본 연구는 다문화 배경 학습자를 위한 역사 문화 수업을 제안했다는 점에서 의미가 있다. 다문화 배경 학습자는 일반 학습자에 비해 언어능력이 부족해 학교생활 적응과 학습에 어려움이 분명하다. 그리고 이런 상황이 반복된다면 다문화 배경 학습자들이 사회의 일원으로서 인정받고 존중받는 것이 어려울 것이라고 판단되었다. 필자는 학습자가 사회에 적응하고 한국 사회의 주역으로 성장하기를 바라며 역사 문화와 TV 프로그램을 바탕으로 한 교육 자료와 수업 방안을 제시하였다. 효과적인 자료와 교수법을 제공하기 위해 선행연구 검토를 통해 연구방법을 모색하였다. 여성가족부의 ...
본 연구는 다문화 배경 학습자를 위한 역사 문화 수업을 제안했다는 점에서 의미가 있다. 다문화 배경 학습자는 일반 학습자에 비해 언어능력이 부족해 학교생활 적응과 학습에 어려움이 분명하다. 그리고 이런 상황이 반복된다면 다문화 배경 학습자들이 사회의 일원으로서 인정받고 존중받는 것이 어려울 것이라고 판단되었다. 필자는 학습자가 사회에 적응하고 한국 사회의 주역으로 성장하기를 바라며 역사 문화와 TV 프로그램을 바탕으로 한 교육 자료와 수업 방안을 제시하였다. 효과적인 자료와 교수법을 제공하기 위해 선행연구 검토를 통해 연구방법을 모색하였다. 여성가족부의 다문화가족 실태조사, 교육과학기술부에서 제공한 학습자 관련 교육과정, 중학교 역사과 교육과정 등을 검토해 학습자를 파악했다. 또한, TV 프로그램 시청하며 관련 도서의 분석을 통해 교육 내용을 선정하였다. Ⅱ장에서는 상호 문화 교육의 이론적 배경과 내용 중심의 교수법을 검토하여 교육 원리를 확립하려고 노력하였다. 이는 학습자에게 제공할 문화 수업 방안에 관한 기틀을 마련하기 위해서이다. Ⅲ장에서는 역사 문화 교육의 목적, 콘텐츠의 선정, 교육내용, 교육 자료의 개발 등을 다룬다. TV 프로그램 시청, 관련 도서 검토, 중학교 교과서 검토, 사전 연구 검토를 통해 교육 내용을 선정하였으며 이를 바탕으로 교육 자료를 개발하고 제안하였다. Ⅳ장은 이론적 배경을 바탕으로 역사 문화 수업 모형을 제안하였다. 해당 모형을 '들어가기 – 문화 알기 – 소통하기 – 정리하기'로 구성함으로써 교육 목표에 가까워지고자 하였다. 또한, 단계별로 중심 사항을 정리하였다. 본 연구의 목적은 교육 자료의 개발을 통해 학습자의 흥미를 유도하고 학습을 지속하는 데 있었다. 이를 실현하기 위해 교육과정과 연계한 역사 문화 수업 방안 제공하였다. 이는 학습자가 실생활에서 겪는 어려움을 스스로 인지하고 문제 해결로 이어질 수 있도록 필자의 의도를 반영한 것이다. 그러나 실제 수업 구현과 이와 관련한 학습자 설문이 생략된 점이 아쉬움이 있었다. 이런 아쉬움은 후속 연구를 통해 해소되기를 기대해 본다.
본 연구는 다문화 배경 학습자를 위한 역사 문화 수업을 제안했다는 점에서 의미가 있다. 다문화 배경 학습자는 일반 학습자에 비해 언어능력이 부족해 학교생활 적응과 학습에 어려움이 분명하다. 그리고 이런 상황이 반복된다면 다문화 배경 학습자들이 사회의 일원으로서 인정받고 존중받는 것이 어려울 것이라고 판단되었다. 필자는 학습자가 사회에 적응하고 한국 사회의 주역으로 성장하기를 바라며 역사 문화와 TV 프로그램을 바탕으로 한 교육 자료와 수업 방안을 제시하였다. 효과적인 자료와 교수법을 제공하기 위해 선행연구 검토를 통해 연구방법을 모색하였다. 여성가족부의 다문화가족 실태조사, 교육과학기술부에서 제공한 학습자 관련 교육과정, 중학교 역사과 교육과정 등을 검토해 학습자를 파악했다. 또한, TV 프로그램 시청하며 관련 도서의 분석을 통해 교육 내용을 선정하였다. Ⅱ장에서는 상호 문화 교육의 이론적 배경과 내용 중심의 교수법을 검토하여 교육 원리를 확립하려고 노력하였다. 이는 학습자에게 제공할 문화 수업 방안에 관한 기틀을 마련하기 위해서이다. Ⅲ장에서는 역사 문화 교육의 목적, 콘텐츠의 선정, 교육내용, 교육 자료의 개발 등을 다룬다. TV 프로그램 시청, 관련 도서 검토, 중학교 교과서 검토, 사전 연구 검토를 통해 교육 내용을 선정하였으며 이를 바탕으로 교육 자료를 개발하고 제안하였다. Ⅳ장은 이론적 배경을 바탕으로 역사 문화 수업 모형을 제안하였다. 해당 모형을 '들어가기 – 문화 알기 – 소통하기 – 정리하기'로 구성함으로써 교육 목표에 가까워지고자 하였다. 또한, 단계별로 중심 사항을 정리하였다. 본 연구의 목적은 교육 자료의 개발을 통해 학습자의 흥미를 유도하고 학습을 지속하는 데 있었다. 이를 실현하기 위해 교육과정과 연계한 역사 문화 수업 방안 제공하였다. 이는 학습자가 실생활에서 겪는 어려움을 스스로 인지하고 문제 해결로 이어질 수 있도록 필자의 의도를 반영한 것이다. 그러나 실제 수업 구현과 이와 관련한 학습자 설문이 생략된 점이 아쉬움이 있었다. 이런 아쉬움은 후속 연구를 통해 해소되기를 기대해 본다.
