기름(Oil)이나 유해화학물질(HNS ; Hazardouse Noxious Substances)이 유출되는 해양오염사고(marine pollution incident)는 우리나라에서 매년 270여건이 발생하고 있으며, 유출량에 따라 어장·양식장 등 수산자원과 해양관광산업, 해양생태계 등에 심각한 피해를 유발시키기도 한다. 그동안 정부는 1995년 여수...
기름(Oil)이나 유해화학물질(HNS ; Hazardouse Noxious Substances)이 유출되는 해양오염사고(marine pollution incident)는 우리나라에서 매년 270여건이 발생하고 있으며, 유출량에 따라 어장·양식장 등 수산자원과 해양관광산업, 해양생태계 등에 심각한 피해를 유발시키기도 한다. 그동안 정부는 1995년 여수 소리도 해상에서 좌초된 유조선 씨프린스호의 기름유출사고, 2007년 태안 만리포 인근 해상에서 크레인선과 충돌한 유조선 허베이스피리트호의 원유유출사고 등 대규모 해양오염사고를 경험하였고, 사고처리 과정에서 도출된 크고 작은 문제점들을 개선하고 발전시켜 나가기 위한 많은 노력이 이루어졌다. 그로인해 유출된 기름을 제거하거나 확산을 방지하기 위한 유회수기, 오일붐, 유흡착재 등 방제장비와 자재는 형태와 기능이 한층 다양화 되었고, 해상여건이나 지형 특성에 적합한 방제기술이 좀 더 체계적으로 정립·시행되고 있다. 특히, 유흡착재는 해상에 유출된 기름을 물리적으로 흡착하여 제거하는 대표적인 방제자재로서 방제작업 현장에서 용도가 매우 다양하다. 그러나, 매트모양 유흡착재는 해상에 투하 시 접혀진 채 낙하되어 기름흡착 효율이 저하될 뿐만 아니라, 일정시간 경과 후 수분이 흡수되면서 흡착성능을 상실하여 폐기처분해야 되는 경제적 손실을 초래한다. 따라서, 해양오염사고 시 방제 효율성을 향상시켜 오염피해를 최소화하기 위한 첫 번째 방안으로 매트모양 유흡착재의 문제점을 개선할 수 있는 ‘자동팽창식 유흡착재’를 개발하였다. ‘자동팽창식 유흡착재’는 유흡착재 시트 사이에 ×, ○, 벌집모양 등 다양한 형태의 탄성재를 도포 또는 삽입하는 방법으로 포함시킴으로서 유흡착재의 얇으면서도 부드럽고 유연한 성질은 유지하면서 해상에 낙하 시에는 접힘 없이 표면적을 최대화하여 단시간에 많은 양의 기름을 흡착할 수 있도록 하였다. 또한, 대형 해양오염사고가 발생하면 자원봉사자 등 많은 인력이 방제작업을 지원하기 위해 사고현장을 찾게 되는데, 2007년 12월 7일 태안 앞바다에서 발생한 유조선 허베이스피리트호 원유유출사고는 123만 여명에 달하는 자원봉사자가 기름제거 작업에 참여한 대표적인 사례이다. 하지만, 대형 해양오염사고로 수많은 인파가 동시에 사고현장을 찾을 경우, 제한된 수의 현장관리자의 통제범위에서 벗어나게 되어 결국은 방제작업자들의 건강 피해와 방제 효율성을 저하시키며, 이러한 문제점을 개선하여 방제효율성을 제고하기 위해서는 좀 더 엄격한 사고현장 통제 및 인력관리가 필요하다. 따라서, 해양오염사고 시 방제 효율성을 향상시키기 위한 두 번째 방안으로 사고현장 통제 및 안전관리 체계를 개선하고자 하였다. 먼저, 정부의 사고현장 지휘·통제 권한을 강화하여야 한다. 