본 논문에서는 동아시아의 한국과 중국, 그리고 서양에서 현대무용이 태동한 유럽의 독일 그리고 미국에서 각각 한 명의 저명한 현대무용가를 선정하여 총 4명의 현대무용가의 대표작품에 대해 분석을 진행하고, 해당 무용가의 평소 가치관 및 주요 작품의 내용 등 2가지 무용요소에 대한 비교를 진행함으로써 한국과 중국, 독일과 미국의 현대무용에 드러난 각각의 특징과 발전양상을 파악하고자 한다. 그리하여 본 논문에서는 한국의 현대무용가로서 김복희를 선정하고, 중국의 현대무용가로서 김성(金星)을, 독일의 현대무용가로서 피나 바우쉬(Pina Bausch), 미국의 현대무용가로는 이사도라 던컨(Isadora Duncan)을 선정하여 이들의 현대무용 작품을 연구의 대상으로 하였다. 구체적인 연구방법은 다음과 같다. 무용평론가들은 김복희를 한국의 현대무용가 가운데 한국적인 특색을 가장 뚜렷이 구현한 인물로 평가하고 있다. 김복희의 주요작품「피의 결혼」은 불교적 윤회를 포함한 동양적 관점으로 한국의 전통적 양식을 재해석하였다. 그녀는 한국적 특질이 채화된 현대무용을 지향하는 목적의식을 기반으로 하여, 현대무용의 바탕에다 한국의 고유한 동작을 덧붙여 재창작하였다. 「천형 그 생명의 수레」는 작품의 소재적 토대가 된 빅토르 위고의 <노트르담의 꼽추>를 읽은 후 감명을 받아 안무하였으며, 비단 콰지모도 뿐만 아니라 이 시대의 모든 인간의 삶이 꼽추의 삶과 같을 수 있고, 이처럼 슬픈 운명을 타고난 인간도 보편적인 감정을 가졌음을 강조하였다. 김성은 중국의 문화대혁명 시기에 등장하여 중국 현대무용의 태동에 지대한 공헌을 한 대표적인 무용가이다. 상해 김성 현대무용단(JIN XING DANCE THEATRE)은 중국 최초의 민영 현대무용 단체로서 중국 현대무용의 발전에 기념비적인 영향을 미쳤다. 김성의 주요작품「반몽」의 최초 구상은 음악「양산백과 축영대(梁山伯与祝英台)」를 들은 후 협주곡의 아름다운 선율에 매료된 이후 이루어졌다. 「이질적 고독-不同的孤独 (2014년)」은 초원 몽골족의 전통을 주제로 하여 중국의 전통적 양식을 현대무용 속에 융합시켰으며 분방하고 자유로운 신체 언어로 '고독에 맞서 바라보는 낙관론'을 찬양하였다. 이사도라 던컨은 1878년 샌프란시스코에서 네 남매 중 막내로 태어났다. 그녀는 ...
