중국 디스플레이 산업의 고속 성장은 14억명에 이르는 거대한 내수 시장에만 의지한 것이 아니라 제조업 기술력을 세계 일류로 끌어올리겠다는 중국 정부의 의지가 반영된 결과이다. 중국 정부가 디스플레이 산업을 국내 수요 자급률 향상과 새로운 성장주도 산업으로 간주하고 집중적으로 육성정책을 추진한 결과 중국의 대표적인 첨단산업으로 자리매김하게 되었다. 본 연구는 단시간 내에 고속 성장한 중국 디스플레이 산업의 성장 배경과 산업 현황에 대한 분석을 중심으로, SWOT 분석기법을 통해 중국 디스플레이 산업의 대·내외적 환경과 경쟁력을 분석하고 한국기업의 역량을 기반으로 Matrix전략을 분석하여 한국 기업의 대중국 비즈니스 전략 수립에 도움이 될 수 있는 관련 정보를 제공하는데 주 목적을 두었다. 중국의 디스플레이 산업에 대해 분석하기에 앞서 우선적으로 산업의 성장과정을 규모 추이와 글로벌 시장에서 차지하는 비중에 중점을 두어 시기적 단계별로 나누어 살펴보았다. 2000년 초반 5세대급 TFT-LCD라인이 첫 건설된 이후 2008년까지를 한국과 일본을 추격하고 산업을 안정적으로 안착시키기 위한 기술 도입과 축적의 단계로 보았다. 특히 이 시기에는 외국기업의 인수합병(한국 하이디스)이나 기술합작(일본 Fuji, NEC) 같은 방법을 통해 신속한 산업구축과 글로벌 서플라이체인 진입을 목표로 하던 시기였다. 2009년~2017년 기간 동안은 중국 디스플레이 산업의 규모가 급격하게 성장한 시기였으며, ...
중국 디스플레이 산업의 고속 성장은 14억명에 이르는 거대한 내수 시장에만 의지한 것이 아니라 제조업 기술력을 세계 일류로 끌어올리겠다는 중국 정부의 의지가 반영된 결과이다. 중국 정부가 디스플레이 산업을 국내 수요 자급률 향상과 새로운 성장주도 산업으로 간주하고 집중적으로 육성정책을 추진한 결과 중국의 대표적인 첨단산업으로 자리매김하게 되었다. 본 연구는 단시간 내에 고속 성장한 중국 디스플레이 산업의 성장 배경과 산업 현황에 대한 분석을 중심으로, SWOT 분석기법을 통해 중국 디스플레이 산업의 대·내외적 환경과 경쟁력을 분석하고 한국기업의 역량을 기반으로 Matrix전략을 분석하여 한국 기업의 대중국 비즈니스 전략 수립에 도움이 될 수 있는 관련 정보를 제공하는데 주 목적을 두었다. 중국의 디스플레이 산업에 대해 분석하기에 앞서 우선적으로 산업의 성장과정을 규모 추이와 글로벌 시장에서 차지하는 비중에 중점을 두어 시기적 단계별로 나누어 살펴보았다. 2000년 초반 5세대급 TFT-LCD라인이 첫 건설된 이후 2008년까지를 한국과 일본을 추격하고 산업을 안정적으로 안착시키기 위한 기술 도입과 축적의 단계로 보았다. 특히 이 시기에는 외국기업의 인수합병(한국 하이디스)이나 기술합작(일본 Fuji, NEC) 같은 방법을 통해 신속한 산업구축과 글로벌 서플라이체인 진입을 목표로 하던 시기였다. 2009년~2017년 기간 동안은 중국 디스플레이 산업의 규모가 급격하게 성장한 시기였으며, LCD 기술 분야에서는 한국을 급격하게 추격하였고 규모면에서 생산 1위를 달성함으로써 한국기업의 LCD사업 포기를 가져오게 만든 시기였다. 특히 이 시기에는 LCD공급 과잉과 미래 기술에 대한 불확실성이 우려되는 상황에서도 정부의 정책적 지원이 과감하게 이루진 시기로 중국 특유의 사회주의경제체제의 특성을 잘 보여준 시기이다. 2018년 이후는 산업의 고도화와 질적 향상, 그리고 추격자가 아닌 선도자로서 산업 위상을 높이기 위한 계획을 구상하고 추진하는 단계이다. 13차5개년규획에서 지향하는 첨단산업의 발전 방향과 그 궤적를 같이 하면서 디스플레이 산업을 세계 1위 산업을 끌어올리고자 하는 야심찬 계획이 진행되고 있다. 중국 디스플레이 산업에 대해 심도 깊은 분석을 위해 산업의 주요 정책과 산업의 공급사슬 현황, 주요 지역별 분포 현황 등으로 구분하여 진행하였다. 특히 대표적인 패널기업과 전·후방 기업들에 대한 분석을 통해 구체적인 사례 분석을 진행하였다. 대표적인 패널기업인 BOE와 CSOT, Visionox는 동일한 패널 제조 기업이지만, 여러 방면에서 차이점이 있는 기업들이다. 물론 중앙 및 지방정부의 대대적 지원을 받고 성장하였다는 점은 일맥상통하나, 성장 과정 중에서의 기업 지배구조의 변화와 디스플레이 및 그룹사 전체의 사업 포트폴리오, 전후방 산업 수직계열화 및 산업클러스터 형성 전략 등에서 상이한 모습을 보여주고 있다. 그리고 후방산업 영역에 속하는 장비 및 소재 기업에 대한 분석을 통해 국산화 행보의 수준을 가늠해 보았다. 중국 디스플레이 산업의 급속한 성장에 따라 한국 기업의 대중국 비즈니스도 확대되어 가고 있어서 기업의 시장진입 전략에 대한 분석을 진행하였다. 우선적으로는 중국 디스플레이 산업에 대해서 SWOT 분석기법을 적용하여 대·내외적 환경에 대해 분석하였다. 내부환경을 강점과 약점으로 구분하여 살펴보았는데, 강점(Strengths) 요소로는 산업의 발전을 이끌어 온 정부의 강력한 산업정책과 다수의 전방기업이 포진되어 있는 거대한 내수시장을 바탕으로 한 산업생태계 형성을 강점으로 보았다. 그리고 첨단산업 분야에 대한 정부와 민간의 투자 확대, 풍부한 과학기술 연구 인력을 보유하고 있다는것 또한 중요한 강점 요소이다. 약점(Weaknesses) 요소로는 장비와 소재로 대표되는 후방산업의 대외의존도가 상당히 높으며, 경영적인 측면에서 기업의 높은 부채율과 경영자의 모럴해저드 만연을 약점으로 지적하였다. 외부환경 분석은 기회요소와 위험요소로 구분하여 분석하였다. 기회(Opportunities) 요소로는, TCL, 스카이워쓰(Skyworth), 샤오미(Xiaomi)와 같은 중국 전방기업의 신흥시장 진출 확대로 디스플레이 산업 관련 기업들의 해외 시장 진출 기회가 증가하고 있다는 부분이며, 글로벌 디스플레이 산업에서 중국 시장이 최대의 시장이라는 점이다. 더불어 정부의 국산화 정책과 중국내 자본시장의 확대로 국내 제조기업의 성장 가능성이 크다는 점을 기회 요소로 보았다. 위협(Treats) 요소로는, LCD에 대한 많은 기업의 출현과 무리한 투자로 LCD 제조 기업의 수익성이 날로 악화되어 가고 있다는 것과, 보호무역주의의 급속한 팽창, 단위노동비용의 급격한 상승에 따른 제조비용 증가, 급변하는 제조업 등을 위협 요소로 보았다. 