사상은 고립적으로 형성되거나 발전할 수 없으며 필연적으로 그것이 직접적이든 아니면 간접적이든 현실적 기반을 갖고 있다. 또한 그러한 현실적 기반은 다시금 역사성을 띠게 된다. 본문의 논의를 통해서 우리는 다시금 이것을 확인하게 된다.
어떤 정치체제가 좋은가? 혹은 어떤 정치방식이 좋은가? 이것은 고래로 동서양 정치사상의 핵심 문제 가운데 하나이다. 선진의 유가에서 보기에 그것은 곧 왕도를 행하고 인정을 베푸는 것이다. 다시 말하면 왕도가 정치체제라고 한다면 인정은 지도자의 도덕성에 근거한 정치방식이라고 할 수 있다.
공자를 계승한 전국시대 맹자와 순자는 공통적으로 왕도를 내세웠다. 역사적으로 보면, 맹자와 순자가 제기한 왕도정치는 ‘이상적 공동체’를 모델로 하는 유토피어린이며 현실 정치에서는 실현되기 어려운 것이었다. 따라서 오늘날 왕도정치와 그 창조적인 계승을 위해서는 반드시 그 이론의 전제와 배경을 살펴보고 아울러 보편적 의의를 검토해야 할 것이다. 이를 통하여 어떤 점을 보존하고 어떤 점을 방기하여 현대사회에 적합하게 창조적으로 발전시킬 수 있는가를 제안해야 한다. 이러한 문제는 당연히 복잡하고 연구자의 역량에 일정한 한계가 있을 것이지만, 본문에서는 맹자를 중심으로 가능한 본질적이고 핵심적인 문제에 대해 고찰함으로써 현대적 의의와 한계를 제시해보고자 하였다.
유교의 인간관은 자연관, 사회관과 유기적으로 연계되어 있다. 가족에서의 부자와 부부, 형제 관계, 사회에서의 장유와 붕우관계 모두는 일방적 상하관계가 아니라 상호간의 사랑이 전제된 조화의 관계이며, 이것이 맹자가 제시한 다섯 가지 인륜이다. 이것은 인간과 자연이 어느 한 쪽을 단순히 외경하거나 종속되는 것이 아닌 것처럼 각각의 관계도 조화로움을 추구하는 것이다. 물론 유교의 전개 과정에 있어서 때로 무조건적인 권위의 확보를 위해 오륜 관념이 경직되게 적용되는 일이 있었다 하더라도 그것은 유교의 본질 자체와는 구별되는 것이다. 또한 초월성에 권위의 근원을 두는 종교가 아닌 이상 사회 상황에 따라 이론과 실천이 괴리되는 점이 부득한 경우도 있을 것이다. 이것은 유교뿐만 아니라 앞서 언급한 법가에서도 예외가 아니었다.
유교에서 군주에 대한 일반인의 권위는 인정되지만 그것은 무조건적이거나 초월적인 근거가 별도로 있어서가 아니라 그 지위에 걸맞는 자질을 갖춤으로써 가능해진다. 이것은 지도자의 경제적 군사적인 식견이나 문제해결 능력보다는 백성의 신뢰에 기초하여 그 지위에 걸맞는 덕이 있어야 한다는 공자의 정명론으로 이론화되며, 맹자와 순자에 이르러 보다 구체화되어 전개된다.
맹자는 정치에는 군주보다는 상대적으로 백성이 더 중요하다는 사상과 아울러 도덕성이 없는 폭군을 추방하거나 베어도 그것은 신하로서 군주를 시해한 것이 아니라 필부를 벌준 것에 불과하다는 혁명론을 제기하였다. 유교의 이러한 이론을 감안해 본다면, 오늘날 부조리에 대한 대안으로 제시되는 ‘도덕성의 회복’이 단지 지도자 자신만의 각성으로 불가능하며 시민의식과 연계되지 않을 수 없음을 알 수 있다.
오늘날 국가 간의 상호불신과 증오는 날로 심각해지고 있으며 현시대가 갈구하고 있는 인류 평화와 공존 및 복지는 요원해지고 있다. 이러한 시대에, 당시 잔악한 전쟁과 무력정치에 대한 비판과 견제라는 의미를 담고 있는 맹자의 성선설과 그로부터 도출해 낸 仁政 사상은 오히려 진보적이라고 말할 수 있으며, 이는 현대에도 적용된다. 그럼에도 불구하고 맹자의 학설은 일정한 현실적 한계성이 내재하고 있다.
사상은 고립적으로 형성되거나 발전할 수 없으며 필연적으로 그것이 직접적이든 아니면 간접적이든 현실적 기반을 갖고 있다. 또한 그러한 현실적 기반은 다시금 역사성을 띠게 된다. 본문의 논의를 통해서 우리는 다시금 이것을 확인하게 된다.
