공공기관은 경영효율화와 책임경영에 맞추어 경영성과를 사후적으로 평가한 후 그에 대한 문제점을 찾아내고 이를 개선하고자 노력하고 있다. 재무적 관점뿐만 아니라 비재무적인 관점까지 평가하는 BSC가 발표되면서 많은 공공기관에서 내부경영평가시스템으로 BSC를 도입하기 시작하였다. 이러한 BSC를 활용한 내부경영평가시스템은 조직의 구성원들이 얼마만큼 수용하느냐에 내부경영평가시스템의 성패가 달려있다. 이에 본 연구에서는 준정부기관 중 근로복지공단의 조직원을 대상으로 내부경영평가에 대해 어느 정도 수용하고 있는가를 파악하고 이를 분석하였다. 원래 BSC의 관점은 학습과 성장, 내부프로세스, 고객관점, 재무적 관점으로 구성되어 진다. 그러나 근로복지공단의 BSC는 학습과 성장 관점, 사업지원 관점, 사업성과 관점, 고객관점으로 수정하여 운영하고 있다. 본 연구에서는 근로복지공단의 내부경영평가시스템이 BSC에 어떠한 영향을 미치고, 또 BSC를 활용한 내부경영평가가 평가지표 수용도에 어떤 영향을 미치는가를 분석하였다. 그리고 추가적으로 성별에 따른 ...
공공기관은 경영효율화와 책임경영에 맞추어 경영성과를 사후적으로 평가한 후 그에 대한 문제점을 찾아내고 이를 개선하고자 노력하고 있다. 재무적 관점뿐만 아니라 비재무적인 관점까지 평가하는 BSC가 발표되면서 많은 공공기관에서 내부경영평가시스템으로 BSC를 도입하기 시작하였다. 이러한 BSC를 활용한 내부경영평가시스템은 조직의 구성원들이 얼마만큼 수용하느냐에 내부경영평가시스템의 성패가 달려있다. 이에 본 연구에서는 준정부기관 중 근로복지공단의 조직원을 대상으로 내부경영평가에 대해 어느 정도 수용하고 있는가를 파악하고 이를 분석하였다. 원래 BSC의 관점은 학습과 성장, 내부프로세스, 고객관점, 재무적 관점으로 구성되어 진다. 그러나 근로복지공단의 BSC는 학습과 성장 관점, 사업지원 관점, 사업성과 관점, 고객관점으로 수정하여 운영하고 있다. 본 연구에서는 근로복지공단의 내부경영평가시스템이 BSC에 어떠한 영향을 미치고, 또 BSC를 활용한 내부경영평가가 평가지표 수용도에 어떤 영향을 미치는가를 분석하였다. 그리고 추가적으로 성별에 따른 조절효과, 근속년수에 따른 조절효과, 연령에 따른 조절효과를 분석하였다. 가설에 대한 검증결과 내부경영평가는 BSC의 학습과 성장 관점에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 내부경영평가가 잘 이루어질수록 조직원들에 대한 학습과 성장이 더 많아지는 것을 알 수 있다. 내부경영평가는 BSC의 사업지원 관점에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 내부경영평가시스템이 잘 구축되어 있으면 근로복지공단에서 수행하고 있는 사업에 대한 지원이 더 잘 되는 것을 알 수 있다. 내부경영평가는 BSC의 사업성과 관점에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 내부경영평가 잘 이루어진다면 조직원들이 사업에 대한 성과를 위해 더 많이 노력한다는 것을 알 수 있다. 내부경영평가는 BSC의 고객관점에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 내부경영평가가 잘 이루어지면 근로복지공단을 이용하는 고객들에 대한 서비스가 좋아지는 것을 알 수 있다. BSC 관점 중 학습과 성장관점은 지표 수용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 학습과 성장이 잘 이루어질수록 근로복지공단의 조직원들은 지표에 대한 수용성이 높아지는 것으로 나타났다. BSC 관점 중 사업지원 관점은 지표 수용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 사업에 대한 지원이 많이 이루어지면 조직원들은 내부경영평가 지표에 대해 많이 수용하는 것으로 나타났다. BSC 관점 중 사업성과 관점은 지표 수용성에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 설정된 가설에 대해 정반대의 결과로써, 사업성과에 대해 지나치게 강조하면 조직원들은 내부경영평가 지표에 대해 수용하지 않으려고 하는 것으로 나타났다. 따라서 사업성과 관점이 조직 구성원의 내부경영평가 지표 수용성에 정(+)의 영향을 미치도록 많은 수정이 필요한 것으로 보인다. 고객관점이 지표 수용성에는 통계적으로 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 조직 구성원들이 고객을 위한 운영을 하더라도 지표에 대한 수용과는 관계가 없다는 것으로 개선이 필요해 보인다. 남녀 성별에 따른 조절효과, 근속기간 10년 미만과 10년 이상에 따른 조절효과, 30대 이하와 40대 이상의 연령에 따른 조절효과에 대해 추가분석 결과 모두 차이는 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 준정부기관 중 근로복지공단을 대상으로 BSC 내부경영평가 시스템에 대해 분석하고 이에 대한 내부경영평가 지표 수용성에 영향을 미치는 요인에 대해 분석했다는 점에서 의미가 있다. 하지만 표본이 작았다는 점에 한계가 있고, 이런 이유로 직급과 소속부서에 따라 본 모형에 대한 조절효과가 어떻게 나타나는가에 대해 분석하지 못했다. 따라서 향후 연구에서는 표본을 더 늘려 이러한 추가적인 분석이 필요할 것이다. 또 우리나라에는 근로복지공단 외에 국민연금공단과 국민건강보험공단이 있는데, 이들 공단과 평가지표 수용성에 대해 비교분석하는 것도 의미가 있을 것이다.
공공기관은 경영효율화와 책임경영에 맞추어 경영성과를 사후적으로 평가한 후 그에 대한 문제점을 찾아내고 이를 개선하고자 노력하고 있다. 재무적 관점뿐만 아니라 비재무적인 관점까지 평가하는 BSC가 발표되면서 많은 공공기관에서 내부경영평가시스템으로 BSC를 도입하기 시작하였다. 이러한 BSC를 활용한 내부경영평가시스템은 조직의 구성원들이 얼마만큼 수용하느냐에 내부경영평가시스템의 성패가 달려있다. 이에 본 연구에서는 준정부기관 중 근로복지공단의 조직원을 대상으로 내부경영평가에 대해 어느 정도 수용하고 있는가를 파악하고 이를 분석하였다. 원래 BSC의 관점은 학습과 성장, 내부프로세스, 고객관점, 재무적 관점으로 구성되어 진다. 그러나 근로복지공단의 BSC는 학습과 성장 관점, 사업지원 관점, 사업성과 관점, 고객관점으로 수정하여 운영하고 있다. 본 연구에서는 근로복지공단의 내부경영평가시스템이 BSC에 어떠한 영향을 미치고, 또 BSC를 활용한 내부경영평가가 평가지표 수용도에 어떤 영향을 미치는가를 분석하였다. 