미술은 자신의 생각이나 감정을 여러 가지 물질적인 재료를 이용하여 눈으로 볼 수 있도록 표현하는 예술이다. 따라서 특히 아동을 대상으로 미술을 교육하는 것은 아동이 머릿속으로만 상상했던 것을 미술활동을 통해서 창작함으로써 표현의 즐거움을 느끼고 정서적으로 안정을 갖게 할 수 있다. 미술영역은 미술의 이해, 미술의 표현, 미술의 감상으로 구분할 수 있다. 여기서 표현 영역은 아동 자신이 어떻게 생각하고 느끼고 보고 있는가를 외면에 보여주는 것이다. 이 영역은 다시 평면표현과 입체표현으로 분류할 수 있다. 이중 평면표현은 종이, ...
미술은 자신의 생각이나 감정을 여러 가지 물질적인 재료를 이용하여 눈으로 볼 수 있도록 표현하는 예술이다. 따라서 특히 아동을 대상으로 미술을 교육하는 것은 아동이 머릿속으로만 상상했던 것을 미술활동을 통해서 창작함으로써 표현의 즐거움을 느끼고 정서적으로 안정을 갖게 할 수 있다. 미술영역은 미술의 이해, 미술의 표현, 미술의 감상으로 구분할 수 있다. 여기서 표현 영역은 아동 자신이 어떻게 생각하고 느끼고 보고 있는가를 외면에 보여주는 것이다. 이 영역은 다시 평면표현과 입체표현으로 분류할 수 있다. 이중 평면표현은 종이, 화판 등 평평한 2차원 공간에 간단한 재료인 물감, 크레파스, 사인펜 등 하나만을 이용하여도 다양한 표현이 가능하다는 장점이 있다. 그러나 재료가 간단하다고 그 재료를 표현 활동에 이용하기 것이 쉽지는 않다. 저학년 시기처럼 객관적인 시각이나 인식이 중요하지 않고 오직 아동 자신이 중심되어 재료를 가지고 표현 활동을 하는 경우에는 문제가 되지 않는다. 그러나 실제 대상과 그림 속 대상과의 일치관계에 중요성을 두는 11세~13세 아동의 경우, 자신의 마음에 드는 작품을 만들기 위해서는 사용하고 있는 재료가 갖는 특성으로 부딪히는 어려움이 발생한다. 이것은 고학년으로 올라간 아동의 미술기피 현상을 부추기는 하나의 요인으로 작용할 수도 있다. 이에 본 논문에서는 아동들이 평면표현 활동에서 사용하고 있는 재료의 특성으로 인해 겪는 어려움을 앱의 그리기 도구를 이용하여 해결하고자 한다. 현재 아동들이 평면표현 활동에서 어떤 재료와 방법을 사용하고 있는지 조사하기 위해 초등미술 교과서 속 아동이 제작한 참고작품을 살펴보았다. 그 결과, 회화에서는 채색방법에 수채물감 사용의 횟수가 높게 나왔다. 선묘방법에는 연필, 붓 펜, 유성 펜 3종류의 한정된 재료를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 콜라주방법에서는 특별한 연관성이 없는 요소를 적절히 조합시켜 만들어 내는 것이기 때문에 다수의 이미지 자료들이 필요하며 이미지 결합, 왜곡, 변형, 합성의 작업은 가위로 오리고 붙여서 평면에 나타내기에는 표현의 한계가 있다. 따라서 본 논문에서는 앱의 그리기 도구를 이용한 평면표현 방법을 제안하기 위하여 다음과 같은 근거를 바탕으로 앱 선정하였다. 첫째, 교과서에 수록된 아동이 제작한 참고작품을 살펴본 결과 채색방법에 수채물감 사용 횟수가 다른 채색재료보다 높게 나와 채색 활동에 수채물감이 주로 사용됨을 알 수 있다. 이를 근거로 다른 채색재료가 아닌 수채물감의 채색 효과를 낼 수 있는 그리기 도구가 갖추어져 있는지를 앱 선정의 기준으로 한다. 그럼으로써 채색방법에 수채물감을 이용하였을 때 발생할 수 있는 어려움으로 미술활동을 기피하려고 했던 아동의 채색 활동을 도와줄 수 있다. 둘째, 선묘방법에 3종류의 재료가 사용되고 있다. 선묘방법은 선으로만 그리기 때문에 다양한 선의 굵기, 선의 모양에 따라 구사하기 적합한 도구를 선택해서 적재적소에 사용하면 선으로만 그림을 그렸어도 입체감 있는 표현을 할 수 있다. 셋째, 콜라주의 이미지를 합성하고 변형시키는 표현방법을 실행하기 위해서는 많은 이미지 자료수집과 가위를 이용한 표현 한계로 어려움을 겪을 수 있다. 콜라주에 용이한 편집 도구가 갖추어져 있는지를 앱 선정의 기준으로 한다. 그럼으로써 콜라주방법에 발생할 수 있는 어려움으로 미술활동을 기피하려고 했던 아동의 콜라주 활동을 도와줄 수 있다. 이와 같은 근거를 기반으로 아동의 평면표현 활동에 적용할 수 있는 앱을 선정하였으며, 선정한 앱을 활용한 채색방법, 선묘방법, 콜라주방법을 제안한다.
