중도입국 이주배경청소년의 인지적 유연성과 문화적응 스트레스가 진로결정 수준에 미치는 영향에 관한 연구 : 우울 및 불안의 매개효과를 중심으로 A study on the cognitive flexibility and cultural adaptation stress of immigrant youth on career decision level : focused on the mediating effects of depression and anxiety원문보기
본 연구는 중도입국 이주배경청소년의 내적요인인 인지적 유연성과 외적요인인 문화적응 스트레스가 진로결정 수준에 미치는 영향을 분석한다. 또 인지적 유연성과 문화적응 스트레스에 의해 유발되는 개인의 우울과 불안이 매개변수로서 중도입국 이주배경청소년의 진로결정에 어떻게 영향을 미치는지를 분석한다. 한국 사회는 중도입국 이주배경청소년이 늘고 있지만 지원 정책이 부족하다. 특히 17세 이상 후기청소년들은 한국사회 적응에 결정적 영향을 미치는 진로를 결정해야 한다. 그러나 이들의 진로결정에 관한 연구도 부족하고 진로 결정을 돕기 위한 지원 정책도 부족하다. 이 연구는 중도입국 이주배경청소년의 진로결정 수준에 영향을 미치는 요인들을 조사하고 분석함으로써 진로 결정에 관한 학문적 연구와 함께 정책 결정에 활용할 수 있는 기초자료를 제공할 것이다. 본 연구는 수도권에 거주하는 9~24세까지의 중도입국 이주배경청소년 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 설문지 중 답변이 적합하지 않은 46부를 제외하고 254부를 최종 표본으로 채택하여 분석하였다. 본 연구 참여자의 인구사회학적 특성 및 주요 변수의 특성을 확인하기 위해 ...
본 연구는 중도입국 이주배경청소년의 내적요인인 인지적 유연성과 외적요인인 문화적응 스트레스가 진로결정 수준에 미치는 영향을 분석한다. 또 인지적 유연성과 문화적응 스트레스에 의해 유발되는 개인의 우울과 불안이 매개변수로서 중도입국 이주배경청소년의 진로결정에 어떻게 영향을 미치는지를 분석한다. 한국 사회는 중도입국 이주배경청소년이 늘고 있지만 지원 정책이 부족하다. 특히 17세 이상 후기청소년들은 한국사회 적응에 결정적 영향을 미치는 진로를 결정해야 한다. 그러나 이들의 진로결정에 관한 연구도 부족하고 진로 결정을 돕기 위한 지원 정책도 부족하다. 이 연구는 중도입국 이주배경청소년의 진로결정 수준에 영향을 미치는 요인들을 조사하고 분석함으로써 진로 결정에 관한 학문적 연구와 함께 정책 결정에 활용할 수 있는 기초자료를 제공할 것이다. 본 연구는 수도권에 거주하는 9~24세까지의 중도입국 이주배경청소년 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 설문지 중 답변이 적합하지 않은 46부를 제외하고 254부를 최종 표본으로 채택하여 분석하였다. 본 연구 참여자의 인구사회학적 특성 및 주요 변수의 특성을 확인하기 위해 빈도분석과 기술통계분석을 적용했고, 인구사회학적 특성에 따른 주요 변수의 차이를 확인하기 위해 t-test와 ANOVA(분산분석)를 실행했다. 측정 변수 간의 상관관계를 확인하기 위해 Pearson의 상관분석을 실행했다. 본 연구는 인지적 유연성, 문화적응 스트레스, 우울, 불안의 인과관계를 확인하기 위해 회귀분석과 구조방정식 모형을 검증하고, 매개효과도 살펴보았다. 구조방정식 모형은 Baron & Kenny(1986)의 매개효과 검증방법 4단계를 이용하였다. 