본 논문은 스트리밍 구독을 통한 플랫폼의 한계와 콘텐츠의 가치에 어떤 변화를 주고 있는지를 디지털 음악 시장에서 음악의 가치 변화로 바라보는 것을 목적으로 하였다. 음악분야의 4차 산업혁명 관점에서 기술의 발전은 이용자들에게 많은 혜택을 가져왔고 AI 스피커와 빅데이터 기반의 ...
본 논문은 스트리밍 구독을 통한 플랫폼의 한계와 콘텐츠의 가치에 어떤 변화를 주고 있는지를 디지털 음악 시장에서 음악의 가치 변화로 바라보는 것을 목적으로 하였다. 음악분야의 4차 산업혁명 관점에서 기술의 발전은 이용자들에게 많은 혜택을 가져왔고 AI 스피커와 빅데이터 기반의 큐레이션 서비스는 음악 감상 방식에 새로운 패러다임을 가져올 것이다. 오늘날까지 진화해온 구독 경제와 스트리밍 기술을 접목한 플랫폼은 용이한 접근성과 방대한 콘텐츠를 제공하고 있으며, 콘텐츠의 범람 시대에 큐레이션 서비스를 강화하여 시장에서 경쟁력을 갖추어가고 있다. 특히, 코로나 19 사태로 인해 사회적 거리두기 캠페인이 시행되면서 실시간 화상회의 앱과 넷플릭스의 이용자 수가 폭발적으로 증가하며 비대면 사회에서 가능성을 보여주었다. 그러나 스트리밍 구독 서비스를 제공하는 플랫폼의 한계도 존재하였다. 코로나 19 사태로 이용자가 급증하면서 트래픽 부담으로 인한 서비스 제공의 한계점과 해킹으로 인한 보안의 취약함이 드러났다. 네트워크 환경과 보안은 개선되어야 할 과제이며 플랫폼의 경쟁력과 이윤추구만을 위한 독점 콘텐츠 전략은 보다 유용성 있는 서비스로 대체되어야 할 것으로 보인다.
스트리밍 구독 서비스는 음악의 가치도 바꾸어놓고 있다. 복제 기술의 발달로 ‘아우라’가 사라진 음악은 시장의 형성과 함께 예술적 가치와 상품적 가치 모두 충족해야 하는 모순되는 조건을 갖추어야 했다. 생존을 위해 제작자들은 상품적 가치가 우선시되는 작품을 만들게 되면서 음악의 예술적 가치는 하락하게 되었다. 과거 피지컬 매체에 담겨왔던 음악과는 달리 스트리밍 방식은 더 이상 소유의 형태라고 볼 수 없으며 소유 가치의 변화로 인해 소중함이 옅어지고 있다. 디지털 음악시장에서 콘텐츠의 범람으로 인해 음악의 가치는 하락하고 있으며 스트리밍 구독을 통한 음악은 언제 어디서든 이용이 가능하기에 디지털 음악시장에서 음악의 희소가치는 더 이상 없다고 해도 무방하다. 또한, 상품적 가치가 적용된 음악의 효용가치는 디지털 음악시장에서 저렴한 구독 요금제와 함께 사라졌다. 이는 비단 음악분야만의 이야기는 아닐 것이다. 음악은 국가의 자산이자 경쟁력이다. 제작자들의 노고로 탄생한 작품은 존중되어야 하며 음악의 가치는 보호되어야 한다. 창작활동을 저해할 수 있는 현재의 시스템은 제작자들의 잠재력이 발휘될 수 있도록 제도적인 보호와 투자에 고민이 필요해 보이며, 스트리밍 구독을 통해 음악 감상이 이루어지는 오늘날 음악과 경제적 가치를 되돌아보고 재정의의 필요성을 본 논문에서 논하였다.
본 논문은 스트리밍 구독을 통한 플랫폼의 한계와 콘텐츠의 가치에 어떤 변화를 주고 있는지를 디지털 음악 시장에서 음악의 가치 변화로 바라보는 것을 목적으로 하였다. 음악분야의 4차 산업혁명 관점에서 기술의 발전은 이용자들에게 많은 혜택을 가져왔고 AI 스피커와 빅데이터 기반의 큐레이션 서비스는 음악 감상 방식에 새로운 패러다임을 가져올 것이다. 오늘날까지 진화해온 구독 경제와 스트리밍 기술을 접목한 플랫폼은 용이한 접근성과 방대한 콘텐츠를 제공하고 있으며, 콘텐츠의 범람 시대에 큐레이션 서비스를 강화하여 시장에서 경쟁력을 갖추어가고 있다. 특히, 코로나 19 사태로 인해 사회적 거리두기 캠페인이 시행되면서 실시간 화상회의 앱과 넷플릭스의 이용자 수가 폭발적으로 증가하며 비대면 사회에서 가능성을 보여주었다. 그러나 스트리밍 구독 서비스를 제공하는 플랫폼의 한계도 존재하였다. 코로나 19 사태로 이용자가 급증하면서 트래픽 부담으로 인한 서비스 제공의 한계점과 해킹으로 인한 보안의 취약함이 드러났다. 네트워크 환경과 보안은 개선되어야 할 과제이며 플랫폼의 경쟁력과 이윤추구만을 위한 독점 콘텐츠 전략은 보다 유용성 있는 서비스로 대체되어야 할 것으로 보인다.
