본 연구는 디지털 기술 발전에 따른 대중음악 산업의 디지털 미디어콘텐츠를 통한 홍보 방안에 목적이 있다. 그 중에서도 홍보의 목적이 있는 인디뮤지션과 1인 미디어에 집중하였고 MCN이나 소속사가 없는 대상자를 대상으로 유튜브를 활용한 알리다뮤직 콘텐츠 ‘명함라이브'를 제작하였다. 연구자는 유튜브에 채널을 개설하고 ...
본 연구는 디지털 기술 발전에 따른 대중음악 산업의 디지털 미디어콘텐츠를 통한 홍보 방안에 목적이 있다. 그 중에서도 홍보의 목적이 있는 인디뮤지션과 1인 미디어에 집중하였고 MCN이나 소속사가 없는 대상자를 대상으로 유튜브를 활용한 알리다뮤직 콘텐츠 ‘명함라이브'를 제작하였다. 연구자는 유튜브에 채널을 개설하고 QR코드를 활용하여 뮤지션과 직접 소통할 수 있는 ‘명함라이브' 콘텐츠를 제작하였다. 연구의 배경을 통해 연구의 이론적 근거를 뒷받침하였으며, 선행연구 검토를 통해 해당 연구의 진행 정도와 연구현황 등을 파악하여 연구의 필요성을 제기하였다. 연구의 배경과 선행연구 검토를 바탕으로 ‘명함라이브'를 제작한 후 콘텐츠의 수용자에 해당하는 실용음악대학 재학생 137명을 대상으로 설문통계를 진행하였다. 추가적으로 방송과 음악 관련 전문가 2인과 심층 인터뷰를 진행하여 혼합 연구인 수렴적 병렬 혼합 방법을 활용하였다. 먼저 설문통계는 「인디뮤지션의 디지털미디어 음악콘텐츠 활용유형이 ‘명함라이브’에 미치는 영향은 어떠한가」에 대해 알아보기 위한 연구주제로 설정하였다. 기존의 이론을 사용하는 대신 인디뮤지션에 해당하는 실용음악대학 재학생 137명의 ‘명함라이브'에 대한 인식 및 디지털미디어 음악콘텐츠 활용 유형에 맞춰 연구자가 직접 설문문항을 개발하였다. 또한 실용음악대학 재학생들의 디지털 음악콘텐츠 활용 유형이 명함라이브에 대한 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 SPSS/WIN 25 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 또 타당도와 신뢰도를 검증하기 위해 요인분석과 Cronbach’s α 계수를 산출하여 5가지 변수의 타당도와 내적 일치도를 측정하였다. 분석 결과, 명함라이브에 대한 긍정적 태도에 영향을 미치는 유튜브 음악콘텐츠 친밀도, 유튜브 운용능력, QR코드 활용능력, 라이브콘텐츠 제작능력으로 변수 5가지가 도출되었다. 이 중 라이브콘텐츠 제작능력이 명함라이브에 긍정적인 태도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 학생들의 성별, 학년, 전공에 따라 명함라이브 기초인식과 디지털 미디어 콘텐츠 활용양상의 차이가 있는지 확인하기 위해 t-test와 ANOVA를 실시하였다. 연구 결과 명함라이브 기초 인식과 디지털 미디어 콘텐츠 활용양상에 대한 성별차이를 살펴보면 대부분의 항목에서 유의미한 성별차이를 보이진 않았으나, ‘유튜브 채널 개설에 필요성을 느끼는가’ 에 대한 항목에서는 유의미한 성별 차이로 여학생이 남학생보다 유튜브 채널 개설의 필요성을 더욱 긍정적으로 인식하고 있음이 확인되었다. 또한 학년별 차이는 항목마다 유의미한 차이를 보이고 있었다. 전공별로 기초 인식은 대부분의 항목에서 유의미한 차이를 보이지 않았으나 ‘커버영상 콘텐츠를 즐겨보는 편인가’라는 질문에 전공별로 유의미한 차이가 있었다. 