본 연구의 목적은 발목 불안정성을 가진 대학생들에게 8주 간 밸런스트레이닝을 적용한 후에 발목관절의 동적평형성과 정적평형성 수치를 비교분석하여, 발목불안정성에 밸런스트레이닝이 미치는 영향에 대해 규명하고자 한다. 연구대상자는 충남 N시의 K대학교에 재학 중이고, Cumberland ankle instability tool(CAIT)을 이용하여 본 연구조건에 충족되는 36명의 대학생을 선정하여 실험군과 대조군으로 그룹을 나누었고, 실험군은 8주간의 밸런스트레이닝을 진행하며 사전검사와 주차별 3단계에 걸친 데이터를 수집하였고, 대조군은 사전 사후 검사를 통해 데이터를 수집하였다. 두 그룹 간 차이 검증을 위해 통계 프로그램인 ...
본 연구의 목적은 발목 불안정성을 가진 대학생들에게 8주 간 밸런스트레이닝을 적용한 후에 발목관절의 동적평형성과 정적평형성 수치를 비교분석하여, 발목불안정성에 밸런스트레이닝이 미치는 영향에 대해 규명하고자 한다. 연구대상자는 충남 N시의 K대학교에 재학 중이고, Cumberland ankle instability tool(CAIT)을 이용하여 본 연구조건에 충족되는 36명의 대학생을 선정하여 실험군과 대조군으로 그룹을 나누었고, 실험군은 8주간의 밸런스트레이닝을 진행하며 사전검사와 주차별 3단계에 걸친 데이터를 수집하였고, 대조군은 사전 사후 검사를 통해 데이터를 수집하였다. 두 그룹 간 차이 검증을 위해 통계 프로그램인 SPSS 25.0을 사용하였으며, 두 그룹 간 Y Balance test, Square hop test, Figure-of-8 hop test, Romberg test 차이를 통계적으로 검증하기 위해 분산분석(Repeated measures ANOVA)과 독립표본 t-검정(Independent sample t-test),대응 표본 t 검정을 사용하여 사전·사후 검사를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 8주간 실시하는 밸런스트레이닝 전·후 실험군은 대조군과 비교하여 평형성(Y Balance test, Square hop test, Figure-of-8 hop test, Romberg test) 좌·우측의 차이가 있을 것이라는 가설은 대조군과 비교하여 실험군에서 왼쪽, 오른쪽 모두 유의한 차이가 나타났다.
둘째, 8주간 실시하는 밸런스트레이닝 전·후 실험군은 참여기간이 늘어날수록 더 높은 효과가 있을 것이라는 가설은 실험 참여 기간이 길어질수록 Y-balance와 Romberg는 점차 증가하였고, 8 hop과 Square hop은 점차 감소하였으므로 검증되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 밸런스트레이닝은 발목불안정성을 가진 대학생들의 발목 불안정성과 평형성 연구에 기초가 되고자 한다.
본 연구의 목적은 발목 불안정성을 가진 대학생들에게 8주 간 밸런스트레이닝을 적용한 후에 발목관절의 동적평형성과 정적평형성 수치를 비교분석하여, 발목불안정성에 밸런스트레이닝이 미치는 영향에 대해 규명하고자 한다. 연구대상자는 충남 N시의 K대학교에 재학 중이고, Cumberland ankle instability tool(CAIT)을 이용하여 본 연구조건에 충족되는 36명의 대학생을 선정하여 실험군과 대조군으로 그룹을 나누었고, 실험군은 8주간의 밸런스트레이닝을 진행하며 사전검사와 주차별 3단계에 걸친 데이터를 수집하였고, 대조군은 사전 사후 검사를 통해 데이터를 수집하였다. 두 그룹 간 차이 검증을 위해 통계 프로그램인 SPSS 25.0을 사용하였으며, 두 그룹 간 Y Balance test, Square hop test, Figure-of-8 hop test, Romberg test 차이를 통계적으로 검증하기 위해 분산분석(Repeated measures ANOVA)과 독립표본 t-검정(Independent sample t-test),대응 표본 t 검정을 사용하여 사전·사후 검사를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 8주간 실시하는 밸런스트레이닝 전·후 실험군은 대조군과 비교하여 평형성(Y Balance test, Square hop test, Figure-of-8 hop test, Romberg test) 좌·우측의 차이가 있을 것이라는 가설은 대조군과 비교하여 실험군에서 왼쪽, 오른쪽 모두 유의한 차이가 나타났다.
둘째, 8주간 실시하는 밸런스트레이닝 전·후 실험군은 참여기간이 늘어날수록 더 높은 효과가 있을 것이라는 가설은 실험 참여 기간이 길어질수록 Y-balance와 Romberg는 점차 증가하였고, 8 hop과 Square hop은 점차 감소하였으므로 검증되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 밸런스트레이닝은 발목불안정성을 가진 대학생들의 발목 불안정성과 평형성 연구에 기초가 되고자 한다.
The purpose of this study is to compare data of dynamic and static balance of ankle ligaments after applying the 8 week balance training to undergraduates having ankle instability and examine effects of the balance training on ankle instability. Using Cumberland Ankle Instability Tool(CAIT), 36...
The purpose of this study is to compare data of dynamic and static balance of ankle ligaments after applying the 8 week balance training to undergraduates having ankle instability and examine effects of the balance training on ankle instability. Using Cumberland Ankle Instability Tool(CAIT), 36 undergraduates at K University in N city qualified for this study were selected as subjects which are divided into the experimental and control group. Data of the experimental group was collected through pre-test and 3 phased processes by implementing the balance training for 8 weeks while data of the control group was collected through pre and post test. This study verified the difference between two groups using SPSS 25.0. To verify the difference between the two groups at the Y Balance test, Figure-of-8 hop test, Square hop test, and Romberg test, the Repeated measures ANOVA, Independent sample t-test and Matching sample t-test were used for the pre and post test.
The result of this study can be summarized as follows:
First, as a result of comparative analysis of the two groups before and after the balance training, the hypothesis that the experimental group will have statistically significant difference in both left and right side ankle compared to the control group was found valid in this study. Second, the hypothesis that effects of the balance training will be increased over time in the experimental group was verified. Because Y-balance and Romberg were gradually increased while 8 hop and Square hop were gradually decreased over time. Based on these results, the balance training is expected to have positive effects on instability and balance of undergraduates having ankle instability.
The purpose of this study is to compare data of dynamic and static balance of ankle ligaments after applying the 8 week balance training to undergraduates having ankle instability and examine effects of the balance training on ankle instability. Using Cumberland Ankle Instability Tool(CAIT), 36 undergraduates at K University in N city qualified for this study were selected as subjects which are divided into the experimental and control group. Data of the experimental group was collected through pre-test and 3 phased processes by implementing the balance training for 8 weeks while data of the control group was collected through pre and post test. This study verified the difference between two groups using SPSS 25.0. To verify the difference between the two groups at the Y Balance test, Figure-of-8 hop test, Square hop test, and Romberg test, the Repeated measures ANOVA, Independent sample t-test and Matching sample t-test were used for the pre and post test.
The result of this study can be summarized as follows:
First, as a result of comparative analysis of the two groups before and after the balance training, the hypothesis that the experimental group will have statistically significant difference in both left and right side ankle compared to the control group was found valid in this study. Second, the hypothesis that effects of the balance training will be increased over time in the experimental group was verified. Because Y-balance and Romberg were gradually increased while 8 hop and Square hop were gradually decreased over time. Based on these results, the balance training is expected to have positive effects on instability and balance of undergraduates having ankle instability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.