이 연구는 예술치료 임상구조가 치료목적을 달성하는 데에 중요하다는 전제하에 구조화의 의미를 파악하고자 IT기반 통합예술치료와 단일예술치료의 임상구조를 비교 분석하였다. 연구방법론으로는 구성주의적 근거이론을 활용하였으며 연구의 절차 및 논문의 구성은 다음과 같다. 제 1장에서는 표준화된 치료체계 확립을 필요로 하는 예술치료 현황을 문제제기하였으며 그에 따른 연구목적을 제시하였다. 예술치료가 단순한 치유행위에 그치지 않고 정신영역의 전문적 치료분야로 자리매김하기 위해서는 더욱더 체계적인 이론을 근거로 학문적 정체성이 강화되어야 한다. 이 연구는 예술치료 분야별 임상구조의 운영현황, 교육현황, 연구현황의 비교 분석을 연구문제로 설정하여 치료과정의 구조적 차이를 밝히고 체계적 임상구조의 의미와 중요성을 제시하고자 하였다. 제 2장에서는 인접 학문분야의 구조 이론을 고찰하여 이론적 배경을 제시하였고, 예술치료 분야의 임상구조 체계와 회기 운영구조의 학문이론을 연구하였다. 단일예술치료를 미술치료, ...
이 연구는 예술치료 임상구조가 치료목적을 달성하는 데에 중요하다는 전제하에 구조화의 의미를 파악하고자 IT기반 통합예술치료와 단일예술치료의 임상구조를 비교 분석하였다. 연구방법론으로는 구성주의적 근거이론을 활용하였으며 연구의 절차 및 논문의 구성은 다음과 같다. 제 1장에서는 표준화된 치료체계 확립을 필요로 하는 예술치료 현황을 문제제기하였으며 그에 따른 연구목적을 제시하였다. 예술치료가 단순한 치유행위에 그치지 않고 정신영역의 전문적 치료분야로 자리매김하기 위해서는 더욱더 체계적인 이론을 근거로 학문적 정체성이 강화되어야 한다. 이 연구는 예술치료 분야별 임상구조의 운영현황, 교육현황, 연구현황의 비교 분석을 연구문제로 설정하여 치료과정의 구조적 차이를 밝히고 체계적 임상구조의 의미와 중요성을 제시하고자 하였다. 제 2장에서는 인접 학문분야의 구조 이론을 고찰하여 이론적 배경을 제시하였고, 예술치료 분야의 임상구조 체계와 회기 운영구조의 학문이론을 연구하였다. 단일예술치료를 미술치료, 음악치료, 연극치료, 무용·동작치료, 문학치료, 영화·사진치료로 구분하였고 IT기반 통합예술치료의 개념을 제시함으로써 학문의 범주를 명확히 규정하였다. 제 3장에서는 이 연구에 적용된 구성주의적 근거이론 방법론에 관하여 기술하였고, 연구의 전 과정은 논문설계도(부록 참고, p. 168)를 기반으로 진행되었다. 문헌자료(학술저서 및 학위논문), 인터뷰자료, 연구자 메모를 연구도구로 채택하였으며 예술치료 분야의 교수진 및 임상감독을 교육자, 임상현장의 치료사를 임상가로 구분하여 총 31명의 연구대상을 선정하였다. 문헌고찰을 통해 수집한 형식적 자료와 인터뷰 과정에서 얻은 실체적 자료를 토대로 범주의 명료화 및 도식화 과정을 거쳤으며, 자료의 지속적 비교 분석을 통하여 치료과정 구조화의 실체적 개념을 통합하였다. 제 4장에서는 예술치료 임상구조의 운영현황, 교육현황, 연구현황의 분석결과를 제시하였다. 회기 운영구조의 분석 범주로 IT기반 통합예술치료와 단일예술치료의 총회기 구성방법(치료기간, 치료목표, 치료활동)과 단일회기 진행방법(진행구조, 치료환경)을 분석하여 임상체계의 실태를 파악하였다. 제 5장에서는 임상구조에 관한 연구결과를 제시하고, 그에 따른 시사점을 논의하였다. 예술치료 분야는 필요에 따라 치료과정을 구조화하는 경향을 보이고 있으며, 회기 운영구조의 형식적 구조 혹은 일상적 구조를 적용하고 있는 것으로 밝혀졌다. 임상현장에서는 구조 이론의 정립여부와 무관하게 치료과정을 구조화하려는 시도가 이루어지고 있으며, 교육 유무와도 무관하게 구조적 체계를 도입한 임상연구가 적용되고 있었다. 해석학적 관점에서 범주간의 개념을 비교 분석하여 IT기반 통합예술치료와 단일예술치료의 임상구조가 지닌 유사점과 차이점을 도출하였고, 이 과정에서 형식을 통한 지시적 임상체계를 구축하고 있는 통합예술치료 임상체계의 차별성이 확인되었다. 형식을 통한 지시적 임상체계는 체계적 임상구조를 형성하며, 이는 예술치료가 일정한 회기 운영구조에 따라 운영, 교육, 연구되는 것을 의미한다. 연구에 참여한 예술치료 전문가 전원은 치료과정의 구조화를 위한 임상구조 이론의 필요성을 인식하고 있었으며 인접 학문분야의 구조 이론에 입각하여 IT매뉴얼의 구조적 기능을 밝힘으로써 체계적 임상구조의 이론적 근거를 마련하였다. 제 6장 결론 및 제언은 연구결과에 따른 논의점과 시사점의 발전방향을 제시하였다. 연구자는 표준화된 임상구조에 관한 연구가 활발히 진행되길 바라며, 현재까지 가장 체계적인 임상구조를 확립하고 있는 IT기반 통합예술치료가 예술치료사 양성교육의 기본 자료로 활용되기를 제안한다. 따라서 예술치료의 과학적·체계적 임상구조의 발전과 함께 국내 국가공인 자격제도 설립을 위한 노력이 진일보하길 희망한다. 이 연구는 예술치료 전 분야에 걸친 임상구조를 거시적 관점에서 살펴봄으로써 치료사 역량강화와 임상구조의 중요성을 제시하였다는 점에서 의미가 있으며, 단일예술치료의 임상구조를 체계적으로 살펴보고 인접 학문분야와의 비교 분석을 통해 IT기반 통합예술치료의 근거이론을 제시하였다는 데에 가치를 둔다.
이 연구는 예술치료 임상구조가 치료목적을 달성하는 데에 중요하다는 전제하에 구조화의 의미를 파악하고자 IT기반 통합예술치료와 단일예술치료의 임상구조를 비교 분석하였다. 연구방법론으로는 구성주의적 근거이론을 활용하였으며 연구의 절차 및 논문의 구성은 다음과 같다. 제 1장에서는 표준화된 치료체계 확립을 필요로 하는 예술치료 현황을 문제제기하였으며 그에 따른 연구목적을 제시하였다. 예술치료가 단순한 치유행위에 그치지 않고 정신영역의 전문적 치료분야로 자리매김하기 위해서는 더욱더 체계적인 이론을 근거로 학문적 정체성이 강화되어야 한다. 이 연구는 예술치료 분야별 임상구조의 운영현황, 교육현황, 연구현황의 비교 분석을 연구문제로 설정하여 치료과정의 구조적 차이를 밝히고 체계적 임상구조의 의미와 중요성을 제시하고자 하였다. 제 2장에서는 인접 학문분야의 구조 이론을 고찰하여 이론적 배경을 제시하였고, 예술치료 분야의 임상구조 체계와 회기 운영구조의 학문이론을 연구하였다. 단일예술치료를 미술치료, 음악치료, 연극치료, 무용·동작치료, 문학치료, 영화·사진치료로 구분하였고 IT기반 통합예술치료의 개념을 제시함으로써 학문의 범주를 명확히 규정하였다. 제 3장에서는 이 연구에 적용된 구성주의적 근거이론 방법론에 관하여 기술하였고, 연구의 전 과정은 논문설계도(부록 참고, p. 168)를 기반으로 진행되었다. 문헌자료(학술저서 및 학위논문), 인터뷰자료, 연구자 메모를 연구도구로 채택하였으며 예술치료 분야의 교수진 및 임상감독을 교육자, 임상현장의 치료사를 임상가로 구분하여 총 31명의 연구대상을 선정하였다. 