본 논문에서는 동아시아의 한국과 중국, 그리고 서양에서 현대무용이 태동한 유럽의 독일 그리고 미국에서 각각 한 명의 저명한 현대무용가를 선정하여 총 4명의 현대무용가의 대표작품에 대해 분석을 진행하고, 해당 무용가의 평소 가치관 및 주요 작품의 내용 등 2가지 무용요소에 대한 비교를 진행함으로써 한국과 중국, 독일과 미국의 현대무용에 드러난 각각의 특징과 발전양상을 파악하고자 한다. 그리하여 본 논문에서는 한국의 현대무용가로서 김복희를 선정하고, 중국의 현대무용가로서 김성(金星)을, 독일의 현대무용가로서 피나 바우쉬(Pina Bausch), 미국의 현대무용가로는 이사도라 던컨(Isadora Duncan)을 선정하여 이들의 현대무용 작품을 연구의 대상으로 하였다. 구체적인 연구방법은 다음과 같다. 무용평론가들은 김복희를 한국의 현대무용가 가운데 한국적인 특색을 가장 뚜렷이 구현한 인물로 평가하고 있다. 김복희의 주요작품「피의 결혼」은 불교적 윤회를 포함한 동양적 관점으로 한국의 전통적 양식을 재해석하였다. 그녀는 한국적 특질이 채화된 현대무용을 지향하는 목적의식을 기반으로 하여, 현대무용의 바탕에다 한국의 고유한 동작을 덧붙여 재창작하였다. 「천형 그 생명의 수레」는 작품의 소재적 토대가 된 빅토르 위고의 <노트르담의 꼽추>를 읽은 후 감명을 받아 안무하였으며, 비단 콰지모도 뿐만 아니라 이 시대의 모든 인간의 삶이 꼽추의 삶과 같을 수 있고, 이처럼 슬픈 운명을 타고난 인간도 보편적인 감정을 가졌음을 강조하였다. 김성은 중국의 문화대혁명 시기에 등장하여 중국 현대무용의 태동에 지대한 공헌을 한 대표적인 무용가이다. 상해 김성 현대무용단(JIN XING DANCE THEATRE)은 중국 최초의 민영 현대무용 단체로서 중국 현대무용의 발전에 기념비적인 영향을 미쳤다. 김성의 주요작품「반몽」의 최초 구상은 음악「양산백과 축영대(梁山伯与祝英台)」를 들은 후 협주곡의 아름다운 선율에 매료된 이후 이루어졌다. 「이질적 고독-不同的孤独 (2014년)」은 초원 몽골족의 전통을 주제로 하여 중국의 전통적 양식을 현대무용 속에 융합시켰으며 분방하고 자유로운 신체 언어로 '고독에 맞서 바라보는 낙관론'을 찬양하였다. 이사도라 던컨은 1878년 샌프란시스코에서 네 남매 중 막내로 태어났다. 그녀는 어린 나이부터 재능을 타고난 무용수로서 자신의 재능에 대한 확신과 자유로운 사고를 가졌다. 이사도라 던컨의 주요작품「 마르세예즈」는 침략자들에게 대항하는 당시의 정치적 상황을 주제로 삼으면서 던컨이 러시아의 국가적 사상을 투영시켜 미국의 전통적 양식을 무용 작품으로 승화시키는, 즉 국가주의 이념을 강하게 드러내고 있다. 1914년에 발표된 작품 ⌜Southern Roses⌟는 발레의 뿌리 깊은 형식주의를 비판하는 동시에 이사도라 던컨 특유의 해방사상을 담은 대표적인 작품이다. 피나 바우쉬는 1940년 독일에서 출생하였다. 피나 바우쉬는 1955년 독일 폴크방 무용학교(Folkwang School)에 진학하여 고전 발레와 현대무용을 배웠는데 그녀는 일찍이 표현주의 무용에 대해 접할 수 있었다. 피나 바우쉬의 대표적 작품 중 하나인 <카페뮐러(Caf← Muller)>의 주제는 피나 바우쉬가 어릴 때 부모님이 운영했던 커피숍에 머물면서 생각한 내용들이다. 피나 바우쉬는 자신이 연극의 감독이 된 것처럼 어릴 적 자신의 내면에 반영된 세계를 무용으로 재현하였다. 1975년 초연된 피나 바우쉬의 대표작 ‘봄의 제전(The Rite of Spring)’은 독일의 표현주의 무용과 미국의 모더니즘 현대무용 사상을 융합한 것으로 찬사 받는 작품이다. 이른바 독일의 전통적 양식 신표현주의의 새로운 시작을 개척했다고 평가받으며, 피나 바우쉬의 작품 중 최고의 걸작으로 꼽히는 ‘봄의 제전’ 안무는 현대무용의 역동성, 속도감 및 긴장감을 효과적으로 나타내었다. 위처럼 각국의 대표적인 현대무용가를 선정하여 그의 생애와 작품세계를 분석한 결과 국가별로 현대무용의 발전양상 상의 특징적 요소를 선정할 수 있었다. 한국의 경우 소재, 형식적 면에서 전통문화를 적극적으로 수용하고자 하는 경향이 두드러졌다. 중국의 경우 다양한 민족문화로부터 발생한 민족민간무용과 현대무용간의 관계 및 동작과 표현형식 속에서 드러나는 동, 서양 간의 문화융합 양상이 잘 드러났다. 독일의 경우 세계대전에서의 패전 경험 이후 독일인이 갖는 각성과 고통의 영향 및 표현주의 사조의 전통으로 회귀하는 모습이 보였다. 미국의 경우 시대적, 환경적 요소에 의한 독일 표현주의 무용으로부터의 지속적인 영향 및 특징 수용이 이루어졌다.
