소그드인은 실크로드 상에서 오랜 세월 동서양 상품 교역에 종사해온 상업 민족으로 자신만의 독특한 특징을 보이고 있다. 소그드인은 동서 교류의 중요한 연결 고리로 실크로드를 통한 문화 교류, 기술 혁신을 진 작시켰고, 여러 종교를 전파하였다. 이를 통해 소그드인은 상업적인 성 공을 얻었을 뿐만 아니라 동시에 실크로드 문명의 전파자가 되었다. 소 그드 상인의 상업 발달사는 문명교류의 역사라고도 할 수 있다. 정수일 (2001)은 실크로드학에서 “인류문명은 자생과 모방에 의해 탄생하고 발달하며 풍부해진다. 교류는 모방에 의한 문명의 발달을 촉진하는 필수 불가결의 매체이다. 문명의 교류를 실현 가능케 한 이 유한(有限)한 통로 ...
소그드인은 실크로드 상에서 오랜 세월 동서양 상품 교역에 종사해온 상업 민족으로 자신만의 독특한 특징을 보이고 있다. 소그드인은 동서 교류의 중요한 연결 고리로 실크로드를 통한 문화 교류, 기술 혁신을 진 작시켰고, 여러 종교를 전파하였다. 이를 통해 소그드인은 상업적인 성 공을 얻었을 뿐만 아니라 동시에 실크로드 문명의 전파자가 되었다. 소 그드 상인의 상업 발달사는 문명교류의 역사라고도 할 수 있다. 정수일 (2001)은 실크로드학에서 “인류문명은 자생과 모방에 의해 탄생하고 발달하며 풍부해진다. 교류는 모방에 의한 문명의 발달을 촉진하는 필수 불가결의 매체이다. 문명의 교류를 실현 가능케 한 이 유한(有限)한 통로 가 바로 실크로드이다. 실크로드의 존재는 문명교류의 전제이자 필연적 인 산물인 것이다.”라고 지적한 바, 그 역할을 소그드인이 주도하였다 는 점에서 곧 인류문화 발전에 있어 소그드인의 역할이 얼마나 컸는지를 짐작할 수 있다. 본 논문은 이들의 활동과 그 영향관계를 중국 거주 소그드인 무덤 조 각 도상을 통해 살펴보는 것이다. 이들 무덤석각의 제재(題材)는 매우 다 양하여 풍부한 도상학적 자료를 제공하고 있다. 특히 소그드 연주문, 일 월문, 화염문과 관련된 문양이 중국 거주 소그드인 관련 무덤 석각 도상 에서 대량으로 등장하는 것은 활발한 육상 실크로드 문화 교류에 대한 구체적인 증거이다. 소그드인 무덤 속의 도상과 문양에 관한 연구를 통 해 거기에 담겨 있는 실크로드 문화의 구체적 모습을 파악할 수 있다. 우홍묘(虞弘墓)에서 가장 중요한 발견은 한백옥 석곽(漢白玉石槨)에 부조 되어 있는 채색 도상이다. 한백옥 석곽 외관은 헐산정(歇山頂) 전당식(殿 堂式) 건축이고 네 벽 안팎에 모두 조각 그림이 있어 총 54개의 도안으 로 이루어져 있다. 도안 내용은 매우 풍부한데 구체적으로는 연음도(宴 飲圖), 악무도(樂舞圖), 수렵도(狩獵圖), 양주도(釀酒圖), 가거도(家居圖), 행려도(行旅圖) 등이 있다. 우홍묘 석곽의 채색 도상에서 가장 두드러진 예술 특징은 거의 모든 인물과 동물 표현이 모두 측면 또는 반측면(半側 面)으로 되어 있어 인물의 심목고비(深目高鼻)와 흑발(黑髮)의 인종적 특 징이 충분히 표현되고 있다는 점이다. 이것은 고대 페르시아와 사마르칸 트(Samarkand) 벽화 기법과 같은 계통에 속한다. 도상 속의 인물 복장, 동물 형상, 그릇, 악기, 무용, 화초, 수목 등에도 페르시아와 중앙아시아 소그드의 농후한 문화적 색채가 담겨 있다. 일부 화면은 조로아스터교와 도 관련이 있어 실크로드와 고대 동서양 문화 교류 연구에 중대한 의미 를 지닌다. 특히 페르시아 제국은 실크로드의 종교와 문화에 많은 영향을 주었는 데, 이때 육상 실크로드 무역의 중계인이었던 소그드인은 이러한 페르시 아 문화의 동점에도 일익을 담당하였다. 그들은 페르시아에서 기원한 문 화와 예술적 요소들을 무덤 석각 미술 속에 보존해 놓았다. 페르시아에 서 연주문은 권력, 위엄, 광명과 지혜를 상징하는 ‘왕의 고리’를 의미 했으며, 일월문은 왕권신수(王權神授)와 존귀한 지위를 상징하였다. 화염 문은 광명을 중시하는 신앙의 반영이었다. 이들 문양은 면면히 끊이지 않고 실크로드 문화와 후세의 동아시아 예술에 깊은 영향을 주었다. 이 논문은 이러한 장식문양들이 소그드인들의 고대 실크로드 교역로를 따라 북인도 간다라로부터 실크로드를 거쳐 돈황을 포함한 감숙성 하서 주랑, 장안을 중심으로 하는 관중 내지, 북제의 수도였던 업성을 중심으 로 하는 중원 지역 및 한국과 일본에까지 전파되었던 정황을 현존하는 시각자료들을 통해 살펴보고자 한다.
소그드인은 실크로드 상에서 오랜 세월 동서양 상품 교역에 종사해온 상업 민족으로 자신만의 독특한 특징을 보이고 있다. 소그드인은 동서 교류의 중요한 연결 고리로 실크로드를 통한 문화 교류, 기술 혁신을 진 작시켰고, 여러 종교를 전파하였다. 이를 통해 소그드인은 상업적인 성 공을 얻었을 뿐만 아니라 동시에 실크로드 문명의 전파자가 되었다. 소 그드 상인의 상업 발달사는 문명교류의 역사라고도 할 수 있다. 정수일 (2001)은 실크로드학에서 “인류문명은 자생과 모방에 의해 탄생하고 발달하며 풍부해진다. 교류는 모방에 의한 문명의 발달을 촉진하는 필수 불가결의 매체이다. 문명의 교류를 실현 가능케 한 이 유한(有限)한 통로 가 바로 실크로드이다. 실크로드의 존재는 문명교류의 전제이자 필연적 인 산물인 것이다.”라고 지적한 바, 그 역할을 소그드인이 주도하였다 는 점에서 곧 인류문화 발전에 있어 소그드인의 역할이 얼마나 컸는지를 짐작할 수 있다. 