우리나라의 입시 위주 교육은 아동‧청소년의 자아 형성이나 사회성을 기르는 것을 돕기보다는 그들을 경쟁으로 내몰고 있다. 이러한 경쟁 속에서 우리의 아동‧청소년은 사회적 관계 형성과 의사소통 발달뿐만 아니라 개인의 정서적 사고가 올바르게 발달하지 못하는 경우가 발생하고 있다. 그러한 문제들이 왕 따, 학교폭력, 그리고 자살 등의 사회적 문제로 이어지고 있다.
음악은 아동‧청소년의 사회문제를 해결할 수 있는 도구 중 하나이다. 음악은 사람의 감수성과 표현력을 개발하는 데 도움이 될 뿐만 아니라 그룹으로 연주하는 형태에서는 타인에 대한 존중과 배려를 배울 수 있는 좋은 도구이다. 그중 특히 오케스트라는 다양한 악기가 모여서 합주하는 형태로서, 30여 명에서부터 많게는 120여 명까지 많은 인원이 운영되기 때문에 배려와 협력을 배울 수 있다.
이러한 특징으로 우리 정부에서는 창의성‧인성 개발을 위한 예술교육 사업으로 2011년부터 학생 오케스트라라는 학교 현장에서 오케스트라 활동을 할 수 있도록 사업을 진행하고 있다.
그에 따라 본 연구에서는 첫째, 오케스트라 활동이 아동‧청소년에게 미치는 영향에 대한 선행연구와 문헌고찰을 통하여 이론적 개념을 정립하고 학생 오케스트라가 정서적, 사회적, 의사소통에 미치는 영향을 이론적으로 적립하고자 한다. 둘째, 설문을 통해 실증적으로 이론적 모형에 대하여 검증하고자 한다. 셋째, 이론적, 실증적 분석 결과를 토대로 아동‧청소년에게 오케스트라 활동의 필요성을 증빙하고 학부모뿐만 아니라 교육단체‧국가적 교육 실무자에게 집단 음악 활동의 기술적 통계분석을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 2020년 4월부터 5월까지 서울 소재에 있는 초등학교와 중학교를 대상으로 오케스트라 활동을 참여한 학생과 활동에 참여하지 않은 학생으로 나누어 설문을 진행하였다.
이에 연구목적에 맞게 오케스트라 활동을 참여한 학생들과 비 참여 학생들의 변화에 대하여 분석하였으며, 남자와 여자에 대하여 변화를 분석하여 성별에 남녀 따른 변화 차이에 대해서 좀 더 구체적인 시사점을 제시하고자 하였다.
이러한 목적에 의해 연구를 실시한 결과 얻을 수 있는 음악 영역이 집단 음악 활동의 기술적 통계분석은 다음과 같다. 첫째, 아동‧청소년에게 오케스트라 활동을 하게 함으로써 개인의 ...
우리나라의 입시 위주 교육은 아동‧청소년의 자아 형성이나 사회성을 기르는 것을 돕기보다는 그들을 경쟁으로 내몰고 있다. 이러한 경쟁 속에서 우리의 아동‧청소년은 사회적 관계 형성과 의사소통 발달뿐만 아니라 개인의 정서적 사고가 올바르게 발달하지 못하는 경우가 발생하고 있다. 그러한 문제들이 왕 따, 학교폭력, 그리고 자살 등의 사회적 문제로 이어지고 있다.
음악은 아동‧청소년의 사회문제를 해결할 수 있는 도구 중 하나이다. 음악은 사람의 감수성과 표현력을 개발하는 데 도움이 될 뿐만 아니라 그룹으로 연주하는 형태에서는 타인에 대한 존중과 배려를 배울 수 있는 좋은 도구이다. 그중 특히 오케스트라는 다양한 악기가 모여서 합주하는 형태로서, 30여 명에서부터 많게는 120여 명까지 많은 인원이 운영되기 때문에 배려와 협력을 배울 수 있다.
이러한 특징으로 우리 정부에서는 창의성‧인성 개발을 위한 예술교육 사업으로 2011년부터 학생 오케스트라라는 학교 현장에서 오케스트라 활동을 할 수 있도록 사업을 진행하고 있다.
그에 따라 본 연구에서는 첫째, 오케스트라 활동이 아동‧청소년에게 미치는 영향에 대한 선행연구와 문헌고찰을 통하여 이론적 개념을 정립하고 학생 오케스트라가 정서적, 사회적, 의사소통에 미치는 영향을 이론적으로 적립하고자 한다. 둘째, 설문을 통해 실증적으로 이론적 모형에 대하여 검증하고자 한다. 셋째, 이론적, 실증적 분석 결과를 토대로 아동‧청소년에게 오케스트라 활동의 필요성을 증빙하고 학부모뿐만 아니라 교육단체‧국가적 교육 실무자에게 집단 음악 활동의 기술적 통계분석을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 2020년 4월부터 5월까지 서울 소재에 있는 초등학교와 중학교를 대상으로 오케스트라 활동을 참여한 학생과 활동에 참여하지 않은 학생으로 나누어 설문을 진행하였다.
