이 연구는 초등학교 무용교육자의 교수 경험을 바탕으로 교수내용지식 형성과정에 관한 요인과 그 과정의 의미들을 근거이론 접근을 통해 분석하여 학술적 담론을 제시하는데 목적을 두고 있다. 이 연구에서는 초등학교 무용교육자들이 학습자를 지도하면서 겪는 다양한 상황에 따른 과정 분석을 통해 교수내용지식의 필요성을 인지하게 된 근본적인 원인을 살펴보고자 하였으며, 교육현장에서 무용교육자의 정체성을 확립하는데 의의가 있다. 결과적으로 무용교육자의 교수역량에 영향을 미치는 교수내용지식은 학습자를 지도하는 과정에서 다양한 정보를 제시하고 무용교육자의 전문성 재고에 따른 교수 방법의 개발과 지식기반이해를 통해 실제적이며 현실적인 영역에서 무용교육에 대한 실천적 노력의 기초를 제공할 수 있을 것으로 사료 된다. 이러한 연구의 목적에 따라 현행 교육과정에서 시행되고 있는 무용교육의 현황과 교수내용지식에 관한 문헌연구를 탐색하였으며, 심도 있는 분석을 위해 연구참여자는 초등학교를 포함한 다양한 교급에서의 무용교육경력이 10년 이상 된 무용교육자로 제한하였다. 이에 지속적으로 학교 무용교육에 관여한 경력자 10인으로 선정하였다. 자료수집은 개방형 설문지와 개인 대 개인(person to person)형태의 심층 면담을 시행하였다. 초등학교 무용교육자들의 교수내용지식에 관한 연구는 연구참여자들의 교수 경험이 교수내용지식 형성과정에 어떤 영향을 미치며 어떤 상관관계를 통해 변화되는지 설명하고 그에 따른 상호작용적 구조를 분석하기에 적합한 Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론 접근이 적용되었다. 수집된 자료는 ...
이 연구는 초등학교 무용교육자의 교수 경험을 바탕으로 교수내용지식 형성과정에 관한 요인과 그 과정의 의미들을 근거이론 접근을 통해 분석하여 학술적 담론을 제시하는데 목적을 두고 있다. 이 연구에서는 초등학교 무용교육자들이 학습자를 지도하면서 겪는 다양한 상황에 따른 과정 분석을 통해 교수내용지식의 필요성을 인지하게 된 근본적인 원인을 살펴보고자 하였으며, 교육현장에서 무용교육자의 정체성을 확립하는데 의의가 있다. 결과적으로 무용교육자의 교수역량에 영향을 미치는 교수내용지식은 학습자를 지도하는 과정에서 다양한 정보를 제시하고 무용교육자의 전문성 재고에 따른 교수 방법의 개발과 지식기반이해를 통해 실제적이며 현실적인 영역에서 무용교육에 대한 실천적 노력의 기초를 제공할 수 있을 것으로 사료 된다. 이러한 연구의 목적에 따라 현행 교육과정에서 시행되고 있는 무용교육의 현황과 교수내용지식에 관한 문헌연구를 탐색하였으며, 심도 있는 분석을 위해 연구참여자는 초등학교를 포함한 다양한 교급에서의 무용교육경력이 10년 이상 된 무용교육자로 제한하였다. 이에 지속적으로 학교 무용교육에 관여한 경력자 10인으로 선정하였다. 자료수집은 개방형 설문지와 개인 대 개인(person to person)형태의 심층 면담을 시행하였다. 초등학교 무용교육자들의 교수내용지식에 관한 연구는 연구참여자들의 교수 경험이 교수내용지식 형성과정에 어떤 영향을 미치며 어떤 상관관계를 통해 변화되는지 설명하고 그에 따른 상호작용적 구조를 분석하기에 적합한 Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론 접근이 적용되었다. 