콘크리트궤도는 자갈궤도와 달리 침하가 발생하였을 경우, 궤도 사용성 저하가 크고 대처 방안이 매우 제한적이다. 하지만 콘크리트궤도로 부설된 호남고속철도 일부 구간에서는 개통 이후에도 지속적으로 침하가 발생하고 있다. 따라서 철도노반에 대한 건전도 평가는 매우 중요한 사안이며, 다양한 평가 방법이 연구되어 왔다. 본 논문에서는 철도노반의 건전도 평가를 실시하기 위하여 기존 동적콘관입시험장비보다 충분한 관입심도와 낙하에너지를 가지고 있는 개량된 동적콘관입시험장비인 Pagani Cone 장비를 도입하였다. ...
콘크리트궤도는 자갈궤도와 달리 침하가 발생하였을 경우, 궤도 사용성 저하가 크고 대처 방안이 매우 제한적이다. 하지만 콘크리트궤도로 부설된 호남고속철도 일부 구간에서는 개통 이후에도 지속적으로 침하가 발생하고 있다. 따라서 철도노반에 대한 건전도 평가는 매우 중요한 사안이며, 다양한 평가 방법이 연구되어 왔다. 본 논문에서는 철도노반의 건전도 평가를 실시하기 위하여 기존 동적콘관입시험장비보다 충분한 관입심도와 낙하에너지를 가지고 있는 개량된 동적콘관입시험장비인 Pagani Cone 장비를 도입하였다. 원지반에서 PCT와 SPT를 실시하여 토질종류에 따른 상관관계를 제안하였으며, PCT가 원지반 조사시험으로서의 적용성을 분석하였다. 그리고 Test-Bed를 조성하여 PCT시험과 비파괴시험과의 비교분석을 실시하여, PCT가 노반에 대한 건전도 평가 가능성을 분석하였다. 한편, 시공현장과 Test-Bed 구간에서 노반의 강도 및 강성특성을 검토하기 위하여 PCT시험과 LFWD시험을 실시하였다. PCT에 의한 DCPI(PCT)를 이용하여 DCPI(PCT)-CBR의 상관관계와 DCPI(PCT)-Ev2와의 상관관계를 제안하였다. 그 리고 DCPI(PCT)-Ev2와의 상관관계를 이용하여, 상하부노반의 Ev2을 만족시키기 위한 10cm 관입시 타격횟수(NPCT)를 제안하였다. 그리고 실제 침하가 발생한 철도현장에서 PCT시험을 실시하여 각 현장별 노반의 건전도를 평가하였으며, 그 결과 일부 심도에서 상부노반의 Ev2를 만족하지 않음을 확인하였다. 또한 PCT를 통한 철도노반의 건전도 평가를 바탕으로 침하가 발생한 구간에 대하여 역해석을 실시하였으며, 그 결과 장기 침하량 및 기간에 대한 예측이 가능함을 확인하였다. Pagani Cone 장비는 기존 DCP 장비보다 깊은 심도까지 조사가 가능하였으며, 원지반뿐만 아니라 시공현장 및 기존선의 노반에 대한 건전도 평가가 가능할 것으로 판단된다.
콘크리트궤도는 자갈궤도와 달리 침하가 발생하였을 경우, 궤도 사용성 저하가 크고 대처 방안이 매우 제한적이다. 하지만 콘크리트궤도로 부설된 호남고속철도 일부 구간에서는 개통 이후에도 지속적으로 침하가 발생하고 있다. 따라서 철도노반에 대한 건전도 평가는 매우 중요한 사안이며, 다양한 평가 방법이 연구되어 왔다. 본 논문에서는 철도노반의 건전도 평가를 실시하기 위하여 기존 동적콘관입시험장비보다 충분한 관입심도와 낙하에너지를 가지고 있는 개량된 동적콘관입시험장비인 Pagani Cone 장비를 도입하였다. 원지반에서 PCT와 SPT를 실시하여 토질종류에 따른 상관관계를 제안하였으며, PCT가 원지반 조사시험으로서의 적용성을 분석하였다. 그리고 Test-Bed를 조성하여 PCT시험과 비파괴시험과의 비교분석을 실시하여, PCT가 노반에 대한 건전도 평가 가능성을 분석하였다. 한편, 시공현장과 Test-Bed 구간에서 노반의 강도 및 강성특성을 검토하기 위하여 PCT시험과 LFWD시험을 실시하였다. PCT에 의한 DCPI(PCT)를 이용하여 DCPI(PCT)-CBR의 상관관계와 DCPI(PCT)-Ev2와의 상관관계를 제안하였다. 그 리고 DCPI(PCT)-Ev2와의 상관관계를 이용하여, 상하부노반의 Ev2을 만족시키기 위한 10cm 관입시 타격횟수(NPCT)를 제안하였다. 그리고 실제 침하가 발생한 철도현장에서 PCT시험을 실시하여 각 현장별 노반의 건전도를 평가하였으며, 그 결과 일부 심도에서 상부노반의 Ev2를 만족하지 않음을 확인하였다. 또한 PCT를 통한 철도노반의 건전도 평가를 바탕으로 침하가 발생한 구간에 대하여 역해석을 실시하였으며, 그 결과 장기 침하량 및 기간에 대한 예측이 가능함을 확인하였다. Pagani Cone 장비는 기존 DCP 장비보다 깊은 심도까지 조사가 가능하였으며, 원지반뿐만 아니라 시공현장 및 기존선의 노반에 대한 건전도 평가가 가능할 것으로 판단된다.
