IPA기법을 통한 학교스포츠클럽 방송댄스 교육서비스품질 개선방안 The study about improvement on educational service quality of broadcasting dance of school sport club through IPA technique원문보기
본 연구에서는 학교스포츠클럽 방송댄스를 직접 참여하고 있는 학생들을 대상으로 수업에 대한 중요도와 만족도를 알아보고 IPA기법을 통하여 학생들이 인식하는 교육서비스품질에 대한 참여실태를 파악함으로써 학교스포츠클럽 방송댄스 수업을 활성화 시키고 안정적인 운영을 위한 개선방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 경상남도 C지역과 H지역에 위치한 중학교에서 학교스포츠클럽 방송댄스 활동을 하고 있는 4개의 중학교를 연구 환경으로 선정하여 방송댄스에 참여한 학생 350명을 표집하였다. 회수한 설문지 중 응답이 불성실 하거나 신뢰성이 없다고 판단된 10명의 자료를 제외한 340부의 유효 표본을 ...
본 연구에서는 학교스포츠클럽 방송댄스를 직접 참여하고 있는 학생들을 대상으로 수업에 대한 중요도와 만족도를 알아보고 IPA기법을 통하여 학생들이 인식하는 교육서비스품질에 대한 참여실태를 파악함으로써 학교스포츠클럽 방송댄스 수업을 활성화 시키고 안정적인 운영을 위한 개선방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 경상남도 C지역과 H지역에 위치한 중학교에서 학교스포츠클럽 방송댄스 활동을 하고 있는 4개의 중학교를 연구 환경으로 선정하여 방송댄스에 참여한 학생 350명을 표집하였다. 회수한 설문지 중 응답이 불성실 하거나 신뢰성이 없다고 판단된 10명의 자료를 제외한 340부의 유효 표본을 자료 분석에 활용하였다. 학교스포츠클럽 방송댄스의 교육서비스품질에 대한 중요도와 만족도 간의 차이검정 결과는 다음과 같다. 첫째, 유형성 측면에서 시설 및 장비의 청결성, 시설의 분위기, 교사의 용모, 시설 및 장비의 우수성의 모든 속성에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 신뢰성 측면에서 교사의 약속이행에는 유의한 차이가 있었지만, 교사의 문제 해결 능력, 교사의 매끄러운 수업 진행, 객관적 평가에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 반응성 측면에서 응급상황에 대한 대처에서 유의한 차이가 나타났지만, 수업에 대한 공지 알림, 교사의 자발적 도움, 신속한 대응에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 확신성 측면에서 안전한 수업환경, 교사의 전문성에서 유의한 차이가 있었지만, 프로그램 수준, 교사의 열정에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 공감성 측면에서 학생들에 대한 관심, 원활한 의사소통, 학생 요구에 대한 이해에서 유의한 차이가 있었지만, 학생 편의를 고려한 교육시간 편성에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 또한, 학교스포츠클럽 방송댄스의 교육서비스품질에 대한 중요도와 만족도 간의 차이검정 결과를 토대로 학교스포츠클럽 방송댄스에 대한 IPA 분석을 실시한 내용은 다음과 같다. Ⅰ사분면은 중요도와 만족도가 모두 높은 속성으로 현재 상태로의 지속적인 유지와 관리가 요구된다.Ⅰ사분면에서 교사의 매끄러운 수업 진행, 응급상황에 대한 대처, 교사의 자발적 도움, 신속한 대응, 프로그램 수준, 교사의 열정, 안전한 수업 환경, 학생들에 대한 관심, 원활한 의사소통, 학생 편의를 고려한 교육시간 편성, 학생 요구에 대한 이해 속성이 포함되어 있다. Ⅱ사분면은 중요도는 높으나 만족도가 모두 낮은 속성으로 가장 최우선적으로 개선이 필요한 분면 이다. 본 연구에서는 ‘유형성’, ‘신뢰성’, ‘반응성’, ‘확신성’, ‘공감성’ 항목이 모두 포함되지 않았다. Ⅲ사분면은 중요도와 만족도 모두 다 낮은 속성으로 현재 시점에서 우선적으로 고려해야 할 분면은 아니다. 시설 및 장비의 청결성, 시설의 분위기, 시설 및 장비의 우수성, 객관적인 평가, 수업에 대한 공지 알림이 포함되어 있다. Ⅳ사분면은 중요도는 낮으나 만족도가 높게 나타나는 속성으로 현재 시점에서 노력이 필요한 속성으로 과잉지양에 속한다. 교사의 용모, 교사의 약속이행, 교사의 문제해결 능력, 교사의 전문성이 포함되어 있다.