수집된 자료는 개방코딩, 축코딩, 선택코딩 과정에 따라 해석되었으며 이후, 이를 통합하는 상황 모형을 제시하였다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 원자료를 줄 단위로 분석한 결과, 총 173개의 개념을 도출하였고, 이 개념들 중에서 서로 의미가 유사한 것들을 묶어 25개의 하위범주를 도출하였다. 이후, 25개의 하위범주들 가운데 그 의미가 유사한 것들을 묶어 총 11개의 상위범주로 분류하였다. 둘째, Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론에 기반하여, 개방코딩의 과정을 통해 형성된 11개의 상위범주를 패러다임 모형으로 도출한 결과, 중심현상은 ‘현장경험을 통한 교수 전문성’ 으로 나타났다. 이러한 현상에 영향을 미치는 인과적 조건으로는 ‘내적 동기 부여’, ‘사회·환경적(외부)요인’ 이 나타났으며, 맥락적 조건으로는 ‘무용교육자의 방향성에 대한 고민’, ‘이론과 현장의 간극 좁히기’, ‘열악한 교수 환경’ 으로 도출되었다. 중심현상에 대한 중재적 조건으로는 ‘초등무용교육자의 모호한 직업적 위치’, ‘교수,학습 간의 시행착오’ 가 포함되었으며 교수내용지식을 형성하는 과정에서 어려움을 극복하기 위해 무용교육자들은 ‘자신만의 고유한 교수 방법 및 스타일 형성’, ‘수업 장면에서의 반성적 성찰’ 이라는 작용/상호작용 전략을 사용하였다. 이에 따른 결과로는 ‘무용교육자의 정체성’ 이 도출되었다. 셋째, 이 연구에서 도출된 패러다임 모형과 과정 분석을 통해 나타난 핵심범주는 ‘현장경험을 통한 교수내용지식의 체화 및 개발하기’ 로 도출되었다. 핵심범주를 중심으로 속성과 차원의 분석결과, 상황변화모색형, 상황맞춤설계형, 목표탐구협력형, 목표성취지향형으로 연구참여자들을 유형화하였으며 이를 통합하는 상황 모형을 제시하였다. 마지막으로 이 연구에서는 연구참여자들이 기술적인 수행능력과 무용관련 지식습득에 필요한 교수 전문성뿐만 아니라 인성의 풍부함을 갖춘 교육자로서 꾸준히 발전하기 위한 가시적인 노력을 하는 것을 확인할 수 있었다. 이는 수업장면에서의 반성적 성찰 및 시행착오를 통해 교수 방법의 변형과 방안을 모색하는 과정을 거쳐 교수내용지식이 암묵적 지식으로 체화되어 지속적으로 발전하는 양상으로 나타났다. 따라서 자신만의 고유한 교수 방법과 스타일 형성은 교육현장에서 효과적인 수업전략을 통해 교수가능성이 높아지는 결과를 가져왔으며 이는 무용교육의 가치와 개념 및 무용교육자의 정체성 확립으로 도출되었다. 이 연구는 초등학교 무용교육자의 교수 경험을 바탕으로 근거이론 접근이 진행되었으므로 전반적인 교육상황과 모든 무용교육자를 포함하기에는 한계가 있었다. 이에 향후에는 다음과 같은 후속 연구를 제언하고자 한다. 첫째, 교육현장에서 학습자들에게 직접 적용해 볼 수 있는 실천적 측면에서의 의미 있는 정성적 연구와 무용교육자들의 교수내용지식 형성이 수업의 내용과 질에 어떠한 영향을 미치는지 교육 효과를 입증해 줄 수 있는 정량적 연구와 같이 다양한 접근 방식이 시도되어야 할 것이다. 둘째, 교육자의 교수내용지식과 학습자의 관계를 파악하려는 심도 있는 연구를 통해 학습자에게 교수내용지식이 미치는 영향에 대한 사회적, 심리적 변인, 교과 교육적 기제나 변인을 검증할 수 있는 입체적인 이론 형성을 위한 보완적인 방향으로 추가 연구가 진행되어야 할 것이다.
주요어: 교수내용지식, 초등무용교육, 무용교육자, 교수전문성, 근거이론.