어떤 정치체제가 좋은가? 혹은 어떤 정치방식이 좋은가? 이것은 고래로 동서양 정치사상의 핵심 문제 가운데 하나이다. 선진의 유가에서 보기에 그것은 곧 왕도를 행하고 인정을 베푸는 것이다. 다시 말하면 왕도가 정치체제라고 한다면 인정은 지도자의 도덕성에 근거한 정치방식이라고 할 수 있다.
공자를 계승한 전국시대 맹자와 순자는 공통적으로 왕도를 내세웠다. 역사적으로 보면, 맹자와 순자가 제기한 왕도정치는 ‘이상적 공동체’를 모델로 하는 유토피어린이며 현실 정치에서는 실현되기 어려운 것이었다. 따라서 오늘날 왕도정치와 그 창조적인 계승을 위해서는 반드시 그 이론의 전제와 배경을 살펴보고 아울러 보편적 의의를 검토해야 할 것이다. 이를 통하여 어떤 점을 보존하고 어떤 점을 방기하여 현대사회에 적합하게 창조적으로 발전시킬 수 있는가를 제안해야 한다. 이러한 문제는 당연히 복잡하고 연구자의 역량에 일정한 한계가 있을 것이지만, 본문에서는 맹자를 중심으로 가능한 본질적이고 핵심적인 문제에 대해 고찰함으로써 현대적 의의와 한계를 제시해보고자 하였다.
유교의 인간관은 자연관, 사회관과 유기적으로 연계되어 있다. 가족에서의 부자와 부부, 형제 관계, 사회에서의 장유와 붕우관계 모두는 일방적 상하관계가 아니라 상호간의 사랑이 전제된 조화의 관계이며, 이것이 맹자가 제시한 다섯 가지 인륜이다. 이것은 인간과 자연이 어느 한 쪽을 단순히 외경하거나 종속되는 것이 아닌 것처럼 각각의 관계도 조화로움을 추구하는 것이다. 물론 유교의 전개 과정에 있어서 때로 무조건적인 권위의 확보를 위해 오륜 관념이 경직되게 적용되는 일이 있었다 하더라도 그것은 유교의 본질 자체와는 구별되는 것이다. 또한 초월성에 권위의 근원을 두는 종교가 아닌 이상 사회 상황에 따라 이론과 실천이 괴리되는 점이 부득한 경우도 있을 것이다. 이것은 유교뿐만 아니라 앞서 언급한 법가에서도 예외가 아니었다.
유교에서 군주에 대한 일반인의 권위는 인정되지만 그것은 무조건적이거나 초월적인 근거가 별도로 있어서가 아니라 그 지위에 걸맞는 자질을 갖춤으로써 가능해진다. 이것은 지도자의 경제적 군사적인 식견이나 문제해결 능력보다는 백성의 신뢰에 기초하여 그 지위에 걸맞는 덕이 있어야 한다는 공자의 정명론으로 이론화되며, 맹자와 순자에 이르러 보다 구체화되어 전개된다.
맹자는 정치에는 군주보다는 상대적으로 백성이 더 중요하다는 사상과 아울러 도덕성이 없는 폭군을 추방하거나 베어도 그것은 신하로서 군주를 시해한 것이 아니라 필부를 벌준 것에 불과하다는 혁명론을 제기하였다. 유교의 이러한 이론을 감안해 본다면, 오늘날 부조리에 대한 대안으로 제시되는 ‘도덕성의 회복’이 단지 지도자 자신만의 각성으로 불가능하며 시민의식과 연계되지 않을 수 없음을 알 수 있다.
오늘날 국가 간의 상호불신과 증오는 날로 심각해지고 있으며 현시대가 갈구하고 있는 인류 평화와 공존 및 복지는 요원해지고 있다. 이러한 시대에, 당시 잔악한 전쟁과 무력정치에 대한 비판과 견제라는 의미를 담고 있는 맹자의 성선설과 그로부터 도출해 낸 仁政 사상은 오히려 진보적이라고 말할 수 있으며, 이는 현대에도 적용된다. 그럼에도 불구하고 맹자의 학설은 일정한 현실적 한계성이 내재하고 있다.
Ideology cannot be formed or developed in isolation, and inevitably has a realistic basis, whether direct or indirect. In addition, such a realistic basis is once again historical. Through the discussion of the text we again confirm this.
Which political system is good? Or what kind of politics ...
Ideology cannot be formed or developed in isolation, and inevitably has a realistic basis, whether direct or indirect. In addition, such a realistic basis is once again historical. Through the discussion of the text we again confirm this.
Which political system is good? Or what kind of politics is good? This is one of the key issues of political thought in the East and West as a whale. From the oil price of Sunjin, it is the practice of “the Rule of Virtue”(王道) and the provision of the benevolent administration. In other words, if the royal road is a political system, recognition is a political method based on the morality of the leader.