본 논문에서는 동아시아의 한국과 중국, 그리고 서양에서 현대무용이 태동한 유럽의 독일 그리고 미국에서 각각 한 명의 저명한 현대무용가를 선정하여 총 4명의 현대무용가의 대표작품에 대해 분석을 진행하고, 해당 무용가의 평소 가치관 및 주요 작품의 내용 등 2가지 무용요소에 대한 비교를 진행함으로써 한국과 중국, 독일과 미국의 현대무용에 드러난 각각의 특징과 발전양상을 파악하고자 한다. 그리하여 본 논문에서는 한국의 현대무용가로서 김복희를 선정하고, 중국의 현대무용가로서 김성(金星)을, 독일의 현대무용가로서 피나 바우쉬(Pina Bausch), 미국의 현대무용가로는 이사도라 던컨(Isadora Duncan)을 선정하여 이들의 현대무용 작품을 연구의 대상으로 하였다. 구체적인 연구방법은 다음과 같다. 무용평론가들은 김복희를 한국의 현대무용가 가운데 한국적인 특색을 가장 뚜렷이 구현한 인물로 평가하고 있다. 김복희의 주요작품「피의 결혼」은 불교적 윤회를 포함한 동양적 관점으로 한국의 전통적 양식을 재해석하였다. 그녀는 한국적 특질이 채화된 현대무용을 지향하는 목적의식을 기반으로 하여, 현대무용의 바탕에다 한국의 고유한 동작을 덧붙여 재창작하였다. 「천형 그 생명의 수레」는 작품의 소재적 토대가 된 빅토르 위고의 <노트르담의 꼽추>를 읽은 후 감명을 받아 안무하였으며, 비단 콰지모도 뿐만 아니라 이 시대의 모든 인간의 삶이 꼽추의 삶과 같을 수 있고, 이처럼 슬픈 운명을 타고난 인간도 보편적인 감정을 가졌음을 강조하였다. 김성은 중국의 문화대혁명 시기에 등장하여 중국 현대무용의 태동에 지대한 공헌을 한 대표적인 무용가이다. 상해 김성 현대무용단(JIN XING DANCE THEATRE)은 중국 최초의 민영 현대무용 단체로서 중국 현대무용의 발전에 기념비적인 영향을 미쳤다. 김성의 주요작품「반몽」의 최초 구상은 음악「양산백과 축영대(梁山伯与祝英台)」를 들은 후 협주곡의 아름다운 선율에 매료된 이후 이루어졌다. 「이질적 고독-不同的孤独 (2014년)」은 초원 몽골족의 전통을 주제로 하여 중국의 전통적 양식을 현대무용 속에 융합시켰으며 분방하고 자유로운 신체 언어로 '고독에 맞서 바라보는 낙관론'을 찬양하였다. 이사도라 던컨은 1878년 샌프란시스코에서 네 남매 중 막내로 태어났다. 그녀는 어린 나이부터 재능을 타고난 무용수로서 자신의 재능에 대한 확신과 자유로운 사고를 가졌다. 이사도라 던컨의 주요작품「 마르세예즈」는 침략자들에게 대항하는 당시의 정치적 상황을 주제로 삼으면서 던컨이 러시아의 국가적 사상을 투영시켜 미국의 전통적 양식을 무용 작품으로 승화시키는, 즉 국가주의 이념을 강하게 드러내고 있다. 1914년에 발표된 작품 ⌜Southern Roses⌟는 발레의 뿌리 깊은 형식주의를 비판하는 동시에 이사도라 던컨 특유의 해방사상을 담은 대표적인 작품이다. 피나 바우쉬는 1940년 독일에서 출생하였다. 피나 바우쉬는 1955년 독일 폴크방 무용학교(Folkwang School)에 진학하여 고전 발레와 현대무용을 배웠는데 그녀는 일찍이 표현주의 무용에 대해 접할 수 있었다. 피나 바우쉬의 대표적 작품 중 하나인 <카페뮐러(Caf← Muller)>의 주제는 피나 바우쉬가 어릴 때 부모님이 운영했던 커피숍에 머물면서 생각한 내용들이다. 