이 논문은 쿠엔틴 타란티노가 연출한 두 편의 서부 영화 <장고: 분노의 추적자>와 <헤이트풀 8>에 관한 연구다. 쿠엔틴 타란티노는 장르 파괴자라고 불릴 정도로 파격을 두려워 하지 않는 감독으로 알려져 있다. 절도 과정을 과감히 삭제한 갱스터 영화 <저수지의 개들>부터 역사의 일부를 재창조한 <원스 어폰 어 타임 인 할리우드>에 이르는 그의 영화들이 이를 증명한다.
그런데 서부 영화는 영화 장르 중에서도 가장 규범적인 장르로 알려져 있다. 본문은 타란티노가 서부 영화의 관습, 그 ...
이 논문은 쿠엔틴 타란티노가 연출한 두 편의 서부 영화 <장고: 분노의 추적자>와 <헤이트풀 8>에 관한 연구다. 쿠엔틴 타란티노는 장르 파괴자라고 불릴 정도로 파격을 두려워 하지 않는 감독으로 알려져 있다. 절도 과정을 과감히 삭제한 갱스터 영화 <저수지의 개들>부터 역사의 일부를 재창조한 <원스 어폰 어 타임 인 할리우드>에 이르는 그의 영화들이 이를 증명한다.
그런데 서부 영화는 영화 장르 중에서도 가장 규범적인 장르로 알려져 있다. 본문은 타란티노가 서부 영화의 관습, 그 중에서도 인물과 서사를 어떻게 수용하고 해체하는지, 또 재조립하는지를 다룬다.
타란티노는 <장고: 분노의 추적자>를 통해 서부 영화의 특징을 일부 따르면서도 해체시킨다. 인물 면에서는 주인공을 고전 서부 영화의 인물과 닮게 묘사하지만 백인을 중심으로 내세우던 서부 영화의 주인공 자리에 흑인을 앉히며 변모시킨다. 또, 선악이 경계가 모호한 조연은 주인공을 중심으로 진행되던 서부 영화의 직선적인 세계를 흩트린다. 영화는 서사 면에서도 권선징악에 근거하지만 동시에 잘못된 역사를 비튼 판타지 영화로서 카타르시스를 자극한다.
<헤이트풀 8>은 서부 영화의 흔적보다는 타란티노의 전작, <저수지의 개들>, <펄프픽션>등의 작품들과 같은 장르 변형의 연장선에 있다. 영화의 주인공은 여전히 흑인이지만 스파게티 웨스턴의 인물상을 따라가며 혼란을 야기한다. 특히, 타란티노는 영화의 서사를 뒤집어엎는다. 서부 영화임에도 불구하고 총을 삭제하고 대화를 그 자리에 넣은 <헤이트풀 8>은 다른 장르와 혼합된 변종 서부 영화로 탄생한다. 또, 타란티노는 내레이션, 챕터형식, 플래시백을 차용하여 서부 영화의 규범을 무너뜨린다.
자신의 전작마저도 비틀어버리는 타란티노이지만 그는 <장고: 분노의 추적자>와 <헤이트풀 8>에서 일관된 입장을 내비춘다. 두 영화는 모두 인종 문제를 다루고 있다. 그리고 이는 전작 <바스터즈: 거친 녀석들>에서부터 이어져 오고 있다. <장고: 분노의 추적자>, <헤이트 풀8>은 기존의 서부 영화와 다른 관점의 자세를 요하고 있으며, 역사의 문제를 통해 새로운 타란티노의 영화 세계를 구축하는데 도움을 준다.
이 논문은 쿠엔틴 타란티노가 연출한 두 편의 서부 영화 <장고: 분노의 추적자>와 <헤이트풀 8>에 관한 연구다. 쿠엔틴 타란티노는 장르 파괴자라고 불릴 정도로 파격을 두려워 하지 않는 감독으로 알려져 있다. 절도 과정을 과감히 삭제한 갱스터 영화 <저수지의 개들>부터 역사의 일부를 재창조한 <원스 어폰 어 타임 인 할리우드>에 이르는 그의 영화들이 이를 증명한다.
그런데 서부 영화는 영화 장르 중에서도 가장 규범적인 장르로 알려져 있다. 본문은 타란티노가 서부 영화의 관습, 그 중에서도 인물과 서사를 어떻게 수용하고 해체하는지, 또 재조립하는지를 다룬다.
타란티노는 <장고: 분노의 추적자>를 통해 서부 영화의 특징을 일부 따르면서도 해체시킨다. 인물 면에서는 주인공을 고전 서부 영화의 인물과 닮게 묘사하지만 백인을 중심으로 내세우던 서부 영화의 주인공 자리에 흑인을 앉히며 변모시킨다. 또, 선악이 경계가 모호한 조연은 주인공을 중심으로 진행되던 서부 영화의 직선적인 세계를 흩트린다. 영화는 서사 면에서도 권선징악에 근거하지만 동시에 잘못된 역사를 비튼 판타지 영화로서 카타르시스를 자극한다.
