본 연구는 동사와 형용사를 중심으로 하여 중국인 학습자를 위한 품사 연구이다. 중국인 학습자에게 품사교육의 필요성을 검토하고 한국어 교재 분석, 학습자 설문조사, 학습자 말뭉치 분석 등 3가지 방법을 사용하여 품사 교육의 필요성을 검토하고 중국인 학습자를 위한 품사 교육 방안을 모색하였다. 한국어 교재 분석을 통하여 교재에서 나온 문법 용어가 통일되지 않는 것으로 알 수 있는데 학습자에게 한국어 품사 구분에 어려움을 줄 수 있다. 그리고...
본 연구는 동사와 형용사를 중심으로 하여 중국인 학습자를 위한 품사 연구이다. 중국인 학습자에게 품사교육의 필요성을 검토하고 한국어 교재 분석, 학습자 설문조사, 학습자 말뭉치 분석 등 3가지 방법을 사용하여 품사 교육의 필요성을 검토하고 중국인 학습자를 위한 품사 교육 방안을 모색하였다. 한국어 교재 분석을 통하여 교재에서 나온 문법 용어가 통일되지 않는 것으로 알 수 있는데 학습자에게 한국어 품사 구분에 어려움을 줄 수 있다. 그리고 설문조사를 통하여 학습자에게 품사 교육이 필요하다는 것을 알 수 있고 학습자 오류의 말뭉치를 분석함으로써 형용사와 동사의 혼동으로 인한 문법적 오류가 생기는 것을 알 수 있다. 모든 결과는 중국인 학습자에게 품사 교육이 필요하다는 것을 증명한다. 마지막으로 앞의 논의를 토대로 중국어 학습자를 위한 말하기 품사 교육 방안을 모색하였다. 본 연구는 한국어를 외국어로서 가르치는 데 있어서 품사 교육의 중요성으로부터 출발하여 중국인 한국어 학습자들이 저지르는 품사 혼동으로 인한 오류를 줄이기 위해 품사 교육이 교수-학습 분야에서 어떻게 이루어져야 하는지를 탐구하였다. 중국인 한국어 학습자에게 참고자료를 제공하고, 학습자가 품사 혼동으로 인한 오류를 줄이는 데 의미가 있다.
본 연구는 동사와 형용사를 중심으로 하여 중국인 학습자를 위한 품사 연구이다. 중국인 학습자에게 품사교육의 필요성을 검토하고 한국어 교재 분석, 학습자 설문조사, 학습자 말뭉치 분석 등 3가지 방법을 사용하여 품사 교육의 필요성을 검토하고 중국인 학습자를 위한 품사 교육 방안을 모색하였다. 한국어 교재 분석을 통하여 교재에서 나온 문법 용어가 통일되지 않는 것으로 알 수 있는데 학습자에게 한국어 품사 구분에 어려움을 줄 수 있다. 그리고 설문조사를 통하여 학습자에게 품사 교육이 필요하다는 것을 알 수 있고 학습자 오류의 말뭉치를 분석함으로써 형용사와 동사의 혼동으로 인한 문법적 오류가 생기는 것을 알 수 있다. 모든 결과는 중국인 학습자에게 품사 교육이 필요하다는 것을 증명한다. 마지막으로 앞의 논의를 토대로 중국어 학습자를 위한 말하기 품사 교육 방안을 모색하였다. 본 연구는 한국어를 외국어로서 가르치는 데 있어서 품사 교육의 중요성으로부터 출발하여 중국인 한국어 학습자들이 저지르는 품사 혼동으로 인한 오류를 줄이기 위해 품사 교육이 교수-학습 분야에서 어떻게 이루어져야 하는지를 탐구하였다. 중국인 한국어 학습자에게 참고자료를 제공하고, 학습자가 품사 혼동으로 인한 오류를 줄이는 데 의미가 있다.
The research discusses part-of-speech education in terms of Chinese Learners which focusing on verb and adjective. This study reviewed the necessity of part-of-speech education for Chinese learners and sought education methods by using three methods, such as analysis of Korean textbooks, learne...
The research discusses part-of-speech education in terms of Chinese Learners which focusing on verb and adjective. This study reviewed the necessity of part-of-speech education for Chinese learners and sought education methods by using three methods, such as analysis of Korean textbooks, learner surveys, and analysis of learner corpus. Through analysis of Korean textbooks, it was found that grammar terms are not unified. It can cause Chinese Learners to confuse about the part-of-speech of Korean. And Through the questionnaire survey, it can be seen that learners need to have part-of-speech education, and through the analysis of the corpus of learner errors, we can see that the confusion of adjectives and verbs leads to grammatical errors. All the results prove that part of speech education is needed. Lastly, based on the previous discussion, we searched for a plan for part-of-speech education for Chinese learners. Starting from the importance of part-of-speech education in teaching Korean as a foreign language, this study explored how the part-of-speech education should be conducted in the teaching-learning field to reduce the part-of-speech errors committed by Chinese Korean learners. It is meaningful in providing reference materials for Chinese Korean learners and in reducing grammatical errors.
The research discusses part-of-speech education in terms of Chinese Learners which focusing on verb and adjective. This study reviewed the necessity of part-of-speech education for Chinese learners and sought education methods by using three methods, such as analysis of Korean textbooks, learner surveys, and analysis of learner corpus. Through analysis of Korean textbooks, it was found that grammar terms are not unified. It can cause Chinese Learners to confuse about the part-of-speech of Korean. And Through the questionnaire survey, it can be seen that learners need to have part-of-speech education, and through the analysis of the corpus of learner errors, we can see that the confusion of adjectives and verbs leads to grammatical errors. All the results prove that part of speech education is needed. Lastly, based on the previous discussion, we searched for a plan for part-of-speech education for Chinese learners. Starting from the importance of part-of-speech education in teaching Korean as a foreign language, this study explored how the part-of-speech education should be conducted in the teaching-learning field to reduce the part-of-speech errors committed by Chinese Korean learners. It is meaningful in providing reference materials for Chinese Korean learners and in reducing grammatical errors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.