우울 대학생을 위한 마음챙김 도입 긍정심리치료 프로그램의 개발 및 효과 The Development and the Effect of Positive Psychotherapy Program Combined with Mindfulness for University Students with Depression원문보기
본 연구에서 마음챙김을 도입한 긍정심리치료 프로그램이 우울한 대학생들의 우울, 부정정서 및 긍정정서, 삶의 만족도 그리고 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보기 위해 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 연구 1에서는 긍정심리치료와 마음챙김을 기초로 하여 프로그램을 개발하였고, 연구 2에서는 연구 1에서 개발한 프로그램을 대상 대학생들에게 실시하고 ...
본 연구에서 마음챙김을 도입한 긍정심리치료 프로그램이 우울한 대학생들의 우울, 부정정서 및 긍정정서, 삶의 만족도 그리고 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보기 위해 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 연구 1에서는 긍정심리치료와 마음챙김을 기초로 하여 프로그램을 개발하였고, 연구 2에서는 연구 1에서 개발한 프로그램을 대상 대학생들에게 실시하고 양적 분석을 통해 효과를 검증하였으며, 연구 3에서는 양적 분석의 결과를 보완하기 위해 그들의 주관적 경험을 분석하였다. 연구 참여자는 D대학교에서 한국판 우울척도 21점 이상인 54명이었으며 실험집단, 비교집단, 통제집단에 각각 18명씩 무선배정 되었다. 실험집단에는 마음챙김 도입 긍정심리치료를, 비교집단에는 긍정심리치료를 회기당 100분씩, 주 1회, 총 7회기로 하여 각각 실시되었으며, 통제집단은 무처치 대기자 집단으로 하였다. 세 집단에 대해 우울, 부정정서 및 긍정정서, 삶의 만족도, 심리적 안녕감이 사전 및 사후시기, 1개월 추후시기에 측정되었다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 우울은 사후시기에 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 유의하게 낮았고, 이러한 효과는 1개월 추후에도 유지되었다. 둘째, 부정정서는 사후시기에 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 유의하게 낮았으며, 이러한 효과는 1개월 추후에도 유지되었다. 셋째, 긍정정서는 사후시기에 실험집단이 통제집단에 비해 유의하게 높았으나 실험집단과 비교집단 간에 유의한 차이는 없었다. 그런데 놀랍게도 추후에는 실험집단의 긍정정서가 통제집단뿐 아니라 비교집단보다 유의하게 높았다. 넷째, 삶의 만족도는 사후시기에 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 유의하게 높았다. 추후에는 실험집단이 통제집단에 비해 유의하게 높았으나 실험집단과 비교집단 간에는 유의한 차이가 없었다. 다섯째, 심리적 안녕감은 사후시기에 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 유의하게 높았으며, 이러한 효과는 1개월 추후에도 유지되었다. 결론적으로, 본 연구에서 개발한 마음챙김 도입 긍정심리치료 프로그램은 긍정심리치료보다 우울 및 부정정서를 완화시키는데 유의한 효과가 있었으며, 긍정정서, 삶의 만족도 그리고 심리적 안녕감을 증진시키는 데에도 유의한 효과가 있었다. 이러한 긍정적 효과는 마음챙김 활동요소가 긍정심리 활동요소들을 더 잘 유지하게 해주는 것과 같은 마음챙김과 긍정심리치료 간의 시너지 효과에 의한 것이라고 설명할 수 있다. 연구 3에서 참여자들의 주관적 경험의 분석을 통해서도 마음챙김 활동요소가 긍정심리 활동에 시너지 효과를 주었음을 알 수 있었다. 이는 긍정심리치료가 긍정적 효과의 지속성을 갖기 위해서는 마음챙김을 도입함으로써 시너지 효과가 필요하다는 것으로 해석할 수 있다. 그러나 이러한 시너지 효과에 대한 메카니즘을 밝혀야 할 필요가 있으며, 연구대상자가 비교적 경한 우울장애를 겪고 있는 대학생들로 한정되었으므로 우울장애가 심한 경우에 대한 연구의 필요성과 후속 연구에 대해서 제안하였다.