<헤이트풀 8>은 서부 영화의 흔적보다는 타란티노의 전작, <저수지의 개들>, <펄프픽션>등의 작품들과 같은 장르 변형의 연장선에 있다. 영화의 주인공은 여전히 흑인이지만 스파게티 웨스턴의 인물상을 따라가며 혼란을 야기한다. 특히, 타란티노는 영화의 서사를 뒤집어엎는다. 서부 영화임에도 불구하고 총을 삭제하고 대화를 그 자리에 넣은 <헤이트풀 8>은 다른 장르와 혼합된 변종 서부 영화로 탄생한다. 또, 타란티노는 내레이션, 챕터형식, 플래시백을 차용하여 서부 영화의 규범을 무너뜨린다.
자신의 전작마저도 비틀어버리는 타란티노이지만 그는 <장고: 분노의 추적자>와 <헤이트풀 8>에서 일관된 입장을 내비춘다. 두 영화는 모두 인종 문제를 다루고 있다. 그리고 이는 전작 <바스터즈: 거친 녀석들>에서부터 이어져 오고 있다. <장고: 분노의 추적자>, <헤이트 풀8>은 기존의 서부 영화와 다른 관점의 자세를 요하고 있으며, 역사의 문제를 통해 새로운 타란티노의 영화 세계를 구축하는데 도움을 준다.
This study is about two westerns, and , directed by Quentin Tarantino. Quentin Tarantino is widely known as a genre-busting filmmaker, who is not afraid of reconstructing conventions. And Tarantino’s films from , kind of gangster movies, boldly deleted the thief sequences of, to , recreated parts o...
This study is about two westerns, and , directed by Quentin Tarantino. Quentin Tarantino is widely known as a genre-busting filmmaker, who is not afraid of reconstructing conventions. And Tarantino’s films from , kind of gangster movies, boldly deleted the thief sequences of, to , recreated parts of history, prove the above.
But westerns is considered to have strict generic conventions. This paper deals with how Tarantino embraces, dissolves, and finally resembles the conventions of Westerns, focusing on characters and narrative in two movies cited above.
and hold some characteristics of westerns, but also dissolve them. The main character is portrayed as a typical type of classical westerns,hero, but is replaced a white with a black. In addition, other characters around the good and the evil, breaks the protagonist centered narrative. Two drama like other westerns, but at the main one, who are placed between linear structure of westerns with the films are both based on the moralizing the same time, they take the fantasy forms to twist the wrong side of history
is closer to an extension of genre transformation such as Tarantino’s previous works, and , rather than a trail of westerns. The main character in here is still black, but it follows the character image of Spaghetti Western so as to cause confusions. In particular, Tarantino tries to demolish the narrative forms in , which can be transformed into a different kind of a westerns mixed with other genres, by replacing a gun with the conversation. Tarantino also breaks the rules of westerns by using narration, chapter format and flashback.
Even though Tarantino has kept broken his styles of film-making through his previous works, he keeps some stylistic features in and . These two films take an approach the race problem, which retraces . In such ways, Tarantino has presented a different perspective from the existing westerns, and and display a new world of Tarantino films with historical considerations.
This study is about two westerns, and , directed by Quentin Tarantino. Quentin Tarantino is widely known as a genre-busting filmmaker, who is not afraid of reconstructing conventions. And Tarantino’s films from , kind of gangster movies, boldly deleted the thief sequences of, to , recreated parts of history, prove the above.
But westerns is considered to have strict generic conventions. This paper deals with how Tarantino embraces, dissolves, and finally resembles the conventions of Westerns, focusing on characters and narrative in two movies cited above.
and hold some characteristics of westerns, but also dissolve them. The main character is portrayed as a typical type of classical westerns,hero, but is replaced a white with a black. In addition, other characters around the good and the evil, breaks the protagonist centered narrative. Two drama like other westerns, but at the main one, who are placed between linear structure of westerns with the films are both based on the moralizing the same time, they take the fantasy forms to twist the wrong side of history
is closer to an extension of genre transformation such as Tarantino’s previous works, and , rather than a trail of westerns. The main character in here is still black, but it follows the character image of Spaghetti Western so as to cause confusions. In particular, Tarantino tries to demolish the narrative forms in , which can be transformed into a different kind of a westerns mixed with other genres, by replacing a gun with the conversation. Tarantino also breaks the rules of westerns by using narration, chapter format and flashback.
Even though Tarantino has kept broken his styles of film-making through his previous works, he keeps some stylistic features in and . These two films take an approach the race problem, which retraces . In such ways, Tarantino has presented a different perspective from the existing westerns, and and display a new world of Tarantino films with historical considerations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.