본 논문은 경기 민요 소리꾼 이희문을 중심으로 한국 민요의 현대화 방안을 연구한다. 빠르게 발전하는 시대를 사는 우리가 ‘한국 고유의 소리를 어떻게 보존하며 계승해 나갈 것인가’는 아주 중요한 주제이다.
많은 이들이 국악의 전통을 많은 이들이 국악의 전통을 계승한다는 명목 하에 서양 음악의 틀과 음계, 또 형식을 따라 전통 음악을 연주하는 것을 자주 볼 수 있다. 그런 국악의 서양화는 한국 전통 소리 의 본질인 선율을 서양의 화성과 타협하여 점차 한국 소리의 정체성을 잃어버리게 한다는 평가를 받아왔다. 그러나 경기 소리꾼...
본 논문은 경기 민요 소리꾼 이희문을 중심으로 한국 민요의 현대화 방안을 연구한다. 빠르게 발전하는 시대를 사는 우리가 ‘한국 고유의 소리를 어떻게 보존하며 계승해 나갈 것인가’는 아주 중요한 주제이다.
많은 이들이 국악의 전통을 많은 이들이 국악의 전통을 계승한다는 명목 하에 서양 음악의 틀과 음계, 또 형식을 따라 전통 음악을 연주하는 것을 자주 볼 수 있다. 그런 국악의 서양화는 한국 전통 소리 의 본질인 선율을 서양의 화성과 타협하여 점차 한국 소리의 정체성을 잃어버리게 한다는 평가를 받아왔다. 그러나 경기 소리꾼 이희문은 여러 크로스오버 음악들과는 분명한 차이를 보인다. 그는 다양한 서양 음악과 정서 위에 한국의 소리를 입혔다. 그가 부르는 모든 노래는 한국 민요의 특징을 그대로 담고 있다. 대표적으로 그는 한국 민요 특유의 창법과 음악의 핵심인 멜로디를 전통 그대로 사용하였다. 이는 전통_소리의_선율을 서양음악에 타협하지 않았음을 보여준다. 더불어 이희문은 국악 공연에서 빠질 수 없는 전통 의상인 한복 대신 현대적인 의복 입고 화려한 퍼포먼스를 보여주었다. 그의 파격적인 의상과 무대는 자극적인 현대 음악에 익숙한 대중들에게 한국 민요에 쉽게 다가갈 수 있는 기회를 제공하였다.
시대가 변화함에 따라 국악 역시 현대화의 요구로부터 자유로울 수 없다. ‘가장 한국적인 것이 가장 세계적인 것이다’라는 말처럼 우리의 것을 보전하며 계승해 나가는 것은 매우 중요한 일이다. 이희문은 한국 민요를 세계인이 즐길 수 있는 음악으로 현대화 하였다. 이것은 한국 민요의 계승과 현대화 가능성에 있어 큰 의의를 지닌다.
본 논문은 경기 민요 소리꾼 이희문을 중심으로 한국 민요의 현대화 방안을 연구한다. 빠르게 발전하는 시대를 사는 우리가 ‘한국 고유의 소리를 어떻게 보존하며 계승해 나갈 것인가’는 아주 중요한 주제이다.
많은 이들이 국악의 전통을 많은 이들이 국악의 전통을 계승한다는 명목 하에 서양 음악의 틀과 음계, 또 형식을 따라 전통 음악을 연주하는 것을 자주 볼 수 있다. 그런 국악의 서양화는 한국 전통 소리 의 본질인 선율을 서양의 화성과 타협하여 점차 한국 소리의 정체성을 잃어버리게 한다는 평가를 받아왔다. 그러나 경기 소리꾼 이희문은 여러 크로스오버 음악들과는 분명한 차이를 보인다. 그는 다양한 서양 음악과 정서 위에 한국의 소리를 입혔다. 그가 부르는 모든 노래는 한국 민요의 특징을 그대로 담고 있다. 대표적으로 그는 한국 민요 특유의 창법과 음악의 핵심인 멜로디를 전통 그대로 사용하였다. 이는 전통_소리의_선율을 서양음악에 타협하지 않았음을 보여준다. 더불어 이희문은 국악 공연에서 빠질 수 없는 전통 의상인 한복 대신 현대적인 의복 입고 화려한 퍼포먼스를 보여주었다. 그의 파격적인 의상과 무대는 자극적인 현대 음악에 익숙한 대중들에게 한국 민요에 쉽게 다가갈 수 있는 기회를 제공하였다.
