이 논문의 목적은 현행 학교 교육과정 내에서 이루어지고 있는 한글 맞춤법 교육 내용을 검토하여, 한글 맞춤법 교육의 방향을 그 교육적 가치에 부합하도록 세우고, 한글 맞춤법 교육 내용을 개선하는 데 있다. 따라서 이 연구에서는 2015 개정교육과정을 중심으로 12종 고등학교 <국어> 교과서에 실린 한글 맞춤법 단원을 중심으로 한글 맞춤법 교육이 구현되고 있는 내용과 구성, 교수-학습의 양상을 종합적으로 비교 · 분석하고자 한...
이 논문의 목적은 현행 학교 교육과정 내에서 이루어지고 있는 한글 맞춤법 교육 내용을 검토하여, 한글 맞춤법 교육의 방향을 그 교육적 가치에 부합하도록 세우고, 한글 맞춤법 교육 내용을 개선하는 데 있다. 따라서 이 연구에서는 2015 개정교육과정을 중심으로 12종 고등학교 <국어> 교과서에 실린 한글 맞춤법 단원을 중심으로 한글 맞춤법 교육이 구현되고 있는 내용과 구성, 교수-학습의 양상을 종합적으로 비교 · 분석하고자 한다. 12종 교과서에 대한 종합적인 분석을 토대로 한글 맞춤법 단원 내용이 담고 있는 문제점을 지적하고, 한글 맞춤법 교육이 능동적인 한글 맞춤법 사용자를 양성할 수 있는 방향으로 단원의 개선 방안을 살펴보도록 할 것이다. 이 논문의 연구 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 한글 맞춤법 교육은 학생들 스스로가 ‘한글 맞춤법을 왜 지켜야 되는지’에 대해 인식하고 한글 맞춤법이 지닌 가치와 필요성을 자각할 수 있도록 하는 것을 교육 내용의 출발점으로 삼는다. 한글 맞춤법 및 한글 맞춤법 교육의 흐름을 토대로 국어과 교육과정 속에서 한글 맞춤법 교육의 가치와 위상을 점검하고 한글 맞춤법 교육의 필요성과 그 방향에 대해 설명한다. 둘째, 2015 개정교육과정 속에 제시되어 있는 국어과 교육의 목표와 그 속에 반영된 한글맞춤법 교육의 성취기준을 토대로, 12종 고등학교 <국어> 교과서에 실려 있는 ‘한글 맞춤법’ 단원의 내용과 구성 체계, 언어자료를 종합적으로 분석하여 한글 맞춤법 교육의 방향을 비판적으로 검토한다. 셋째, 한글 맞춤법 단원이 지닌 교육적 한계와 문제점을 바탕으로 학생들에게 교육적으로 의미 있고 학생들의 한글 맞춤법 사용 습관을 능동적으로 개선할 수 있는 한글 맞춤법 교육의 방향과 그 개선 방안을 제시한다. 개선 방안을 중심으로 한글 맞춤법 교육의 목표와 교육 내용을 재구성하여 그 실현 방안을 모색해 본다.