이러한 중국 디스플레이 산업의 대·내외적 환경 요소와 한국 기업의 내부역량을 접목하여 Matrix 대응전략을 도출하였다. S-O 전략으로는, 첫째 해외 진출 전방기업의 공급망 진입, 둘째 중국 정부정책과 자본시장을 활용한 중장기 합작모델 개발이다. W-O 전략은, 첫째 제조 후공정 및 부품·소재의 현지 협력시스템 구축, 둘째 현지 대응인력에 대한 체계적 관리체계 수립이다. S-T 전략은 첫째 기술 응용분야 확대와 지적재산권 강화, 둘째 기술 선도를 위한 보안 강화와 기술 격차 확대전략 구사이다. W-T전략은 첫째 국내 기업 간의 협력 확대를 통한 경쟁력 강화, 둘째 4차 산업혁명 기술을 융합한 제조혁신 추구이다. 마지막으로 산업적 측면에서 급격히 추격해 오는 중국에 맞서 한국 디스플레이 산업의 대응 전략에 대해 제언하였다. 첫째 한국 디스플레이 산업의 구조 혁신과 경쟁력 강화이다. 이를 위해서 디스플레이 산업에 특화된 재원 마련과 국가 R&D 지원체계가 확대되어야 하며, 기술력과 창의력을 갖춘 우수한 인력들이 중소·중견 기업으로 유입될 수 있는 지원체계 마련 만들어져야 한다. 둘째 글로벌가치사슬(GVC) 변화에 대한 기업들의 적극적인 대응 필요이다. 디스플레이 산업이 중국을 중심으로 한 지역화가 확대되어 가는 만큼, 중국 현지 R&D 구축 등 적극적인 대응 전략이 필요하다. 셋째 금융기법을 활용한 중국 공급망 진입 전략이다. 한국기업은 M&A나 J/V, 지분 투자와 같은 금융기법을 활용하여 중국기업과의 협력을 늘려나가고 이를 바탕으로 중국내 자본시장을 활용한 시장진입과 exit전략을 구사해 볼 필요가 있다. 넷째 협력과 경쟁이 복합된 코피티션 개념을 양국 산업에 적용하여 한·중 기업 간의 협력 방안을 넓혀나가는 부분이다.
중국 디스플레이 산업의 고속 성장은 14억명에 이르는 거대한 내수 시장에만 의지한 것이 아니라 제조업 기술력을 세계 일류로 끌어올리겠다는 중국 정부의 의지가 반영된 결과이다. 중국 정부가 디스플레이 산업을 국내 수요 자급률 향상과 새로운 성장주도 산업으로 간주하고 집중적으로 육성정책을 추진한 결과 중국의 대표적인 첨단산업으로 자리매김하게 되었다. 본 연구는 단시간 내에 고속 성장한 중국 디스플레이 산업의 성장 배경과 산업 현황에 대한 분석을 중심으로, SWOT 분석기법을 통해 중국 디스플레이 산업의 대·내외적 환경과 경쟁력을 분석하고 한국기업의 역량을 기반으로 Matrix전략을 분석하여 한국 기업의 대중국 비즈니스 전략 수립에 도움이 될 수 있는 관련 정보를 제공하는데 주 목적을 두었다. 중국의 디스플레이 산업에 대해 분석하기에 앞서 우선적으로 산업의 성장과정을 규모 추이와 글로벌 시장에서 차지하는 비중에 중점을 두어 시기적 단계별로 나누어 살펴보았다. 2000년 초반 5세대급 TFT-LCD라인이 첫 건설된 이후 2008년까지를 한국과 일본을 추격하고 산업을 안정적으로 안착시키기 위한 기술 도입과 축적의 단계로 보았다. 특히 이 시기에는 외국기업의 인수합병(한국 하이디스)이나 기술합작(일본 Fuji, NEC) 같은 방법을 통해 신속한 산업구축과 글로벌 서플라이체인 진입을 목표로 하던 시기였다. 2009년~2017년 기간 동안은 중국 디스플레이 산업의 규모가 급격하게 성장한 시기였으며, LCD 기술 분야에서는 한국을 급격하게 추격하였고 규모면에서 생산 1위를 달성함으로써 한국기업의 LCD사업 포기를 가져오게 만든 시기였다. 특히 이 시기에는 LCD공급 과잉과 미래 기술에 대한 불확실성이 우려되는 상황에서도 정부의 정책적 지원이 과감하게 이루진 시기로 중국 특유의 사회주의경제체제의 특성을 잘 보여준 시기이다. 2018년 이후는 산업의 고도화와 질적 향상, 그리고 추격자가 아닌 선도자로서 산업 위상을 높이기 위한 계획을 구상하고 추진하는 단계이다. 13차5개년규획에서 지향하는 첨단산업의 발전 방향과 그 궤적를 같이 하면서 디스플레이 산업을 세계 1위 산업을 끌어올리고자 하는 야심찬 계획이 진행되고 있다. 중국 디스플레이 산업에 대해 심도 깊은 분석을 위해 산업의 주요 정책과 산업의 공급사슬 현황, 주요 지역별 분포 현황 등으로 구분하여 진행하였다. 특히 대표적인 패널기업과 전·후방 기업들에 대한 분석을 통해 구체적인 사례 분석을 진행하였다. 대표적인 패널기업인 BOE와 CSOT, Visionox는 동일한 패널 제조 기업이지만, 여러 방면에서 차이점이 있는 기업들이다. 물론 중앙 및 지방정부의 대대적 지원을 받고 성장하였다는 점은 일맥상통하나, 성장 과정 중에서의 기업 지배구조의 변화와 디스플레이 및 그룹사 전체의 사업 포트폴리오, 전후방 산업 수직계열화 및 산업클러스터 형성 전략 등에서 상이한 모습을 보여주고 있다. 그리고 후방산업 영역에 속하는 장비 및 소재 기업에 대한 분석을 통해 국산화 행보의 수준을 가늠해 보았다. 중국 디스플레이 산업의 급속한 성장에 따라 한국 기업의 대중국 비즈니스도 확대되어 가고 있어서 기업의 시장진입 전략에 대한 분석을 진행하였다. 우선적으로는 중국 디스플레이 산업에 대해서 SWOT 분석기법을 적용하여 대·내외적 환경에 대해 분석하였다. 내부환경을 강점과 약점으로 구분하여 살펴보았는데, 강점(Strengths) 요소로는 산업의 발전을 이끌어 온 정부의 강력한 산업정책과 다수의 전방기업이 포진되어 있는 거대한 내수시장을 바탕으로 한 산업생태계 형성을 강점으로 보았다. 그리고 첨단산업 분야에 대한 정부와 민간의 투자 확대, 풍부한 과학기술 연구 인력을 보유하고 있다는것 또한 중요한 강점 요소이다. 약점(Weaknesses) 요소로는 장비와 소재로 대표되는 후방산업의 대외의존도가 상당히 높으며, 경영적인 측면에서 기업의 높은 부채율과 경영자의 모럴해저드 만연을 약점으로 지적하였다. 외부환경 분석은 기회요소와 위험요소로 구분하여 분석하였다. 기회(Opportunities) 요소로는, TCL, 스카이워쓰(Skyworth), 샤오미(Xiaomi)와 같은 중국 전방기업의 신흥시장 진출 확대로 디스플레이 산업 관련 기업들의 해외 시장 진출 기회가 증가하고 있다는 부분이며, 글로벌 디스플레이 산업에서 중국 시장이 최대의 시장이라는 점이다. 