또한, 매개효과에 대한 가설을 검증하기 위하여 부트스트래핑 방법(Bootstrapping Methods)을 사용하였다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 중도입국 이주배경청소년의 문화적응 스트레스가 진로결정 수준에 미치는 영향은 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었다. 그러나 인지적 유연성이 진로결정 수준에 미치는 영향은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 밝혀졌다. 둘째, 중도입국 이주배경청소년의 인지적 유연성, 문화적응 스트레스가 우울과 불안에 통계적으로 유의한 것으로 확인되었다. 즉, 인지적 유연성이 높을수록 우울과 불안 수준이 낮아졌고, 문화적응 스트레스가 높을수록 우울과 불안 수준이 높아졌다. 셋째, 중도입국 이주배경청소년의 우울․불안과 진로결정 수준 사이에는 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 중도입국 이주배경청소년은 우울을 더 많이 느낄수록 진로결정 수준이 낮았고, 불안을 더 많이 느낄수록 진로결정 수준이 낮았다. 넷째, 중도입국 이주배경청소년의 우울과 불안은 문화적응 스트레스가 진로결정 수준에 미치는 영향을 매개하는 것으로 확인되었다. 그러나 인지적 유연성이 진로결정 수준에 미치는 영향에 대해서는 우울과 불안이 매개하지 않는 것으로 확인되었다. 본 연구는 이러한 연구 결과를 통해 정책적․실천적 제언을 도출한다. 먼저, 중도입국 이주배경청소년 관련 정책은 기본적으로 후기청소년에게 초점을 맞춰야 한다. 둘째, 한국 정부는 중도입국 이주배경청소년의 교육권을 보장하고, 진로 교육을 위한 정책을 마련해야 한다. 셋째, 중도입국 이주배경청소년이 느끼는 우울, 불안, 문화적응 스트레스는 또래의 한국 청소년과 다르므로 학교나 기관에서는 중도입국 이주배경청소년에 대한 맞춤형 진로교육을 진행하도록 의무시간을 배정하여야 한다. 넷째, 한국 정부와 지방자치단체는 중도입국 이주배경청소년 본인과 가족 간의 갈등을 줄이고 연대를 증진시키기 위한 가족치료 프로그램을 제공해야 한다. 다섯째, 한국 정부와 지방자치단체는 중도입국 이주배경청소년의 진로탐색 및 직업선택에 대한 진로결정 수준을 높이기 위한 구체적 프로그램을 개발해야 한다. 여섯째, 한국 정부와 지방자치단체는 이주민에 대한 차별적 인식을 극복하여 문화적 다양성을 인정할 수 있는 상호문화 존중 프로그램을 개발해야 한다.
본 연구는 중도입국 이주배경청소년의 내적요인인 인지적 유연성과 외적요인인 문화적응 스트레스가 진로결정 수준에 미치는 영향을 분석한다. 또 인지적 유연성과 문화적응 스트레스에 의해 유발되는 개인의 우울과 불안이 매개변수로서 중도입국 이주배경청소년의 진로결정에 어떻게 영향을 미치는지를 분석한다. 한국 사회는 중도입국 이주배경청소년이 늘고 있지만 지원 정책이 부족하다. 특히 17세 이상 후기청소년들은 한국사회 적응에 결정적 영향을 미치는 진로를 결정해야 한다. 그러나 이들의 진로결정에 관한 연구도 부족하고 진로 결정을 돕기 위한 지원 정책도 부족하다. 이 연구는 중도입국 이주배경청소년의 진로결정 수준에 영향을 미치는 요인들을 조사하고 분석함으로써 진로 결정에 관한 학문적 연구와 함께 정책 결정에 활용할 수 있는 기초자료를 제공할 것이다. 본 연구는 수도권에 거주하는 9~24세까지의 중도입국 이주배경청소년 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 설문지 중 답변이 적합하지 않은 46부를 제외하고 254부를 최종 표본으로 채택하여 분석하였다. 