본 논문은 이들의 활동과 그 영향관계를 중국 거주 소그드인 무덤 조 각 도상을 통해 살펴보는 것이다. 이들 무덤석각의 제재(題材)는 매우 다 양하여 풍부한 도상학적 자료를 제공하고 있다. 특히 소그드 연주문, 일 월문, 화염문과 관련된 문양이 중국 거주 소그드인 관련 무덤 석각 도상 에서 대량으로 등장하는 것은 활발한 육상 실크로드 문화 교류에 대한 구체적인 증거이다. 소그드인 무덤 속의 도상과 문양에 관한 연구를 통 해 거기에 담겨 있는 실크로드 문화의 구체적 모습을 파악할 수 있다. 우홍묘(虞弘墓)에서 가장 중요한 발견은 한백옥 석곽(漢白玉石槨)에 부조 되어 있는 채색 도상이다. 한백옥 석곽 외관은 헐산정(歇山頂) 전당식(殿 堂式) 건축이고 네 벽 안팎에 모두 조각 그림이 있어 총 54개의 도안으 로 이루어져 있다. 도안 내용은 매우 풍부한데 구체적으로는 연음도(宴 飲圖), 악무도(樂舞圖), 수렵도(狩獵圖), 양주도(釀酒圖), 가거도(家居圖), 행려도(行旅圖) 등이 있다. 우홍묘 석곽의 채색 도상에서 가장 두드러진 예술 특징은 거의 모든 인물과 동물 표현이 모두 측면 또는 반측면(半側 面)으로 되어 있어 인물의 심목고비(深目高鼻)와 흑발(黑髮)의 인종적 특 징이 충분히 표현되고 있다는 점이다. 이것은 고대 페르시아와 사마르칸 트(Samarkand) 벽화 기법과 같은 계통에 속한다. 도상 속의 인물 복장, 동물 형상, 그릇, 악기, 무용, 화초, 수목 등에도 페르시아와 중앙아시아 소그드의 농후한 문화적 색채가 담겨 있다. 일부 화면은 조로아스터교와 도 관련이 있어 실크로드와 고대 동서양 문화 교류 연구에 중대한 의미 를 지닌다. 특히 페르시아 제국은 실크로드의 종교와 문화에 많은 영향을 주었는 데, 이때 육상 실크로드 무역의 중계인이었던 소그드인은 이러한 페르시 아 문화의 동점에도 일익을 담당하였다. 그들은 페르시아에서 기원한 문 화와 예술적 요소들을 무덤 석각 미술 속에 보존해 놓았다. 페르시아에 서 연주문은 권력, 위엄, 광명과 지혜를 상징하는 ‘왕의 고리’를 의미 했으며, 일월문은 왕권신수(王權神授)와 존귀한 지위를 상징하였다. 화염 문은 광명을 중시하는 신앙의 반영이었다. 이들 문양은 면면히 끊이지 않고 실크로드 문화와 후세의 동아시아 예술에 깊은 영향을 주었다. 이 논문은 이러한 장식문양들이 소그드인들의 고대 실크로드 교역로를 따라 북인도 간다라로부터 실크로드를 거쳐 돈황을 포함한 감숙성 하서 주랑, 장안을 중심으로 하는 관중 내지, 북제의 수도였던 업성을 중심으 로 하는 중원 지역 및 한국과 일본에까지 전파되었던 정황을 현존하는 시각자료들을 통해 살펴보고자 한다.
The Sogdians were a commercial nation that has long been engaged in trade between the East and the West on the Silk Road and was very unique. The Sogdians, as an important link between the East and the West, promoted cultural exchanges, technological innovations, and spread a variety...
The Sogdians were a commercial nation that has long been engaged in trade between the East and the West on the Silk Road and was very unique. The Sogdians, as an important link between the East and the West, promoted cultural exchanges, technological innovations, and spread a variety of religions through the Silk Road. Through these activities, the Sogdians not only achieved commercial success, but also became the disseminators of the Silk Road civilization. The business development history of the Sogdian merchants was the cultural communication history. Professor Joeng Soo-il(2001), who first proposed the Silk Road Studies in Korea, said in the The Silk Road Studies : “Human civilization was born under the nascent and imitation, developed and enriched. Communication was the process of imitation and promotion of civilization. The limited channel for the realization of civilized communication was the Silk Road. The existence of the Silk