통계분석을 통해 도출된 결과에 풍부한 해석과 다각적인 측면에서의 논의가 추가적으로 필요하다고 느껴 심층인터뷰를 진행하였다. 이는 양적 연구의 한계를 극복하면서 질적인 측면의 의견을 더하여 다양하고 생동감 있는 연구 결과를 도출하기 위함이다. 심층인터뷰의 대상자는 엔터테인먼트 및 음원 유통 전문가와 방송프로그램 연출 전문가 2명으로 구성하여 「인디뮤지션 채널 콘텐츠에 대한 제작자의 인식은 어떠한가」에 대하여 논의하였다. 심층인터뷰의 질문 구성은 다섯 가지 항목으로 첫째, 「신인 발굴의 필요성」을 주제로 질문하여 ‘지속적인 신인 발굴 업무’, ‘방송 매체 신인 발굴의 한계’, ‘유튜브 채널 알리다뮤직의 신인 발굴 플랫폼으로 대안 가능성’ 으로 세 가지의 세부주제가 도출되었다. 둘째, 「신인 발굴을 위한 플랫폼 활용」을 주제로 질문하여 ‘제작자의 플랫폼 활용방식’, ‘제작자의 유튜브 활용방법’, ‘인디뮤지션의 유튜브 활용 필요성’이란 세 가지의 세부주제가 도출되었다. 셋째, 「‘명함라이브' 콘텐츠에 대한 인식」에 관한 질문을 통해 ‘QR코드에 대한 인식’, ‘원 테이크 라이브에 대한 필요성’ 의 두 가지 세부 주제가 도출되었고, 넷째, 「‘명함라이브’ 콘텐츠와 기존 사업과의 차이」는 ‘MCN산업과 비교’, ‘방송 산업의 사례’ 두 가지로 세부주제가 도출되었다. 다섯째, 「유튜브 채널 알리다뮤직 ‘명함라이브’ 콘텐츠에 대한 방향성」은 ‘명함라이브 콘텐츠의 기회’, ‘명함라이브 콘텐츠의 위협’, ‘명함라이브 콘텐츠에 대중성 확보 방안’으로 세 가지 세부주제가 도출되었다. 위의 양적 자료와 질적 자료를 모두 수집하여 별도로 분석하고 두 자료가 서로의 결과를 뒷받침하는지 비교하기 위해 수렴적 병렬 혼합 방법으로 분석하였다. 수용자의 통계분석과 제작자의 심층인터뷰의 분석결과를 통해 「연구자의 유튜브채널 알리다뮤직 ‘명함라이브’ 콘텐츠와 인디뮤지션의 인지도 향상 가능성」에 대해 검증하였다. 분석 결과 첫째, 수용자와 제작자 측면에서의 ‘명함라이브’ 콘텐츠의 필요성이 나타났다. 수용자는 유튜브의 신뢰도와 필요성이 높게 나타난 반면에 독자적 운영이 어려운 것으로 나타났으며 제작자는 지속적인 신인발굴의 업무가 나타났다. 이는 수용자, 제작자 모두 ‘명함라이브’ 가 필요한 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 수용자의 ‘명함라이브’ 콘텐츠에 긍정적인 태도와 제작자의 사용여부 가능성이 나타났다. ‘명함라이브’에 대한 긍정적인 태도에 영향을 미치는 5가지 변인이 도출되었으며 인디뮤지션은 이를 바탕으로 ‘명함라이브’ 콘텐츠에 참여할 의사가 높은 것으로 볼 수 있다. 다양한 신인을 확보하고 QR코드를 통해 아티스트와 접촉이 가능하다면 제작자는 ‘명함라이브’ 사용의사가 높다고 하였다. 셋째, 수용자와 제작자의 유튜브 활용 관계 분석이 나타났다. 수용자는 유튜브를 통해 콘텐츠를 시청하고 채널을 구독하고 있으며 커버음악콘텐츠를 즐겨보는 것으로 나타났다. 또 콘텐츠를 지원하는 채널에 참여할 의사가 높이 나타났고 수익 및 콘텐츠 관리 양도에 대해도 긍정적인 반응이 나타났다. 이는 수용자의 유튜브 활용이 높은 것으로 나타나 다양한 인디뮤지션의 콘텐츠를 제작할 수 있을 것으로 보인다. 제작자는 유튜브를 중심으로 신인을 발굴하지 않는 것으로 나타났고, 이는 상단에 노출된 유튜버가 회사에 소속된 경우가 많고 이를 제외한 나머지 아티스트를 찾아보기 힘든 것으로 나타났다. 