시대가 변화함에 따라 국악 역시 현대화의 요구로부터 자유로울 수 없다. ‘가장 한국적인 것이 가장 세계적인 것이다’라는 말처럼 우리의 것을 보전하며 계승해 나가는 것은 매우 중요한 일이다. 이희문은 한국 민요를 세계인이 즐길 수 있는 음악으로 현대화 하였다. 이것은 한국 민요의 계승과 현대화 가능성에 있어 큰 의의를 지닌다.
This paper discusses ways to modernize Korean traditional folk songs, with a focus on Gyeonggi folk song singer Lee Hee-moon. In the era of rapid development and fast-changing world, the question of “how to preserve and continue the legacy of Korean classical music” is of utmost importance.
It i...
This paper discusses ways to modernize Korean traditional folk songs, with a focus on Gyeonggi folk song singer Lee Hee-moon. In the era of rapid development and fast-changing world, the question of “how to preserve and continue the legacy of Korean classical music” is of utmost importance.
It is not uncommon to find people performing Korean traditional music based on the framework, scale, and format of Western music, as part of an effort to pass down the tradition of Korean classical music. However, there has been much criticism that such westernization of Korean classical music undermines the identity of Korean traditional music, as the melody, which is the essence of Korean traditional folk songs, is compromised and mixed with the Western harmony. Meanwhile, Gyeonggi folk song singer Lee Hee-moon’s music is distinct from other crossover music. He has clothed various Western music and sentiment with Korean traditional music. All the songs he sings embody the characteristics of Korean traditional folk songs. For example, he sings with a vocal style that is unique to Korean traditional folk songs and incorporates traditional melodies, which are the essence of Korean traditional music. This shows that he has not made a compromise where the tunes of Korean traditional folk songs are mixed with those of Western music. Moreover, Lee Hee-moon stages vibrant performances wearing modern attire instead of traditional Korean attire hanbok, which had been a fixture in Korean classical music performances. Such unconventional costumes and performances allowed the public to approach Korean traditional folk songs more easily, although they had long been accustomed to the more dramatic modern music.
With the changing times, Korean classical music will also face the demand for modernization. However, as the phrase “What is Korean is what is most global” suggests, it is essential to preserve and continue the legacy of our traditions. Lee Hee-moon has successfully modernized Korean traditional folk songs into music that can be enjoyed by the global audience. Without a doubt, his success story has a significant implication for the possibility of passing down and modernizing Korean traditional folk songs.
This paper discusses ways to modernize Korean traditional folk songs, with a focus on Gyeonggi folk song singer Lee Hee-moon. In the era of rapid development and fast-changing world, the question of “how to preserve and continue the legacy of Korean classical music” is of utmost importance.
It is not uncommon to find people performing Korean traditional music based on the framework, scale, and format of Western music, as part of an effort to pass down the tradition of Korean classical music. However, there has been much criticism that such westernization of Korean classical music undermines the identity of Korean traditional music, as the melody, which is the essence of Korean traditional folk songs, is compromised and mixed with the Western harmony. Meanwhile, Gyeonggi folk song singer Lee Hee-moon’s music is distinct from other crossover music. He has clothed various Western music and sentiment with Korean traditional music. All the songs he sings embody the characteristics of Korean traditional folk songs. For example, he sings with a vocal style that is unique to Korean traditional folk songs and incorporates traditional melodies, which are the essence of Korean traditional music. This shows that he has not made a compromise where the tunes of Korean traditional folk songs are mixed with those of Western music. Moreover, Lee Hee-moon stages vibrant performances wearing modern attire instead of traditional Korean attire hanbok, which had been a fixture in Korean classical music performances. Such unconventional costumes and performances allowed the public to approach Korean traditional folk songs more easily, although they had long been accustomed to the more dramatic modern music.
With the changing times, Korean classical music will also face the demand for modernization. However, as the phrase “What is Korean is what is most global” suggests, it is essential to preserve and continue the legacy of our traditions. Lee Hee-moon has successfully modernized Korean traditional folk songs into music that can be enjoyed by the global audience. Without a doubt, his success story has a significant implication for the possibility of passing down and modernizing Korean traditional folk songs.
주제어
#국악 한국민요 현대화 이희문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.