본 연구에서 마음챙김을 도입한 긍정심리치료 프로그램이 우울한 대학생들의 우울, 부정정서 및 긍정정서, 삶의 만족도 그리고 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보기 위해 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 연구 1에서는 긍정심리치료와 마음챙김을 기초로 하여 프로그램을 개발하였고, 연구 2에서는 연구 1에서 개발한 프로그램을 대상 대학생들에게 실시하고 양적 분석을 통해 효과를 검증하였으며, 연구 3에서는 양적 분석의 결과를 보완하기 위해 그들의 주관적 경험을 분석하였다. 연구 참여자는 D대학교에서 한국판 우울척도 21점 이상인 54명이었으며 실험집단, 비교집단, 통제집단에 각각 18명씩 무선배정 되었다. 실험집단에는 마음챙김 도입 긍정심리치료를, 비교집단에는 긍정심리치료를 회기당 100분씩, 주 1회, 총 7회기로 하여 각각 실시되었으며, 통제집단은 무처치 대기자 집단으로 하였다. 세 집단에 대해 우울, 부정정서 및 긍정정서, 삶의 만족도, 심리적 안녕감이 사전 및 사후시기, 1개월 추후시기에 측정되었다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 우울은 사후시기에 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 유의하게 낮았고, 이러한 효과는 1개월 추후에도 유지되었다. 둘째, 부정정서는 사후시기에 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 유의하게 낮았으며, 이러한 효과는 1개월 추후에도 유지되었다. 셋째, 긍정정서는 사후시기에 실험집단이 통제집단에 비해 유의하게 높았으나 실험집단과 비교집단 간에 유의한 차이는 없었다. 그런데 놀랍게도 추후에는 실험집단의 긍정정서가 통제집단뿐 아니라 비교집단보다 유의하게 높았다. 넷째, 삶의 만족도는 사후시기에 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 유의하게 높았다. 추후에는 실험집단이 통제집단에 비해 유의하게 높았으나 실험집단과 비교집단 간에는 유의한 차이가 없었다. 다섯째, 심리적 안녕감은 사후시기에 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 유의하게 높았으며, 이러한 효과는 1개월 추후에도 유지되었다. 결론적으로, 본 연구에서 개발한 마음챙김 도입 긍정심리치료 프로그램은 긍정심리치료보다 우울 및 부정정서를 완화시키는데 유의한 효과가 있었으며, 긍정정서, 삶의 만족도 그리고 심리적 안녕감을 증진시키는 데에도 유의한 효과가 있었다. 이러한 긍정적 효과는 마음챙김 활동요소가 긍정심리 활동요소들을 더 잘 유지하게 해주는 것과 같은 마음챙김과 긍정심리치료 간의 시너지 효과에 의한 것이라고 설명할 수 있다. 연구 3에서 참여자들의 주관적 경험의 분석을 통해서도 마음챙김 활동요소가 긍정심리 활동에 시너지 효과를 주었음을 알 수 있었다. 이는 긍정심리치료가 긍정적 효과의 지속성을 갖기 위해서는 마음챙김을 도입함으로써 시너지 효과가 필요하다는 것으로 해석할 수 있다. 그러나 이러한 시너지 효과에 대한 메카니즘을 밝혀야 할 필요가 있으며, 연구대상자가 비교적 경한 우울장애를 겪고 있는 대학생들로 한정되었으므로 우울장애가 심한 경우에 대한 연구의 필요성과 후속 연구에 대해서 제안하였다.
The purpose of this study was to examine the effect of positive psychotherapy program combined with mindfulness on depression, negative affect, positive affect, satisfaction with life and psychological well-being in university students with depression. In study 1, The program of positive psychothera...