이에 연구목적에 맞게 오케스트라 활동을 참여한 학생들과 비 참여 학생들의 변화에 대하여 분석하였으며, 남자와 여자에 대하여 변화를 분석하여 성별에 남녀 따른 변화 차이에 대해서 좀 더 구체적인 시사점을 제시하고자 하였다.
이러한 목적에 의해 연구를 실시한 결과 얻을 수 있는 음악 영역이 집단 음악 활동의 기술적 통계분석은 다음과 같다. 첫째, 아동‧청소년에게 오케스트라 활동을 하게 함으로써 개인의 정서 지능, 사회적, 의사소통의 부분에 긍정적 영향을 줌으로써 학생과 학부모뿐 아니라 다양한 교육관계자에게 오케스트라 활동의 긍정적 효과를 집단 음악 활동에 영향이 있다는 점이다. 둘째, 본 연구를 통해 분석된 결과를 토대로 학생 오케스트라의 중요성과 추진 방향을 제시할 수 있는 근거를 마련 할 수 있는 기틀을 제시하였다. 셋째, 학생 오케스트라의 경험이 아동‧청소년의 정서적, 사회적, 의사소통의 부분에 긍정적인 영향을 주어 개인의 올바른 가치관과 인격을 형성하는 데 도움을 주어 사회적 조직원으로 성장하게 된다는 것이 집단 음악 활동의 기술적 통계분석에서 입증하였다는 점이다.
우리나라의 입시 위주 교육은 아동‧청소년의 자아 형성이나 사회성을 기르는 것을 돕기보다는 그들을 경쟁으로 내몰고 있다. 이러한 경쟁 속에서 우리의 아동‧청소년은 사회적 관계 형성과 의사소통 발달뿐만 아니라 개인의 정서적 사고가 올바르게 발달하지 못하는 경우가 발생하고 있다. 그러한 문제들이 왕 따, 학교폭력, 그리고 자살 등의 사회적 문제로 이어지고 있다.
음악은 아동‧청소년의 사회문제를 해결할 수 있는 도구 중 하나이다. 음악은 사람의 감수성과 표현력을 개발하는 데 도움이 될 뿐만 아니라 그룹으로 연주하는 형태에서는 타인에 대한 존중과 배려를 배울 수 있는 좋은 도구이다. 그중 특히 오케스트라는 다양한 악기가 모여서 합주하는 형태로서, 30여 명에서부터 많게는 120여 명까지 많은 인원이 운영되기 때문에 배려와 협력을 배울 수 있다.
이러한 특징으로 우리 정부에서는 창의성‧인성 개발을 위한 예술교육 사업으로 2011년부터 학생 오케스트라라는 학교 현장에서 오케스트라 활동을 할 수 있도록 사업을 진행하고 있다.
그에 따라 본 연구에서는 첫째, 오케스트라 활동이 아동‧청소년에게 미치는 영향에 대한 선행연구와 문헌고찰을 통하여 이론적 개념을 정립하고 학생 오케스트라가 정서적, 사회적, 의사소통에 미치는 영향을 이론적으로 적립하고자 한다. 둘째, 설문을 통해 실증적으로 이론적 모형에 대하여 검증하고자 한다. 셋째, 이론적, 실증적 분석 결과를 토대로 아동‧청소년에게 오케스트라 활동의 필요성을 증빙하고 학부모뿐만 아니라 교육단체‧국가적 교육 실무자에게 집단 음악 활동의 기술적 통계분석을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 2020년 4월부터 5월까지 서울 소재에 있는 초등학교와 중학교를 대상으로 오케스트라 활동을 참여한 학생과 활동에 참여하지 않은 학생으로 나누어 설문을 진행하였다.
이에 연구목적에 맞게 오케스트라 활동을 참여한 학생들과 비 참여 학생들의 변화에 대하여 분석하였으며, 남자와 여자에 대하여 변화를 분석하여 성별에 남녀 따른 변화 차이에 대해서 좀 더 구체적인 시사점을 제시하고자 하였다.
이러한 목적에 의해 연구를 실시한 결과 얻을 수 있는 음악 영역이 집단 음악 활동의 기술적 통계분석은 다음과 같다. 첫째, 아동‧청소년에게 오케스트라 활동을 하게 함으로써 개인의 정서 지능, 사회적, 의사소통의 부분에 긍정적 영향을 줌으로써 학생과 학부모뿐 아니라 다양한 교육관계자에게 오케스트라 활동의 긍정적 효과를 집단 음악 활동에 영향이 있다는 점이다. 둘째, 본 연구를 통해 분석된 결과를 토대로 학생 오케스트라의 중요성과 추진 방향을 제시할 수 있는 근거를 마련 할 수 있는 기틀을 제시하였다. 셋째, 학생 오케스트라의 경험이 아동‧청소년의 정서적, 사회적, 의사소통의 부분에 긍정적인 영향을 주어 개인의 올바른 가치관과 인격을 형성하는 데 도움을 주어 사회적 조직원으로 성장하게 된다는 것이 집단 음악 활동의 기술적 통계분석에서 입증하였다는 점이다.