미술은 자신의 생각이나 감정을 여러 가지 물질적인 재료를 이용하여 눈으로 볼 수 있도록 표현하는 예술이다. 따라서 특히 아동을 대상으로 미술을 교육하는 것은 아동이 머릿속으로만 상상했던 것을 미술활동을 통해서 창작함으로써 표현의 즐거움을 느끼고 정서적으로 안정을 갖게 할 수 있다. 미술영역은 미술의 이해, 미술의 표현, 미술의 감상으로 구분할 수 있다. 여기서 표현 영역은 아동 자신이 어떻게 생각하고 느끼고 보고 있는가를 외면에 보여주는 것이다. 이 영역은 다시 평면표현과 입체표현으로 분류할 수 있다. 이중 평면표현은 종이, 화판 등 평평한 2차원 공간에 간단한 재료인 물감, 크레파스, 사인펜 등 하나만을 이용하여도 다양한 표현이 가능하다는 장점이 있다. 그러나 재료가 간단하다고 그 재료를 표현 활동에 이용하기 것이 쉽지는 않다. 저학년 시기처럼 객관적인 시각이나 인식이 중요하지 않고 오직 아동 자신이 중심되어 재료를 가지고 표현 활동을 하는 경우에는 문제가 되지 않는다. 그러나 실제 대상과 그림 속 대상과의 일치관계에 중요성을 두는 11세~13세 아동의 경우, 자신의 마음에 드는 작품을 만들기 위해서는 사용하고 있는 재료가 갖는 특성으로 부딪히는 어려움이 발생한다. 이것은 고학년으로 올라간 아동의 미술기피 현상을 부추기는 하나의 요인으로 작용할 수도 있다. 이에 본 논문에서는 아동들이 평면표현 활동에서 사용하고 있는 재료의 특성으로 인해 겪는 어려움을 앱의 그리기 도구를 이용하여 해결하고자 한다. 현재 아동들이 평면표현 활동에서 어떤 재료와 방법을 사용하고 있는지 조사하기 위해 초등미술 교과서 속 아동이 제작한 참고작품을 살펴보았다. 그 결과, 회화에서는 채색방법에 수채물감 사용의 횟수가 높게 나왔다. 선묘방법에는 연필, 붓 펜, 유성 펜 3종류의 한정된 재료를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 콜라주방법에서는 특별한 연관성이 없는 요소를 적절히 조합시켜 만들어 내는 것이기 때문에 다수의 이미지 자료들이 필요하며 이미지 결합, 왜곡, 변형, 합성의 작업은 가위로 오리고 붙여서 평면에 나타내기에는 표현의 한계가 있다. 따라서 본 논문에서는 앱의 그리기 도구를 이용한 평면표현 방법을 제안하기 위하여 다음과 같은 근거를 바탕으로 앱 선정하였다. 첫째, 교과서에 수록된 아동이 제작한 참고작품을 살펴본 결과 채색방법에 수채물감 사용 횟수가 다른 채색재료보다 높게 나와 채색 활동에 수채물감이 주로 사용됨을 알 수 있다. 이를 근거로 다른 채색재료가 아닌 수채물감의 채색 효과를 낼 수 있는 그리기 도구가 갖추어져 있는지를 앱 선정의 기준으로 한다. 그럼으로써 채색방법에 수채물감을 이용하였을 때 발생할 수 있는 어려움으로 미술활동을 기피하려고 했던 아동의 채색 활동을 도와줄 수 있다. 둘째, 선묘방법에 3종류의 재료가 사용되고 있다. 선묘방법은 선으로만 그리기 때문에 다양한 선의 굵기, 선의 모양에 따라 구사하기 적합한 도구를 선택해서 적재적소에 사용하면 선으로만 그림을 그렸어도 입체감 있는 표현을 할 수 있다. 셋째, 콜라주의 이미지를 합성하고 변형시키는 표현방법을 실행하기 위해서는 많은 이미지 자료수집과 가위를 이용한 표현 한계로 어려움을 겪을 수 있다. 콜라주에 용이한 편집 도구가 갖추어져 있는지를 앱 선정의 기준으로 한다. 그럼으로써 콜라주방법에 발생할 수 있는 어려움으로 미술활동을 기피하려고 했던 아동의 콜라주 활동을 도와줄 수 있다. 이와 같은 근거를 기반으로 아동의 평면표현 활동에 적용할 수 있는 앱을 선정하였으며, 선정한 앱을 활용한 채색방법, 선묘방법, 콜라주방법을 제안한다.
Art is a field of art that expresses one's thoughts or feelings so that they can be seen with eyes using various materials. For this reason, children can create the pleasure of expression and emotional stability through art activities by creating what they imagined only in their minds. The art ...
Art is a field of art that expresses one's thoughts or feelings so that they can be seen with eyes using various materials. For this reason, children can create the pleasure of expression and emotional stability through art activities by creating what they imagined only in their minds. The art domain can be divided into an understanding of art, expression of art, and appreciation of art. The expression shows how the child thinks, feels, and sees. The expression area of art can be classified into flat representation and three-dimensional representation. The flat expression has the advantage that various expressions can be made using only simple materials such as paint, crayons, and markers in a flat two-dimensional space such as paper and drawing board. This simple material does not mean that it is easy to use the material for expressive activities. As in the lower grades, objective perspective or perception is not important, and it does not matter if the child himself is the center and expresses with materials. However, children aged 11 to 13, who attach importance to the relationship between the real object and the object in the picture, have difficulties in colliding with the characteristics of the materials they are using to create their favorite works. It can act as a factor that stimulates the child's avoidance of fine arts. Therefore, this