하지만 제작자는 소속 아티스트의 홍보 프로모션과 방송매체의 제2매체 진출로 이와 같은 목적을 위해 유튜브를 활용하는 것으로 나타났다. 즉, 수용자와 제작자의 유튜브 활용분석을 통해 ‘명함라이브’는 상단 게시물에 노출되어야 할 것이며 유튜브를 주 무대로 삼아 활동하는 인디뮤지션을 섭외하여 다양한 콘텐츠를 생산해야 할 것이다. 이와 같은 연구는 대중음악 산업, 그 중에서도 인디뮤지션의 콘텐츠 제작 한계를 극복하고 QR코드를 이용한 명함콘텐츠로 인해 제작자 및 대중과 더 많은 비즈니스를 창출하는 밑거름이 되길 기대해본다. 하지만 1인 창작자에 해당하는 인디뮤지션 설문조사가 실용음악대학 재학생에 초점을 맞춰 더 많은 대상자를 대상으로 설문조사를 진행하지 못하였고 해당 실용음악대학은 여러 악기 전공자도 포함되어 주제별 상이한 답변이 도출되었을 가능성도 제기된다. 따라서 향후 연구에서는 각 전공별 더 많은 인원을 대상으로 설문조사가 이루어지길 기대해본다. 또한 본 연구에서는 ‘명함라이브'를 통한 인디뮤지션의 홍보 방안의 연구로 본 연구 결과를 참고하여 향후 연구에서 해당 관련 채널의 인지도 및 영향력 증가를 위한 추가적인 연구가 필요할 것으로 보인다. 연구자의 콘텐츠는 대중음악을 바탕으로 진행하였지만, 공연예술 계통을 비롯한 다양한 예술인들의 콘텐츠에 적용이 가능하다. 특히 대중음악의 사용이 많은 뮤지컬 넘버를 위와 같은 QR코드 콘텐츠에 적용하여 배우 및 제작자와 콘텐츠를 통한 접촉이 가능할 것으로 보인다. 연구자의 콘텐츠가 대중음악뿐 아니라 뮤지컬과 같은 다양한 문화콘텐츠에 활용되길 기대해본다.
본 연구는 디지털 기술 발전에 따른 대중음악 산업의 디지털 미디어 콘텐츠를 통한 홍보 방안에 목적이 있다. 그 중에서도 홍보의 목적이 있는 인디뮤지션과 1인 미디어에 집중하였고 MCN이나 소속사가 없는 대상자를 대상으로 유튜브를 활용한 알리다뮤직 콘텐츠 ‘명함라이브'를 제작하였다. 연구자는 유튜브에 채널을 개설하고 QR코드를 활용하여 뮤지션과 직접 소통할 수 있는 ‘명함라이브' 콘텐츠를 제작하였다. 연구의 배경을 통해 연구의 이론적 근거를 뒷받침하였으며, 선행연구 검토를 통해 해당 연구의 진행 정도와 연구현황 등을 파악하여 연구의 필요성을 제기하였다. 연구의 배경과 선행연구 검토를 바탕으로 ‘명함라이브'를 제작한 후 콘텐츠의 수용자에 해당하는 실용음악대학 재학생 137명을 대상으로 설문통계를 진행하였다. 추가적으로 방송과 음악 관련 전문가 2인과 심층 인터뷰를 진행하여 혼합 연구인 수렴적 병렬 혼합 방법을 활용하였다. 먼저 설문통계는 「인디뮤지션의 디지털미디어 음악콘텐츠 활용유형이 ‘명함라이브’에 미치는 영향은 어떠한가」에 대해 알아보기 위한 연구주제로 설정하였다. 기존의 이론을 사용하는 대신 인디뮤지션에 해당하는 실용음악대학 재학생 137명의 ‘명함라이브'에 대한 인식 및 디지털미디어 음악콘텐츠 활용 유형에 맞춰 연구자가 직접 설문문항을 개발하였다. 또한 실용음악대학 재학생들의 디지털 음악콘텐츠 활용 유형이 명함라이브에 대한 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 SPSS/WIN 25 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 또 타당도와 신뢰도를 검증하기 위해 요인분석과 Cronbach’s α 계수를 산출하여 5가지 변수의 타당도와 내적 일치도를 측정하였다. 