상위언어능력이란 “단순하게 문장을 이해하고 표현을 위해 언어를 사용하는 것이 아닌 그 언어 자체의 특성을 알고 사고할 수 있는 능력을 말한다.” 그러나 초등 고학년 학습부진 아동들은 언어발달상의 문제로 의사소통 기술의 부족, 어휘 선택하기, 적합한 화제 찾기, 농담하기, 유머 이해하기에서 이해를 못하거나 적절하게 반응하지 못하여 학습뿐만 아니라 또래관계 형성에서도 크게 따라가지 못하는 것을 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 교과과정 내용에 기반하고 기초학력향상을 포함한 언어학습 전략 프로그램을 적용하여 초등 고학년 학습부진 아동의 상위언어능력과 어휘력에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 본 연구의 연구대상은 초등학교 6학년에 재학 중인 학습부진 아동으로 선정된 4명을 대상으로 교과과정 기반 언어학습 전략 프로그램이 학습부진아의 상위언어능력 및 어휘력에 미치는 효과를 알아보기 위해 ...
상위언어능력이란 “단순하게 문장을 이해하고 표현을 위해 언어를 사용하는 것이 아닌 그 언어 자체의 특성을 알고 사고할 수 있는 능력을 말한다.” 그러나 초등 고학년 학습부진 아동들은 언어발달상의 문제로 의사소통 기술의 부족, 어휘 선택하기, 적합한 화제 찾기, 농담하기, 유머 이해하기에서 이해를 못하거나 적절하게 반응하지 못하여 학습뿐만 아니라 또래관계 형성에서도 크게 따라가지 못하는 것을 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 교과과정 내용에 기반하고 기초학력향상을 포함한 언어학습 전략 프로그램을 적용하여 초등 고학년 학습부진 아동의 상위언어능력과 어휘력에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 본 연구의 연구대상은 초등학교 6학년에 재학 중인 학습부진 아동으로 선정된 4명을 대상으로 교과과정 기반 언어학습 전략 프로그램이 학습부진아의 상위언어능력 및 어휘력에 미치는 효과를 알아보기 위해 학령기 아동 언어 검사(LSSC), 수용·표현 어휘력 검사(REVT)를 실시하여 그 결과를 비교하였다. 또한, 초등 교과과정에 기반 한 언어학습 전략 프로그램(16회기)을 실시할 때 기초선, 중재, 사후검사로 구성해 주당 2회씩 8주 동안 16회기의 개별 중재를 실시하였으며, 매 회기별 연구자가 구성한 상위 범주어, 은유이해, 관용어이해 검사를 통해 어떻게 변화되었는지를 알아보았다. 연구결과를 정리해보면 첫째, 초등 교과과정에 기반한 언어학습 전략 프로그램은 학습부진아의 상위언어능력 향상에 효과적이었다. 중재 시 아동이 새로운 의사소통 상황에서 대화가 지속될 수 있도록 적합한 문맥으로 습득한 상위언어들을 표현할 기회를 반복적으로 제시해줌으로써 상위언어능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 둘째, 초등 교과과정에 기반 한 언어학습 전략 프로그램은 학습부진아의 어휘력 향상에 효과적이었다. 학습부진 아동의 특성과 현행수준을 고려하고 적절한 내용과 과목을 선택하여 구성한 중재 프로그램으로 학습전략에서도 도움이 되었고, 핵심어나 중심 주제를 통해 경험들을 쉽게 표현하도록 유도하여 어휘력 향상에서 긍정적인 효과가 나타났다고 볼 수 있다. 위의 결과로 볼 때, 학령기 학습부진 아동들이 적절한 또래 관계를 맺고 사회생활을 더 윤택할 수 있게 하는 데 필요한 교과과정 내용과 언어능력 수준을 잘 접합하여 임상에 적용한다면 이들이 성공적인 학습과 대인 관계를 맺고 사회에 적응하는 데 도움이 될 것이라 본다.
상위언어능력이란 “단순하게 문장을 이해하고 표현을 위해 언어를 사용하는 것이 아닌 그 언어 자체의 특성을 알고 사고할 수 있는 능력을 말한다.” 그러나 초등 고학년 학습부진 아동들은 언어발달상의 문제로 의사소통 기술의 부족, 어휘 선택하기, 적합한 화제 찾기, 농담하기, 유머 이해하기에서 이해를 못하거나 적절하게 반응하지 못하여 학습뿐만 아니라 또래관계 형성에서도 크게 따라가지 못하는 것을 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 교과과정 내용에 기반하고 기초학력향상을 포함한 언어학습 전략 프로그램을 적용하여 초등 고학년 학습부진 아동의 상위언어능력과 어휘력에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 본 연구의 연구대상은 초등학교 6학년에 재학 중인 학습부진 아동으로 선정된 4명을 대상으로 교과과정 기반 언어학습 전략 프로그램이 학습부진아의 상위언어능력 및 어휘력에 미치는 효과를 알아보기 위해 학령기 아동 언어 검사(LSSC), 수용·표현 어휘력 검사(REVT)를 실시하여 그 결과를 비교하였다. 또한, 초등 교과과정에 기반 한 언어학습 전략 프로그램(16회기)을 실시할 때 기초선, 중재, 사후검사로 구성해 주당 2회씩 8주 동안 16회기의 개별 중재를 실시하였으며, 매 회기별 연구자가 구성한 상위 범주어, 은유이해, 관용어이해 검사를 통해 어떻게 변화되었는지를 알아보았다. 연구결과를 정리해보면 첫째, 초등 교과과정에 기반한 언어학습 전략 프로그램은 학습부진아의 상위언어능력 향상에 효과적이었다. 중재 시 아동이 새로운 의사소통 상황에서 대화가 지속될 수 있도록 적합한 문맥으로 습득한 상위언어들을 표현할 기회를 반복적으로 제시해줌으로써 상위언어능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 둘째, 초등 교과과정에 기반 한 언어학습 전략 프로그램은 학습부진아의 어휘력 향상에 효과적이었다. 학습부진 아동의 특성과 현행수준을 고려하고 적절한 내용과 과목을 선택하여 구성한 중재 프로그램으로 학습전략에서도 도움이 되었고, 핵심어나 중심 주제를 통해 경험들을 쉽게 표현하도록 유도하여 어휘력 향상에서 긍정적인 효과가 나타났다고 볼 수 있다. 위의 결과로 볼 때, 학령기 학습부진 아동들이 적절한 또래 관계를 맺고 사회생활을 더 윤택할 수 있게 하는 데 필요한 교과과정 내용과 언어능력 수준을 잘 접합하여 임상에 적용한다면 이들이 성공적인 학습과 대인 관계를 맺고 사회에 적응하는 데 도움이 될 것이라 본다.