Mencius and Sunja, who succeeded Confucius in the Warring States period, established a royal road in common. Historically, royal politics raised by Mencius and Sunja was a utopia modeled on the “ideal community,” and was difficult to realize in real politics. Therefore, for the royal politics and its creative succession, it is necessary to examine the premise and background of the theory and examine its universal significance. Through this, it is necessary to propose what points can be preserved and what points can be developed creatively suitable for the modern society. These problems are of course complex and there will be certain limitations to the researcher's capabilities, but in this text, we tried to present modern significance and limitations by examining the essential and core problems possible with the blind.
The Confucian human view is organically connected to the natural and social views. The rich and the married couple in the family, the brotherhood relationship, and the relationship between the mother and the son in the society are not unilateral relationships, but the relationship of harmony that presupposes mutual love, and these are the five human races suggested by Mencius. This is that each relationship seeks harmony, just as humans and nature are not simply apologizing or subordinate to either side. Of course, even in the process of the development of Confucianism, even though the concept of five-wheeled ideas was sometimes applied rigidly to secure unconditional authority, it is distinct from the essence of Confucianism itself. In addition, there may be cases where it is inevitable that theory and practice differ depending on the social situation, unless it is a religion that has authority in transcendence.
In Confucianism, the authority of the general public over the monarch is recognized, but it is made possible by having the qualities appropriate for the position, not because there is no unconditional or transcendent basis. This is theorized by Confucius' theory of virtues that should be virtuous for the position based on the trust of the people, rather than the economic and military insight or problem-solving ability of the leader.
Mencius raised the idea that people were more important than lords to politics and revolutionary theory that even if they expelled or cut off tyrants without morals, they did not deceive the monarchs as servants, but punished them. Considering this theory of Confucianism, it can be seen that the “restoration of morality”, which is suggested as an alternative to absurdity today, is impossible only by the awakening of the leader himself and must be linked to citizenship.
Today, mutual distrust and hatred among nations are becoming increasingly serious, and the peace, coexistence and welfare of humanity, which the present era is hungry for, is becoming weaker. In this era, it can be said that the proclamation of the Mencius and the benevolent ideology derived from it, which included the meaning of criticism and containment of brutal wars and force politics at that time, can be said to be rather progressive, and this also applies to modern times. Nevertheless, the theory of Mencius has certain practical limitations.
Ideology cannot be formed or developed in isolation, and inevitably has a realistic basis, whether direct or indirect. In addition, such a realistic basis is once again historical. Through the discussion of the text we again confirm this.
Which political system is good? Or what kind of politics is good? This is one of the key issues of political thought in the East and West as a whale. From the oil price of Sunjin, it is the practice of “the Rule of Virtue”(王道) and the provision of the benevolent administration. In other words, if the royal road is a political system, recognition is a political method based on the morality of the leader.
Mencius and Sunja, who succeeded Confucius in the Warring States period, established a royal road in common. Historically, royal politics raised by Mencius and Sunja was a utopia modeled on the “ideal community,” and was difficult to realize in real politics. Therefore, for the royal politics and its creative succession, it is necessary to examine the premise and background of the theory and examine its universal significance. Through this, it is necessary to propose what points can be preserved and what points can be developed creatively suitable for the modern society. These problems are of course complex and there will be certain limitations to the researcher's capabilities, but in this text, we tried to present modern significance and limitations by examining the essential and core problems possible with the blind.
The Confucian human view is organically connected to the natural and social views. The rich and the married couple in the family, the brotherhood relationship, and the relationship between the mother and the son in the society are not unilateral relationships, but the relationship of harmony that presupposes mutual love, and these are the five human races suggested by Mencius. This is that each relationship seeks harmony, just as humans and nature are not simply apologizing or subordinate to either side. Of course, even in the process of the development of Confucianism, even though the concept of five-wheeled ideas was sometimes applied rigidly to secure unconditional authority, it is distinct from the essence of Confucianism itself. In addition, there may be cases where it is inevitable that theory and practice differ depending on the social situation, unless it is a religion that has authority in transcendence.
In Confucianism, the authority of the general public over the monarch is recognized, but it is made possible by having the qualities appropriate for the position, not because there is no unconditional or transcendent basis. This is theorized by Confucius' theory of virtues that should be virtuous for the position based on the trust of the people, rather than the economic and military insight or problem-solving ability of the leader.
Mencius raised the idea that people were more important than lords to politics and revolutionary theory that even if they expelled or cut off tyrants without morals, they did not deceive the monarchs as servants, but punished them. Considering this theory of Confucianism, it can be seen that the “restoration of morality”, which is suggested as an alternative to absurdity today, is impossible only by the awakening of the leader himself and must be linked to citizenship.
Today, mutual distrust and hatred among nations are becoming increasingly serious, and the peace, coexistence and welfare of humanity, which the present era is hungry for, is becoming weaker. In this era, it can be said that the proclamation of the Mencius and the benevolent ideology derived from it, which included the meaning of criticism and containment of brutal wars and force politics at that time, can be said to be rather progressive, and this also applies to modern times. Nevertheless, the theory of Mencius has certain practical limitations.
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