피나 바우쉬는 자신이 연극의 감독이 된 것처럼 어릴 적 자신의 내면에 반영된 세계를 무용으로 재현하였다. 1975년 초연된 피나 바우쉬의 대표작 ‘봄의 제전(The Rite of Spring)’은 독일의 표현주의 무용과 미국의 모더니즘 현대무용 사상을 융합한 것으로 찬사 받는 작품이다. 이른바 독일의 전통적 양식 신표현주의의 새로운 시작을 개척했다고 평가받으며, 피나 바우쉬의 작품 중 최고의 걸작으로 꼽히는 ‘봄의 제전’ 안무는 현대무용의 역동성, 속도감 및 긴장감을 효과적으로 나타내었다. 위처럼 각국의 대표적인 현대무용가를 선정하여 그의 생애와 작품세계를 분석한 결과 국가별로 현대무용의 발전양상 상의 특징적 요소를 선정할 수 있었다. 한국의 경우 소재, 형식적 면에서 전통문화를 적극적으로 수용하고자 하는 경향이 두드러졌다. 중국의 경우 다양한 민족문화로부터 발생한 민족민간무용과 현대무용간의 관계 및 동작과 표현형식 속에서 드러나는 동, 서양 간의 문화융합 양상이 잘 드러났다. 독일의 경우 세계대전에서의 패전 경험 이후 독일인이 갖는 각성과 고통의 영향 및 표현주의 사조의 전통으로 회귀하는 모습이 보였다. 미국의 경우 시대적, 환경적 요소에 의한 독일 표현주의 무용으로부터의 지속적인 영향 및 특징 수용이 이루어졌다.
In this study, I carried out the analysis of representative works of 4 dancers from a different country. South Korea, China in East Asia area, Germany in Europe where the genre of contemporary dance was initially conceived and lastly US. Furthermore, for understanding the progress of contemporar...
In this study, I carried out the analysis of representative works of 4 dancers from a different country. South Korea, China in East Asia area, Germany in Europe where the genre of contemporary dance was initially conceived and lastly US. Furthermore, for understanding the progress of contemporary dance’ evolution and the traditional parts reflected on the dance of aforementioned 4 dancers, I did comparison work of the 4 dancers’ personal belief and their representative works. Therefore, Kim Bok-Hee (South Korea), Jin Xing (金星, China), Pina Bausch (Germany) and Isadora Duncan (US) are shortlisted as a contemporary dancer in this thesis and their own representative contemporary dance works are selected for this study.