더불어 정부의 국산화 정책과 중국내 자본시장의 확대로 국내 제조기업의 성장 가능성이 크다는 점을 기회 요소로 보았다. 위협(Treats) 요소로는, LCD에 대한 많은 기업의 출현과 무리한 투자로 LCD 제조 기업의 수익성이 날로 악화되어 가고 있다는 것과, 보호무역주의의 급속한 팽창, 단위노동비용의 급격한 상승에 따른 제조비용 증가, 급변하는 제조업 등을 위협 요소로 보았다. 이러한 중국 디스플레이 산업의 대·내외적 환경 요소와 한국 기업의 내부역량을 접목하여 Matrix 대응전략을 도출하였다. S-O 전략으로는, 첫째 해외 진출 전방기업의 공급망 진입, 둘째 중국 정부정책과 자본시장을 활용한 중장기 합작모델 개발이다. W-O 전략은, 첫째 제조 후공정 및 부품·소재의 현지 협력시스템 구축, 둘째 현지 대응인력에 대한 체계적 관리체계 수립이다. S-T 전략은 첫째 기술 응용분야 확대와 지적재산권 강화, 둘째 기술 선도를 위한 보안 강화와 기술 격차 확대전략 구사이다. W-T전략은 첫째 국내 기업 간의 협력 확대를 통한 경쟁력 강화, 둘째 4차 산업혁명 기술을 융합한 제조혁신 추구이다. 마지막으로 산업적 측면에서 급격히 추격해 오는 중국에 맞서 한국 디스플레이 산업의 대응 전략에 대해 제언하였다. 첫째 한국 디스플레이 산업의 구조 혁신과 경쟁력 강화이다. 이를 위해서 디스플레이 산업에 특화된 재원 마련과 국가 R&D 지원체계가 확대되어야 하며, 기술력과 창의력을 갖춘 우수한 인력들이 중소·중견 기업으로 유입될 수 있는 지원체계 마련 만들어져야 한다. 둘째 글로벌가치사슬(GVC) 변화에 대한 기업들의 적극적인 대응 필요이다. 디스플레이 산업이 중국을 중심으로 한 지역화가 확대되어 가는 만큼, 중국 현지 R&D 구축 등 적극적인 대응 전략이 필요하다. 셋째 금융기법을 활용한 중국 공급망 진입 전략이다. 한국기업은 M&A나 J/V, 지분 투자와 같은 금융기법을 활용하여 중국기업과의 협력을 늘려나가고 이를 바탕으로 중국내 자본시장을 활용한 시장진입과 exit전략을 구사해 볼 필요가 있다. 넷째 협력과 경쟁이 복합된 코피티션 개념을 양국 산업에 적용하여 한·중 기업 간의 협력 방안을 넓혀나가는 부분이다.
The rapid growth of China's display industry is a result of the government's determination to raise its manufacturing technology to the world's top, not just relying on the huge domestic market of 1.4 billion people. China's display industry has become one of China's leading high-tech industries...
The rapid growth of China's display industry is a result of the government's determination to raise its manufacturing technology to the world's top, not just relying on the huge domestic market of 1.4 billion people. China's display industry has become one of China's leading high-tech industries as a result of the government's intensive promotion of growth-driven industries. This study focused on the background of growth and industrial status of China's fast-growing display industry in a short period of time, and through SWOT analyzer method, the internal and external environment and competitiveness of Chinese display industry were analyzed. Based on this, the main purpose of this study was to present strategies that Korean companies could use for business in China. The growth process of China's display industry was analyzed step by step, focusing on the trend of scale and weight in the global market. From the early 2000 to 2008, when the fifth-generation TFT-LCD line was first constructed, it was seen as a step to introduce and accumulate technology to pursue Korea and Japan and stabilize the industry. In particular, it was a time when foreign companies aimed to quickly build up their industries and enter the global supply chain through mergers and acquisitions (Korea, Hydis) and technology joint ventures(Japan, Fuji/NEC). From 2009 to 2017, China's display industry grew rapidly. In the field of LCD technology, the company quickly pursued Korea and achieved the world's No. 1 production capacity. During this period, the government's policy support was bold even in the face of oversupply of LCD and uncertainty over future technologies. This was a time when