본 연구에서는 학교스포츠클럽 방송댄스를 직접 참여하고 있는 학생들을 대상으로 수업에 대한 중요도와 만족도를 알아보고 IPA기법을 통하여 학생들이 인식하는 교육서비스품질에 대한 참여실태를 파악함으로써 학교스포츠클럽 방송댄스 수업을 활성화 시키고 안정적인 운영을 위한 개선방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 경상남도 C지역과 H지역에 위치한 중학교에서 학교스포츠클럽 방송댄스 활동을 하고 있는 4개의 중학교를 연구 환경으로 선정하여 방송댄스에 참여한 학생 350명을 표집하였다. 회수한 설문지 중 응답이 불성실 하거나 신뢰성이 없다고 판단된 10명의 자료를 제외한 340부의 유효 표본을 자료 분석에 활용하였다. 학교스포츠클럽 방송댄스의 교육서비스품질에 대한 중요도와 만족도 간의 차이검정 결과는 다음과 같다. 첫째, 유형성 측면에서 시설 및 장비의 청결성, 시설의 분위기, 교사의 용모, 시설 및 장비의 우수성의 모든 속성에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 신뢰성 측면에서 교사의 약속이행에는 유의한 차이가 있었지만, 교사의 문제 해결 능력, 교사의 매끄러운 수업 진행, 객관적 평가에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 반응성 측면에서 응급상황에 대한 대처에서 유의한 차이가 나타났지만, 수업에 대한 공지 알림, 교사의 자발적 도움, 신속한 대응에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 확신성 측면에서 안전한 수업환경, 교사의 전문성에서 유의한 차이가 있었지만, 프로그램 수준, 교사의 열정에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 공감성 측면에서 학생들에 대한 관심, 원활한 의사소통, 학생 요구에 대한 이해에서 유의한 차이가 있었지만, 학생 편의를 고려한 교육시간 편성에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 또한, 학교스포츠클럽 방송댄스의 교육서비스품질에 대한 중요도와 만족도 간의 차이검정 결과를 토대로 학교스포츠클럽 방송댄스에 대한 IPA 분석을 실시한 내용은 다음과 같다. Ⅰ사분면은 중요도와 만족도가 모두 높은 속성으로 현재 상태로의 지속적인 유지와 관리가 요구된다.Ⅰ사분면에서 교사의 매끄러운 수업 진행, 응급상황에 대한 대처, 교사의 자발적 도움, 신속한 대응, 프로그램 수준, 교사의 열정, 안전한 수업 환경, 학생들에 대한 관심, 원활한 의사소통, 학생 편의를 고려한 교육시간 편성, 학생 요구에 대한 이해 속성이 포함되어 있다. Ⅱ사분면은 중요도는 높으나 만족도가 모두 낮은 속성으로 가장 최우선적으로 개선이 필요한 분면 이다. 본 연구에서는 ‘유형성’, ‘신뢰성’, ‘반응성’, ‘확신성’, ‘공감성’ 항목이 모두 포함되지 않았다. Ⅲ사분면은 중요도와 만족도 모두 다 낮은 속성으로 현재 시점에서 우선적으로 고려해야 할 분면은 아니다. 시설 및 장비의 청결성, 시설의 분위기, 시설 및 장비의 우수성, 객관적인 평가, 수업에 대한 공지 알림이 포함되어 있다. Ⅳ사분면은 중요도는 낮으나 만족도가 높게 나타나는 속성으로 현재 시점에서 노력이 필요한 속성으로 과잉지양에 속한다. 교사의 용모, 교사의 약속이행, 교사의 문제해결 능력, 교사의 전문성이 포함되어 있다.
The study aims to identify importance and performance on lesson for students participating in broadcasting dance of school sport club, to activate a broadcasting dance class of school sport club, and to suggest an intervention for stable operation by investigating participation practice about educat...