사고초기 현장 통제가 적절하게 이루어지지 않을 경우, 자원봉사자 등 비전문가들의 무분별한 출입으로 인해 건강에 심각한 피해를 끼칠 수 있을 뿐만 아니라, 오염물질의 땅속 침투 등 오염범위를 증가시키거나 부적절한 방제방법의 이행 등으로 인해 오히려 오염피해를 가중시키는 치명적인 결과를 초래할 수 있다. 따라서, 해양오염사고 및 방제 관련 법령 개정을 통해 자원봉사자 등 방제작업자의 지휘·통제 및 안전관리를 강화하는 한편, 정부의 통제를 따르지 않을 경우 일정기간 방제작업 참여를 제한하거나, 현장 안전관리에 심각한 피해를 유발시키는 경우 과태료를 부과하는 등 보다 강력한 정부의 권한 확대가 필요하다. 다음으로 효율적인 사고현장 통제 및 안전관리를 위해 전문 지원인력을 육성해야 한다. 2017년 태안 해역 허베이스피리트호 원유유출사고와 같이 국가 재난적 해양오염사고가 발생하면 직접적인 사고 대응을 해야 하는 해양경찰청과 오염피해를 입은 지방자치단체 인력만으로는 원활한 사고현장 지휘·통제가 불가능한 현실이다. 이렇게 부족한 현장관리 인력을 보강하기 위한 대안으로 해양경찰청에서 운영하고 있는 ‘해양오염방제 자원봉사자’ 제도를 적극 개선·발전시켜야 할 것이다. 마지막으로 해양오염사고 초기부터 국민들에게 기름 등 오염물질이 인체에 미치는 유해성과 방제효율성 제고를 위한 사고현장 내 준수사항 등 주요 정보를 적극 알리기 위한 홍보체계를 강화해야 한다. 그로 인해 사고현장에서 발생할 수 있는 혼란과 정부·국민·언론 간 갈등, 그리고 건강피해 등을 사전에 차단하는 것이 중요하다. 따라서, 본 연구에서는 해양오염사고 시 방제 효율성을 향상시키기 위한 개선방안으로 매트모양 유흡착재의 접히는 문제점을 개선하여 기름흡착 성능을 향상시키는 한편, 대형 해양오염사고 시 사고현장 통제 및 자원봉사자 등 방제작업 참여 인력에 대한 안전관리 개선대책을 제시함으로서 방제효율성을 제고하고자 한다.
기름(Oil)이나 유해화학물질(HNS ; Hazardouse Noxious Substances)이 유출되는 해양오염사고(marine pollution incident)는 우리나라에서 매년 270여건이 발생하고 있으며, 유출량에 따라 어장·양식장 등 수산자원과 해양관광산업, 해양생태계 등에 심각한 피해를 유발시키기도 한다. 그동안 정부는 1995년 여수 소리도 해상에서 좌초된 유조선 씨프린스호의 기름유출사고, 2007년 태안 만리포 인근 해상에서 크레인선과 충돌한 유조선 허베이스피리트호의 원유유출사고 등 대규모 해양오염사고를 경험하였고, 사고처리 과정에서 도출된 크고 작은 문제점들을 개선하고 발전시켜 나가기 위한 많은 노력이 이루어졌다. 그로인해 유출된 기름을 제거하거나 확산을 방지하기 위한 유회수기, 오일붐, 유흡착재 등 방제장비와 자재는 형태와 기능이 한층 다양화 되었고, 해상여건이나 지형 특성에 적합한 방제기술이 좀 더 체계적으로 정립·시행되고 있다. 특히, 유흡착재는 해상에 유출된 기름을 물리적으로 흡착하여 제거하는 대표적인 방제자재로서 방제작업 현장에서 용도가 매우 다양하다. 그러나, 매트모양 유흡착재는 해상에 투하 시 접혀진 채 낙하되어 기름흡착 효율이 저하될 뿐만 아니라, 일정시간 경과 후 수분이 흡수되면서 흡착성능을 상실하여 폐기처분해야 되는 경제적 손실을 초래한다. 