활용 가능성을 확인할 수 있었다. 결론적으로 본 연구에서 제시한 북 아트 & 스톱모션 교구 디자인을 활용한 학습과정은 인문융합예술교육을 설계하고 실행하는데 유용한 것으로 파악되었다. 차후 이 연구를 바탕으로 인문융합예술교육 교재와 교구가 단계적으로 확장되고 활용되어 많은 사람들에게 도움을 주는 도구가 되기를 바라며 앞으로 관련 후속연구가 지속되기를 기대하는 바이다.
제 목 : 창의적 인재양성을 위한 인문융합예술교육 교구디자인 연구
- 환경교육프로그램 교재와 교구디자인을 중심으로 -
본 연구에서는 청소년 대상의 인문융합예술교육에 관한 융합예술교육의 특성을 재조명하고 현장에서 필요한 교육 프로그램과 교구를 제시하였다. 또한 2015년 개정교과 과정의 역량을 파악하고 미래사회에 필요한 창의적인 인재를 양성하기 위
한 대안으로 본 연구에서는 새로운 프로그램과 교구디자인을 제시하고자한다.
본 연구의 목적은 청소년들에게 예술적 감각을 활용하여 인문학적 가치와 융합된 형태의 예술교육 프로그램과 교재와 교구의 디자인 개발하는 것에 있다. 따라서 본 논문은 전인적 발달이 필요한 청소년기의 학습자에게 인문융합예술교육의 LAVM모형 기반으로 “미래인” 환경프로그램을 개발하고 교재와 북 아트 & 스톱모션 체험교구 형태의 디자인을 제시하여 예술경험의 인문적 사고의 과정을 이해할 수 있도록 하였다. 구체적으로 본 연구에서 청소년의 발달과정을 살펴보고 북 아트와 스톱모션을 고찰하여 교육 프로그램을 개발하였으며 서울소재 기관의 초등학교 1개소와 중학교 2개소의 100명을 대상으로 연구를 시행하였다.
본 연구의 제2장에서는 청소년기의 발달과정 이론을 바탕으로 미래사회에 필 요한 창의적 인재를 육성하기 위해 인문융합예술교육의 역할에 대하여 정의하 였고 국내외 인문융합예술교육의 사례를 분석하여 각 특징에 따른 문제점과 시사점을 제시하였다. 예술교육 활동에서의 북 아트와 스톱모션의 활용 사례 를 통해 교구의 특징을 파악하고 인문융합예술교육 프로그램에서 교구디자인 의 필요성에 대해 정의하였다.
제3장에서는 인문학과 예술의 장르별 특수성을 결합한 인문융합예술교육 LAVM모형 기반의 환경프로그램을 개발하는 과정과 차시별 상세교육과정을 기술하고 프로그램의 교육평가기준을 설정하여 인문융합예술교육을 하고자 하 는 학교 교사와 예술가 교사에게 도움이 되고자 연구 개발하였다.
제4장에서는 인문융합예술교육 교구 디자인의 프로세스 및 개발방향과 설계 를 통해 북 아트와 결합된 스톱모션 교구 디자인을 교재 형식의 교구와 체험형식의 교구로 개발하고 교재 형식의 교구에서는 미래인 주제로 프로그램을 개발하여 내용을 기술하고 교재와 연결된 체험 형식의 교구의 내용 또한 상세 히 기술하였다. 또한 미래인 프로그램을 실제수업 현장에 적용하고 학생대상 만족도 검사를 실시하여 프로그램을 검증하였다. 미래인 교재와 교구디자인의 개발은 예술가교사의 전문가대상으로 북 아트 & 스톱모션 교구디자인 사전 설문을 실시하여 교구 검증 및 수정 보완할 부분을 찾아 시사점을 두었다.
제5장에서는 연구 개발된 교구를 현장 수업에 적용하여 수업의 내용에 따른 대상의 학습과정을 관찰하고 인문융합예술교육 교구의 단계적인 활용방안에 대하여 제시하였다. 마지막의 결론 부분에서는 인문융합예술교육 교구디자인의 연구 개발
된 내용을 요약하고 한계점 및 지속가능한 후속연구에 대한 제안을 하였다.