Through the following summaries of each dancer’ work and their belief, I made a clear direction of this study and its approach method. Kim Bok-Hee. Many critics in South Korea consider Kim Bok-Hee as the most unique and eminent dancer in South Korea, distinguishing her dance fully colored with Korean tradition from others. Her main work, 「The marriage of blood」 is a reinterpretation of the traditional Korean styles from the oriental view, including the Buddhism. Under her personal belief in the Korean style contemporary dance, she has been devoting herself to recreating the contemporary dance by adding the unique gestures she created by the inspirations she felt from Korean culture. However, in her other work「Cheon Hyeong, The Wagon of Life 」, her performance after reading the Victor Hugo’ book , she put an emphasis on the rather more commonly acceptable emotion that is ‘Not only Quasimodo, once borned, the lives of ordinary people might be as same as the life of hunchback that even the hunchback has the same emotions like everyone.’ Jin Xing(金星) It’s not too much to say to that the Chinese contemporary dance is wholly indebted to him. The attention to him was initially started from the period of cultural revolution in China. After all, ‘JIN XING DANCE THEATRE’ in Shanghai has been the main influencing place in the progress of Chinese contemporary dance development as the first private modern dance community. 「Half Night Dream」the main portfolio of JIN XING was initially conceived inside of his mind at the moment when he was fully inspired by the beautiful melody of music「Butterfly Lovers (梁山伯与祝英台)」. The other music「Different Loneliness-不同的孤独, 2014)」’topic of 「Different Loneliness-不同的孤独, 2014)」 is based on the tradition of Mongolian those living on the grass land and incorporates the traditional Chinese styles into contemporary dance, praising the value of ‘The view of Optimism against loneliness’ by completely liberated body languages.
Isadora Duncan Isadora Duncan was borned in San Francisco, 1878 as the youngest among 4. Thanks to her gifted talent, she was convinced by herself and able to get free thinking as a dancer at the early age. The main work of Isadora Duncan「Marseillaise」is dealing with the political situation against invaders. During the performance, she sublimated traditional American styles into her dance as the one of her masterpieces by projecting her ideology ‘Nationalism’ on it. In her another performance ⌜Southern Roses⌟ staged at 1914, she criticizes the Formalism of ballet and shows her thought about liberation. Pina Bausch She was borned in German, 1940 and started her study ‘Classical Ballet & Contemporary Dance’ at the Folkwang School located in Germany. Her education at the Folkwang enabled her become familiar with expressionism style dance. The main topic of , one of her famous work, contains her past thought and impressions, she got during staying at the coffee shop run by her mother when she was a child. The interesting facet of her performance is that she’d been actualizing the world reflected on her inside formed during her childhood as like a director at the theater stage. The that was initially staged at the beginning of 1975, is her praised work as the performance which made huge contribution to the fusion of both Germany Expressionism and American modernism style dance.It was considered to have pioneered a new beginning in the traditional German styles of neo-expressionism, the best of her work abundantly describes the Dynamics, Speed and Tension in the modern dance. As summarized above, I’ve been able to find out the unique traditional factors that has been affecting the contemporary dance style accordingly by selecting the representative dancer of each country and understanding their life and works. As we noticed, in case of South Korea, contemporary dancers tend to take the Korean traditional culture as the source for creating their dance. However, Chinese contemporary dances reveal the trend that is to take the fusional style of both Oriental & Western culture and the unique gestures created by the correlation between the modern dance and the diversified dance styles stemming from the various tribes settled in China. For Germany, since their defeat in 2ndworld war, Germany is now going back to their arousal, pains and the movement toward the Expressionism. Lastly, US seems like that it has been steadily affected by the Germany Expressionism’ dance.
In this study, I carried out the analysis of representative works of 4 dancers from a different country. South Korea, China in East Asia area, Germany in Europe where the genre of contemporary dance was initially conceived and lastly US. Furthermore, for understanding the progress of contemporary dance’ evolution and the traditional parts reflected on the dance of aforementioned 4 dancers, I did comparison work of the 4 dancers’ personal belief and their representative works. Therefore, Kim Bok-Hee (South Korea), Jin Xing (金星, China), Pina Bausch (Germany) and Isadora Duncan (US) are shortlisted as a contemporary dancer in this thesis and their own representative contemporary dance works are selected for this study.
