이미 많은 분야에서 적용되어지고 있는 스토리텔링 기법은 공연예술계에서도 적지 않게 찾아볼 수 있다. 하지만 아직 많은 공연단체가 스토리텔링 보단 아티스트의 인기도에 치중된 공연을 기획하는 것이 현실이다. 본 연구는 공연산업의 한 단계 발전을 위해 다양한 장르에서 공연되어지고 있는 스토리텔링 콘서트를 스토리텔링 기법을 바탕으로 감성 기반, 참여 기반, 목적 기반, 해설 기반, 화제 기반의 다섯가지로 분류하고 정리하였다. 그리고 각 분류에 해당하는 다섯가지 사례의 공연 개요와 스토리텔링 구성요소, 스토리텔링 콘서트의 컨셉, 스토리구조를 살펴보고 스토리텔링 콘서트의 기획 방향을 검토해보기 위한 연구이다. 본 연구에서는 문헌 고찰과 다섯가지 스토리텔링 방식 분류를 통해 각 분류에 해당하는 사례를 선정하여 다섯 작품을 분석하였다. 이론적 고찰에서는 스토리텔링의 개념과 유형, ...
이미 많은 분야에서 적용되어지고 있는 스토리텔링 기법은 공연예술계에서도 적지 않게 찾아볼 수 있다. 하지만 아직 많은 공연단체가 스토리텔링 보단 아티스트의 인기도에 치중된 공연을 기획하는 것이 현실이다. 본 연구는 공연산업의 한 단계 발전을 위해 다양한 장르에서 공연되어지고 있는 스토리텔링 콘서트를 스토리텔링 기법을 바탕으로 감성 기반, 참여 기반, 목적 기반, 해설 기반, 화제 기반의 다섯가지로 분류하고 정리하였다. 그리고 각 분류에 해당하는 다섯가지 사례의 공연 개요와 스토리텔링 구성요소, 스토리텔링 콘서트의 컨셉, 스토리구조를 살펴보고 스토리텔링 콘서트의 기획 방향을 검토해보기 위한 연구이다. 본 연구에서는 문헌 고찰과 다섯가지 스토리텔링 방식 분류를 통해 각 분류에 해당하는 사례를 선정하여 다섯 작품을 분석하였다. 이론적 고찰에서는 스토리텔링의 개념과 유형, 문화콘텐츠 스토리텔링, 스토리텔링 콘서트의 개념, 스토리텔링 구성요소 및 특성 등 이론적인 부분을 고찰하며 사례를 적용하기 위해 스토리텔링 콘서트를 다섯가지로 분류하였다. 또한 스토리텔링과 관련된 선행연구들을 통해 다양한 분야와 장르의 스토리텔링 활용 방식과 요소들을 알아보았고 더 심층적으로 음악, 콘서트관련 스토리텔링 선행연구를 살펴보았다. 다섯가지의 사례를 분석한 결과 스토리텔링 콘서트는 기존의 아티스트 중심의 콘서트가 아닌 메시지 전달의 스토리텔링 중심으로 콘서트를 기획하였으며 기승전결의 플롯을 통하여 관객의 궁금증을 자아내고 흥미를 유발하여 공연에 몰입할 수 있도록 하였고 더욱 효과적으로 메시지를 전달하였다. 이를 통해 콘서트의 기획 방향을 검토해 보았을때 스토리텔링을 활용하고 스토리텔링의 구성요소와 구조를 통해 콘서트 기획 방식을 제시하였다. 본 연구는 각 장르별 콘서트의 스토리텔링 콘서트를 한데 아우르는 분류를 통해 종합적으로 더욱 높은 질의 콘서트를 제작하고 스토리텔링 콘서트의 연구의 발전에 이바지하는데 의의를 둔다. 이후 스토리텔링 콘서트의 제작과 스토리텔링 콘서트에 관련한 연구에서 기초적인 자료로 활용되기를 바라며 스토리텔링 콘서트의 여러 장점들을 통하여 관객개발에 대한 연구와 스토리텔링 콘서트의 활발한 제작이 이루어지길 기대해 본다.