This study is meaningful in that it proposed a history and culture classes for multicultural learners. Multi-cultural learners have difficulty in adapting to and learning in school due to lack of language skills compared to general learners. And it was judged that it would be difficult for multi-cul...
This study is meaningful in that it proposed a history and culture classes for multicultural learners. Multi-cultural learners have difficulty in adapting to and learning in school due to lack of language skills compared to general learners. And it was judged that it would be difficult for multi-cultural learners to be recognized and respected as members of society if this situation was repeated. I hope that learners will adapt to society and grow as the leading role in Korean society, and presented educational materials and teaching methods based on history culture and TV programs. In order to provide effective data and teaching methods, research methods were sought through review of precedent research. The learners were identified by reviewing the multi-cultural family survey of the Ministry of Gender Equality and Family, KSL curriculum and the middle school history curriculum provided by the Ministry of Education. In addition, education contents were selected through watching TV programs. In chapter Ⅱ, I reviewed the theoretical background about Intercultural Education and Content-Based Instruction. And the principles of education were established based on the theoretical background. This is to provide an effective cultural education method for learners. In chapter Ⅲ, I discussed the purpose of history and culture education, selection of content, educational contents, and development of educational materials. Moreover, I selected educational contents through watching TV programs, reviewing books, middle school textbooks, and precedent research. Based on the above points, educational materials were developed and proposed. In chapter Ⅳ, I suggested a history and culture education model based on a theoretical background. I also tried to get closer to my educational goals by organizing the model into 'Introduction – Culture Learning – Communication – Finish'. The purpose of this study was to continue learner interest and learning through the development of educational materials. However, there is a limitation that actual class implementation and learner questionnaire related to this are omitted. It is hoped that this part will be resolved through a follow-up study.
This study is meaningful in that it proposed a history and culture classes for multicultural learners. Multi-cultural learners have difficulty in adapting to and learning in school due to lack of language skills compared to general learners. And it was judged that it would be difficult for multi-cultural learners to be recognized and respected as members of society if this situation was repeated. I hope that learners will adapt to society and grow as the leading role in Korean society, and presented educational materials and teaching methods based on history culture and TV programs. In order to provide effective data and teaching methods, research methods were sought through review of precedent research. The learners were identified by reviewing the multi-cultural family survey of the Ministry of Gender Equality and Family, KSL curriculum and the middle school history curriculum provided by the Ministry of Education. In addition, education contents were selected through watching TV programs. In chapter Ⅱ, I reviewed the theoretical background about Intercultural Education and Content-Based Instruction. And the principles of education were established based on the theoretical background. This is to provide an effective cultural education method for learners. In chapter Ⅲ, I discussed the purpose of history and culture education, selection of content, educational contents, and development of educational materials. Moreover, I selected educational contents through watching TV programs, reviewing books, middle school textbooks, and precedent research. Based on the above points, educational materials were developed and proposed. In chapter Ⅳ, I suggested a history and culture education model based on a theoretical background. I also tried to get closer to my educational goals by organizing the model into 'Introduction – Culture Learning – Communication – Finish'. The purpose of this study was to continue learner interest and learning through the development of educational materials. However, there is a limitation that actual class implementation and learner questionnaire related to this are omitted. It is hoped that this part will be resolved through a follow-up study.
주제어
#역사 문화 History and Culture History Journal The Day Multicultural Learners multiperspectivity
학위논문 정보
저자
김민경
학위수여기관
韓國外國語大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
채호석
발행연도
2020
총페이지
87 p.
키워드
역사 문화 History and Culture History Journal The Day Multicultural Learners multiperspectivity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.