문헌고찰을 통해 수집한 형식적 자료와 인터뷰 과정에서 얻은 실체적 자료를 토대로 범주의 명료화 및 도식화 과정을 거쳤으며, 자료의 지속적 비교 분석을 통하여 치료과정 구조화의 실체적 개념을 통합하였다. 제 4장에서는 예술치료 임상구조의 운영현황, 교육현황, 연구현황의 분석결과를 제시하였다. 회기 운영구조의 분석 범주로 IT기반 통합예술치료와 단일예술치료의 총회기 구성방법(치료기간, 치료목표, 치료활동)과 단일회기 진행방법(진행구조, 치료환경)을 분석하여 임상체계의 실태를 파악하였다. 제 5장에서는 임상구조에 관한 연구결과를 제시하고, 그에 따른 시사점을 논의하였다. 예술치료 분야는 필요에 따라 치료과정을 구조화하는 경향을 보이고 있으며, 회기 운영구조의 형식적 구조 혹은 일상적 구조를 적용하고 있는 것으로 밝혀졌다. 임상현장에서는 구조 이론의 정립여부와 무관하게 치료과정을 구조화하려는 시도가 이루어지고 있으며, 교육 유무와도 무관하게 구조적 체계를 도입한 임상연구가 적용되고 있었다. 해석학적 관점에서 범주간의 개념을 비교 분석하여 IT기반 통합예술치료와 단일예술치료의 임상구조가 지닌 유사점과 차이점을 도출하였고, 이 과정에서 형식을 통한 지시적 임상체계를 구축하고 있는 통합예술치료 임상체계의 차별성이 확인되었다. 형식을 통한 지시적 임상체계는 체계적 임상구조를 형성하며, 이는 예술치료가 일정한 회기 운영구조에 따라 운영, 교육, 연구되는 것을 의미한다. 연구에 참여한 예술치료 전문가 전원은 치료과정의 구조화를 위한 임상구조 이론의 필요성을 인식하고 있었으며 인접 학문분야의 구조 이론에 입각하여 IT매뉴얼의 구조적 기능을 밝힘으로써 체계적 임상구조의 이론적 근거를 마련하였다. 제 6장 결론 및 제언은 연구결과에 따른 논의점과 시사점의 발전방향을 제시하였다. 연구자는 표준화된 임상구조에 관한 연구가 활발히 진행되길 바라며, 현재까지 가장 체계적인 임상구조를 확립하고 있는 IT기반 통합예술치료가 예술치료사 양성교육의 기본 자료로 활용되기를 제안한다. 따라서 예술치료의 과학적·체계적 임상구조의 발전과 함께 국내 국가공인 자격제도 설립을 위한 노력이 진일보하길 희망한다. 이 연구는 예술치료 전 분야에 걸친 임상구조를 거시적 관점에서 살펴봄으로써 치료사 역량강화와 임상구조의 중요성을 제시하였다는 점에서 의미가 있으며, 단일예술치료의 임상구조를 체계적으로 살펴보고 인접 학문분야와의 비교 분석을 통해 IT기반 통합예술치료의 근거이론을 제시하였다는 데에 가치를 둔다.
This study comparatively analyzed the clinical structure between Integrative Arts Therapy and arts therapy as single modality to understand the meaning of the structure on the premise that the clinical process is important for achieving the therapeutic goal. As a research methodology, constructing g...
This study comparatively analyzed the clinical structure between Integrative Arts Therapy and arts therapy as single modality to understand the meaning of the structure on the premise that the clinical process is important for achieving the therapeutic goal. As a research methodology, constructing ground theory was used, and the research procedure and composition are as follows. In Chapter 1, the current status of arts therapy, which requires the establishment of a standardized clinical system, is raised and the purpose of the study was presented. In order for arts therapy not only to be a simple healing act, but also to become a professional psychotherapy in the area of the mental health, it is necessary to strengthen the academic identity based on a more systematic theory. This study attempted to uncover the structural differences in the clinical process and to suggest the significance and importance of the systematic clinical structure by setting the comparative analysis of operation status, education status, and research status by each field of arts therapy. In Chapter 2 involved the theoretical background including the structural theory of the related academic fields, the study of the clinical structure system, and the session operation structure in each field of arts therapy. Arts therapy as single modality was divided into art therapy, music therapy, drama therapy, dance/movement therapy, literary therapy, and film/photo therapy. The concept of Integrative Arts Therapy was presented to clearly define the scope of study. Chapter 3 describes the constructing grounded theory methodology applied to this study. Literary materials such as academic books and dissertations, interview data, and researchers' memos were adopted as research tools. A total of 31 research