본 연구에서 개발된 “미래인” 환경교육 프로그램을 학습자 100명에게 실행한 결과 인문융합예술교육 과정에서 예술과 융합된 형태의 환경교육 프로그램이 설문의 사후 평균점수가 4.21로 사전 점수보다 통계적으로 1.8점 향상되었음을 알 수 있어 생태감수성 교육을 통해 미래사회를 이끌어 나아갈 청소년들의 의식변화에 도움이 됨을 확인할 수 있었다. 또한 연구에서 개발한 미래인 교재와 북 아트 & 스톱모션 교구 디자인을 서울소재의 초등학교 6학년 25명을 대상으로 실시한 결과, 교재와 연결된 북 아트 & 스톱모션 교구는 1차적으로 북 아트를 제작하는 과정으로 학습자가 인문학적인 이론의 탐구과정을 통해 발현된 생각을 글과 공예적인 책의 입체화의 창작 과정을 통해 구현할 수 있도록 하여 보다 유연하고 변형적인 사고함양에 도움이 됨을 알 수 있었다. 한편, 전문가대상으로 진행된 2차 설문조사결과 88.3%의 전문가 집단이 활용 의향이 있다는 응답을 한 것을 통해 교재 형태와 연결된 북 아트 & 스톱모션 교구 디자인의 유용성과 활용 가능성을 확인할 수 있었다. 결론적으로 본 연구에서 제시한 북 아트 & 스톱모션 교구 디자인을 활용한 학습과정은 인문융합예술교육을 설계하고 실행하는데 유용한 것으로 파악되었다. 차후 이 연구를 바탕으로 인문융합예술교육 교재와 교구가 단계적으로 확장되고 활용되어 많은 사람들에게 도움을 주는 도구가 되기를 바라며 앞으로 관련 후속연구가 지속되기를 기대하는 바이다.
Design Study of Humanities Convergence Arts Education Teaching Aids for Cultivating Creative Talents - Focused on Environmental Education Programs and Teaching Aids Design
Jang, He Jin
(Supervisor Cho, Yu Jin)
Dept. of IT·Design Fusion Program
Graduate School of Nano IT Design Fusio...
Design Study of Humanities Convergence Arts Education Teaching Aids for Cultivating Creative Talents - Focused on Environmental Education Programs and Teaching Aids Design
Jang, He Jin
(Supervisor Cho, Yu Jin)
Dept. of IT·Design Fusion Program
Graduate School of Nano IT Design Fusion
Seoul National University of Science and Technology
This research spotlights the characteristics of convergence art education in humanity convergence art education for teenagers and suggests educational programs and teaching tools required in the field. In addition, this research aims to evaluate the capabilities of the 2015 revised curriculum and suggest new programs and teaching tools as alternative methods for cultivating creative talents required by the future society.
The purpose of this research is to develop art education programs and teaching tools that incorporate humanistic values to allows teens to utilize their artistic sensibility. Therefore, this research develops a LAVM model-based Miraein environment program and suggests new teaching material and tool designs such as book art and stop-motion experience to facilitate understanding of the humanistic thinking process for teenage learners who require holistic development. It focuses on examining the development process in teenagers and studying book art and stop-motion to develop an education program, and conducted experiments in one elementary and two middle schools in Seoul on 100 participants.
The second chapter of this research defines the role of humanities convergence art education in cultivating creative talents required by the future society based on teen development process theories, and presents issues and implications related to various domestic and overseas humanities convergence art education methods through case study analysis. It also identifies the characteristics of the book art and stop-motion teaching tools within art education activities, and defines the necessity of teaching tool design in humanities convergence art education.
The third chapter describes the development process of a humanities convergence art education LAVM model-based environment program that combines the genre characteristics of humanities and art, as well as the research study on establishing the education evaluation standards for the program to assist school teachers and artist teachers who wish to implement humanities convergence art education.
The fourth chapter describes the humanities convergence art education teaching tool development process and direction design for creating experience-based teaching material and tool designs that incorporate book art and stop motion. Regaridng the teaching material-style teaching tools, the chapter offers in-depth descriptions on developing a Miraein-themed program and its experience-based teaching tool.
In addition, the research tests the program through a student satisfaction survey after classroom implementation of the Miraein program. It also addresses the implications in the development of the Miraein teaching materials and tools through a pre-survey to artist teachers regarding the book art and stop-motion teaching tool designs to test them and find areas of improvements.
The fifth chapter observes the subjects’ learning process for each curriculum when the developed teaching tools were used in real classes, and suggests incremental application methods for the humanities convergence art education teaching tools
In the conclusion, the research summarizes the contents of research and development of the humanities convergence art education teaching tool design, and presents the limitations and sustainable future research proposals.
When the Miraein environment education program developed through this research was administered to the 100 learners, we found that the average evaluation score increased by 1.8 points to 4.21 after the humanities
convergence art education’s environment education program that incorporates art, which confirmed that ecological sensitivity education could assist in changing the perspectives of the teens who will lead our future society. Moreover, the administration of the Miraein book art and stop-motion teaching tool designs to 25 sixth-graders in Seoul revealed that the book art and stop-motion teaching tools linked to the teach materials assist in cultivating flexible and transformative thinking through the process of realizing the ideas developed from learners’ investigation of humanistic theories into texts and three-dimensional crafted books.