본 연구 참여자의 인구사회학적 특성 및 주요 변수의 특성을 확인하기 위해 빈도분석과 기술통계분석을 적용했고, 인구사회학적 특성에 따른 주요 변수의 차이를 확인하기 위해 t-test와 ANOVA(분산분석)를 실행했다. 측정 변수 간의 상관관계를 확인하기 위해 Pearson의 상관분석을 실행했다. 본 연구는 인지적 유연성, 문화적응 스트레스, 우울, 불안의 인과관계를 확인하기 위해 회귀분석과 구조방정식 모형을 검증하고, 매개효과도 살펴보았다. 구조방정식 모형은 Baron & Kenny(1986)의 매개효과 검증방법 4단계를 이용하였다. 또한, 매개효과에 대한 가설을 검증하기 위하여 부트스트래핑 방법(Bootstrapping Methods)을 사용하였다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 중도입국 이주배경청소년의 문화적응 스트레스가 진로결정 수준에 미치는 영향은 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었다. 그러나 인지적 유연성이 진로결정 수준에 미치는 영향은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 밝혀졌다. 둘째, 중도입국 이주배경청소년의 인지적 유연성, 문화적응 스트레스가 우울과 불안에 통계적으로 유의한 것으로 확인되었다. 즉, 인지적 유연성이 높을수록 우울과 불안 수준이 낮아졌고, 문화적응 스트레스가 높을수록 우울과 불안 수준이 높아졌다. 셋째, 중도입국 이주배경청소년의 우울․불안과 진로결정 수준 사이에는 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 중도입국 이주배경청소년은 우울을 더 많이 느낄수록 진로결정 수준이 낮았고, 불안을 더 많이 느낄수록 진로결정 수준이 낮았다. 넷째, 중도입국 이주배경청소년의 우울과 불안은 문화적응 스트레스가 진로결정 수준에 미치는 영향을 매개하는 것으로 확인되었다. 그러나 인지적 유연성이 진로결정 수준에 미치는 영향에 대해서는 우울과 불안이 매개하지 않는 것으로 확인되었다. 본 연구는 이러한 연구 결과를 통해 정책적․실천적 제언을 도출한다. 먼저, 중도입국 이주배경청소년 관련 정책은 기본적으로 후기청소년에게 초점을 맞춰야 한다. 둘째, 한국 정부는 중도입국 이주배경청소년의 교육권을 보장하고, 진로 교육을 위한 정책을 마련해야 한다. 셋째, 중도입국 이주배경청소년이 느끼는 우울, 불안, 문화적응 스트레스는 또래의 한국 청소년과 다르므로 학교나 기관에서는 중도입국 이주배경청소년에 대한 맞춤형 진로교육을 진행하도록 의무시간을 배정하여야 한다. 넷째, 한국 정부와 지방자치단체는 중도입국 이주배경청소년 본인과 가족 간의 갈등을 줄이고 연대를 증진시키기 위한 가족치료 프로그램을 제공해야 한다. 다섯째, 한국 정부와 지방자치단체는 중도입국 이주배경청소년의 진로탐색 및 직업선택에 대한 진로결정 수준을 높이기 위한 구체적 프로그램을 개발해야 한다. 여섯째, 한국 정부와 지방자치단체는 이주민에 대한 차별적 인식을 극복하여 문화적 다양성을 인정할 수 있는 상호문화 존중 프로그램을 개발해야 한다.
This study aims at analyzing the effects of cognitive flexibility and cultural adaptation stress among the immigrant youth in multicultural families on career decision level, and confirming empirically the mediating effects of depression and anxiety. Currently, the number of immigrant youth in South...
