본 논문의 목적은 후기낭만주의를 대표하는 작곡가 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 [5 Lieder Op.48]에 나타난 시와 음악적인 표현을 중심으로 한 연주법을 연구하는 것이다.
19세기 유럽은 혼란스러운 시기를 거치며 음악에서도 큰 변화가 나타났다. 따라서 후기낭만주의 음악은 낭만주의 음악에 비해 화성, 음역, 다이내믹, 음색을 통해 음악적 표현이 확대되고 다양해졌다. 또한 피아노의 개량과 달라진 연주 문화에 따라 새로운 장르가 나타나게 되었으며 독일 문학의 발전으로 인해 예술가...
본 논문의 목적은 후기낭만주의를 대표하는 작곡가 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 [5 Lieder Op.48]에 나타난 시와 음악적인 표현을 중심으로 한 연주법을 연구하는 것이다.
19세기 유럽은 혼란스러운 시기를 거치며 음악에서도 큰 변화가 나타났다. 따라서 후기낭만주의 음악은 낭만주의 음악에 비해 화성, 음역, 다이내믹, 음색을 통해 음악적 표현이 확대되고 다양해졌다. 또한 피아노의 개량과 달라진 연주 문화에 따라 새로운 장르가 나타나게 되었으며 독일 문학의 발전으로 인해 예술가곡이 크게 발전하였다. 당시 작곡가들은 비교적 자유로워진 작곡 기법을 통해 자신의 음악을 마음껏 표현하였고 음악과 문학의 결합과 같은 다양한 시도를 하였다.
슈트라우스는 19세기 낭만주의의 작곡 기법과 20세기 근대의 작곡기법을 모두 사용함으로 낭만음악의 발전에 매우 큰 영향을 미쳤으며 일생동안 약 200개의 가곡을 작곡할 만큼 성악 작품에 대한 애정이 컸다. 본 연구는 서정적인 곡과 화려한 곡이 두루 섞여있으며 슈트라우스의 음악적인 특징을 한 번에 볼 수 있는 작품 모음인 [5 Lieder Op.48]에 수록된 5곡, <No.1 Freundliche Vision>, <No.2 Ich schwebe>, <No.3 Kling!...>, <No.4 Winterweihe>, 그리고 <No.5 Winterliebe>를 대상으로 한다. 슈트라우스는 Op.48 중 첫 번째 작품만 비어바움(Otto Julius Bierbaum, 1865-1910)의 시로 작곡하였으며 두 번째 작품부터 마지막 작품은 헨켈(Karl Henckell, 1864-1929)의 시로 작곡하였다.
본 논문은 서론에서 연구의 목적과 의의, 그리고 연구의 방법 및 절차에 대해 기술하였으며 본론을 통해 슈트라우스의 생애, 슈트라우스의 생애에 따른 전·후기 예술가곡의 음악적 특징에 대해 살펴보았다. 또한 본 논문에서 다루는 [5 Lieder Op.48]에 관한 시와 음악적 특징을 고려한 연주법을 제시하였다. 본 논문을 통해 성악가들이 슈트라우스의 음악적 특징과 [5 Lieder Op.48] 작품을 잘 이해하여 효과적인 연주로 충분한 기량을 선보이길 희망한다.
본 논문의 목적은 후기낭만주의를 대표하는 작곡가 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 [5 Lieder Op.48]에 나타난 시와 음악적인 표현을 중심으로 한 연주법을 연구하는 것이다.
19세기 유럽은 혼란스러운 시기를 거치며 음악에서도 큰 변화가 나타났다. 따라서 후기낭만주의 음악은 낭만주의 음악에 비해 화성, 음역, 다이내믹, 음색을 통해 음악적 표현이 확대되고 다양해졌다. 또한 피아노의 개량과 달라진 연주 문화에 따라 새로운 장르가 나타나게 되었으며 독일 문학의 발전으로 인해 예술가곡이 크게 발전하였다. 당시 작곡가들은 비교적 자유로워진 작곡 기법을 통해 자신의 음악을 마음껏 표현하였고 음악과 문학의 결합과 같은 다양한 시도를 하였다.