Furthermore, the second survey to specialists revealed that 88.3% of them were willing to use the teaching tool, which confirmed the practicality and applicability of the teaching materials and the linked book art and stop-motion teaching tool designs.
In conclusion, the research demonstrated that curriculums based on the book art and stop-motion teaching tool designs proposed by this research is useful in designing and implementing humanities convergence art education. We wish that this research provides a foundation on which humanities convergence art education teaching materials and tools are incrementally expanded and applied to provide assistance to the public and future research continues.
Design Study of Humanities Convergence Arts Education Teaching Aids for Cultivating Creative Talents - Focused on Environmental Education Programs and Teaching Aids Design
Jang, He Jin
(Supervisor Cho, Yu Jin)
Dept. of IT·Design Fusion Program
Graduate School of Nano IT Design Fusion
Seoul National University of Science and Technology
This research spotlights the characteristics of convergence art education in humanity convergence art education for teenagers and suggests educational programs and teaching tools required in the field. In addition, this research aims to evaluate the capabilities of the 2015 revised curriculum and suggest new programs and teaching tools as alternative methods for cultivating creative talents required by the future society.
The purpose of this research is to develop art education programs and teaching tools that incorporate humanistic values to allows teens to utilize their artistic sensibility. Therefore, this research develops a LAVM model-based Miraein environment program and suggests new teaching material and tool designs such as book art and stop-motion experience to facilitate understanding of the humanistic thinking process for teenage learners who require holistic development. It focuses on examining the development process in teenagers and studying book art and stop-motion to develop an education program, and conducted experiments in one elementary and two middle schools in Seoul on 100 participants.
The second chapter of this research defines the role of humanities convergence art education in cultivating creative talents required by the future society based on teen development process theories, and presents issues and implications related to various domestic and overseas humanities convergence art education methods through case study analysis. It also identifies the characteristics of the book art and stop-motion teaching tools within art education activities, and defines the necessity of teaching tool design in humanities convergence art education.
The third chapter describes the development process of a humanities convergence art education LAVM model-based environment program that combines the genre characteristics of humanities and art, as well as the research study on establishing the education evaluation standards for the program to assist school teachers and artist teachers who wish to implement humanities convergence art education.
The fourth chapter describes the humanities convergence art education teaching tool development process and direction design for creating experience-based teaching material and tool designs that incorporate book art and stop motion. Regaridng the teaching material-style teaching tools, the chapter offers in-depth descriptions on developing a Miraein-themed program and its experience-based teaching tool.
In addition, the research tests the program through a student satisfaction survey after classroom implementation of the Miraein program. It also addresses the implications in the development of the Miraein teaching materials and tools through a pre-survey to artist teachers regarding the book art and stop-motion teaching tool designs to test them and find areas of improvements.
The fifth chapter observes the subjects’ learning process for each curriculum when the developed teaching tools were used in real classes, and suggests incremental application methods for the humanities convergence art education teaching tools
In the conclusion, the research summarizes the contents of research and development of the humanities convergence art education teaching tool design, and presents the limitations and sustainable future research proposals.
When the Miraein environment education program developed through this research was administered to the 100 learners, we found that the average evaluation score increased by 1.8 points to 4.21 after the humanities
convergence art education’s environment education program that incorporates art, which confirmed that ecological sensitivity education could assist in changing the perspectives of the teens who will lead our future society. Moreover, the administration of the Miraein book art and stop-motion teaching tool designs to 25 sixth-graders in Seoul revealed that the book art and stop-motion teaching tools linked to the teach materials assist in cultivating flexible and transformative thinking through the process of realizing the ideas developed from learners’ investigation of humanistic theories into texts and three-dimensional crafted books.
Furthermore, the second survey to specialists revealed that 88.3% of them were willing to use the teaching tool, which confirmed the practicality and applicability of the teaching materials and the linked book art and stop-motion teaching tool designs.
In conclusion, the research demonstrated that curriculums based on the book art and stop-motion teaching tool designs proposed by this research is useful in designing and implementing humanities convergence art education. We wish that this research provides a foundation on which humanities convergence art education teaching materials and tools are incrementally expanded and applied to provide assistance to the public and future research continues.
주제어
#Convergence education(융합교육) Humanities(인문학) Art education(예술교육) Creative talented person(창의인재) Culture and arts(문화예술) Education model(교육모형) Humanity Convergence Art Education(인문융합예술교육)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.