그리고 추가적으로 성별에 따른 조절효과, 근속년수에 따른 조절효과, 연령에 따른 조절효과를 분석하였다. 가설에 대한 검증결과 내부경영평가는 BSC의 학습과 성장 관점에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 내부경영평가가 잘 이루어질수록 조직원들에 대한 학습과 성장이 더 많아지는 것을 알 수 있다. 내부경영평가는 BSC의 사업지원 관점에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 내부경영평가시스템이 잘 구축되어 있으면 근로복지공단에서 수행하고 있는 사업에 대한 지원이 더 잘 되는 것을 알 수 있다. 내부경영평가는 BSC의 사업성과 관점에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 내부경영평가 잘 이루어진다면 조직원들이 사업에 대한 성과를 위해 더 많이 노력한다는 것을 알 수 있다. 내부경영평가는 BSC의 고객관점에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 내부경영평가가 잘 이루어지면 근로복지공단을 이용하는 고객들에 대한 서비스가 좋아지는 것을 알 수 있다. BSC 관점 중 학습과 성장관점은 지표 수용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 학습과 성장이 잘 이루어질수록 근로복지공단의 조직원들은 지표에 대한 수용성이 높아지는 것으로 나타났다. BSC 관점 중 사업지원 관점은 지표 수용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 사업에 대한 지원이 많이 이루어지면 조직원들은 내부경영평가 지표에 대해 많이 수용하는 것으로 나타났다. BSC 관점 중 사업성과 관점은 지표 수용성에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 설정된 가설에 대해 정반대의 결과로써, 사업성과에 대해 지나치게 강조하면 조직원들은 내부경영평가 지표에 대해 수용하지 않으려고 하는 것으로 나타났다. 따라서 사업성과 관점이 조직 구성원의 내부경영평가 지표 수용성에 정(+)의 영향을 미치도록 많은 수정이 필요한 것으로 보인다. 고객관점이 지표 수용성에는 통계적으로 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 조직 구성원들이 고객을 위한 운영을 하더라도 지표에 대한 수용과는 관계가 없다는 것으로 개선이 필요해 보인다. 남녀 성별에 따른 조절효과, 근속기간 10년 미만과 10년 이상에 따른 조절효과, 30대 이하와 40대 이상의 연령에 따른 조절효과에 대해 추가분석 결과 모두 차이는 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 준정부기관 중 근로복지공단을 대상으로 BSC 내부경영평가 시스템에 대해 분석하고 이에 대한 내부경영평가 지표 수용성에 영향을 미치는 요인에 대해 분석했다는 점에서 의미가 있다. 하지만 표본이 작았다는 점에 한계가 있고, 이런 이유로 직급과 소속부서에 따라 본 모형에 대한 조절효과가 어떻게 나타나는가에 대해 분석하지 못했다. 따라서 향후 연구에서는 표본을 더 늘려 이러한 추가적인 분석이 필요할 것이다. 또 우리나라에는 근로복지공단 외에 국민연금공단과 국민건강보험공단이 있는데, 이들 공단과 평가지표 수용성에 대해 비교분석하는 것도 의미가 있을 것이다.
Public institutions have made efforts to identify problems and improve on management performance after ex post evaluation of management performance in accordance with management efficiency and accountability. With the releasing of the BSC, which assesses not only financial but also non-financia...
Public institutions have made efforts to identify problems and improve on management performance after ex post evaluation of management performance in accordance with management efficiency and accountability. With the releasing of the BSC, which assesses not only financial but also non-financial perspectives, many public institutions have begun to accept the BSC as an internal management evaluation system. The success or failure of using the BSC internal management evaluation system depends on the members’ acceptance of the organization. The purpose of this study is to analyze the acceptance of internal management evaluation on the employees of Korea workers' compensation & welfare service. Initially, BSC's perspective is based on learning & growth perspective, internal process perspective, business support perspective, and financial perspective. However, It it is modified with focusing on the learning & growth perspective, business support perspective, business performance perspective, and customer perspective in the Korea workers’ Compensation & Welfare Service. This study analyzes how the internal management evaluation system affects the BSC in the Korea workers’ Compensation & Welfare Service and how the use of the BSC's internal management