China's unique socialist economic system was well demonstrated. After 2018, it is in the process of upgrading industries and improving quality. And it is the stage of devising and promoting plans to raise the status of industry as a leader, not as a pursuer. An ambitious plan is currently underway to make the display industry the world's No. 1 in line with the direction of development of high-tech industries oriented toward the 13th Five-Year Plan. In order to conduct in-depth analysis of China's display industry, the main policies of industry, the supply chain status of industry, and the distribution status of major regions were conducted. In particular, specific case analysis was conducted through analysis of representative panel companies and Up-Downstream companies. BOE, CSOT, and Visionox are representative panel manufacturers. However, there are many differences in many ways. Of course, it is the same that they have grown with the support of the central and local governments, but there are differences in the changes in corporate governance, the business portfolio of display and group companies as a whole, the vertical integration of up-downstream companies and the strategy of forming industrial clusters. And we analyzed the level of localization through the analysis of equipment and materials companies. With the rapid growth of China's display industry, Korean companies are expanding their business in China. So I studied the strategy of enterprise entering the market. First of all, SWOT analysis method was applied to China's display industry to analyze internal and external environment. The internal environment was analyzed by dividing it into strengths and weaknesses, Strengths of China's display industry are characterized by the following; 1) the government's strong industrial policy 2) the formation of an industrial supply chain based on a huge domestic market 3) the expansion of government and private investment in high-tech industries 4) abundant research personnel in science and technology. Weakness factors are : 1) The high external dependence of the upstream industry represented by equipment and materials 2) the high debt rate of the company and the Moral Headgear prevalence of managers. The analysis of external environment was divided into opportunity and threat factors. Opportunity factors include: 1) Extended expansion of emerging markets by Chinese Set-makers such as TCL, Skyworth and Xiaomi. This has expanded opportunities for display-related companies to enter overseas markets. 2) The Chinese market is the largest market in the global display industry (3) The government's localization policy and the expansion of the capital market in China have a high potential for growth of domestic manufacturing companies. Threat factors include: 1) Deteriorated profitability of LCD manufacturing companies due to excessive investment 2) Rapid expansion of trade protectionism 3) Increase in manufacturing costs due to rapid increase in unit labor costs of manufacturing companies, 4) Rapidly