이 연구는 초등학교 무용교육자의 교수 경험을 바탕으로 교수내용지식 형성과정에 관한 요인과 그 과정의 의미들을 근거이론 접근을 통해 분석하여 학술적 담론을 제시하는데 목적을 두고 있다. 이 연구에서는 초등학교 무용교육자들이 학습자를 지도하면서 겪는 다양한 상황에 따른 과정 분석을 통해 교수내용지식의 필요성을 인지하게 된 근본적인 원인을 살펴보고자 하였으며, 교육현장에서 무용교육자의 정체성을 확립하는데 의의가 있다. 결과적으로 무용교육자의 교수역량에 영향을 미치는 교수내용지식은 학습자를 지도하는 과정에서 다양한 정보를 제시하고 무용교육자의 전문성 재고에 따른 교수 방법의 개발과 지식기반이해를 통해 실제적이며 현실적인 영역에서 무용교육에 대한 실천적 노력의 기초를 제공할 수 있을 것으로 사료 된다. 이러한 연구의 목적에 따라 현행 교육과정에서 시행되고 있는 무용교육의 현황과 교수내용지식에 관한 문헌연구를 탐색하였으며, 심도 있는 분석을 위해 연구참여자는 초등학교를 포함한 다양한 교급에서의 무용교육경력이 10년 이상 된 무용교육자로 제한하였다. 이에 지속적으로 학교 무용교육에 관여한 경력자 10인으로 선정하였다. 자료수집은 개방형 설문지와 개인 대 개인(person to person)형태의 심층 면담을 시행하였다. 초등학교 무용교육자들의 교수내용지식에 관한 연구는 연구참여자들의 교수 경험이 교수내용지식 형성과정에 어떤 영향을 미치며 어떤 상관관계를 통해 변화되는지 설명하고 그에 따른 상호작용적 구조를 분석하기에 적합한 Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론 접근이 적용되었다. 수집된 자료는 개방코딩, 축코딩, 선택코딩 과정에 따라 해석되었으며 이후, 이를 통합하는 상황 모형을 제시하였다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 원자료를 줄 단위로 분석한 결과, 총 173개의 개념을 도출하였고, 이 개념들 중에서 서로 의미가 유사한 것들을 묶어 25개의 하위범주를 도출하였다. 이후, 25개의 하위범주들 가운데 그 의미가 유사한 것들을 묶어 총 11개의 상위범주로 분류하였다. 둘째, Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론에 기반하여, 개방코딩의 과정을 통해 형성된 11개의 상위범주를 패러다임 모형으로 도출한 결과, 중심현상은 ‘현장경험을 통한 교수 전문성’ 으로 나타났다. 이러한 현상에 영향을 미치는 인과적 조건으로는 ‘내적 동기 부여’, ‘사회·환경적(외부)요인’ 이 나타났으며, 맥락적 조건으로는 ‘무용교육자의 방향성에 대한 고민’, ‘이론과 현장의 간극 좁히기’, ‘열악한 교수 환경’ 으로 도출되었다. 중심현상에 대한 중재적 조건으로는 ‘초등무용교육자의 모호한 직업적 위치’, ‘교수,학습 간의 시행착오’ 가 포함되었으며 교수내용지식을 형성하는 과정에서 어려움을 극복하기 위해 무용교육자들은 ‘자신만의 고유한 교수 방법 및 스타일 형성’, ‘수업 장면에서의 반성적 성찰’ 이라는 작용/상호작용 전략을 사용하였다. 이에 따른 결과로는 ‘무용교육자의 정체성’ 이 도출되었다. 셋째, 이 연구에서 도출된 패러다임 모형과 과정 분석을 통해 나타난 핵심범주는 ‘현장경험을 통한 교수내용지식의 체화 및 개발하기’ 로 도출되었다. 핵심범주를 중심으로 속성과 차원의 분석결과, 상황변화모색형, 상황맞춤설계형, 목표탐구협력형, 목표성취지향형으로 연구참여자들을 유형화하였으며 이를 통합하는 상황 모형을 제시하였다. 마지막으로 이 연구에서는 연구참여자들이 기술적인 수행능력과 무용관련 지식습득에 필요한 교수 전문성뿐만 아니라 인성의 풍부함을 갖춘 교육자로서 꾸준히 발전하기 위한 가시적인 노력을 하는 것을 확인할 수 있었다. 이는 수업장면에서의 반성적 성찰 및 시행착오를 통해 교수 방법의 변형과 방안을 모색하는 과정을 거쳐 교수내용지식이 암묵적 지식으로 체화되어 지속적으로 발전하는 양상으로 나타났다. 따라서 자신만의 고유한 교수 방법과 스타일 형성은 교육현장에서 효과적인 수업전략을 통해 교수가능성이 높아지는 결과를 가져왔으며 이는 무용교육의 가치와 개념 및 무용교육자의 정체성 확립으로 도출되었다. 이 연구는 초등학교 무용교육자의 교수 경험을 바탕으로 근거이론 접근이 진행되었으므로 전반적인 교육상황과 모든 무용교육자를 포함하기에는 한계가 있었다. 이에 향후에는 다음과 같은 후속 연구를 제언하고자 한다. 첫째, 교육현장에서 학습자들에게 직접 적용해 볼 수 있는 실천적 측면에서의 의미 있는 정성적 연구와 무용교육자들의 교수내용지식 형성이 수업의 내용과 질에 어떠한 영향을 미치는지 교육 효과를 입증해 줄 수 있는 정량적 연구와 같이 다양한 접근 방식이 시도되어야 할 것이다. 둘째, 교육자의 교수내용지식과 학습자의 관계를 파악하려는 심도 있는 연구를 통해 학습자에게 교수내용지식이 미치는 영향에 대한 사회적, 심리적 변인, 교과 교육적 기제나 변인을 검증할 수 있는 입체적인 이론 형성을 위한 보완적인 방향으로 추가 연구가 진행되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to present academic discourse by analyzing the factors related to the process of forming the pedagogical content knowledge and the meanings of the process based on the teaching experience of elementary school dance educators through the grounded theory approach. In t...