evaluation affects the evaluation indicators acceptance. In addition, thia paper tests moderation analysis by gender, service years, and age The results of this paper indicate that the internal management evaluation has a positive impact on the BSC's learning & growth perspective. It shows that the better the internal management evaluation, the more the organization members’ learning and growth. Internal management evaluation has a positive impact on BSC's business support perspective. It predicts that a good internal management evaluation system leads better on project supporting at the Korean workers’ compensation & welfare service. Internal management evaluation has a positive impact on the perspective of BCS’s business performance. It means that the members of the organization have put more efforts to achieve the business goal when the internal management evaluation is successful. With positive effect on BSC’s customer perspective, the internal management evaluation on the organization would provided better services to their customers when it is successful. Among the perspectives of BSC, a learning and growth perspectives has a positive impact on indicator acceptance. It means that the better the learning and growth, the higher the acceptance of the indicators for the members of Korea workers' compensation & welfare service. The business support perspectives has a positive impact on indicator acceptance. It shows that when lots of the support for the project is supplied the members of the organization accepted the internal management evaluation indicators more. The business performance perspective has statistically significant negative effect on the acceptance of indicators. This result is the opposite of the hypothesis developed. If too much emphasis was placed on the performance of the organization, the employees would not accept the internal management evaluation indicator. Therefore, it seems that a number of revisions are necessary so that the business performance perspective can have a positive effect on the acceptance of internal management evaluation indicators on the members of the organization. In addition, customer perspective has no statisticlly significant effect on indicator acceptance. This suggests that since the acceptance of the evaluation indicators has no effect, it is necessary to improve the customer perspective. Further analysis showed that there is no difference on moderation impact of gender, working period, and age. This study is meaningful in that it analyzes BSC's internal management evaluation system for Korean workers' compensation & welfare service among quasi-government organizations and discusses factors affecting the acceptance of internal management evaluation indicators. However, there is a limitation on the small size of the sample so that no analysis has been made on how the moderation effect for different positions and departments. Future studies will therefore need to add more samples to this additional analysis. In addition to the Korea Labor Welfare Corporation, there are the National Pension Service and the National Health Insurance Service in Korea so that it would be meaningful to compare these organizations with the acceptance of evaluation indicators.