Road was the premise and inevitable outcome of the exchange of civilizations.” The engraving images of these Sogdians Entering China were diverse and rich. It is worth mentioning that the appearance of a large number of patterns related to Pearl Roundels, sun and moon patterns, and flame patterns in the tomb of the Sogdians in China was a concrete testimony to the active cultural exchanges on the Silk Road. By studying the images and patterns in the Sogdian tomb, you can grasp the specific features of the Silk Road culture. The most important discovery of Yu Hong's tomb was the embossed painted image on the white marble stone. The appearance of the stone coffin was a palace building. It was carved and painted around the inside and outside, and was composed of 54 single images. The images were rich in content, such as feasting pictures, music and dance pictures, shooting pictures, winemaking pictures, home pictures, travel pictures, etc. The most distinctive artistic feature of image of Yu Hong's tomb was that almost all the figures and animals show the side and half sides, which fully showed the human characteristics of deep eyes, high nose and black hair, and made the viewers feeling very natural, which was in line with the techniques in ancient Persian and Samarkand wall paintings. In the images, people's clothing, animal images, utensils, musical instruments, dances, flowers and trees showed the strong cultural feature of Persia and Central Asia. Some of the pictures were also related to Zoroastrianism and were of great significance to the study of the Silk Road and the ancient cultural exchanges between the East and the West. The Western Persian Empire had a tremendous impact on the religion and culture of the Silk Road. The Sogdians, who were the trade intermediary of the Land Silk Road, have played the role of messengers of cultural communication between the East and the West. They gathered the essence of the Silk Road culture and art, and carved them on their own stone burial utensils. The pearl roundel symbolized power, majesty, light and wisdom. The sun and moon pattern represented the status of the monarchical authority and honor. The flame pattern kept the light and faith vivid. These patterns have had a profound impact on the Silk Road culture and the later East Asian art. Numerous evidences fully showed that the sun and moon pattern spread from Central Asia(Afghanistan) to Dunhuang, Chang'an, the Central Plains area, the Korean Peninsula(Qingbei area) and Japan(Kyoto area). It was closely related to the Sogdians.