따라서, 해양오염사고 시 방제 효율성을 향상시켜 오염피해를 최소화하기 위한 첫 번째 방안으로 매트모양 유흡착재의 문제점을 개선할 수 있는 ‘자동팽창식 유흡착재’를 개발하였다. ‘자동팽창식 유흡착재’는 유흡착재 시트 사이에 ×, ○, 벌집모양 등 다양한 형태의 탄성재를 도포 또는 삽입하는 방법으로 포함시킴으로서 유흡착재의 얇으면서도 부드럽고 유연한 성질은 유지하면서 해상에 낙하 시에는 접힘 없이 표면적을 최대화하여 단시간에 많은 양의 기름을 흡착할 수 있도록 하였다. 또한, 대형 해양오염사고가 발생하면 자원봉사자 등 많은 인력이 방제작업을 지원하기 위해 사고현장을 찾게 되는데, 2007년 12월 7일 태안 앞바다에서 발생한 유조선 허베이스피리트호 원유유출사고는 123만 여명에 달하는 자원봉사자가 기름제거 작업에 참여한 대표적인 사례이다. 하지만, 대형 해양오염사고로 수많은 인파가 동시에 사고현장을 찾을 경우, 제한된 수의 현장관리자의 통제범위에서 벗어나게 되어 결국은 방제작업자들의 건강 피해와 방제 효율성을 저하시키며, 이러한 문제점을 개선하여 방제효율성을 제고하기 위해서는 좀 더 엄격한 사고현장 통제 및 인력관리가 필요하다. 따라서, 해양오염사고 시 방제 효율성을 향상시키기 위한 두 번째 방안으로 사고현장 통제 및 안전관리 체계를 개선하고자 하였다. 먼저, 정부의 사고현장 지휘·통제 권한을 강화하여야 한다. 사고초기 현장 통제가 적절하게 이루어지지 않을 경우, 자원봉사자 등 비전문가들의 무분별한 출입으로 인해 건강에 심각한 피해를 끼칠 수 있을 뿐만 아니라, 오염물질의 땅속 침투 등 오염범위를 증가시키거나 부적절한 방제방법의 이행 등으로 인해 오히려 오염피해를 가중시키는 치명적인 결과를 초래할 수 있다. 따라서, 해양오염사고 및 방제 관련 법령 개정을 통해 자원봉사자 등 방제작업자의 지휘·통제 및 안전관리를 강화하는 한편, 정부의 통제를 따르지 않을 경우 일정기간 방제작업 참여를 제한하거나, 현장 안전관리에 심각한 피해를 유발시키는 경우 과태료를 부과하는 등 보다 강력한 정부의 권한 확대가 필요하다. 다음으로 효율적인 사고현장 통제 및 안전관리를 위해 전문 지원인력을 육성해야 한다. 2017년 태안 해역 허베이스피리트호 원유유출사고와 같이 국가 재난적 해양오염사고가 발생하면 직접적인 사고 대응을 해야 하는 해양경찰청과 오염피해를 입은 지방자치단체 인력만으로는 원활한 사고현장 지휘·통제가 불가능한 현실이다. 이렇게 부족한 현장관리 인력을 보강하기 위한 대안으로 해양경찰청에서 운영하고 있는 ‘해양오염방제 자원봉사자’ 제도를 적극 개선·발전시켜야 할 것이다. 마지막으로 해양오염사고 초기부터 국민들에게 기름 등 오염물질이 인체에 미치는 유해성과 방제효율성 제고를 위한 사고현장 내 준수사항 등 주요 정보를 적극 알리기 위한 홍보체계를 강화해야 한다. 그로 인해 사고현장에서 발생할 수 있는 혼란과 정부·국민·언론 간 갈등, 그리고 건강피해 등을 사전에 차단하는 것이 중요하다. 따라서, 본 연구에서는 해양오염사고 시 방제 효율성을 향상시키기 위한 개선방안으로 매트모양 유흡착재의 접히는 문제점을 개선하여 기름흡착 성능을 향상시키는 한편, 대형 해양오염사고 시 사고현장 통제 및 자원봉사자 등 방제작업 참여 인력에 대한 안전관리 개선대책을 제시함으로서 방제효율성을 제고하고자 한다.