Public institutions have made efforts to identify problems and improve on management performance after ex post evaluation of management performance in accordance with management efficiency and accountability. With the releasing of the BSC, which assesses not only financial but also non-financial perspectives, many public institutions have begun to accept the BSC as an internal management evaluation system. The success or failure of using the BSC internal management evaluation system depends on the members’ acceptance of the organization. The purpose of this study is to analyze the acceptance of internal management evaluation on the employees of Korea workers' compensation & welfare service. Initially, BSC's perspective is based on learning & growth perspective, internal process perspective, business support perspective, and financial perspective. However, It it is modified with focusing on the learning & growth perspective, business support perspective, business performance perspective, and customer perspective in the Korea workers’ Compensation & Welfare Service. This study analyzes how the internal management evaluation system affects the BSC in the Korea workers’ Compensation & Welfare Service and how the use of the BSC's internal management evaluation affects the evaluation indicators acceptance. In addition, thia paper tests moderation analysis by gender, service years, and age The results of this paper indicate that the internal management evaluation has a positive impact on the BSC's learning & growth perspective. It shows that the better the internal management evaluation, the more the organization members’ learning and growth. Internal management evaluation has a positive impact on BSC's business support perspective. It predicts that a good internal management evaluation system leads better on project supporting at the Korean workers’ compensation & welfare service. Internal management evaluation has a positive impact on the perspective of BCS’s business performance. It means that the members of the organization have put more efforts to achieve the business goal when the internal management evaluation is successful. With positive effect on BSC’s customer perspective, the internal management evaluation on the organization would provided better services to their customers when it is successful. Among the perspectives of BSC, a learning and growth perspectives has a positive impact on indicator acceptance. It means that the better the learning and growth, the higher the acceptance of the indicators for the members of Korea workers' compensation & welfare service. The business support perspectives has a positive impact on indicator acceptance. It shows that when lots of the support for the project is supplied the members of the organization accepted the internal management evaluation indicators more. The business performance perspective has statistically significant negative effect on the acceptance of indicators. This result is the opposite of the hypothesis developed. If too much emphasis was placed on the performance of the organization, the employees would not accept the internal management evaluation indicator. Therefore, it seems that a number of revisions are necessary so that the business performance perspective can have a positive effect on the acceptance of internal management evaluation indicators on the members of the organization. In addition, customer perspective has no statisticlly significant effect on indicator acceptance. This suggests that since the acceptance of the evaluation indicators has no effect, it is necessary to improve the customer perspective. Further analysis showed that there is no difference on moderation impact of gender, working period, and age. This study is meaningful in that it analyzes BSC's internal management evaluation system for Korean workers' compensation & welfare service among quasi-government organizations and discusses factors affecting the acceptance of internal management evaluation indicators. However, there is a limitation on the small size of the sample so that no analysis has been made on how the moderation effect for different positions and departments. Future studies will therefore need to add more samples to this additional analysis. In addition to the Korea Labor Welfare Corporation, there are the National Pension Service and the National Health Insurance Service in Korea so that it would be meaningful to compare these organizations with the acceptance of evaluation indicators.
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