changing manufacturing environment Matrix response strategy was derived by combining internal and external environmental factors of China's display industry with internal capabilities of Korean companies. The S-O strategy is as follows; 1) entering the supply chain of set companies that have built factories outside of China 2) The development of joint models utilizing the Chinese government's policies and capital markets. The W-O strategy is as follows; 1) Establishing a local cooperative system for post-processes and parts and materials 2) Establishing a systematic management system for local manpower. The S-T strategy is as follows; 1) Expanding technology applications and strengthening intellectual property rights 2) Using a strategy to strengthen security and widen technology gaps for leading technologies. The W-T strategy is as follows; 1) Strengthening competitiveness by expanding cooperation among domestic companies. 2) Pursuing manufacturing innovation by converging technologies of the fourth industrial revolution. Finally, I suggested the future development strategy of the Koreanvdisplay industry. It is as Follows; 1) to innovate structure and strengthen competitiveness of Korean display industry. in order to achieve, the expansion of the national R&D support system, establishing a system in which high-quality manpower can flow smoothly into small and medium-sized enterprises. 2) companies should actively respond to changes in the global value chain (GVC). 3) it is a strategy to enter China's supply chain using financial technology. Korean companies need to increase cooperation with Chinese companies by utilizing financial techniques such as M&A, J/V, and equity investments. and based on this, they need to use market entry and exit strategies using capital markets in China. 4) we need to expand cooperation between Korean and Chinese businesses by Coopetition concept.中国显示器产业的高速增长不仅依靠14亿人的巨大内需市场,同时也反映了 中国政府将制造业技术力量提升到世界一流水平的支持和决心. 中国政府将显 示器产业视为提高国内需求自给率和新的增长主导产业,集中推进培育政策,最 终成为中国具有代表性的尖端产业. 本研究以在短时间内高速增长的中国显示器产业的成长背景和产业现状的分 析为主,通过SWOT分析技法分析了中国显示器产业对内外环境和竞争力, 而且 提出对我国产业的影响和我国企业可用于在中国市场的战略方案 首先,依照规模趋势和在全球市场所占的比重,我把中国显示器产业的成长过 程分了时期阶段. 2002年至2003年,中国首次建设了第五代TFT-LCD生产线,此 后到2008年,为了追赶韩国和日本,稳定地发展产业,中国将该生产线视为引进和 积累技术的阶段. 2009年至2017年期是中国显示器产业规模急剧增长的时期, 在LCD技术领域迅速追赶韩国,在规模上达到了世界第一位,从而促使韩国企业 放弃LCD事业. 2018年以后是构想并推进提高产业高度和质量的阶段,不是作为 追击者而是作为先导者提高产业地位的计划. 为了中国显示产业进行深入分析,产业主要政策,产业供应链现状和主要区域 分布现状等主要分析三个部分. 特别是通过代表性的面板企业分析,进行了具 体的案例分析.BOE,CSOT和Visionox是典型的面板制造商. 但是在很多方面是 有不同的. 在得到中央及地方政府的大力支持下成长是一样的. 不过,在企业 治理结构的变化,显示领域和集团公司整体项目投资组合,上下游企业垂直系列 化及产业集群形成战略等方面,都存在不同之处. 然后通过对设备及材料企业 的分析,分析了国产化水平. 随着中国显示器产业的快速发展,韩国企业的机会也不断扩大. 因此,我研究 了企业进入市场的战略. 首先对中国显示器产业采用SWOT分析技法分析了内 外环境状况. 把内部环境分为优势和劣势来进行分析. 优势如下;1) 政府强有 力的产业政策 2) 以巨大的内需市场为基础形成产业供应链 3) 扩大政府和民 间对高科技产业领域的投资 4) 丰富的科技研究人员. 劣势如下;1) 以装备和 材料为代表的后勤产业的高度对外依存度 2) 企业的高负债率和经营者的道德 风险蔓延. 外部环境分析分为机遇因素和威胁因素. 机会要素如下;1) 像TCL, 创维,小米这样的中国下游企业拓展新兴市场,因此显示器相关企业进军海外 市场的机遇也扩大 2) 在全球显示器产业中中国市场是最大的市场 3) 随着政 府的国产化政策和中国国内资本市场的扩大,国内制造企业的成长可能性较大. 