이미 많은 분야에서 적용되어지고 있는 스토리텔링 기법은 공연예술계에서도 적지 않게 찾아볼 수 있다. 하지만 아직 많은 공연단체가 스토리텔링 보단 아티스트의 인기도에 치중된 공연을 기획하는 것이 현실이다. 본 연구는 공연산업의 한 단계 발전을 위해 다양한 장르에서 공연되어지고 있는 스토리텔링 콘서트를 스토리텔링 기법을 바탕으로 감성 기반, 참여 기반, 목적 기반, 해설 기반, 화제 기반의 다섯가지로 분류하고 정리하였다. 그리고 각 분류에 해당하는 다섯가지 사례의 공연 개요와 스토리텔링 구성요소, 스토리텔링 콘서트의 컨셉, 스토리구조를 살펴보고 스토리텔링 콘서트의 기획 방향을 검토해보기 위한 연구이다. 본 연구에서는 문헌 고찰과 다섯가지 스토리텔링 방식 분류를 통해 각 분류에 해당하는 사례를 선정하여 다섯 작품을 분석하였다. 이론적 고찰에서는 스토리텔링의 개념과 유형, 문화콘텐츠 스토리텔링, 스토리텔링 콘서트의 개념, 스토리텔링 구성요소 및 특성 등 이론적인 부분을 고찰하며 사례를 적용하기 위해 스토리텔링 콘서트를 다섯가지로 분류하였다. 또한 스토리텔링과 관련된 선행연구들을 통해 다양한 분야와 장르의 스토리텔링 활용 방식과 요소들을 알아보았고 더 심층적으로 음악, 콘서트관련 스토리텔링 선행연구를 살펴보았다. 다섯가지의 사례를 분석한 결과 스토리텔링 콘서트는 기존의 아티스트 중심의 콘서트가 아닌 메시지 전달의 스토리텔링 중심으로 콘서트를 기획하였으며 기승전결의 플롯을 통하여 관객의 궁금증을 자아내고 흥미를 유발하여 공연에 몰입할 수 있도록 하였고 더욱 효과적으로 메시지를 전달하였다. 이를 통해 콘서트의 기획 방향을 검토해 보았을때 스토리텔링을 활용하고 스토리텔링의 구성요소와 구조를 통해 콘서트 기획 방식을 제시하였다. 본 연구는 각 장르별 콘서트의 스토리텔링 콘서트를 한데 아우르는 분류를 통해 종합적으로 더욱 높은 질의 콘서트를 제작하고 스토리텔링 콘서트의 연구의 발전에 이바지하는데 의의를 둔다. 이후 스토리텔링 콘서트의 제작과 스토리텔링 콘서트에 관련한 연구에서 기초적인 자료로 활용되기를 바라며 스토리텔링 콘서트의 여러 장점들을 통하여 관객개발에 대한 연구와 스토리텔링 콘서트의 활발한 제작이 이루어지길 기대해 본다.
Storytelling techniques have already been applied in many areas and can be found in many areas of performing arts too. However, the current situation is that performances that focus on the popularity of artists rather than storytelling are being planned. This study classified and organized storytell...
Storytelling techniques have already been applied in many areas and can be found in many areas of performing arts too. However, the current situation is that performances that focus on the popularity of artists rather than storytelling are being planned. This study classified and organized storytelling concerts performed in various genres into five categories based on storytelling techniques: emotion-based, participation-based, purpose-based, commentary-based, and topic-based. This is to examine the five performance overviews of each categories and storytelling components, concepts and story structure of storytelling concerts and to review the planning direction of concerts using storytelling. In this study, we selected cases corresponding to each category through the review of literature and the classification of five storytelling methods, and analyzed the five works corresponding to each category. In the theoretical consideration, the concept and type of storytelling, cultural content storytelling, storytelling concert concept, storytelling components and characteristics were discussed theoretically and storytelling concert was classified into five categories to apply each case. In addition, the methods and factors of using storytelling in various fields and genres were investigated through prior studies related to storytelling, and in more depth, prior research on storytelling applied to music and concerts was investigated. As a result of analyzing the five cases, the storytelling concert was designed to focus on the storytelling of the message delivery, not the artist-centered concert and through the well-organized, the audience's curiosity and interest were generated to immerse themselves in the performance. and the message was delivered more effectively. As the reviewing result of the planning direction of the concert through this analysis, the concert planning method through the components and structure of storytelling using storytelling was presented. This study is meaningful in producing higher quality concerts and contributing to the development of storytelling concert research through the classification of storytelling concerts for each genre of music. It is hoped that this study will be used as a basic material in the production of storytelling concerts and research related to storytelling concerts in the future, and it is expected that research on audience development and active production of storytelling concerts will be achieved through various advantages of storytelling concerts.
Storytelling techniques have already been applied in many areas and can be found in many areas of performing arts too. However, the current situation is that performances that focus on the popularity of artists rather than storytelling are being planned. This study classified and organized storytelling concerts performed in various genres into five categories based on storytelling techniques: emotion-based, participation-based, purpose-based, commentary-based, and topic-based. This is to examine the five performance overviews of each categories and storytelling components, concepts and story structure of storytelling concerts and to review the planning direction of concerts using storytelling. In this study, we selected cases corresponding to each category through the review of literature and the classification of five storytelling methods, and analyzed the five works corresponding to each category. In the theoretical consideration, the concept and type of storytelling, cultural content storytelling, storytelling concert concept, storytelling components and characteristics were discussed theoretically and storytelling concert was classified into five categories to apply each case. In addition, the methods and factors of using storytelling in various fields and genres were investigated through prior studies related to storytelling, and in more depth, prior research on storytelling applied to music and concerts was investigated. As a result of analyzing the five cases, the storytelling concert was designed to focus on the storytelling of the message delivery, not the artist-centered concert and through the well-organized, the audience's curiosity and interest were generated to immerse themselves in the performance. and the message was delivered more effectively. As the reviewing result of the planning direction of the concert through this analysis, the concert planning method through the components and structure of storytelling using storytelling was presented. This study is meaningful in producing higher quality concerts and contributing to the development of storytelling concert research through the classification of storytelling concerts for each genre of music. It is hoped that this study will be used as a basic material in the production of storytelling concerts and research related to storytelling concerts in the future, and it is expected that research on audience development and active production of storytelling concerts will be achieved through various advantages of storytelling concerts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.