청소년의 내면화된 수치심과 평가염려 완벽주의, 학업지연행동의 관계 The relationship between adolescent's internalized shame, evaluative concerns perfectionism and academic procrastination원문보기
이 연구는 청소년의 학업지연행동에 내면화된 수치심, 평가염려 완벽주의 수준이 어떠한 영향을 미치는가를 파악하고자 하였다. 이를 위해 충청북도 Y군에 소재한 고등학생 392명을 대상으로 설문조사를 하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 내면화된 수치심, 평가염려 완벽주의, 학업지연행동 간에 상관관계가 있었다. 둘째, 최종 변인인 학업지연행동에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 내면화된 수치심으로 나타났다. 내면화된 수치심의 하위요인 중 학업지연행...
이 연구는 청소년의 학업지연행동에 내면화된 수치심, 평가염려 완벽주의 수준이 어떠한 영향을 미치는가를 파악하고자 하였다. 이를 위해 충청북도 Y군에 소재한 고등학생 392명을 대상으로 설문조사를 하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 내면화된 수치심, 평가염려 완벽주의, 학업지연행동 간에 상관관계가 있었다. 둘째, 최종 변인인 학업지연행동에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 내면화된 수치심으로 나타났다. 내면화된 수치심의 하위요인 중 학업지연행동에 유의한 영향을 미치는 변인은 부적절감으로 나타났다. 셋째, 평가염려 완벽주의는 학업지연행동에 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 평가염려 완벽주의의 하위요인 중 학업지연행동에 유의한 영향을 미치는 변인은 수행에 대한 의심, 사회부과적 완벽주의로 나타났다. 이는 내면화된 수치심의 하위 특정 요인이 상대적인 영향력을 더 미칠 수 있으며, 평가염려 완벽주의가 지닌 학업지연행동의 영향력과 일부 하위 차원이 학업지연행동에 미치는 영향이 서로 달리 이루어질 수 있음을 시사한다. 따라서 청소년의 학업지연행동에 대한 다각적인 접근과 다양한 개입전략에 기초적인 자료를 제공할 것이라 보인다.
이 연구는 청소년의 학업지연행동에 내면화된 수치심, 평가염려 완벽주의 수준이 어떠한 영향을 미치는가를 파악하고자 하였다. 이를 위해 충청북도 Y군에 소재한 고등학생 392명을 대상으로 설문조사를 하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 내면화된 수치심, 평가염려 완벽주의, 학업지연행동 간에 상관관계가 있었다. 둘째, 최종 변인인 학업지연행동에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 내면화된 수치심으로 나타났다. 내면화된 수치심의 하위요인 중 학업지연행동에 유의한 영향을 미치는 변인은 부적절감으로 나타났다. 셋째, 평가염려 완벽주의는 학업지연행동에 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 평가염려 완벽주의의 하위요인 중 학업지연행동에 유의한 영향을 미치는 변인은 수행에 대한 의심, 사회부과적 완벽주의로 나타났다. 이는 내면화된 수치심의 하위 특정 요인이 상대적인 영향력을 더 미칠 수 있으며, 평가염려 완벽주의가 지닌 학업지연행동의 영향력과 일부 하위 차원이 학업지연행동에 미치는 영향이 서로 달리 이루어질 수 있음을 시사한다. 따라서 청소년의 학업지연행동에 대한 다각적인 접근과 다양한 개입전략에 기초적인 자료를 제공할 것이라 보인다.
The purpose of this study was to understand the effect of the level of adolescent’s internalized shame and evaluative concerns perfectionism on academic procrastination. For the study, a survey was conducted of 392 high school students located in Y-gun, Chungcheongbuk-do. Results are as follows: Fir...
The purpose of this study was to understand the effect of the level of adolescent’s internalized shame and evaluative concerns perfectionism on academic procrastination. For the study, a survey was conducted of 392 high school students located in Y-gun, Chungcheongbuk-do. Results are as follows: First, there was a significant correlation between internalized shame, evaluative concerns perfectionism and academic procrastination. Second, the final variable, the one that has the greatest influence on academic procrastination, was fond to be internalized shame. Among the sub-factors of internalized shame, the variable that significantly affects academic procrastination is inadequacy. Third, evaluative concerns perfectionism did not significantly affect academic procrastination. Among the sub-factors of evaluative concerns perfectionism, the variable that significantly influenced academic procrastination were doubts about action and socially prescribed perfectionism. This suggests that the specific sub-factors of internalized shame may have more relative influence, and that the influence of academic procrastination with evaluative concerns perfectionism and some sub-dimensionalities on academic procrastination may be different. Therefore, it is expected to provide basic data on multilateral approaches and various intervention strategies for adolescent’s academic procrastination.
The purpose of this study was to understand the effect of the level of adolescent’s internalized shame and evaluative concerns perfectionism on academic procrastination. For the study, a survey was conducted of 392 high school students located in Y-gun, Chungcheongbuk-do. Results are as follows: First, there was a significant correlation between internalized shame, evaluative concerns perfectionism and academic procrastination. Second, the final variable, the one that has the greatest influence on academic procrastination, was fond to be internalized shame. Among the sub-factors of internalized shame, the variable that significantly affects academic procrastination is inadequacy. Third, evaluative concerns perfectionism did not significantly affect academic procrastination. Among the sub-factors of evaluative concerns perfectionism, the variable that significantly influenced academic procrastination were doubts about action and socially prescribed perfectionism. This suggests that the specific sub-factors of internalized shame may have more relative influence, and that the influence of academic procrastination with evaluative concerns perfectionism and some sub-dimensionalities on academic procrastination may be different. Therefore, it is expected to provide basic data on multilateral approaches and various intervention strategies for adolescent’s academic procrastination.
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