威胁要素如下;1) 过度投资导致LCD制造企业的收益恶化 2) 贸易保护主义 的急速膨胀 3) 制造企业单位劳动成本的急剧上升导致制造费用的增加 4) 急 剧变化的制造业环境. 结合中国显示器产业的内外环境因素及韩国企业的内部力量,制定了Matrix应 对战略. S-O战略如下;1) 除去中国以外的地区设立工厂,需先登入下游企业 的供应连2) 利用中国政府的政策和资本市场,开发新的合作模式. W-O战略 如下;1) 建立制造生产后续的加工及零部件,材料的当地合作方案 2) 建立当 地人力资源的管理体系 S-T战略如下;1) 扩大技术应用领域和加强知识产权 2) 加强保护技术系统和建立技术差距扩大战略. W-T战略如下;1) 通过国内 企业间的合作提高产品竞争力 2) 融合第四次产业革命技术的制造革新. 最后,关于韩国显示器产业的未来发展战略,我有几下几点建议:第一,韩 国显示器产业的结构革新和竞争力强化. 而为了实现此方案, 我建议为显示器 产业筹集专项资金,并扩大国家R&D支援体系. 还有成立为国内高级人才能够 顺利流入中小企业的相关体系. 第二, 企业需要积极应对全球价值链(GVC)的 变化. 因为显示器产业的地区化是以中国为主进行,所以在中国当地建立R&D 中心等需要更积极的应对战略. 第三, 利用金融手段进入中国供应链的战略. 韩国企业有必要利用M&A·J/V·股权投资等金融技法增加与中国企业的合作. 最后,把合作和竞争相结合的概念应用于两国产业,拓宽韩中企业间的合作方 案.我期待该研究能够为激烈竞争和密切合作共存的两国显示产业中的企业指向 战略方向.
The rapid growth of China's display industry is a result of the government's determination to raise its manufacturing technology to the world's top, not just relying on the huge domestic market of 1.4 billion people. China's display industry has become one of China's leading high-tech industries as a result of the government's intensive promotion of growth-driven industries. This study focused on the background of growth and industrial status of China's fast-growing display industry in a short period of time, and through SWOT analyzer method, the internal and external environment and competitiveness of Chinese display industry were analyzed. Based on this, the main purpose of this study was to present strategies that Korean companies could use for business in China. The growth process of China's display industry was analyzed step by step, focusing on the trend of scale and weight in the global market. From the early 2000 to 2008, when the fifth-generation TFT-LCD line was first constructed, it was seen as a step to introduce and accumulate technology to pursue Korea and Japan and stabilize the industry. In particular, it was a time when foreign companies aimed to quickly build up their industries and enter the global supply chain through mergers and acquisitions (Korea, Hydis) and technology joint ventures(Japan, Fuji/NEC). From 2009 to 2017, China's display industry grew rapidly. In the field of LCD technology, the company quickly pursued Korea and achieved the world's No. 1 production capacity. During this period, the government's policy support was bold even in the face of oversupply of LCD and uncertainty over future technologies. This was a time when China's unique socialist economic system was well demonstrated. After 2018, it is in the process of upgrading industries and improving quality. And it is the stage of devising and promoting plans to raise the status of industry as a leader, not as a pursuer. An ambitious plan is currently underway to make the display industry the world's No. 1 in line with the direction of development of high-tech industries oriented toward the 13th Five-Year Plan. In order to conduct in-depth analysis of China's display industry, the main policies of industry, the supply chain status of industry, and the distribution status of major regions were conducted. In particular, specific case analysis was conducted through