현재의 미용 산업은 웰빙의 흐름에 따라 심미적 관리에서 부터 질환과 문제성 관리, 케어와 개선 및 예방으로 그 개념이 넓어지며, 각각의 분야에서 더욱 세분화 및 전문화 되어가는 추세이다. 그 중에서도 문제성 발톱관리에 관한 네일 산업의 접근은 신소재의 개발과 다양한 시술 방법, 프로그램 등으로 발전하여 시술이 행해지고 있는 추세이다. 그러나 관련 학계에서의 연구와 실증적 자료 등은 매우 미흡하여 소비자로 하여금 전문성을 인식시켜 주지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 문제성 발톱에 관한 일반적인 인식과 그에 따른 관리행동을 알아보고, 네일샵에서 이루어지는 문제성 발톱 관리에 관한 인식과 ...
현재의 미용 산업은 웰빙의 흐름에 따라 심미적 관리에서 부터 질환과 문제성 관리, 케어와 개선 및 예방으로 그 개념이 넓어지며, 각각의 분야에서 더욱 세분화 및 전문화 되어가는 추세이다. 그 중에서도 문제성 발톱관리에 관한 네일 산업의 접근은 신소재의 개발과 다양한 시술 방법, 프로그램 등으로 발전하여 시술이 행해지고 있는 추세이다. 그러나 관련 학계에서의 연구와 실증적 자료 등은 매우 미흡하여 소비자로 하여금 전문성을 인식시켜 주지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 문제성 발톱에 관한 일반적인 인식과 그에 따른 관리행동을 알아보고, 네일샵에서 이루어지는 문제성 발톱 관리에 관한 인식과 추천의도를 파악하며, 특허에 등록된 실크관리법으로 내성발톱 관리후 효과성과 지속성 등을 연구하여 앞으로의 네일산업에 실증적 자료를 제시하는 연구가 되고자 한다. 본 연구에서는 문제성 발톱에 대한 인식과 특성을 알아보고, 그 중에서 내성발톱 보유자 대상으로 실크관리법을 통한 관리 후 효과성을 연구하기 위한 목적으로 2019년 6월1일 부터~ 7월1일 까지 30일간 수도권 남녀 거주자 10대~ 50대까지 자기기입식 온·오프라인 설문조사를 하여 305부의 자료를 분석 하였고, 그중 내성발톱을 보유한 실험군 10명을 선정하여 실험의 동의 절차를 거친 후 실험 전·후 네일샵의 내성발톱 관리에 관한 인식도, 만족도, 추천의도를 설문하고 실험 전·후, 1달후, 2달후의 길이, 각도, 통증의 변화를 측정하여 실크관리법을 이용한 내성발톱의 효과성과 지속성을 알아보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 문제성 발톱 유무를 파악하기 위해 실시한 빈도 분석에서 문제성 발톱이 없다고 인식한 경우가 55.4%, 있다고 인식한 경우가 44.6%로 나타났다. 둘째, 연구대상의 문제성 발톱 인식과 발관리 행동 결과는 발톱이 빠졌거나 빠진적이 있던 경우가 41%로 가장 많았고, 그 뒤로 발톱이 위로 들려 자라는 경우, 발톱이 잘 부러지는 경우, 발톱 부근에 염증이 있었던 경우, 내성발톱이 있었던 경우, 발톱 색이 변한 경우, 발톱이 삐뚤게 자라는 경우 순으로 나타났다. 이 연구의 목적이 되는 내성발톱의 인식도는 28.5%로 확인 되었다. 또한 발관리 행동에 관한 결과는 기관이나 서비스를 이용하지 않고 스스로 관리한다는 답변이 47.2%로 가장 많았다. 셋째, 연구대상의 문제성 발톱 증상이 있는 응답자 특성을 파악하기 위한 결과는 문제성 발톱이 있다고 응답한 136명중 여성의 빈도가 65.2%로 높았고, 30대의 연령층이 36.35%로 가장 많았으며, 문제성 발톱유형중 내성발톱이 22.2%로 확인 되었다. 