Through the following summaries of each dancer’ work and their belief, I made a clear direction of this study and its approach method. Kim Bok-Hee. Many critics in South Korea consider Kim Bok-Hee as the most unique and eminent dancer in South Korea, distinguishing her dance fully colored with Korean tradition from others. Her main work, 「The marriage of blood」 is a reinterpretation of the traditional Korean styles from the oriental view, including the Buddhism. Under her personal belief in the Korean style contemporary dance, she has been devoting herself to recreating the contemporary dance by adding the unique gestures she created by the inspirations she felt from Korean culture. However, in her other work「Cheon Hyeong, The Wagon of Life 」, her performance after reading the Victor Hugo’ book , she put an emphasis on the rather more commonly acceptable emotion that is ‘Not only Quasimodo, once borned, the lives of ordinary people might be as same as the life of hunchback that even the hunchback has the same emotions like everyone.’ Jin Xing(金星) It’s not too much to say to that the Chinese contemporary dance is wholly indebted to him. The attention to him was initially started from the period of cultural revolution in China. After all, ‘JIN XING DANCE THEATRE’ in Shanghai has been the main influencing place in the progress of Chinese contemporary dance development as the first private modern dance community. 「Half Night Dream」the main portfolio of JIN XING was initially conceived inside of his mind at the moment when he was fully inspired by the beautiful melody of music「Butterfly Lovers (梁山伯与祝英台)」. The other music「Different Loneliness-不同的孤独, 2014)」’topic of 「Different Loneliness-不同的孤独, 2014)」 is based on the tradition of Mongolian those living on the grass land and incorporates the traditional Chinese styles into contemporary dance, praising the value of ‘The view of Optimism against loneliness’ by completely liberated body languages.
Isadora Duncan Isadora Duncan was borned in San Francisco, 1878 as the youngest among 4. Thanks to her gifted talent, she was convinced by herself and able to get free thinking as a dancer at the early age. The main work of Isadora Duncan「Marseillaise」is dealing with the political situation against invaders. During the performance, she sublimated traditional American styles into her dance as the one of her masterpieces by projecting her ideology ‘Nationalism’ on it. In her another performance ⌜Southern Roses⌟ staged at 1914, she criticizes the Formalism of ballet and shows her thought about liberation. Pina Bausch She was borned in German, 1940 and started her study ‘Classical Ballet & Contemporary Dance’ at the Folkwang School located in Germany. Her education at the Folkwang enabled her become familiar with expressionism style dance. The main topic of , one of her famous work, contains her past thought and impressions, she got during staying at the coffee shop run by her mother when she was a child. The interesting facet of her performance is that she’d been actualizing the world reflected on her inside formed during her childhood as like a director at the theater stage. The that was initially staged at the beginning of 1975, is her praised work as the performance which made huge contribution to the fusion of both Germany Expressionism and American modernism style dance.It was considered to have pioneered a new beginning in the traditional German styles of neo-expressionism, the best of her work abundantly describes the Dynamics, Speed and Tension in the modern dance. As summarized above, I’ve been able to find out the unique traditional factors that has been affecting the contemporary dance style accordingly by selecting the representative dancer of each country and understanding their life and works. As we noticed, in case of South Korea, contemporary dancers tend to take the Korean traditional culture as the source for creating their dance. However, Chinese contemporary dances reveal the trend that is to take the fusional style of both Oriental & Western culture and the unique gestures created by the correlation between the modern dance and the diversified dance styles stemming from the various tribes settled in China. For Germany, since their defeat in 2ndworld war, Germany is now going back to their arousal, pains and the movement toward the Expressionism. Lastly, US seems like that it has been steadily affected by the Germany Expressionism’ dance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.