분석 결과, 명함라이브에 대한 긍정적 태도에 영향을 미치는 유튜브 음악콘텐츠 친밀도, 유튜브 운용능력, QR코드 활용능력, 라이브콘텐츠 제작능력으로 변수 5가지가 도출되었다. 이 중 라이브콘텐츠 제작능력이 명함라이브에 긍정적인 태도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 학생들의 성별, 학년, 전공에 따라 명함라이브 기초인식과 디지털 미디어 콘텐츠 활용양상의 차이가 있는지 확인하기 위해 t-test와 ANOVA를 실시하였다. 연구 결과 명함라이브 기초 인식과 디지털 미디어 콘텐츠 활용양상에 대한 성별차이를 살펴보면 대부분의 항목에서 유의미한 성별차이를 보이진 않았으나, ‘유튜브 채널 개설에 필요성을 느끼는가’ 에 대한 항목에서는 유의미한 성별 차이로 여학생이 남학생보다 유튜브 채널 개설의 필요성을 더욱 긍정적으로 인식하고 있음이 확인되었다. 또한 학년별 차이는 항목마다 유의미한 차이를 보이고 있었다. 전공별로 기초 인식은 대부분의 항목에서 유의미한 차이를 보이지 않았으나 ‘커버영상 콘텐츠를 즐겨보는 편인가’라는 질문에 전공별로 유의미한 차이가 있었다. 통계분석을 통해 도출된 결과에 풍부한 해석과 다각적인 측면에서의 논의가 추가적으로 필요하다고 느껴 심층인터뷰를 진행하였다. 이는 양적 연구의 한계를 극복하면서 질적인 측면의 의견을 더하여 다양하고 생동감 있는 연구 결과를 도출하기 위함이다. 심층인터뷰의 대상자는 엔터테인먼트 및 음원 유통 전문가와 방송프로그램 연출 전문가 2명으로 구성하여 「인디뮤지션 채널 콘텐츠에 대한 제작자의 인식은 어떠한가」에 대하여 논의하였다. 심층인터뷰의 질문 구성은 다섯 가지 항목으로 첫째, 「신인 발굴의 필요성」을 주제로 질문하여 ‘지속적인 신인 발굴 업무’, ‘방송 매체 신인 발굴의 한계’, ‘유튜브 채널 알리다뮤직의 신인 발굴 플랫폼으로 대안 가능성’ 으로 세 가지의 세부주제가 도출되었다. 둘째, 「신인 발굴을 위한 플랫폼 활용」을 주제로 질문하여 ‘제작자의 플랫폼 활용방식’, ‘제작자의 유튜브 활용방법’, ‘인디뮤지션의 유튜브 활용 필요성’이란 세 가지의 세부주제가 도출되었다. 셋째, 「‘명함라이브' 콘텐츠에 대한 인식」에 관한 질문을 통해 ‘QR코드에 대한 인식’, ‘원 테이크 라이브에 대한 필요성’ 의 두 가지 세부 주제가 도출되었고, 넷째, 「‘명함라이브’ 콘텐츠와 기존 사업과의 차이」는 ‘MCN산업과 비교’, ‘방송 산업의 사례’ 두 가지로 세부주제가 도출되었다. 다섯째, 「유튜브 채널 알리다뮤직 ‘명함라이브’ 콘텐츠에 대한 방향성」은 ‘명함라이브 콘텐츠의 기회’, ‘명함라이브 콘텐츠의 위협’, ‘명함라이브 콘텐츠에 대중성 확보 방안’으로 세 가지 세부주제가 도출되었다. 위의 양적 자료와 질적 자료를 모두 수집하여 별도로 분석하고 두 자료가 서로의 결과를 뒷받침하는지 비교하기 위해 수렴적 병렬 혼합 방법으로 분석하였다. 수용자의 통계분석과 제작자의 심층인터뷰의 분석결과를 통해 「연구자의 유튜브채널 알리다뮤직 ‘명함라이브’ 콘텐츠와 인디뮤지션의 인지도 향상 가능성」에 대해 검증하였다. 분석 결과 첫째, 수용자와 제작자 측면에서의 ‘명함라이브’ 콘텐츠의 필요성이 나타났다. 수용자는 유튜브의 신뢰도와 필요성이 높게 나타난 반면에 독자적 운영이 어려운 것으로 나타났으며 제작자는 지속적인 신인발굴의 업무가 나타났다. 