[학위논문]고등학교 축구선수들이 인지한 사회심리적 분위기와 라이프스킬의 구조적 관계 (The) Structural relationship of perceived social-psychological climate and life skills of high school soccer players원문보기
[목적] 이 연구는 고등학교 축구선수들이 인지한 사회심리적 분위기와 라이프스킬의 구조적 관계를 규명하는 데 목적이 있었다. [방법] 연구 참여자는 대한축구협회에 등록된 404명의 고등학교 남자 축구선수들이며 측정도구로는 캐어링, 동기분위기, 라이프스킬 질문지가 활용되었다. 자료처리는 SPSS 25.0을 사용하여 신뢰도 검사, 기술통계 분석, 그리고 상관관계 분석을 실시하였고, ...
[목적] 이 연구는 고등학교 축구선수들이 인지한 사회심리적 분위기와 라이프스킬의 구조적 관계를 규명하는 데 목적이 있었다. [방법] 연구 참여자는 대한축구협회에 등록된 404명의 고등학교 남자 축구선수들이며 측정도구로는 캐어링, 동기분위기, 라이프스킬 질문지가 활용되었다. 자료처리는 SPSS 25.0을 사용하여 신뢰도 검사, 기술통계 분석, 그리고 상관관계 분석을 실시하였고, AMOS 22.0을 사용하여 확인적 요인분석, 구조방정식 모형을 실시하였다. [결과] 결과는 다음과 같다. 첫째, 숙달분위기는 라이프스킬의 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 수행분위기는 라이프스킬의 목표설정 요인만 제외하고 모든 요인에서 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 셋째, 캐어링분위기는 라이프스킬의 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미하게 부정적인 영향을 미쳤다. 연구모형의 적합도 지수는 모두 기준치를 상회하는 것으로 나타났다. [결론] 이러한 과정을 거쳐 다음과 같은 결론에 도달하였다. 선수들은 지도자들이 숙달분위기와 수행분위기를 조성하거나 강조할수록 라이프스킬을 적극적으로 사용하는 반면 캐어링분위기를 조성하거나 강조할수록 라이프스킬을 소극적으로 사용한다. 따라서 지도자는 경기나 훈련과정에서 적절한 경쟁구조를 형성하고 선수들의 실수에 대한 아낌없는 격려와 선수들이 경쟁상황을 능동적으로 대처할 수 있는 긍정적인 피드백을 제공하도록 노력해야한다. 아울러 지도자는 승리를 선호하는 국내 스포츠 문화에서 상호존중과 같은 캐어링 조건이 형성될 수 있는 PYD 문화가 형성된 후에 캐어링분위기를 형성할 필요가 있음을 시사한다.
[목적] 이 연구는 고등학교 축구선수들이 인지한 사회심리적 분위기와 라이프스킬의 구조적 관계를 규명하는 데 목적이 있었다. [방법] 연구 참여자는 대한축구협회에 등록된 404명의 고등학교 남자 축구선수들이며 측정도구로는 캐어링, 동기분위기, 라이프스킬 질문지가 활용되었다. 자료처리는 SPSS 25.0을 사용하여 신뢰도 검사, 기술통계 분석, 그리고 상관관계 분석을 실시하였고, AMOS 22.0을 사용하여 확인적 요인분석, 구조방정식 모형을 실시하였다. [결과] 결과는 다음과 같다. 첫째, 숙달분위기는 라이프스킬의 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 수행분위기는 라이프스킬의 목표설정 요인만 제외하고 모든 요인에서 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 셋째, 캐어링분위기는 라이프스킬의 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미하게 부정적인 영향을 미쳤다. 연구모형의 적합도 지수는 모두 기준치를 상회하는 것으로 나타났다. [결론] 이러한 과정을 거쳐 다음과 같은 결론에 도달하였다. 선수들은 지도자들이 숙달분위기와 수행분위기를 조성하거나 강조할수록 라이프스킬을 적극적으로 사용하는 반면 캐어링분위기를 조성하거나 강조할수록 라이프스킬을 소극적으로 사용한다. 따라서 지도자는 경기나 훈련과정에서 적절한 경쟁구조를 형성하고 선수들의 실수에 대한 아낌없는 격려와 선수들이 경쟁상황을 능동적으로 대처할 수 있는 긍정적인 피드백을 제공하도록 노력해야한다. 아울러 지도자는 승리를 선호하는 국내 스포츠 문화에서 상호존중과 같은 캐어링 조건이 형성될 수 있는 PYD 문화가 형성된 후에 캐어링분위기를 형성할 필요가 있음을 시사한다.
[Purpose] The purpose of this study was to identify the structural relationship of perceived social-Psychological climate and life skills of high school soccer player. [Method] Participants were 404 soccer player(male=404) who enrolled in Korean Football Association. Measures were the Caring Climate...
[Purpose] The purpose of this study was to identify the structural relationship of perceived social-Psychological climate and life skills of high school soccer player. [Method] Participants were 404 soccer player(male=404) who enrolled in Korean Football Association. Measures were the Caring Climate Scale(SCS), Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire(PMCSQ), and Korean Life Skills Scale for Sport(KLSSS). Descriptive analysis, correlation analysis, and reliability test were undertaken by using SPSS 25.0 and confirmatory factor analysis, structure equation model were undertaken by using AMOS 22.0. [Results] First, mastery climate had significant effected on all of life skills. Second, performance climate had significant effected on all of life skills without goal setting. Third, caring climate had significant effected on all of life skills. Model fit indices were good. [Conclusion] If coaches create mastery and performance climate, Soccer players were actively use life skills. On the other hand, If coaches create caring climate, Soccer players negatively use life skills. This study suggested that social psychological climate is important vehicle to use life skills soccer players. Therefore, in training or matches coaches should try to provide that unstinted encouragement for mistakes of soccer players in parallel with structure of competition and that soccer players can actively cope with competition situations. In addition, after created PYD culture that can be created as mutual respect coaches need to forster caring climate.
[Purpose] The purpose of this study was to identify the structural relationship of perceived social-Psychological climate and life skills of high school soccer player. [Method] Participants were 404 soccer player(male=404) who enrolled in Korean Football Association. Measures were the Caring Climate Scale(SCS), Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire(PMCSQ), and Korean Life Skills Scale for Sport(KLSSS). Descriptive analysis, correlation analysis, and reliability test were undertaken by using SPSS 25.0 and confirmatory factor analysis, structure equation model were undertaken by using AMOS 22.0. [Results] First, mastery climate had significant effected on all of life skills. Second, performance climate had significant effected on all of life skills without goal setting. Third, caring climate had significant effected on all of life skills. Model fit indices were good. [Conclusion] If coaches create mastery and performance climate, Soccer players were actively use life skills. On the other hand, If coaches create caring climate, Soccer players negatively use life skills. This study suggested that social psychological climate is important vehicle to use life skills soccer players. Therefore, in training or matches coaches should try to provide that unstinted encouragement for mistakes of soccer players in parallel with structure of competition and that soccer players can actively cope with competition situations. In addition, after created PYD culture that can be created as mutual respect coaches need to forster caring climate.
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