study aims to solve the difficulties experienced by children aged 11 to 13 years due to the characteristics of materials used in flat expression activities using the app's drawing tools. To investigate what materials and methods children are currently using in their flat expression activities, this study looked at reference works produced by children in elementary art textbooks. As a result, in the painting, the number of use of watercolor paint was high in the coloring method. It has been shown that the line drawing method uses three types of limited materials: pencil, brush pen, and oil-based pen. Collages are created by properly combining elements that do not have any relationship. It is required a large number of image materials and the work of combining, distorting, transforming, compositing images is limited to expression to cut and paste with scissors. In this study, the app was selected based on the following grounds to propose a flat representation method using the app's drawing tool. First, as a result of looking at reference works produced by children in textbooks, it was found that the number of use of watercolor paint in the coloring method was higher than that of other coloring materials. Based on this, the app whether a drawing tool that can produce the coloring effect of watercolor rather than other coloring materials is equipped. By doing so, it is possible to help the children who tried to avoid art activities because of the difficulties that can occur when using watercolor paint in the coloring method. Second, three types of materials are used in the line drawing method. If the children select the appropriate tool to use according to the thickness of various lines and the shape of the lines and use it at the right place, you can express three-dimensionally even if they draw only with lines. However, there are limits to these three types of methods. And also, the use of pencils and oil-based pens can be difficult to draw lines with changes in strength and weakness due to pressure, which is an essential element of the line drawing method. The standard of app selection is whether a drawing tool that is easy to adjust the strength or weakness of the line is equipped. By doing so, it can help the children who tried to avoid art activities due to difficulties in the method of drawing. Third, The basis of app selection is whether collage is equipped with easy editing tools. In order to implement the expression method of synthesizing and transforming the image of the collage, it may be difficult to collect a lot of image data and to limit the expression using scissors. By doing so, it is possible to help the children who tried to avoid art activities because of the difficulties that could occur in the collage method.Based on these reasons, an app was selected, and a coloring method, a line drawing method, and a collage method were proposed using the drawing tools of the selected app. The following can be expected when using the app selected in this study as an art tool. Children aged 11 to 13, who attach importance to the correspondence between the real object and the object in the picture, expressed the difficulties experienced by the characteristics of the material by using the app's tool that can express the work effect by the existing material almost similarly. By solving the phenomenon of trying to avoid, it can give children the joy of expression and enable creative production.