이는 수용자, 제작자 모두 ‘명함라이브’ 가 필요한 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 수용자의 ‘명함라이브’ 콘텐츠에 긍정적인 태도와 제작자의 사용여부 가능성이 나타났다. ‘명함라이브’에 대한 긍정적인 태도에 영향을 미치는 5가지 변인이 도출되었으며 인디뮤지션은 이를 바탕으로 ‘명함라이브’ 콘텐츠에 참여할 의사가 높은 것으로 볼 수 있다. 다양한 신인을 확보하고 QR코드를 통해 아티스트와 접촉이 가능하다면 제작자는 ‘명함라이브’ 사용의사가 높다고 하였다. 셋째, 수용자와 제작자의 유튜브 활용 관계 분석이 나타났다. 수용자는 유튜브를 통해 콘텐츠를 시청하고 채널을 구독하고 있으며 커버음악콘텐츠를 즐겨보는 것으로 나타났다. 또 콘텐츠를 지원하는 채널에 참여할 의사가 높이 나타났고 수익 및 콘텐츠 관리 양도에 대해도 긍정적인 반응이 나타났다. 이는 수용자의 유튜브 활용이 높은 것으로 나타나 다양한 인디뮤지션의 콘텐츠를 제작할 수 있을 것으로 보인다. 제작자는 유튜브를 중심으로 신인을 발굴하지 않는 것으로 나타났고, 이는 상단에 노출된 유튜버가 회사에 소속된 경우가 많고 이를 제외한 나머지 아티스트를 찾아보기 힘든 것으로 나타났다. 하지만 제작자는 소속 아티스트의 홍보 프로모션과 방송매체의 제2매체 진출로 이와 같은 목적을 위해 유튜브를 활용하는 것으로 나타났다. 즉, 수용자와 제작자의 유튜브 활용분석을 통해 ‘명함라이브’는 상단 게시물에 노출되어야 할 것이며 유튜브를 주 무대로 삼아 활동하는 인디뮤지션을 섭외하여 다양한 콘텐츠를 생산해야 할 것이다. 이와 같은 연구는 대중음악 산업, 그 중에서도 인디뮤지션의 콘텐츠 제작 한계를 극복하고 QR코드를 이용한 명함콘텐츠로 인해 제작자 및 대중과 더 많은 비즈니스를 창출하는 밑거름이 되길 기대해본다. 하지만 1인 창작자에 해당하는 인디뮤지션 설문조사가 실용음악대학 재학생에 초점을 맞춰 더 많은 대상자를 대상으로 설문조사를 진행하지 못하였고 해당 실용음악대학은 여러 악기 전공자도 포함되어 주제별 상이한 답변이 도출되었을 가능성도 제기된다. 따라서 향후 연구에서는 각 전공별 더 많은 인원을 대상으로 설문조사가 이루어지길 기대해본다. 또한 본 연구에서는 ‘명함라이브'를 통한 인디뮤지션의 홍보 방안의 연구로 본 연구 결과를 참고하여 향후 연구에서 해당 관련 채널의 인지도 및 영향력 증가를 위한 추가적인 연구가 필요할 것으로 보인다. 연구자의 콘텐츠는 대중음악을 바탕으로 진행하였지만, 공연예술 계통을 비롯한 다양한 예술인들의 콘텐츠에 적용이 가능하다. 특히 대중음악의 사용이 많은 뮤지컬 넘버를 위와 같은 QR코드 콘텐츠에 적용하여 배우 및 제작자와 콘텐츠를 통한 접촉이 가능할 것으로 보인다. 연구자의 콘텐츠가 대중음악뿐 아니라 뮤지컬과 같은 다양한 문화콘텐츠에 활용되길 기대해본다.
The chief purpose of this study is to establish a promotion plan for the popular music industry through digital media content according to the development of digital technology. Among the genres, we focus on indie musicians and single person media with the purpose of promotion, producing 'business c...