넷째, 문제성 발톱을 가지고 있음에도 네일샵 관리를 받지 않는 이유에 관한 문답에서는 네일샵은 치료보다 미용목적이 더 클 것 같아서라는 답변이 35%로 가장 많았고, 그 뒤로 문제성 발톱 관리 프로그램에 대한 정보가 없어서, 여자들만 가는 곳이라 생각해서, 네일샵은 교정과 치료의 효과가 없을 것 같다는 답변 순으로 나타났다. 다섯째, 네일샵 이용 여부에 따라 네일샵 추천의도에 차이가 있는지 파악하기 위한 독립표본 T검정을 실시 해본 결과 네일샵을 이용하는 응답자의 네일샵 추천의도는 평균 4.43으로 네일샵을 이용하지 않은 응답자의 추천의도 평균 3.26보다 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 여섯째, 자료의 정규성 검정결과 모든 변수의 Shapiro-Wilk 검정 유의 확률이 0.05이상으로 나타나 정규성 가정을 충족 하였다. 일곱째, 실크관리법의 시행이 내성발톱 고객의 실크관리법에 대한 인식도와 만족도, VAS 향상에 효과가 있는지 알아보기 위해 대응표본 t검정을 실시해본 결과 실험군의 인식도는 실험 전에서 실험 후 통계적으로 유의하게 향상 되었고(t=-2.369, p<.05), 만족도의 평균 또한 실험 전에서 실험 후 통계적으로 의의하게 향상 되었으며(t=-2.369, p<.05), VAS의 평균이 실크관리법의 실험 전에서 실험 후 0.06으로 통계적으로 유의하게 감소하였다(t=-4.625, p<.01). 이상의 결과들을 종합해보면 문제성 발톱에 대한 인식은 높으나 네일샵을 이용한 관리에 대한 관심은 비교적 낮다는 것을 알 수 있다. 이것은 네일샵의 문제성 발톱 관리에 대한 전문성과 신뢰, 인식도가 떨어져 있고 단지 미용 위주의 서비스만 할 것 같다는 이미지를 바꿔야하는 인식전환이 업계와 학계의 발전에 필요한 부분이라고 볼 수 있다. 또한 실크관리법에 관련한 선행연구가 없는 시점에서 본 연구를 통해 새로운 기법을 깊이 있게 연구해 본 것은 내성발톱을 가진 사람들이 통증에 대한 우려가 없고, 심리적으로 부담 없는 네일샵 관리를 통해 더욱 적극적으로 방문하고, 신뢰할 수 있는 관리의 새로운 방법을 제시 하였다고 사료된다.
현재의 미용 산업은 웰빙의 흐름에 따라 심미적 관리에서 부터 질환과 문제성 관리, 케어와 개선 및 예방으로 그 개념이 넓어지며, 각각의 분야에서 더욱 세분화 및 전문화 되어가는 추세이다. 그 중에서도 문제성 발톱관리에 관한 네일 산업의 접근은 신소재의 개발과 다양한 시술 방법, 프로그램 등으로 발전하여 시술이 행해지고 있는 추세이다. 그러나 관련 학계에서의 연구와 실증적 자료 등은 매우 미흡하여 소비자로 하여금 전문성을 인식시켜 주지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 문제성 발톱에 관한 일반적인 인식과 그에 따른 관리행동을 알아보고, 네일샵에서 이루어지는 문제성 발톱 관리에 관한 인식과 추천의도를 파악하며, 특허에 등록된 실크관리법으로 내성발톱 관리후 효과성과 지속성 등을 연구하여 앞으로의 네일산업에 실증적 자료를 제시하는 연구가 되고자 한다. 