analysis of representative panel companies and Up-Downstream companies. BOE, CSOT, and Visionox are representative panel manufacturers. However, there are many differences in many ways. Of course, it is the same that they have grown with the support of the central and local governments, but there are differences in the changes in corporate governance, the business portfolio of display and group companies as a whole, the vertical integration of up-downstream companies and the strategy of forming industrial clusters. And we analyzed the level of localization through the analysis of equipment and materials companies. With the rapid growth of China's display industry, Korean companies are expanding their business in China. So I studied the strategy of enterprise entering the market. First of all, SWOT analysis method was applied to China's display industry to analyze internal and external environment. The internal environment was analyzed by dividing it into strengths and weaknesses, Strengths of China's display industry are characterized by the following; 1) the government's strong industrial policy 2) the formation of an industrial supply chain based on a huge domestic market 3) the expansion of government and private investment in high-tech industries 4) abundant research personnel in science and technology. Weakness factors are : 1) The high external dependence of the upstream industry represented by equipment and materials 2) the high debt rate of the company and the Moral Headgear prevalence of managers. The analysis of external environment was divided into opportunity and threat factors. Opportunity factors include: 1) Extended expansion of emerging markets by Chinese Set-makers such as TCL, Skyworth and Xiaomi. This has expanded opportunities for display-related companies to enter overseas markets. 2) The Chinese market is the largest market in the global display industry (3) The government's localization policy and the expansion of the capital market in China have a high potential for growth of domestic manufacturing companies. Threat factors include: 1) Deteriorated profitability of LCD manufacturing companies due to excessive investment 2) Rapid expansion of trade protectionism 3) Increase in manufacturing costs due to rapid increase in unit labor costs of manufacturing companies, 4) Rapidly changing manufacturing environment Matrix response strategy was derived by combining internal and external environmental factors of China's display industry with internal capabilities of Korean companies. The S-O strategy is as follows; 1) entering the supply chain of set companies that have built factories outside of China 2) The development of joint models utilizing the Chinese government's policies and capital markets. The W-O strategy is as follows; 1) Establishing a local cooperative system for post-processes and parts and materials 2) Establishing a systematic management system for local manpower. The S-T strategy is as follows; 1) Expanding technology applications and strengthening intellectual property rights 2) Using a strategy to strengthen security and widen technology gaps for leading technologies. The W-T strategy is as follows; 1) Strengthening competitiveness by expanding cooperation among domestic companies. 