스트리밍 구독 서비스는 음악의 가치도 바꾸어놓고 있다. 복제 기술의 발달로 ‘아우라’가 사라진 음악은 시장의 형성과 함께 예술적 가치와 상품적 가치 모두 충족해야 하는 모순되는 조건을 갖추어야 했다. 생존을 위해 제작자들은 상품적 가치가 우선시되는 작품을 만들게 되면서 음악의 예술적 가치는 하락하게 되었다. 과거 피지컬 매체에 담겨왔던 음악과는 달리 스트리밍 방식은 더 이상 소유의 형태라고 볼 수 없으며 소유 가치의 변화로 인해 소중함이 옅어지고 있다. 디지털 음악시장에서 콘텐츠의 범람으로 인해 음악의 가치는 하락하고 있으며 스트리밍 구독을 통한 음악은 언제 어디서든 이용이 가능하기에 디지털 음악시장에서 음악의 희소가치는 더 이상 없다고 해도 무방하다. 또한, 상품적 가치가 적용된 음악의 효용가치는 디지털 음악시장에서 저렴한 구독 요금제와 함께 사라졌다. 이는 비단 음악분야만의 이야기는 아닐 것이다. 음악은 국가의 자산이자 경쟁력이다. 제작자들의 노고로 탄생한 작품은 존중되어야 하며 음악의 가치는 보호되어야 한다. 창작활동을 저해할 수 있는 현재의 시스템은 제작자들의 잠재력이 발휘될 수 있도록 제도적인 보호와 투자에 고민이 필요해 보이며, 스트리밍 구독을 통해 음악 감상이 이루어지는 오늘날 음악과 경제적 가치를 되돌아보고 재정의의 필요성을 본 논문에서 논하였다.
The purpose of this paper was to view the limitations of the platform through streaming subscription and changes in the value of content as the value of music changes in the digital music market. In the case of the influence of the 4th industry revolution in the music field, technological advanc...
The purpose of this paper was to view the limitations of the platform through streaming subscription and changes in the value of content as the value of music changes in the digital music market. In the case of the influence of the 4th industry revolution in the music field, technological advances have brought many benefits to users, and AI speakers and big data-based curation services will bring a new paradigm to the way they listen to music. The platform, which combines streaming technology and the subscription economy that has evolved to this day, provides easy access and vast contents. It is gaining competitive edge in the market by strengthening curation services in the era of flooding of content. In particular, as the social distance campaign was launched due to the Corona19 incident, the number of real-time video conferencing apps and Netflix users increased explosively, showing the potential in a non-face-to-face society. However, there were also limitations of platforms that provided streaming subscription services. As the number of users surged due to the Corona19 incident, limitations in providing services due to the burden of traffic and the vulnerability of security due to hacking were revealed. The network environment and security are challenges that need to be improved. The exclusive content strategy for platform competitiveness and profit pursuit should be replaved by more useful services. Streaming subscription services are also changing the value of music. Music, whose “Aura” disappeared due to the development of reproducibility technology, had to have contradictory conditions that had to meet both artistic and commercial values, along with the formation of a market. In order to survive, the artistic value of music declined as producers created works that put commodity value first. Unlike music that has been contained in physical media in the past, streaming methods are no longer considered a form of ownership, and the value of ownership is becoming less precious due to changes in the value of ownership. In the digital music marketm the value of music is falling due to the overflow of contents, and since the music through streaming subscription is available anytime, anywhere, it is said that the scarce value of music is no longer in the digital music market. In addition, the utility value of music applied with product value has disappeared in the digital music market along with cheap subscriotion system. This is not just a story in the music field. Music is a national asset and competitiveness. Works created by the hard work of producers should be respected and the value of music should be protected. The current system that can hinder creative activities seems to require institutional protection and investment in order to realize the potential of the producers. What is discussed in this paper is the reflection on the value of music and the need to redefine the economic value of music, facing the era of listening to music through streaming subscription.
The purpose of this paper was to view the limitations of the platform through streaming subscription and changes in the value of content as the value of music changes in the digital music market. In the case of the influence of the 4th industry revolution in the music field, technological advances have brought many benefits to users, and AI speakers and big data-based curation services will bring a new paradigm to the way they listen to music. The platform, which combines streaming technology and the subscription economy that has evolved to this day, provides easy access and vast contents. It is gaining competitive edge in the market by strengthening curation services in the era of flooding of content. In particular, as the social distance campaign was launched due to the Corona19 incident, the number of real-time video conferencing apps and Netflix users increased explosively, showing the potential in a non-face-to-face society. However, there were also limitations of platforms that provided streaming subscription services. As the number of users surged due to the Corona19 incident, limitations in providing services due to the burden of traffic and the vulnerability of security due to hacking were revealed. The network environment and security are challenges that need to be improved. The exclusive content strategy for platform competitiveness and profit pursuit should be replaved by more useful services. Streaming subscription services are also changing the value of music. Music, whose “Aura” disappeared due to the development of reproducibility technology, had to have contradictory conditions that had to meet both artistic and commercial values, along with the formation of a market. In order to survive, the artistic value of music declined as producers created works that put commodity value first. Unlike music that has been contained in physical media in the past, streaming methods are no longer considered a form of ownership, and the value of ownership is becoming less precious due to changes in the value of ownership. In the digital music marketm the value of music is falling due to the overflow of contents, and since the music through streaming subscription is available anytime, anywhere, it is said that the scarce value of music is no longer in the digital music market. In addition, the utility value of music applied with product value has disappeared in the digital music market along with cheap subscriotion system. This is not just a story in the music field. Music is a national asset and competitiveness. Works created by the hard work of producers should be respected and the value of music should be protected. The current system that can hinder creative activities seems to require institutional protection and investment in order to realize the potential of the producers. What is discussed in this paper is the reflection on the value of music and the need to redefine the economic value of music, facing the era of listening to music through streaming subscription.
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