The Sogdians were a commercial nation that has long been engaged in trade between the East and the West on the Silk Road and was very unique. The Sogdians, as an important link between the East and the West, promoted cultural exchanges, technological innovations, and spread a variety of religions through the Silk Road. Through these activities, the Sogdians not only achieved commercial success, but also became the disseminators of the Silk Road civilization. The business development history of the Sogdian merchants was the cultural communication history. Professor Joeng Soo-il(2001), who first proposed the Silk Road Studies in Korea, said in the The Silk Road Studies : “Human civilization was born under the nascent and imitation, developed and enriched. Communication was the process of imitation and promotion of civilization. The limited channel for the realization of civilized communication was the Silk Road. The existence of the Silk Road was the premise and inevitable outcome of the exchange of civilizations.” The engraving images of these Sogdians Entering China were diverse and rich. It is worth mentioning that the appearance of a large number of patterns related to Pearl Roundels, sun and moon patterns, and flame patterns in the tomb of the Sogdians in China was a concrete testimony to the active cultural exchanges on the Silk Road. By studying the images and patterns in the Sogdian tomb, you can grasp the specific features of the Silk Road culture. The most important discovery of Yu Hong's tomb was the embossed painted image on the white marble stone. The appearance of the stone coffin was a palace building. It was carved and painted around the inside and outside, and was composed of 54 single images. The images were rich in content, such as feasting pictures, music and dance pictures, shooting pictures, winemaking pictures, home pictures, travel pictures, etc. The most distinctive artistic feature of image of Yu Hong's tomb was that almost all the figures and animals show the side and half sides, which fully showed the human characteristics of deep eyes, high nose and black hair, and made the viewers feeling very natural, which was in line with the techniques in ancient Persian and Samarkand wall paintings. In the images, people's clothing, animal images, utensils, musical instruments, dances, flowers and trees showed the strong cultural feature of Persia and Central Asia. Some of the pictures were also related to Zoroastrianism and were of great significance to the study of the Silk Road and the ancient cultural exchanges between the East and the West. The Western Persian Empire had a tremendous impact on the religion and culture of the Silk Road. The Sogdians, who were the trade intermediary of the Land Silk Road, have played the role of messengers of cultural communication between the East and the West. They gathered the essence of the Silk Road culture and art, and carved them on their own stone burial utensils. The pearl roundel symbolized power, majesty, light and wisdom. The sun and moon pattern represented the status of the monarchical authority and honor. The flame pattern kept the light and faith vivid. These patterns have had a profound impact on the Silk Road culture and the later East Asian art. Numerous evidences fully showed that the sun and moon pattern spread from Central Asia(Afghanistan) to Dunhuang, Chang'an, the Central Plains area, the Korean Peninsula(Qingbei area) and Japan(Kyoto area). It was closely related to the Sogdians.
주제어
#중국 거주 소그드인 우홍묘 연주문 일월문 화염문 Sogdians Living in China Yu Hong’s Tomb Pearl Roundel Sun and Moon Pattern Flame Pattern
학위논문 정보
저자
이위
학위수여기관
우석대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
글로벌외식경영학과 무역경영 전공
지도교수
전홍철
발행연도
2020
총페이지
xiii, 250
키워드
중국 거주 소그드인 우홍묘 연주문 일월문 화염문 Sogdians Living in China Yu Hong’s Tomb Pearl Roundel Sun and Moon Pattern Flame Pattern
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