The study aims to identify importance and performance on lesson for students participating in broadcasting dance of school sport club, to activate a broadcasting dance class of school sport club, and to suggest an intervention for stable operation by investigating participation practice about educational service quality perceived by students through IPA technique. To do this, the 4 middle schools providing broadcasting dance activities of school sport club were selected as among the middle schools located in C and H area in Gyeongsangnam-do, where 350 students participating in broadcasting dance of school sport club were sampled. The total of 340 excluding 10 questionaries incomplete and careless among the questionaries collected were analyzed as available data. The result of difference analysis between importance and performance on educational service quality of broadcasting dance of school sport club shows as follows. First, there were significant differences on all attributes of facility and equipment sanitation, facility ambience, instructor appearance, superiority of facility and equipment in terms of tangibility dimension. Second, there was significant difference on instructor promise fulfillment, while there were non-significant on problem solving ability of instructor, technical teaching skill, and objective assessment in terms of reliability. Third, there was significant difference on management of emergency situation, while there were non-significant on notice about lesson, voluntary help of instructor, and quick response in terms of responsiveness. Fourth, there were significant differences on safe lesson environment and instructor professionalism, while non-significant on program construction and instructor enthusiasm in terms of confidence. Fifth, there were significant difference on concern for students, harmonious communication, and understanding about need of students, while non-significant on educational program schedule based on student convenience in terms of sympathy. Also, depending on the result of difference test on importance and performance on educational service quality of broadcasting dance of school sport club, the IPA on educational service quality of broadcasting dance of school sport club was administrated, and then the findings list as belows. The first quadrant has a high level of attribute of both importance and performance, which could demand consistent maintenance and management of current status. The first quadrant includes technical teaching skill, management of emergency situation, voluntary help of instructor, quick response, program construction, instructor enthusiasm, safe lesson environment, concern toward students, harmonious communication, educational program schedule based on student convenience, and understanding about need of students. The second quadrant has a high level of importance except low performance, which could require improvement first and foremost. Specifically, all of ‘tangibility’, ‘reliability’, ‘responsiveness’, and ‘sympathy’ are not found in the second quadrant. The third quadrant has a low level of attribute of both importance and performance, which might not demand a regular monitoring of current status. The third quadrant contains facility and equipment sanitation, facility ambience, superiority of facility and equipment, objective assessment, and notice about lesson. The fourth quadrant has a low level of importance except high performance, which could require effort at the point in time, yet represent surplus performance. The fourth quadrant consists of instructor promise fulfillment, problem solving ability of instructor, and instructor professionalism.
The study aims to identify importance and performance on lesson for students participating in broadcasting dance of school sport club, to activate a broadcasting dance class of school sport club, and to suggest an intervention for stable operation by investigating participation practice about educational service quality perceived by students through IPA technique. To do this, the 4 middle schools providing broadcasting dance activities of school sport club were selected as among the middle schools located in C and H area in Gyeongsangnam-do, where 350 students participating in broadcasting dance of school sport club were sampled. The total of 340 excluding 10 questionaries incomplete and careless among the questionaries collected were analyzed as available data. The result of difference analysis between importance and performance on educational service quality of broadcasting dance of school sport club shows as follows. First, there were significant differences on all attributes of facility and equipment sanitation, facility ambience, instructor appearance, superiority of facility and equipment in terms of tangibility dimension. Second, there was significant difference on instructor promise fulfillment, while there were non-significant on problem solving ability of instructor, technical teaching skill, and objective assessment in terms of reliability. Third, there was significant difference on management of emergency situation, while there were non-significant on notice about lesson, voluntary help of instructor, and quick response in terms of responsiveness. Fourth, there were significant differences on safe lesson environment and instructor professionalism, while non-significant on program construction and instructor enthusiasm in terms of confidence. Fifth, there were significant difference on concern for students, harmonious communication, and understanding about need of students, while non-significant on educational program schedule based on student convenience in terms of sympathy. Also, depending on the result of difference test on importance and performance on educational service quality of broadcasting dance of school sport club, the IPA on educational service quality of broadcasting dance of school sport club was administrated, and then the findings list as belows. The first quadrant has a high level of attribute of both importance and performance, which could demand consistent maintenance and management of current status. The first quadrant includes technical teaching skill, management of emergency situation, voluntary help of instructor, quick response, program construction, instructor enthusiasm, safe lesson environment, concern toward students, harmonious communication, educational program schedule based on student convenience, and understanding about need of students. The second quadrant has a high level of importance except low performance, which could require improvement first and foremost. Specifically, all of ‘tangibility’, ‘reliability’, ‘responsiveness’, and ‘sympathy’ are not found in the second quadrant. The third quadrant has a low level of attribute of both importance and performance, which might not demand a regular monitoring of current status. The third quadrant contains facility and equipment sanitation, facility ambience, superiority of facility and equipment, objective assessment, and notice about lesson. The fourth quadrant has a low level of importance except high performance, which could require effort at the point in time, yet represent surplus performance. The fourth quadrant consists of instructor promise fulfillment, problem solving ability of instructor, and instructor professionalism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.