The education system in South Korea is driving children and adolescents into competition rather than helping them develop their ego or sociality. Amid such competition, there are many cases that they failed to develop communication skills and social relation formation with others. Moreover, it broad...
The education system in South Korea is driving children and adolescents into competition rather than helping them develop their ego or sociality. Amid such competition, there are many cases that they failed to develop communication skills and social relation formation with others. Moreover, it broadly impacts their emotional thinking, which lead social problems such as bullying, school violence, and suicide.
Music is one of tools that can help solving those social problems. It helps not only developing their emotional thinking and expressiveness, but also learning respect and consideration for others in the form of group play.
The orchestra would be a very good solution to teach children and adolescents consideration and cooperation. This is because it is formed by thirty to one-hundred-and-twenty people who play various instruments.
As an art education project for creativity and character development, the South Korean government has been carrying out the project since 2011 to allow students to perform orchestra activities at school sites called student orchestras.
Accordingly, in this study, we are going to establish theoretical concepts through prior research and literature review on the impact of orchestra activities on children and adolescents and to theoretically accumulate the influence of student orchestras on emotional, social and communication. Second, we want to verify empirically the theoretical model through the survey. Third, based on the results of theoretical and empirical analysis, we would like to prove the necessity of orchestra activities to children and adolescents and provide theoretical and practical implications to not only parents but also educational organizations and national education practitioners. Based on this purpose of research, the survey was conducted on elementary and middle schools in Seoul from April to May 2020, divided into students with orchestra education and those without education.
Thus, students who participated in orchestra activities and nonparticipating students were analyzed according to the purpose of the research, and the change was analyzed for men and women to present more specific implications for the differences in gender.
Theoretical and practical implications of conducting research for this purpose are as follows. First, the positive effects of orchestra activities were presented not only to students and parents, but also to various educational officials, by having positive influence on individual emotional intelligence, social, and communication by allowing children and teenagers to participate in orchestra activities. Second, based on the results analyzed through this study, it was suggested that it could be used as a basis for presenting the importance and direction of the student orchestra. Third, the student orchestra's experience has proved theoretically and practically that it has a positive influence on the emotional, social, and communication aspects of children and adolescents, helping them to form the right values and personalities of individuals, thereby growing into a social organization member.
The education system in South Korea is driving children and adolescents into competition rather than helping them develop their ego or sociality. Amid such competition, there are many cases that they failed to develop communication skills and social relation formation with others. Moreover, it broadly impacts their emotional thinking, which lead social problems such as bullying, school violence, and suicide.
Music is one of tools that can help solving those social problems. It helps not only developing their emotional thinking and expressiveness, but also learning respect and consideration for others in the form of group play.
The orchestra would be a very good solution to teach children and adolescents consideration and cooperation. This is because it is formed by thirty to one-hundred-and-twenty people who play various instruments.
As an art education project for creativity and character development, the South Korean government has been carrying out the project since 2011 to allow students to perform orchestra activities at school sites called student orchestras.
Accordingly, in this study, we are going to establish theoretical concepts through prior research and literature review on the impact of orchestra activities on children and adolescents and to theoretically accumulate the influence of student orchestras on emotional, social and communication. Second, we want to verify empirically the theoretical model through the survey. Third, based on the results of theoretical and empirical analysis, we would like to prove the necessity of orchestra activities to children and adolescents and provide theoretical and practical implications to not only parents but also educational organizations and national education practitioners. Based on this purpose of research, the survey was conducted on elementary and middle schools in Seoul from April to May 2020, divided into students with orchestra education and those without education.
Thus, students who participated in orchestra activities and nonparticipating students were analyzed according to the purpose of the research, and the change was analyzed for men and women to present more specific implications for the differences in gender.
Theoretical and practical implications of conducting research for this purpose are as follows. First, the positive effects of orchestra activities were presented not only to students and parents, but also to various educational officials, by having positive influence on individual emotional intelligence, social, and communication by allowing children and teenagers to participate in orchestra activities. Second, based on the results analyzed through this study, it was suggested that it could be used as a basis for presenting the importance and direction of the student orchestra. Third, the student orchestra's experience has proved theoretically and practically that it has a positive influence on the emotional, social, and communication aspects of children and adolescents, helping them to form the right values and personalities of individuals, thereby growing into a social organization member.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.