It’s occurred that More than 270 marine pollution incidents by Oil and HNS(Hazardous Noxious Substances) are reported every year in Korea, and they cause serious damage to fishery resources, marine tourism industry, and marine ecosystems, depending on the amount of leakage. Until now, the govern...
It’s occurred that More than 270 marine pollution incidents by Oil and HNS(Hazardous Noxious Substances) are reported every year in Korea, and they cause serious damage to fishery resources, marine tourism industry, and marine ecosystems, depending on the amount of leakage. Until now, the government had experienced large-scale marine pollution incidents such as the oil spill of the Sea Prince, an oil tanker that ran aground in waters off Sori Island in Yeosu in 1995, and the oil spill of the Herbei spirit, an oil tanker that collided with a crane in waters near Manripo in Taean in 2007, and made many efforts to improve and develop problems that were brought about in the incident process. As a result, the types and functions of the anti-corrosion equipment and materials such as the oil recovery machine, oil boom, and oil sorbent materials have become more diversified, and the prevention technology suitable for marine conditions and topographical characteristics is being established and implemented more systematically. In particular, the oil absorbent material is a representative material for physically adsorbing and removing oil leaked to the sea, and its applications vary widely at the site of the removal work. However, the mat-shaped oil sorbent falls folded when dropped on the sea, and not only decreases the efficiency of oil absorption, but also loses its adsorption performance after a certain period of time, resulting in economic losses that must be disposed of. Therefore, ‘automated expanding type oil sorbent’ was developed to improve the problem of mat-shaped oil sorbent as the first way to minimize damage by improving the response efficiency in case of marine pollution incident. ‘Automated expanding type oil sorbent’ was included by applying or inserting various types of oil absorbent materials, such as ○, ×, honeycomb shapes, etc., between the sheets of the sucking material, so that the surface area could be maximized without folding when falling into the sea, allowing large amounts of oil to absorb in a short time. In addition, in the event of a large-scale mariner pollution incident, a large number of people, including volunteers, visit the incident site to support the disaster prevention work, and in the case of the oil spill off Taean on December 7, 2007, 1.23 million volunteers participated in the oil removal work. However, if a large number of people visit the incident site at the same time due to large-scale marine pollution incidents, they will be freed from the control of a limited number of site managers, eventually reducing the health damage and efficiency of the oil removal workers, and more stringent incident site control and manpower management are needed to enhance the efficiency of the prevention. Therefore, the incident site control and safety management system were strengthened as a second way to improve the prevention efficiency of marine pollution incident. First, the government's authority to command and control incident sites should be strengthened. If site control is not properly implemented in the early stages of the incident, reckless access by non-experts, such as volunteers, can cause serious damage to health, as well as potentially fatal consequences such as increasing the scope of contamination, such as infiltration into the ground of contaminants, or the implementation of inappropriate prevention methods. Therefore, it is necessary to strengthen the command, control, and safety control of volunteers and other anti-disaster workers through the revision of the Act on Marine Pollution Incidents, while limiting participation in the response work for a certain period of time if the government fails to comply with the control, or imposing penalties if it causes serious damage to the safety management of the site. Next, professional support personnel should be fostered for efficient incident site control and safety management. It is impossible to command and control incident sites as desired only by the Korea Coast Guard and local governments affected by pollution, which are required to respond directly to disasters such as the oil spill at the Taean area in 2017. As an alternative to reinforcing the incident field management personnel, the "Marine Pollution Response Volunteers" system operated by the Korea Coast Guard should be actively improved and developed. Finally, the public relations system should be strengthened to actively inform the public of information such as the harmful effects of oil and other pollutants on the human body from the early days of marine pollution incidents, and compliance with the incident site to enhance the response efficiency. As a result, it is important to prevent possible confusion at the incident site, conflicts between the government, the public and the media, and health damage in advance. Accordingly, this study aims to improve the folding problem of mat-shaped oil sorbent as a way to improve the response efficiency in case of marine pollution incident, and to enhance the response efficiency by suggesting safety management measures for the personnel participating in the disaster site control and volunteer work in case of large marine pollution incidents.