2) Pursuing manufacturing innovation by converging technologies of the fourth industrial revolution. Finally, I suggested the future development strategy of the Koreanvdisplay industry. It is as Follows; 1) to innovate structure and strengthen competitiveness of Korean display industry. in order to achieve, the expansion of the national R&D support system, establishing a system in which high-quality manpower can flow smoothly into small and medium-sized enterprises. 2) companies should actively respond to changes in the global value chain (GVC). 3) it is a strategy to enter China's supply chain using financial technology. Korean companies need to increase cooperation with Chinese companies by utilizing financial techniques such as M&A, J/V, and equity investments. and based on this, they need to use market entry and exit strategies using capital markets in China. 4) we need to expand cooperation between Korean and Chinese businesses by Coopetition concept.中国显示器产业的高速增长不仅依靠14亿人的巨大内需市场,同时也反映了 中国政府将制造业技术力量提升到世界一流水平的支持和决心. 中国政府将显 示器产业视为提高国内需求自给率和新的增长主导产业,集中推进培育政策,最 终成为中国具有代表性的尖端产业. 本研究以在短时间内高速增长的中国显示器产业的成长背景和产业现状的分 析为主,通过SWOT分析技法分析了中国显示器产业对内外环境和竞争力, 而且 提出对我国产业的影响和我国企业可用于在中国市场的战略方案 首先,依照规模趋势和在全球市场所占的比重,我把中国显示器产业的成长过 程分了时期阶段. 2002年至2003年,中国首次建设了第五代TFT-LCD生产线,此 后到2008年,为了追赶韩国和日本,稳定地发展产业,中国将该生产线视为引进和 积累技术的阶段. 2009年至2017年期是中国显示器产业规模急剧增长的时期, 在LCD技术领域迅速追赶韩国,在规模上达到了世界第一位,从而促使韩国企业 放弃LCD事业. 2018年以后是构想并推进提高产业高度和质量的阶段,不是作为 追击者而是作为先导者提高产业地位的计划. 为了中国显示产业进行深入分析,产业主要政策,产业供应链现状和主要区域 分布现状等主要分析三个部分. 特别是通过代表性的面板企业分析,进行了具 体的案例分析.BOE,CSOT和Visionox是典型的面板制造商. 但是在很多方面是 有不同的. 在得到中央及地方政府的大力支持下成长是一样的. 不过,在企业 治理结构的变化,显示领域和集团公司整体项目投资组合,上下游企业垂直系列 化及产业集群形成战略等方面,都存在不同之处. 然后通过对设备及材料企业 的分析,分析了国产化水平. 随着中国显示器产业的快速发展,韩国企业的机会也不断扩大. 因此,我研究 了企业进入市场的战略. 首先对中国显示器产业采用SWOT分析技法分析了内 外环境状况. 把内部环境分为优势和劣势来进行分析. 优势如下;1) 政府强有 力的产业政策 2) 以巨大的内需市场为基础形成产业供应链 3) 扩大政府和民 间对高科技产业领域的投资 4) 丰富的科技研究人员. 劣势如下;1) 以装备和 材料为代表的后勤产业的高度对外依存度 2) 企业的高负债率和经营者的道德 风险蔓延. 外部环境分析分为机遇因素和威胁因素. 机会要素如下;1) 像TCL, 创维,小米这样的中国下游企业拓展新兴市场,因此显示器相关企业进军海外 市场的机遇也扩大 2) 在全球显示器产业中中国市场是最大的市场 3) 随着政 府的国产化政策和中国国内资本市场的扩大,国内制造企业的成长可能性较大. 威胁要素如下;1) 过度投资导致LCD制造企业的收益恶化 2) 贸易保护主义 的急速膨胀 3) 制造企业单位劳动成本的急剧上升导致制造费用的增加 4) 急 剧变化的制造业环境. 结合中国显示器产业的内外环境因素及韩国企业的内部力量,制定了Matrix应 对战略. S-O战略如下;1) 除去中国以外的地区设立工厂,需先登入下游企业 的供应连2) 利用中国政府的政策和资本市场,开发新的合作模式. W-O战略 如下;1) 建立制造生产后续的加工及零部件,材料的当地合作方案 2) 建立当 地人力资源的管理体系 S-T战略如下;1) 扩大技术应用领域和加强知识产权 2) 加强保护技术系统和建立技术差距扩大战略. W-T战略如下;1) 通过国内 企业间的合作提高产品竞争力 2) 融合第四次产业革命技术的制造革新. 最后,关于韩国显示器产业的未来发展战略,我有几下几点建议:第一,韩 国显示器产业的结构革新和竞争力强化. 而为了实现此方案, 我建议为显示器 产业筹集专项资金,并扩大国家R&D支援体系. 还有成立为国内高级人才能够 顺利流入中小企业的相关体系. 第二, 企业需要积极应对全球价值链(GVC)的 变化. 因为显示器产业的地区化是以中国为主进行,所以在中国当地建立R&D 中心等需要更积极的应对战略. 第三, 利用金融手段进入中国供应链的战略. 韩国企业有必要利用M&A·J/V·股权投资等金融技法增加与中国企业的合作. 最后,把合作和竞争相结合的概念应用于两国产业,拓宽韩中企业间的合作方 案.我期待该研究能够为激烈竞争和密切合作共存的两国显示产业中的企业指向 战略方向.
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