This study aims at analyzing the effects of cognitive flexibility and cultural adaptation stress among the immigrant youth in multicultural families on career decision level, and confirming empirically the mediating effects of depression and anxiety. Currently, the number of immigrant youth in South Korea is increasing, but the relative policies are not enough to support them. Especially, the demand for policy support for their future careers is growing because the proportion of young adults over the age of 17 is large. This study is meaningful because it can be the theoretical basis of the policies for immigrant youth by researching and analyzing their psychology and mind. The study surveyed 300 immigrant youth aged 9 to 24 years old living in the metropolitan area, and only 254 answers were used as final samples for analysis. Methodologically, frequency analysis and descriptive statistics analysis were applied to confirm the demographic characteristics and key variables of the participants in this study, and t-test, ANOVA(One-way). Pearson's correlation analysis was used to confirm the correlation between measured variables. Regression analysis and structural equation model verification were conducted to see the causal relationship between cognitive flexibility, cultural adaptation stress, depression, and anxiety, and mediating effects were examined as well. For the structural equation model, Baron & Kenny (1986) used four steps to verify the mediating effect. In addition, a method of bootstrapping was used to verify the hypothesis of the mediating effect. The key founds are as follows. First, it was found that the impact of the cultural adaptation stress of immigrant youth on career decision level was statistically significant, whereas the effect of cognitive flexibility on career decision level was not. Second, it was confirmed that there was a statistically significant relationship between depression, anxiety and career decision level of immigrant youth, i.e., the more the immigrant youth felt depressed, the lower the career decision level is. Likewise, the more anxiety of immigrant youth, the lower the level of career decision. Third, depression and anxiety (β=-.388, p.05) were not significant in the relationship of career decision level. The takeaway from this analysis for the policy and practical suggestions are as follows. First, policies related to immigrant youth should be prepared by focusing primarily on young adults. Second, education rights for immigrant youth should be guaranteed, and it’s accordingly time for authorities to prepare a groundwork for career education. Third, since the stress of depression, anxiety, and cultural adaptation felt by immigrant youth could be different from that of Korean youth of their age, it is necessary to allocate a mandatory career education tailored to immigrant youth to a school or institution. Fourth, a family therapy program should be implemented to relieve tension and to solidify the relationship between the immigrant youth and their families. Fifth, a specific program should be developed to increase career decision level by helping their career exploration and choice for immigrant youth. Sixth, a cross-cultural respect program is necessary to acknowledge cultural diversity by overcoming discriminatory perceptions of migrants.
This study aims at analyzing the effects of cognitive flexibility and cultural adaptation stress among the immigrant youth in multicultural families on career decision level, and confirming empirically the mediating effects of depression and anxiety. Currently, the number of immigrant youth in South Korea is increasing, but the relative policies are not enough to support them. Especially, the demand for policy support for their future careers is growing because the proportion of young adults over the age of 17 is large. This study is meaningful because it can be the theoretical basis of the policies for immigrant youth by researching and analyzing their psychology and mind. The study surveyed 300 immigrant youth aged 9 to 24 years old living in the metropolitan area, and only 254 answers were used as final samples for analysis. Methodologically, frequency analysis and descriptive statistics analysis were applied to confirm the demographic characteristics and key variables of the participants in this study, and t-test, ANOVA(One-way). Pearson's correlation analysis was used to confirm the correlation between measured variables. Regression analysis and structural equation model verification were conducted to see the causal relationship between cognitive flexibility, cultural adaptation stress, depression, and anxiety, and mediating effects were examined as well. For the structural equation model, Baron & Kenny (1986) used four steps to verify the mediating effect. In addition, a method of bootstrapping was used to verify the hypothesis of the mediating effect. The key founds are as follows. First, it was found that the impact of the cultural adaptation stress of immigrant youth on career decision level was statistically significant, whereas the effect of cognitive flexibility on career decision level was not. Second, it was confirmed that there was a statistically significant relationship between depression, anxiety and career decision level of immigrant youth, i.e., the more the immigrant youth felt depressed, the lower the career decision level is. Likewise, the more anxiety of immigrant youth, the lower the level of career decision. Third, depression and anxiety (β=-.388, p.05) were not significant in the relationship of career decision level. The takeaway from this analysis for the policy and practical suggestions are as follows. First, policies related to immigrant youth should be prepared by focusing primarily on young adults. Second, education rights for immigrant youth should be guaranteed, and it’s accordingly time for authorities to prepare a groundwork for career education. Third, since the stress of depression, anxiety, and cultural adaptation felt by immigrant youth could be different from that of Korean youth of their age, it is necessary to allocate a mandatory career education tailored to immigrant youth to a school or institution. Fourth, a family therapy program should be implemented to relieve tension and to solidify the relationship between the immigrant youth and their families. Fifth, a specific program should be developed to increase career decision level by helping their career exploration and choice for immigrant youth. Sixth, a cross-cultural respect program is necessary to acknowledge cultural diversity by overcoming discriminatory perceptions of migrants.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.