The purpose of this study is to present academic discourse by analyzing the factors related to the process of forming the pedagogical content knowledge and the meanings of the process based on the teaching experience of elementary school dance educators through the grounded theory approach. In this study, the purpose of this study was to examine fundamental causes of the recognition of the necessity of the pedagogical content knowledge through process analysis according to various situations experienced by elementary school dance educators, and had significance in establishing the identity of dance educators in the educational field. As a result, the pedagogical content knowledge that affects the teaching competence of the dance educators presents various information in the process of teaching the learner. It is considered that the pedagogical content knowledge can provide the basis of practical efforts for dance education in the practical and realistic areas through the development of teaching methods and knowledge-based understanding according to the professional of dance educators. According to the purpose of this study, the current status of dance education in the current curriculum and the literature research of the pedagogical content knowledge were explored. For in-depth analysis, research participants were limited to the dance educators with more than 10 years of experience in various classes including elementary school. Thus, 10 experienced dance educators were selected for continuous involvement in school dance education. For data collection, an open questionnaire and in-depth interviews in the form of person to person were conducted. The study on the pedagogical content knowledge of elementary school dance educators explains the teaching experiences of research participants affect the formation process of the pedagogical content knowledge and the grounded theory approach of Strauss and Corbin(1998) was applied, which is suitable for explaining how it changes through what correlations and analyzes the interaction structure accordingly. The collected data was interpreted according to the process of open coding, axis coding, and selective coding. Afterwards a situation model was presented to integrate them. The conclusion of this study is as follows. First, as a result of analyzing raw data on a line-by-line basis, a total of 173 concepts were derived, and among them, 25 subcategories were derived by combining those with similar meanings. Thereafter among the 25 subcategories those with similar meanings were grouped and classified into a total of 11 higher categories. Second, based on the grounded theory of Strauss and Corbin(1998), as the result of deriving 11 higher categories formed through the process of open coding as a paradigm model, the central phenomenon appeared as ‘Teaching professionalism through field experience’. The causal conditions that affect this phenomenon were derived ‘Internal motivation’ and ‘Social and environmental (external) factors’, and the contextual conditions were derived from ‘Concerns about the direction of dance educators’, ‘Narrowing of the gap between the theory and the field’, and ‘Poor teaching environment’. Intermediate conditions for the central phenomenon included ‘Ambiguous occupational position of elementary dance educators’ and ‘Trial and error between teaching and learning’. In order to overcome difficulties in the process of forming the pedagogical content knowledge, dance educators used the action/ interaction strategies such as ‘Formation of their own unique teaching methods and styles’ and ‘Reflective reflection in the class’. As a result, ‘Identity of the dance educator’ was derived. Third, the core category that emerged through the paradigm model in this study and presented from the process analysis was derived as ‘Embodying and developing the pedagogical content knowledge through filed experience’. As a result of analyzing the attributes and dimensions, focusing on the core categories, the research participants were categorized into a situation change search type, a situation customized design type, a goal exploration cooperation type, and a goal achievement oriented type, and the situation model that intergrated them was proposed. Finally, in this study, it was confirmed that the research participants made visible efforts to steadily develop themselves as educators with abundant personality as well as teaching professionalism necessary to acquire technical performance and dance-related knowledge. This showed that the pedagogical content knowledge was embodied as tacit knowledge through the process of searching for a method of transforming and devising the teaching method through reflective reflection and trial and error in the classroom. Therefore the formation of their own unique teaching methods and styles resulted in increased teaching potential through effective teaching strategies in the field of education, which was derived from the value and concept of dance education and the establishment of identity of dance educators. This study was based on the teaching experience of elementary school dance educators, then the grounded theory approach was conducted. Therefore there was a limit to include the overall educational situation and all dance educators. In the future, I would like to suggest the following research. First, various approaches such as quantitative research, should be tried. It is possible to prove the educational effect of meaningful qualitative research in the practical aspect that can be applied directly to learners in the field of education and how the formation of the pedagogical content knowledge of dance educators affects the content and quality of classes. Second, further research should be conducted in a complementary direction for the formation of a three-dimensional theory that can verify social and psychological variables, subjective educational mechanisms, and variables on the effect of the pedagogical content knowledge on learners through in-depth research to understand the relationship between educators' pedagogical content knowledge and learners.