슈트라우스는 19세기 낭만주의의 작곡 기법과 20세기 근대의 작곡기법을 모두 사용함으로 낭만음악의 발전에 매우 큰 영향을 미쳤으며 일생동안 약 200개의 가곡을 작곡할 만큼 성악 작품에 대한 애정이 컸다. 본 연구는 서정적인 곡과 화려한 곡이 두루 섞여있으며 슈트라우스의 음악적인 특징을 한 번에 볼 수 있는 작품 모음인 [5 Lieder Op.48]에 수록된 5곡, <No.1 Freundliche Vision>, <No.2 Ich schwebe>, <No.3 Kling!...>, <No.4 Winterweihe>, 그리고 <No.5 Winterliebe>를 대상으로 한다. 슈트라우스는 Op.48 중 첫 번째 작품만 비어바움(Otto Julius Bierbaum, 1865-1910)의 시로 작곡하였으며 두 번째 작품부터 마지막 작품은 헨켈(Karl Henckell, 1864-1929)의 시로 작곡하였다.
본 논문은 서론에서 연구의 목적과 의의, 그리고 연구의 방법 및 절차에 대해 기술하였으며 본론을 통해 슈트라우스의 생애, 슈트라우스의 생애에 따른 전·후기 예술가곡의 음악적 특징에 대해 살펴보았다. 또한 본 논문에서 다루는 [5 Lieder Op.48]에 관한 시와 음악적 특징을 고려한 연주법을 제시하였다. 본 논문을 통해 성악가들이 슈트라우스의 음악적 특징과 [5 Lieder Op.48] 작품을 잘 이해하여 효과적인 연주로 충분한 기량을 선보이길 희망한다.
The purpose of this Article is to study the performance method focusing on the poetry and musical expression shown in [5 Lieder Op.48] by Richard Strauss, a composer representing late romanticism. Europe in the 19th century went through a chaotic period, and there was also a huge change in music. Th...
The purpose of this Article is to study the performance method focusing on the poetry and musical expression shown in [5 Lieder Op.48] by Richard Strauss, a composer representing late romanticism. Europe in the 19th century went through a chaotic period, and there was also a huge change in music. Thus, late romanticism has expanded and diversified musical expression through harmony, register, dynamics and tone compared to Romanticism. In addition, new genres were introduced according to the development of the piano and changed performance culture, and the development of German literature led to the development of Lieder. At that time, composers freely expressed their music through relatively free composing techniques and made various attempts, such as combining music and literature.
Strauss had a great influence on the development of romantic music by using both 19th century romantic composition techniques and 20th century modern composition techniques, and his affection for Lieder was great enough to compose about 200 Lieder in his lifetime. This study targets five works from [5 Lieder Op.48], which are a mixture of lyrical and colorful works and provide a single view of the musical features of Strauss. Strauss composed only the first of Op.48’s poems by Otto Julius Bierbaum, and the second to last works were written by Henckell. In the introduction, this article described the purpose and significance of the research and the methods and procedures of the research and studied the life of Strauss and the musical features of the pre and post-Lieder through the body of article. Also presented in this article is the poem on [5 Lieder Op.48] and the performance method considering the musical characteristics. Through this article, I hope that vocalists will show enough skills with effective performances that understand the musical features of Strauss and [5 Lieder Op.48].
The purpose of this Article is to study the performance method focusing on the poetry and musical expression shown in [5 Lieder Op.48] by Richard Strauss, a composer representing late romanticism. Europe in the 19th century went through a chaotic period, and there was also a huge change in music. Thus, late romanticism has expanded and diversified musical expression through harmony, register, dynamics and tone compared to Romanticism. In addition, new genres were introduced according to the development of the piano and changed performance culture, and the development of German literature led to the development of Lieder. At that time, composers freely expressed their music through relatively free composing techniques and made various attempts, such as combining music and literature.
Strauss had a great influence on the development of romantic music by using both 19th century romantic composition techniques and 20th century modern composition techniques, and his affection for Lieder was great enough to compose about 200 Lieder in his lifetime. This study targets five works from [5 Lieder Op.48], which are a mixture of lyrical and colorful works and provide a single view of the musical features of Strauss. Strauss composed only the first of Op.48’s poems by Otto Julius Bierbaum, and the second to last works were written by Henckell. In the introduction, this article described the purpose and significance of the research and the methods and procedures of the research and studied the life of Strauss and the musical features of the pre and post-Lieder through the body of article. Also presented in this article is the poem on [5 Lieder Op.48] and the performance method considering the musical characteristics. Through this article, I hope that vocalists will show enough skills with effective performances that understand the musical features of Strauss and [5 Lieder Op.48].
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.