The chief purpose of this study is to establish a promotion plan for the popular music industry through digital media content according to the development of digital technology. Among the genres, we focus on indie musicians and single person media with the purpose of promotion, producing 'business card live' by Alida music's content utilizing Youtube for targeting without agency. The research group opened the channel in question on Youtube, produced 'business card live' that can directly communicate with a musician utilizing a QR code.
The theoretical basis of this research was supported via its background, and the progress and status aspects of the research were identified through prior research review, causing the necessity of the research to be raised. Based on the background of the study and prior research review, 'Business card Live' was produced and the survey statistics were conducted on 137 students who attended the College of Practical Music. These students are seen as equivalent to content consumers. In addition, an in-depth interview with two experts on broadcasting and music was conducted so as to utilize the convergent parallel mixing method, a mixed study. First of all, the survey set the research subject referred to as: [What is the effect of indie musicians' use of digital media music contents on 'business card live?]. Rather than using the existing theory, the researcher developed the survey questions in order to research the recognition of the ‘Business Card Live’ and the use of digital media music content for 137 students attending the Practical Music College, who are indie musicians. In addition, data was analyzed using the SPSS/WIN 25 program to find out how the types of digital music content employed by students in the Practical Music College affects their attitude toward business cards live. In addition, for the verification of validity and reliability, factor analysis and Cronbach's α coefficient were calculated in order to measure the validity and internal consistency of the five variables.
The results of the analysis draws five variables including YouTube music content intimacy, YouTube operational ability, QR code utilization ability, and live content production ability which affects positive attitudes towards business card live. Among these, the ability to produce live content has been found to have the greatest impact on a positive attitude towards business card live. In addition, a t-test and ANOVA were conducted so as to identify whether the basic recognition of business cards and the utilization patterns of digital media content varied depending on student gender, grade, or major.
As per the result of the study, when reviewing gender differences for the basic recognition of business card live and the use of digital media content, the majority of the questions did not bear any significant gender differences. However, related to the question of 'are there any necessities to opening a YouTube channel', the female students were observed to recognize the necessity of opening a YouTube channel more positively than male student. In addition, significant differences were found in each question depending on the grade. Basic recognition by the major did not exhibit a significant difference in terms of most questions. Yet there was a significant difference in terms of the question, 'Do you enjoy covering video content? depending on the major.
The in-depth interview phase was conducted due to that it is judged that the results derived through statistical analysis required additional interpretation and discussion in various aspects. This was decided on in order to overcome the limitations of quantitative research and to produce diverse and lively research results through adding qualitative opinions. Those involved inthe in-depth interview consisted of two experts, entertainment and music distribution experts, and broadcasting program production experts for the express purpose of discussing 「What is the producer's perception of the contents of the indie music channel?
The questions during the in-depth interview consisted of five items. First, for the questions of [necessity to find rookie], three detailed topics were drawn including 'Continuous rookie discovery business', 'Limit of the Broadcasting Media's rookie discovery', and 'The Possibility of Alternatives of Youtube channel Alida music as a rookie discovery platform'. Second, for the question of [Utilization of platform for rookie discovery], three detailed topics were decided upon including 'producer's platform utilization method', 'producer's Youtube utilization method' and 'Indie musician's Youtube utilization necessity'.
Third, as to the question of [recognition on 'business card live' content], two detailed topics were drawn including 'recognition of a QR code', 'Necessity on One Take Live'. Fourth, for the question related to [Difference between 'Business card live contents and existing project], two detailed topics were drawn including 'Comparison with MCN industry', and 'Cases of broadcasting industry'. Fifth, as for the question of [Direction on 'business card live' by Youtube channel Alida music], three detailed topics were drawn including 'Chance of business card live contents','threat of business card live contents', and 'plan to secure the popularity of business card live contents'.
Both the quantitative and qualitative data points above were collected and analyzed separately, and a convergent parallel mixing method was made use of to compare whether the two pieces of data supported each other's results. Through statistical analysis of consumers and in-depth interviews with producers, [Youtube channel Alida music's business card live contents and possibility of indie musician's awareness improvement] by the researchers were verified. The result of analysis exhibited primarily the necessity of 'business card live' contents from the perspective of the consumers and the producer. While the consumer showed high reliability and a great need for YouTube, though difficulty in independent management, while producers showed continuous rookie discovery business. This can be interpreted as both the consumer and the producer having a need for a "business card live."