Art is a field of art that expresses one's thoughts or feelings so that they can be seen with eyes using various materials. For this reason, children can create the pleasure of expression and emotional stability through art activities by creating what they imagined only in their minds. The art domain can be divided into an understanding of art, expression of art, and appreciation of art. The expression shows how the child thinks, feels, and sees. The expression area of art can be classified into flat representation and three-dimensional representation. The flat expression has the advantage that various expressions can be made using only simple materials such as paint, crayons, and markers in a flat two-dimensional space such as paper and drawing board. This simple material does not mean that it is easy to use the material for expressive activities. As in the lower grades, objective perspective or perception is not important, and it does not matter if the child himself is the center and expresses with materials. However, children aged 11 to 13, who attach importance to the relationship between the real object and the object in the picture, have difficulties in colliding with the characteristics of the materials they are using to create their favorite works. It can act as a factor that stimulates the child's avoidance of fine arts. Therefore, this study aims to solve the difficulties experienced by children aged 11 to 13 years due to the characteristics of materials used in flat expression activities using the app's drawing tools. To investigate what materials and methods children are currently using in their flat expression activities, this study looked at reference works produced by children in elementary art textbooks. As a result, in the painting, the number of use of watercolor paint was high in the coloring method. It has been shown that the line drawing method uses three types of limited materials: pencil, brush pen, and oil-based pen. Collages are created by properly combining elements that do not have any relationship. It is required a large number of image materials and the work of combining, distorting, transforming, compositing images is limited to expression to cut and paste with scissors. In this study, the app was selected based on the following grounds to propose a flat representation method using the app's drawing tool. First, as a result of looking at reference works produced by children in textbooks, it was found that the number of use of watercolor paint in the coloring method was higher than that of other coloring materials. Based on this, the app whether a drawing tool that can produce the coloring effect of watercolor rather than other coloring materials is equipped. By doing so, it is possible to help the children who tried to avoid art activities because of the difficulties that can occur when using watercolor paint in the coloring method. Second, three types of materials are used in the line drawing method. If the children select the appropriate tool to use according to the thickness of various lines and the shape of the lines and use it at the right place, you can express three-dimensionally even if they draw only with lines. However, there are limits to these three types of methods. And also, the use of pencils and oil-based pens can be difficult to draw lines with changes in strength and weakness due to pressure, which is an essential element of the line drawing method. The standard of app selection is whether a drawing tool that is easy to adjust the strength or weakness of the line is equipped. By doing so, it can help the children who tried to avoid art activities due to difficulties in the method of drawing. Third, The basis of app selection is whether collage is equipped with easy editing tools. In order to implement the expression method of synthesizing and transforming the image of the collage, it may be difficult to collect a lot of image data and to limit the expression using scissors. By doing so, it is possible to help the children who tried to avoid art activities because of the difficulties that could occur in the collage method.Based on these reasons, an app was selected, and a coloring method, a line drawing method, and a collage method were proposed using the drawing tools of the selected app. The following can be expected when using the app selected in this study as an art tool. Children aged 11 to 13, who attach importance to the correspondence between the real object and the object in the picture, expressed the difficulties experienced by the characteristics of the material by using the app's tool that can express the work effect by the existing material almost similarly. By solving the phenomenon of trying to avoid, it can give children the joy of expression and enable creative production.
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