The purpose of this study is to present academic discourse by analyzing the factors related to the process of forming the pedagogical content knowledge and the meanings of the process based on the teaching experience of elementary school dance educators through the grounded theory approach. In this study, the purpose of this study was to examine fundamental causes of the recognition of the necessity of the pedagogical content knowledge through process analysis according to various situations experienced by elementary school dance educators, and had significance in establishing the identity of dance educators in the educational field. As a result, the pedagogical content knowledge that affects the teaching competence of the dance educators presents various information in the process of teaching the learner. It is considered that the pedagogical content knowledge can provide the basis of practical efforts for dance education in the practical and realistic areas through the development of teaching methods and knowledge-based understanding according to the professional of dance educators. According to the purpose of this study, the current status of dance education in the current curriculum and the literature research of the pedagogical content knowledge were explored. For in-depth analysis, research participants were limited to the dance educators with more than 10 years of experience in various classes including elementary school. Thus, 10 experienced dance educators were selected for continuous involvement in school dance education. For data collection, an open questionnaire and in-depth interviews in the form of person to person were conducted. The study on the pedagogical content knowledge of elementary school dance educators explains the teaching experiences of research participants affect the formation process of the pedagogical content knowledge and the grounded theory approach of Strauss and Corbin(1998) was applied, which is suitable for explaining how it changes through what correlations and analyzes the interaction structure accordingly. The collected data was interpreted according to the process of open coding, axis coding, and selective coding. Afterwards a situation model was presented to integrate them. The conclusion of this study is as follows. First, as a result of analyzing raw data on a line-by-line basis, a total of 173 concepts were derived, and among them, 25 subcategories were derived by combining those with similar meanings. Thereafter among the 25 subcategories those with similar meanings were grouped and classified into a total of 11 higher categories. Second, based on the grounded theory of Strauss and Corbin(1998), as the result of deriving 11 higher categories formed through the process of open coding as a paradigm model, the central phenomenon appeared as ‘Teaching professionalism through field experience’. The causal conditions that affect this phenomenon were derived ‘Internal motivation’ and ‘Social and environmental (external) factors’, and the contextual conditions were derived from ‘Concerns about the direction of dance educators’, ‘Narrowing of the gap between the theory and the field’, and ‘Poor teaching environment’. Intermediate conditions for the central phenomenon included ‘Ambiguous occupational position of elementary dance educators’ and ‘Trial and error between teaching and learning’. In order to overcome difficulties in the process of forming the pedagogical content knowledge, dance educators used the action/ interaction strategies such as ‘Formation of their own unique teaching methods and styles’ and ‘Reflective reflection in the class’. As a result, ‘Identity of the dance educator’ was derived. Third, the core category that emerged through the paradigm model in this study and presented from the process analysis was derived as ‘Embodying and developing the pedagogical content knowledge through filed experience’. As a result of analyzing the attributes and dimensions, focusing on the core categories, the research participants were categorized into a situation change search type, a situation customized design type, a goal exploration cooperation type, and a goal achievement oriented type, and the situation model that intergrated them was proposed. Finally, in this study, it was confirmed that the research participants made visible efforts to steadily develop themselves as educators with abundant personality as well as teaching professionalism necessary to acquire technical performance and dance-related knowledge. This showed that the pedagogical content knowledge was embodied as tacit knowledge through the process of searching for a method of transforming and devising the teaching method through reflective reflection and trial and error in the classroom. Therefore the formation of their own unique teaching methods and styles resulted in increased teaching potential through effective teaching strategies in the field of education, which was derived from the value and concept of dance education and the establishment of identity of dance educators. This study was based on the teaching experience of elementary school dance educators, then the grounded theory approach was conducted. Therefore there was a limit to include the overall educational situation and all dance educators. In the future, I would like to suggest the following research. First, various approaches such as quantitative research, should be tried. It is possible to prove the educational effect of meaningful qualitative research in the practical aspect that can be applied directly to learners in the field of education and how the formation of the pedagogical content knowledge of dance educators affects the content and quality of classes. Second, further research should be conducted in a complementary direction for the formation of a three-dimensional theory that can verify social and psychological variables, subjective educational mechanisms, and variables on the effect of the pedagogical content knowledge on learners through in-depth research to understand the relationship between educators' pedagogical content knowledge and learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.