participants were selected by classifying faculty and clinical supervisor in each field of arts therapy as educators and clinical therapists as arts therapists. Based on the formal data collected through the literature study and the actual data obtained from the interview process, the categories were clarified and schematized, and the practical concept of structured clinical process was integrated through continuous comparative analysis of the data. In Chapter 4, it was presented that the results of the analysis of the operational status, educational status, and research status of the clinical structure in arts therapy. This study identified the status of the clinical system between Integrative Arts Therapy and arts therapy as single modality by analyzing the total session constructing method (clinical period, goal, activity) and single session proceeding method (progressive structure, clinical environment), as a category of analysis of session operation structure. Chapter 5 presents the results of the study on the clinical structure and discusses the implications. It has been found that the arts therapies tend to systematize the clinical process by applying the formal structure or the routine structure as needed. At the clinical site, attempts have been made to structure the clinical process regardless of whether or not structural theory has been established, and clinical studies adopting a structured system was applied regardless of education. It was derived similarities and differences between the clinical structure of Integrative Arts Therapy and arts therapy as single model by comparing and analyzing the concepts between categories from the hermeneutical viewpoint. In this process, the discrimination of Integrative Arts Therapy, which is establishing an indicative clinical system through formality, was confirmed. It forms a systematic clinical structure, which means that arts therapy were operated, educated, and researched according to a certain session operating structure. All participants in this study recognized the necessity of the clinical process, and the study provided the theoretical basis for the systematic clinical structure by uncovering the functions of the IT manual founded on the corresponding academic theories. Chapter 6 suggested the direction of development of discussion points and implications according to the research results. The researcher hopes that the study on the standardized clinical structure will be actively conducted, and suggest that Integrative Arts Therapy, which has established the most systematic clinical structure, will be used as the basic data for training arts therapists. Therefore, it is expected that the efforts to establish a nationally-qualified qualification system will be further improved with the development of scientific and systematic clinical structure of arts therapy. It is meaningful that this study suggested the importance of empowering therapist and clinical structure by examining the clinical process across all fields of arts therapy from a macroscopic point of view. In addition, it is valued that the clinical structure of arts therapy as single modality is systematically reviewed and the ground theory of Integrative Arts Therapy is presented through comparative analysis with related academic fields.