본 연구에서는 문제성 발톱에 대한 인식과 특성을 알아보고, 그 중에서 내성발톱 보유자 대상으로 실크관리법을 통한 관리 후 효과성을 연구하기 위한 목적으로 2019년 6월1일 부터~ 7월1일 까지 30일간 수도권 남녀 거주자 10대~ 50대까지 자기기입식 온·오프라인 설문조사를 하여 305부의 자료를 분석 하였고, 그중 내성발톱을 보유한 실험군 10명을 선정하여 실험의 동의 절차를 거친 후 실험 전·후 네일샵의 내성발톱 관리에 관한 인식도, 만족도, 추천의도를 설문하고 실험 전·후, 1달후, 2달후의 길이, 각도, 통증의 변화를 측정하여 실크관리법을 이용한 내성발톱의 효과성과 지속성을 알아보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 문제성 발톱 유무를 파악하기 위해 실시한 빈도 분석에서 문제성 발톱이 없다고 인식한 경우가 55.4%, 있다고 인식한 경우가 44.6%로 나타났다. 둘째, 연구대상의 문제성 발톱 인식과 발관리 행동 결과는 발톱이 빠졌거나 빠진적이 있던 경우가 41%로 가장 많았고, 그 뒤로 발톱이 위로 들려 자라는 경우, 발톱이 잘 부러지는 경우, 발톱 부근에 염증이 있었던 경우, 내성발톱이 있었던 경우, 발톱 색이 변한 경우, 발톱이 삐뚤게 자라는 경우 순으로 나타났다. 이 연구의 목적이 되는 내성발톱의 인식도는 28.5%로 확인 되었다. 또한 발관리 행동에 관한 결과는 기관이나 서비스를 이용하지 않고 스스로 관리한다는 답변이 47.2%로 가장 많았다. 셋째, 연구대상의 문제성 발톱 증상이 있는 응답자 특성을 파악하기 위한 결과는 문제성 발톱이 있다고 응답한 136명중 여성의 빈도가 65.2%로 높았고, 30대의 연령층이 36.35%로 가장 많았으며, 문제성 발톱유형중 내성발톱이 22.2%로 확인 되었다. 넷째, 문제성 발톱을 가지고 있음에도 네일샵 관리를 받지 않는 이유에 관한 문답에서는 네일샵은 치료보다 미용목적이 더 클 것 같아서라는 답변이 35%로 가장 많았고, 그 뒤로 문제성 발톱 관리 프로그램에 대한 정보가 없어서, 여자들만 가는 곳이라 생각해서, 네일샵은 교정과 치료의 효과가 없을 것 같다는 답변 순으로 나타났다. 다섯째, 네일샵 이용 여부에 따라 네일샵 추천의도에 차이가 있는지 파악하기 위한 독립표본 T검정을 실시 해본 결과 네일샵을 이용하는 응답자의 네일샵 추천의도는 평균 4.43으로 네일샵을 이용하지 않은 응답자의 추천의도 평균 3.26보다 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 여섯째, 자료의 정규성 검정결과 모든 변수의 Shapiro-Wilk 검정 유의 확률이 0.05이상으로 나타나 정규성 가정을 충족 하였다. 일곱째, 실크관리법의 시행이 내성발톱 고객의 실크관리법에 대한 인식도와 만족도, VAS 향상에 효과가 있는지 알아보기 위해 대응표본 t검정을 실시해본 결과 실험군의 인식도는 실험 전에서 실험 후 통계적으로 유의하게 향상 되었고(t=-2.369, p<.05), 만족도의 평균 또한 실험 전에서 실험 후 통계적으로 의의하게 향상 되었으며(t=-2.369, p<.05), VAS의 평균이 실크관리법의 실험 전에서 실험 후 0.06으로 통계적으로 유의하게 감소하였다(t=-4.625, p<.01). 이상의 결과들을 종합해보면 문제성 발톱에 대한 인식은 높으나 네일샵을 이용한 관리에 대한 관심은 비교적 낮다는 것을 알 수 있다. 이것은 네일샵의 문제성 발톱 관리에 대한 전문성과 신뢰, 인식도가 떨어져 있고 단지 미용 위주의 서비스만 할 것 같다는 이미지를 바꿔야하는 인식전환이 업계와 학계의 발전에 필요한 부분이라고 볼 수 있다. 또한 실크관리법에 관련한 선행연구가 없는 시점에서 본 연구를 통해 새로운 기법을 깊이 있게 연구해 본 것은 내성발톱을 가진 사람들이 통증에 대한 우려가 없고, 심리적으로 부담 없는 네일샵 관리를 통해 더욱 적극적으로 방문하고, 신뢰할 수 있는 관리의 새로운 방법을 제시 하였다고 사료된다.