When settlement is occurred in the concrete track, it has a large decrease in ability of track and limited protection methods unlike the ballasted track. However, some sections of Honam High-Speed Railway constructed with concrete track has been occurring continuously the settlement even after openi...
When settlement is occurred in the concrete track, it has a large decrease in ability of track and limited protection methods unlike the ballasted track. However, some sections of Honam High-Speed Railway constructed with concrete track has been occurring continuously the settlement even after opening. Therefore, the integrity evaluation of railway roadbed is very important and various methods related to integrity evaluation has been studied. In this study, the Pagani Cone equipment which is an improved dynamic cone penetrometer with sufficient penetration depth and falling energy than conventional DCP equipment in order to conduct the integrity evaluation of railway roadbed is introduced. The PCT(Pagani Cone Test) and the SPT were carried out in geotechnical investigation and it suggested correlations according to soil types. As a result, the PCT analyzed the applicability as geotechnical investigation test. And at the Test-Bed, it was conducted comparative analysis between the PCT and the non-destructive test. As a result, the PCT analyzed the possibility of integrity evaluation of roadbed. The PCT and the LFWD test were carried out in order to examine the strength and stiffness characteristics of roadbed in construction site and Test-Bed section. Using DCPI(PCT) by the PCT, it suggested correlations between DCPI(PCT) and CBR, between DCPI(PCT) and Ev2. In addition, using correlation of between DCPI(PCT) and Ev2, it suggested NPCT at 10cm penetration in order to satisfy Ev2 of upper and lower roadbed. And using the PCT, it evaluated the integrity of roadbed at the conventional line where real settlement occurred. As a result, it was confirmed that some depths did not satisfy Ev2 of upper roadbed. Based on the integrity evaluation of railway roadbed using the PCT, it performed inverse-analysis the section where real settlement occurred. As a result, it was confirmed the long-term prediction of settlement and period. The Pagani Cone equipment is able to investigate deeper than conventional DCP equipment. And it can be evaluated the integrity not only geotechnical investigation test but also roadbed of construction site and conventional line.
When settlement is occurred in the concrete track, it has a large decrease in ability of track and limited protection methods unlike the ballasted track. However, some sections of Honam High-Speed Railway constructed with concrete track has been occurring continuously the settlement even after opening. Therefore, the integrity evaluation of railway roadbed is very important and various methods related to integrity evaluation has been studied. In this study, the Pagani Cone equipment which is an improved dynamic cone penetrometer with sufficient penetration depth and falling energy than conventional DCP equipment in order to conduct the integrity evaluation of railway roadbed is introduced. The PCT(Pagani Cone Test) and the SPT were carried out in geotechnical investigation and it suggested correlations according to soil types. As a result, the PCT analyzed the applicability as geotechnical investigation test. And at the Test-Bed, it was conducted comparative analysis between the PCT and the non-destructive test. As a result, the PCT analyzed the possibility of integrity evaluation of roadbed. The PCT and the LFWD test were carried out in order to examine the strength and stiffness characteristics of roadbed in construction site and Test-Bed section. Using DCPI(PCT) by the PCT, it suggested correlations between DCPI(PCT) and CBR, between DCPI(PCT) and Ev2. In addition, using correlation of between DCPI(PCT) and Ev2, it suggested NPCT at 10cm penetration in order to satisfy Ev2 of upper and lower roadbed. And using the PCT, it evaluated the integrity of roadbed at the conventional line where real settlement occurred. As a result, it was confirmed that some depths did not satisfy Ev2 of upper roadbed. Based on the integrity evaluation of railway roadbed using the PCT, it performed inverse-analysis the section where real settlement occurred. As a result, it was confirmed the long-term prediction of settlement and period. The Pagani Cone equipment is able to investigate deeper than conventional DCP equipment. And it can be evaluated the integrity not only geotechnical investigation test but also roadbed of construction site and conventional line.
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