This study comparatively analyzed the clinical structure between Integrative Arts Therapy and arts therapy as single modality to understand the meaning of the structure on the premise that the clinical process is important for achieving the therapeutic goal. As a research methodology, constructing ground theory was used, and the research procedure and composition are as follows. In Chapter 1, the current status of arts therapy, which requires the establishment of a standardized clinical system, is raised and the purpose of the study was presented. In order for arts therapy not only to be a simple healing act, but also to become a professional psychotherapy in the area of the mental health, it is necessary to strengthen the academic identity based on a more systematic theory. This study attempted to uncover the structural differences in the clinical process and to suggest the significance and importance of the systematic clinical structure by setting the comparative analysis of operation status, education status, and research status by each field of arts therapy. In Chapter 2 involved the theoretical background including the structural theory of the related academic fields, the study of the clinical structure system, and the session operation structure in each field of arts therapy. Arts therapy as single modality was divided into art therapy, music therapy, drama therapy, dance/movement therapy, literary therapy, and film/photo therapy. The concept of Integrative Arts Therapy was presented to clearly define the scope of study. Chapter 3 describes the constructing grounded theory methodology applied to this study. Literary materials such as academic books and dissertations, interview data, and researchers' memos were adopted as research tools. A total of 31 research participants were selected by classifying faculty and clinical supervisor in each field of arts therapy as educators and clinical therapists as arts therapists. Based on the formal data collected through the literature study and the actual data obtained from the interview process, the categories were clarified and schematized, and the practical concept of structured clinical process was integrated through continuous comparative analysis of the data. In Chapter 4, it was presented that the results of the analysis of the operational status, educational status, and research status of the clinical structure in arts therapy. This study identified the status of the clinical system between Integrative Arts Therapy and arts therapy as single modality by analyzing the total session constructing method (clinical period, goal, activity) and single session proceeding method (progressive structure, clinical environment), as a category of analysis of session operation structure. Chapter 5 presents the results of the study on the clinical structure and discusses the implications. It has been found that the arts therapies tend to systematize the clinical process by applying the formal structure or the routine structure as needed. At the clinical site, attempts have been made to structure the clinical process regardless of whether or not structural theory has been established, and clinical studies adopting a structured system was applied regardless of education. It was derived similarities and differences between the clinical structure of Integrative Arts Therapy and arts therapy as single model by comparing and analyzing the concepts between categories from the hermeneutical viewpoint. In this process, the discrimination of Integrative Arts Therapy, which is establishing an indicative clinical system through formality, was confirmed. It forms a systematic clinical structure, which means that arts therapy were operated, educated, and researched according to a certain session operating structure. All participants in this study recognized the necessity of the clinical process, and the study provided the theoretical basis for the systematic clinical structure by uncovering the functions of the IT manual founded on the corresponding academic theories. Chapter 6 suggested the direction of development of discussion points and implications according to the research results. The researcher hopes that the study on the standardized clinical structure will be actively conducted, and suggest that Integrative Arts Therapy, which has established the most systematic clinical structure, will be used as the basic data for training arts therapists. Therefore, it is expected that the efforts to establish a nationally-qualified qualification system will be further improved with the development of scientific and systematic clinical structure of arts therapy. It is meaningful that this study suggested the importance of empowering therapist and clinical structure by examining the clinical process across all fields of arts therapy from a macroscopic point of view. In addition, it is valued that the clinical structure of arts therapy as single modality is systematically reviewed and the ground theory of Integrative Arts Therapy is presented through comparative analysis with related academic fields.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.