The current beauty industry manages disorders and problematic treatment from aesthetical care according to the trend of good health the notion become wider as well as betterment in prevention, there is a more and more trend of subdivision and specialization in each field. Amongst of all, th...
The current beauty industry manages disorders and problematic treatment from aesthetical care according to the trend of good health the notion become wider as well as betterment in prevention, there is a more and more trend of subdivision and specialization in each field. Amongst of all, the nail industry approaches problematic toenails to manage the development of new materials and various methods of procedure Such as programs being advanced into the trend and the result is on the rise however, research and positive research in the relevant academic group are so insufficient that consumers are not informed of their expertise. In this research, we looked at the general perception of problematic toenails and their equivalent management action Recognizing and understanding recommendation intention, nail salon accomplishes treating problematic toenails. After treating the ingrown toenails with patented silk treatment, it is presented with positive research to the nail industry by attaining effectiveness and continuity. The research identifies perceptions and characteristics of problematic toenails Amongst of all, the silk treatment was used to target people with ingrown toenails. The purpose was to research effectiveness of the treatment For 30days, from June 1stto July 1st 2019 menand women intheir 10s to 20s self administered. To conduct an online and offline survey 305pages of data were analyzed, and out of 10 experimental groups were selected with ingrown toenails. After getting consent, visiting the nail salon before and after procedure for experiment survey was regarding ingrown toenails were questioned about perceptions, satisfaction, and recommendation intention. After on month, after two months before the experiment, change of length was measured. Angle and pain and recognized the effectiveness and persistence of the ingrown toenails was used in silk treatment The research is as follows First, 44.6 percent of the respondents recognized that there were no problematic toenails in the frequency analysis was managed to determine if there were any problems in problematic toenails Second, the research on problematic toenails is recognized and toenails falling out were the most common with 41 percent After that, if the toenails grew, if the toenails often broke, if there were any infection near the toenails, if there were ingrown toenails, If the color of the toenails changed, they appeared in order when the toenails grew crooked. The perception of ingrown toenails in the research was found to be 28.5 percent. In addition, 47.2 percent of the respondents answered they would mange their feet on their own rather than visiting nail salon. Third, the results of the study to identify the respondent’s characteristics of having problematic toenails symptoms Among 136 respondents, high of 65.2 percent were women, very high of 36.35 percent were in their 30s, and ingrown toenails 22.2 percent were found to have problematic toenails Fourth, as to question and answer why not go to nail salon to take care of problematic toenails. 35% answered, the purpose of the visit was for beauty rather than taking care of toenails in the nail salon. Since than, there was no information about taking care of problematic toenails program, Thought nail salon was only for women, and it has nothing to do with getting treatment or toenails correction. Fifth, as a result of independent sample T test was seen if there were differences in the recommendation intention of nail salon depending on visiting nail salon. On average, 4.43 percent of respondents recommended visiting nail shop compared to 3.26 of respondents not visiting nail shop. Sixth, the test of the data shows that the probability of Shapiro-Wilk test is significant of variables with 0.05or higher. Seventh, the implementation of silk management is to aware and to satisfy the client of ingrown toenails. To see if VAS improvements are effective, the result was through t-test of response samples The perception of experimental group was improved intently before and after the experiment (t=-2.369, p<.05) The average of satisfaction was also improved deliberately before and after the experiment (t=-2.369, p<.05) The average of VAS decreased statistically in significant to 0.06 before and after silk treatment method (t=-4.625, p<.01). By putting together the following results, we can see that understating of problematic toenails is high and having interest in using nail salon is relatively low It has a major cause on nail salon care about problematic toenails and it can be seen like it is going to be all about beauty It can be seen that changing perception is an important part of developing academic group and business group. Without prior study on relation to silk treatment In this research, we deeply studied into new techniques and noticed there was no concern for people with ingrown toenails, Without any social burden, the nail salon will be more enthusiastic about visits and have confidence in caring about new ways.