The purpose of this study was to examine the effect of positive psychotherapy program combined with mindfulness on depression, negative affect, positive affect, satisfaction with life and psychological well-being in university students with depression. In study 1, The program of positive psychotherapy combined with mindfulness was purposively developed and verified. The program was structured for university students with depression. In Study 2, the effect of the program developed in study 1 was administered and analyzed through quantitative analysis. In study 3, subjective experiences of participants was analyzed to supplement the results of quantitative analysis in study 2. Subjects were 54 university students scored 21 and more in K-CES-D. Participants were assigned randomly to experimental group, comparison group and control group: 18 students to each group. The positive psychotherapy combined with mindfulness was administered to experimental group and positive psychotherapy was administered to comparison group. Each session was 100 minutes in a week and the program was totally 7 sessions. Control group was untreated. Depression, negative affect, positive affect, satisfaction with life and psychological well-being were measured for 3 groups at the time of before and after of treatment and one month later for follow-up. The main results of this study were as follows. First, depression of experimental group was lower significantly than comparison group and control group after the treatment. These effect had maintained one month later. Second, negative affect of experimental group was lower significantly than comparison group and control group after the treatment. These effect had maintained one month later. Third, positive affect of experimental group was higher significantly than control group after treatment, but there was no significant difference between experimental group and comparison group after treatment. But one month later. positive affect of experimental group was higher significantly than comparison group and control group surprisingly. Fourth, satisfaction with life of experimental group was higher significantly than comparison group and control group, but there was no significant difference between experimental group and comparison group after a month later. Fifth, psychological well-being of experimental group was higher significantly than comparison group and control group after treatment and these positive effect had maintained one month later. In conclusion, positive psychotherapy program combined with mindfulness has not only more effective in releasing of depression and negative affect, but also more effective in increasing of positive affect, satisfaction with life and psychological well-being. These positive effect can be explained by synergy effect between mindfulness and positive psychological therapy. Specifically, element of mindfulness acted on decreasing negative aspect of affection and moreover on maintaining positive psychological activity of positive psychotherapy. In analyzing subjective experiences of the participants in study 3, elements of mindfulness activity had synergy effect to maintaining positive psychological activity. It can be interpreted that the synergy effect of mindfulness is needed to maintain of positive effect on positive affection in program of positive psychology. But in future research, the mechanism of synergy effect of mindfulness in positive psychotherapy on affection should be investigated. The limit of this study are that participants were limited to university students with depression who have not severe depressive disorder and future research is needed to investigate the effect of program in participants with more severe depressive disorder.
Key words : depression, university students, positive psychotherapy, mindfulness, negative affect, positive affect, satisfaction with life, psychological well-being
The purpose of this study was to examine the effect of positive psychotherapy program combined with mindfulness on depression, negative affect, positive affect, satisfaction with life and psychological well-being in university students with depression. In study 1, The program of positive psychotherapy combined with mindfulness was purposively developed and verified. The program was structured for university students with depression. In Study 2, the effect of the program developed in study 1 was administered and analyzed through quantitative analysis. In study 3, subjective experiences of participants was analyzed to supplement the results of quantitative analysis in study 2. Subjects were 54 university students scored 21 and more in K-CES-D. Participants were assigned randomly to experimental group, comparison group and control group: 18 students to each group. The positive psychotherapy combined with mindfulness was administered to experimental group and positive psychotherapy was administered to comparison group. Each session was 100 minutes in a week and the program was totally 7 sessions. Control group was untreated. Depression, negative affect, positive affect, satisfaction with life and psychological well-being were measured for 3 groups at the time of before and after of treatment and one month later for follow-up. The main results of this study were as follows. First, depression of experimental group was lower significantly than comparison group and control group after the treatment. These effect had maintained one month later. Second, negative affect of experimental group was lower significantly than comparison group and control group after the treatment. These effect had maintained one month later. Third, positive affect of experimental group was higher significantly than control group after treatment, but there was no significant difference between experimental group and comparison group after treatment. But one month later. positive affect of experimental group was higher significantly than comparison group and control group surprisingly. Fourth, satisfaction with life of experimental group was higher significantly than comparison group and control group, but there was no significant difference between experimental group and comparison group after a month later. Fifth, psychological well-being of experimental group was higher significantly than comparison group and control group after treatment and these positive effect had maintained one month later. In conclusion, positive psychotherapy program combined with mindfulness has not only more effective in releasing of depression and negative affect, but also more effective in increasing of positive affect, satisfaction with life and psychological well-being. These positive effect can be explained by synergy effect between mindfulness and positive psychological therapy. Specifically, element of mindfulness acted on decreasing negative aspect of affection and moreover on maintaining positive psychological activity of positive psychotherapy. In analyzing subjective experiences of the participants in study 3, elements of mindfulness activity had synergy effect to maintaining positive psychological activity. It can be interpreted that the synergy effect of mindfulness is needed to maintain of positive effect on positive affection in program of positive psychology. But in future research, the mechanism of synergy effect of mindfulness in positive psychotherapy on affection should be investigated. The limit of this study are that participants were limited to university students with depression who have not severe depressive disorder and future research is needed to investigate the effect of program in participants with more severe depressive disorder.
Key words : depression, university students, positive psychotherapy, mindfulness, negative affect, positive affect, satisfaction with life, psychological well-being
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.