Metalinguistic ability refers to "the ability to know and think about the characteristics of the language itself, not simply by understanding the sentence and using the language for expression“. Due to problems in language development, underachieving children in the upper grades do not understand or...
Metalinguistic ability refers to "the ability to know and think about the characteristics of the language itself, not simply by understanding the sentence and using the language for expression“. Due to problems in language development, underachieving children in the upper grades do not understand or respond appropriately in communication skills, vocabulary selection, finding suitable topics, joking, and understanding humor, so they do not follow much not only in learning but also in forming peer relationships. This study aims to examine the impact on the metalinguistic and vocabulary abilities of the underachieving children in the upper grades by applying language learning strategy programs based on curriculum content and including basic education improvement. In this study, the research subjects were four underachieving children in sixth grade, and the results were compared by conducting language scale for school-aged children (LSSC) and receptive and expressive vocabulary test (REVT) to find out the effects of the curriculum-based language learning strategy program on the metalinguistic and the vocabulary abilities of the underachieving children. In addition, after conducting a language learning strategy program (16 sessions) based on the elementary curriculum, sixteen individual interventions consisting of a basic line, arbitration and a follow-up examination were conducted for eight weeks, two times a week, and how the superordinate category terms, comprehension of metaphor, comprehension of idiom formed by researchers in each session were examined. To summarize the results of the study, first, language learning strategy programs based on elementary curriculum were effective in improving the metalinguistic ability of the underachieving children. During arbitration, repeatedly providing the children with the opportunity to express the acquired upper languages in a appropriate context for dialogue to continue in new communication situations has had a positive impact on improving their metalinguistic ability in a new communication situation. Second, the language learning strategy program based on the elementary curriculum was effective in improving the vocabulary ability of the underachieving children. The arbitration program, which selected and organized the appropriate contents and subjects in consideration of the characteristics and current levels of the underachieving children, was also helpful in the learning strategy, and showed a positive effect in vocabulary ability improvement by inducing experiences to be easily expressed through key words or central topics. Based on the above results, the program, which combines the curriculum content and language proficiency levels needed to enable the underachieving children to have proper peer relationships and better social life, helps the children establish successful learning, interpersonal relationships and adapt to society.
Metalinguistic ability refers to "the ability to know and think about the characteristics of the language itself, not simply by understanding the sentence and using the language for expression“. Due to problems in language development, underachieving children in the upper grades do not understand or respond appropriately in communication skills, vocabulary selection, finding suitable topics, joking, and understanding humor, so they do not follow much not only in learning but also in forming peer relationships. This study aims to examine the impact on the metalinguistic and vocabulary abilities of the underachieving children in the upper grades by applying language learning strategy programs based on curriculum content and including basic education improvement. In this study, the research subjects were four underachieving children in sixth grade, and the results were compared by conducting language scale for school-aged children (LSSC) and receptive and expressive vocabulary test (REVT) to find out the effects of the curriculum-based language learning strategy program on the metalinguistic and the vocabulary abilities of the underachieving children. In addition, after conducting a language learning strategy program (16 sessions) based on the elementary curriculum, sixteen individual interventions consisting of a basic line, arbitration and a follow-up examination were conducted for eight weeks, two times a week, and how the superordinate category terms, comprehension of metaphor, comprehension of idiom formed by researchers in each session were examined. To summarize the results of the study, first, language learning strategy programs based on elementary curriculum were effective in improving the metalinguistic ability of the underachieving children. During arbitration, repeatedly providing the children with the opportunity to express the acquired upper languages in a appropriate context for dialogue to continue in new communication situations has had a positive impact on improving their metalinguistic ability in a new communication situation. Second, the language learning strategy program based on the elementary curriculum was effective in improving the vocabulary ability of the underachieving children. The arbitration program, which selected and organized the appropriate contents and subjects in consideration of the characteristics and current levels of the underachieving children, was also helpful in the learning strategy, and showed a positive effect in vocabulary ability improvement by inducing experiences to be easily expressed through key words or central topics. Based on the above results, the program, which combines the curriculum content and language proficiency levels needed to enable the underachieving children to have proper peer relationships and better social life, helps the children establish successful learning, interpersonal relationships and adapt to society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.