The current beauty industry manages disorders and problematic treatment from aesthetical care according to the trend of good health the notion become wider as well as betterment in prevention, there is a more and more trend of subdivision and specialization in each field. Amongst of all, the nail industry approaches problematic toenails to manage the development of new materials and various methods of procedure Such as programs being advanced into the trend and the result is on the rise however, research and positive research in the relevant academic group are so insufficient that consumers are not informed of their expertise. In this research, we looked at the general perception of problematic toenails and their equivalent management action Recognizing and understanding recommendation intention, nail salon accomplishes treating problematic toenails. After treating the ingrown toenails with patented silk treatment, it is presented with positive research to the nail industry by attaining effectiveness and continuity. The research identifies perceptions and characteristics of problematic toenails Amongst of all, the silk treatment was used to target people with ingrown toenails. The purpose was to research effectiveness of the treatment For 30days, from June 1stto July 1st 2019 menand women intheir 10s to 20s self administered. To conduct an online and offline survey 305pages of data were analyzed, and out of 10 experimental groups were selected with ingrown toenails. After getting consent, visiting the nail salon before and after procedure for experiment survey was regarding ingrown toenails were questioned about perceptions, satisfaction, and recommendation intention. After on month, after two months before the experiment, change of length was measured. Angle and pain and recognized the effectiveness and persistence of the ingrown toenails was used in silk treatment The research is as follows First, 44.6 percent of the respondents recognized that there were no problematic toenails in the frequency analysis was managed to determine if there were any problems in problematic toenails Second, the research on problematic toenails is recognized and toenails falling out were the most common with 41 percent After that, if the toenails grew, if the toenails often broke, if there were any infection near the toenails, if there were ingrown toenails, If the color of the toenails changed, they appeared in order when the toenails grew crooked. The perception of ingrown toenails in the research was found to be 28.5 percent. In addition, 47.2 percent of the respondents answered they would mange their feet on their own rather than visiting nail salon. Third, the results of the study to identify the respondent’s characteristics of having problematic toenails symptoms Among 136 respondents, high of 65.2 percent were women, very high of 36.35 percent were in their 30s, and ingrown toenails 22.2 percent were found to have problematic toenails Fourth, as to question and answer why not go to nail salon to take care of problematic toenails. 35% answered, the purpose of the visit was for beauty rather than taking care of toenails in the nail salon. Since than, there was no information about taking care of problematic toenails program, Thought nail salon was only for women, and it has nothing to do with getting treatment or toenails correction. Fifth, as a result of independent sample T test was seen if there were differences in the recommendation intention of nail salon depending on visiting nail salon. On average, 4.43 percent of respondents recommended visiting nail shop compared to 3.26 of respondents not visiting nail shop. Sixth, the test of the data shows that the probability of Shapiro-Wilk test is significant of variables with 0.05or higher. Seventh, the implementation of silk management is to aware and to satisfy the client of ingrown toenails. To see if VAS improvements are effective, the result was through t-test of response samples The perception of experimental group was improved intently before and after the experiment (t=-2.369, p<.05) The average of satisfaction was also improved deliberately before and after the experiment (t=-2.369, p<.05) The average of VAS decreased statistically in significant to 0.06 before and after silk treatment method (t=-4.625, p<.01). By putting together the following results, we can see that understating of problematic toenails is high and having interest in using nail salon is relatively low It has a major cause on nail salon care about problematic toenails and it can be seen like it is going to be all about beauty It can be seen that changing perception is an important part of developing academic group and business group. Without prior study on relation to silk treatment In this research, we deeply studied into new techniques and noticed there was no concern for people with ingrown toenails, Without any social burden, the nail salon will be more enthusiastic about visits and have confidence in caring about new ways.
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