It’s occurred that More than 270 marine pollution incidents by Oil and HNS(Hazardous Noxious Substances) are reported every year in Korea, and they cause serious damage to fishery resources, marine tourism industry, and marine ecosystems, depending on the amount of leakage. Until now, the government had experienced large-scale marine pollution incidents such as the oil spill of the Sea Prince, an oil tanker that ran aground in waters off Sori Island in Yeosu in 1995, and the oil spill of the Herbei spirit, an oil tanker that collided with a crane in waters near Manripo in Taean in 2007, and made many efforts to improve and develop problems that were brought about in the incident process. As a result, the types and functions of the anti-corrosion equipment and materials such as the oil recovery machine, oil boom, and oil sorbent materials have become more diversified, and the prevention technology suitable for marine conditions and topographical characteristics is being established and implemented more systematically. In particular, the oil absorbent material is a representative material for physically adsorbing and removing oil leaked to the sea, and its applications vary widely at the site of the removal work. However, the mat-shaped oil sorbent falls folded when dropped on the sea, and not only decreases the efficiency of oil absorption, but also loses its adsorption performance after a certain period of time, resulting in economic losses that must be disposed of. Therefore, ‘automated expanding type oil sorbent’ was developed to improve the problem of mat-shaped oil sorbent as the first way to minimize damage by improving the response efficiency in case of marine pollution incident. ‘Automated expanding type oil sorbent’ was included by applying or inserting various types of oil absorbent materials, such as ○, ×, honeycomb shapes, etc., between the sheets of the sucking material, so that the surface area could be maximized without folding when falling into the sea, allowing large amounts of oil to absorb in a short time. In addition, in the event of a large-scale mariner pollution incident, a large number of people, including volunteers, visit the incident site to support the disaster prevention work, and in the case of the oil spill off Taean on December 7, 2007, 1.23 million volunteers participated in the oil removal work. However, if a large number of people visit the incident site at the same time due to large-scale marine pollution incidents, they will be freed from the control of a limited number of site managers, eventually reducing the health damage and efficiency of the oil removal workers, and more stringent incident site control and manpower management are needed to enhance the efficiency of the prevention. Therefore, the incident site control and safety management system were strengthened as a second way to improve the prevention efficiency of marine pollution incident. First, the government's authority to command and control incident sites should be strengthened. If site control is not properly implemented in the early stages of the incident, reckless access by non-experts, such as volunteers, can cause serious damage to health, as well as potentially fatal consequences such as increasing the scope of contamination, such as infiltration into the ground of contaminants, or the implementation of inappropriate prevention methods. Therefore, it is necessary to strengthen the command, control, and safety control of volunteers and other anti-disaster workers through the revision of the Act on Marine Pollution Incidents, while limiting participation in the response work for a certain period of time if the government fails to comply with the control, or imposing penalties if it causes serious damage to the safety management of the site. Next, professional support personnel should be fostered for efficient incident site control and safety management. It is impossible to command and control incident sites as desired only by the Korea Coast Guard and local governments affected by pollution, which are required to respond directly to disasters such as the oil spill at the Taean area in 2017. As an alternative to reinforcing the incident field management personnel, the "Marine Pollution Response Volunteers" system operated by the Korea Coast Guard should be actively improved and developed. Finally, the public relations system should be strengthened to actively inform the public of information such as the harmful effects of oil and other pollutants on the human body from the early days of marine pollution incidents, and compliance with the incident site to enhance the response efficiency. As a result, it is important to prevent possible confusion at the incident site, conflicts between the government, the public and the media, and health damage in advance. Accordingly, this study aims to improve the folding problem of mat-shaped oil sorbent as a way to improve the response efficiency in case of marine pollution incident, and to enhance the response efficiency by suggesting safety management measures for the personnel participating in the disaster site control and volunteer work in case of large marine pollution incidents.
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