이 논문의 목적은 현행 학교 교육과정 내에서 이루어지고 있는 한글 맞춤법 교육 내용을 검토하여, 한글 맞춤법 교육의 방향을 그 교육적 가치에 부합하도록 세우고, 한글 맞춤법 교육 내용을 개선하는 데 있다. 따라서 이 연구에서는 2015 개정교육과정을 중심으로 12종 고등학교 <국어> 교과서에 실린 한글 맞춤법 단원을 중심으로 한글 맞춤법 교육이 구현되고 있는 내용과 구성, 교수-학습의 양상을 종합적으로 비교 · 분석하고자 한다. 12종 교과서에 대한 종합적인 분석을 토대로 한글 맞춤법 단원 내용이 담고 있는 문제점을 지적하고, 한글 맞춤법 교육이 능동적인 한글 맞춤법 사용자를 양성할 수 있는 방향으로 단원의 개선 방안을 살펴보도록 할 것이다. 이 논문의 연구 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 한글 맞춤법 교육은 학생들 스스로가 ‘한글 맞춤법을 왜 지켜야 되는지’에 대해 인식하고 한글 맞춤법이 지닌 가치와 필요성을 자각할 수 있도록 하는 것을 교육 내용의 출발점으로 삼는다. 한글 맞춤법 및 한글 맞춤법 교육의 흐름을 토대로 국어과 교육과정 속에서 한글 맞춤법 교육의 가치와 위상을 점검하고 한글 맞춤법 교육의 필요성과 그 방향에 대해 설명한다. 둘째, 2015 개정교육과정 속에 제시되어 있는 국어과 교육의 목표와 그 속에 반영된 한글맞춤법 교육의 성취기준을 토대로, 12종 고등학교 <국어> 교과서에 실려 있는 ‘한글 맞춤법’ 단원의 내용과 구성 체계, 언어자료를 종합적으로 분석하여 한글 맞춤법 교육의 방향을 비판적으로 검토한다. 셋째, 한글 맞춤법 단원이 지닌 교육적 한계와 문제점을 바탕으로 학생들에게 교육적으로 의미 있고 학생들의 한글 맞춤법 사용 습관을 능동적으로 개선할 수 있는 한글 맞춤법 교육의 방향과 그 개선 방안을 제시한다. 개선 방안을 중심으로 한글 맞춤법 교육의 목표와 교육 내용을 재구성하여 그 실현 방안을 모색해 본다.
This study examines the characteristics of Korean orthography education on by grasping the appropriateness of unit objectives, composition and contents of unit and teaching-learning aspects, focusing on Korean orthography education units of 12 textbooks newly published in the 2015 revised curriculum...
This study examines the characteristics of Korean orthography education on by grasping the appropriateness of unit objectives, composition and contents of unit and teaching-learning aspects, focusing on Korean orthography education units of 12 textbooks newly published in the 2015 revised curriculum and improvement measures were discussed. In Chapter 2, we reviewed the period of enactment and revision of Korean orthography from the beginning of korean orthography and discussed the value of korean orthography education. By examining the flow and characteristics of Korean orthography education reflected in the previous education curriculum, we have grasped the educational status of Korean orthography education. In Chapter 3, we compared and analyzed Korean orthography units of 12 high school textbooks published in 2018. As a result of the unit analysis, it can be evaluated positively that the educational contents are constructed so that they can show the practical ability of Korean orthography. However, it was not enough to reach the goal of active Korean user training which is the direction pursued in the Korean language curriculum. In Chapter 4, based on the critical view of Chapter 3, we conducted a study on how to find more meaningful educational contents for the Korean orthography education and to realize them. Korean orthography education content ‘value formation – understanding knowledge – communication and improvement It was suggested that training be conducted at each stage of 'test and evaluation'. This thesis critically examines the Korean orthography units in 12 Korean textbooks that reflects the 2015 revised Korean curriculum and seeks to improve them. The significance of this study is found in that Korean orthography education can improve the actual language life of students and suggest educational contents that can be a direction for raising active Korean language users.
This study examines the characteristics of Korean orthography education on by grasping the appropriateness of unit objectives, composition and contents of unit and teaching-learning aspects, focusing on Korean orthography education units of 12 textbooks newly published in the 2015 revised curriculum and improvement measures were discussed. In Chapter 2, we reviewed the period of enactment and revision of Korean orthography from the beginning of korean orthography and discussed the value of korean orthography education. By examining the flow and characteristics of Korean orthography education reflected in the previous education curriculum, we have grasped the educational status of Korean orthography education. In Chapter 3, we compared and analyzed Korean orthography units of 12 high school textbooks published in 2018. As a result of the unit analysis, it can be evaluated positively that the educational contents are constructed so that they can show the practical ability of Korean orthography. However, it was not enough to reach the goal of active Korean user training which is the direction pursued in the Korean language curriculum. In Chapter 4, based on the critical view of Chapter 3, we conducted a study on how to find more meaningful educational contents for the Korean orthography education and to realize them. Korean orthography education content ‘value formation – understanding knowledge – communication and improvement It was suggested that training be conducted at each stage of 'test and evaluation'. This thesis critically examines the Korean orthography units in 12 Korean textbooks that reflects the 2015 revised Korean curriculum and seeks to improve them. The significance of this study is found in that Korean orthography education can improve the actual language life of students and suggest educational contents that can be a direction for raising active Korean language users.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.