Second, there showed the consumer's positive attitude pertaining to “business card live” content and the possibility of producer usage. Five variables which influenced 'business card live' were derived. Based on this, indie musicians have a high level of intention to participate in 'business card live' content. If it is possible to secure various rookies and contact artists through a simple QR code, the producer said there is a high propensity for using 'Business Card Live'. Third, the relationship between the consumer and the producer's use of YouTube was then manifest.
Consumer were found to be watching content through YouTube, subscribe to channels, and enjoying covered music content. In addition, there was a high propensity to participate in channels and support the content, and positive reactions displayed on the transfer of revenue and content management. This showed high Youtube utilization of the consumer, enabling content production by various indie musicians. It also made it clear that most Youtubers on the top posts had an agency, and it is difficult to find other artists.
However, producers were found to utilize YouTube for the purposes of promoting affiliated artists and advancing to the second level of media such as broadcasting media. That is, through the analysis of YouTube usage by consumers and producers, 'business card Live' should be exposed on the top post, and various content should be produced by casting indie musicians who use YouTube as their main platform.
Such a research project is expected to overcome the limitations of pop music industry, particularly Indie Musician's content production, and to generate more business with producers and the public through business card using QR codes. However, the indie music survey focusing on one-person creators failed to conduct a survey for more targets, and there is a possibility of there being different answers per subject due to the relevant practical music collage may include a students major across different musical instruments. Therefore, we hope that more target students will be surveyed for each major in the future.
In addition, this study, which reviewed the promotional plans of indie musicians through 'Business Card Live', seems to require further investigation so as to increase the awareness and influence of the relevant channel in the course of future research by referring to the results of this study. The researcher's content was based on popular music, but it can be applied to the content produced by various artists, including the performing arts system. In particular, it is expected that contacting actors and producers through content will be possible by applying a musical number with a great deal of popular music to the above QR code content. It is expected that the researcher's findings will be used not only for popular music, but also for various cultural works, such as musicals.
The chief purpose of this study is to establish a promotion plan for the popular music industry through digital media content according to the development of digital technology. Among the genres, we focus on indie musicians and single person media with the purpose of promotion, producing 'business card live' by Alida music's content utilizing Youtube for targeting without agency. The research group opened the channel in question on Youtube, produced 'business card live' that can directly communicate with a musician utilizing a QR code.
The theoretical basis of this research was supported via its background, and the progress and status aspects of the research were identified through prior research review, causing the necessity of the research to be raised. Based on the background of the study and prior research review, 'Business card Live' was produced and the survey statistics were conducted on 137 students who attended the College of Practical Music. These students are seen as equivalent to content consumers. In addition, an in-depth interview with two experts on broadcasting and music was conducted so as to utilize the convergent parallel mixing method, a mixed study. First of all, the survey set the research subject referred to as: [What is the effect of indie musicians' use of digital media music contents on 'business card live?]. Rather than using the existing theory, the researcher developed the survey questions in order to research the recognition of the ‘Business Card Live’ and the use of digital media music content for 137 students attending the Practical Music College, who are indie musicians. In addition, data was analyzed using the SPSS/WIN 25 program to find out how the types of digital music content employed by students in the Practical Music College affects their attitude toward business cards live. In addition, for the verification of validity and reliability, factor analysis and Cronbach's α coefficient were calculated in order to measure the validity and internal consistency of the five variables.
The results of the analysis draws five variables including YouTube music content intimacy, YouTube operational ability, QR code utilization ability, and live content production ability which affects positive attitudes towards business card live. Among these, the ability to produce live content has been found to have the greatest impact on a positive attitude towards business card live. In addition, a t-test and ANOVA were conducted so as to identify whether the basic recognition of business cards and the utilization patterns of digital media content varied depending on student gender, grade, or major.
As per the result of the study, when reviewing gender differences for the basic recognition of business card live and the use of digital media content, the majority of the questions did not bear any significant gender differences. However, related to the question of 'are there any necessities to opening a YouTube channel', the female students were observed to recognize the necessity of opening a YouTube channel more positively than male student. In addition, significant differences were found in each question depending on the grade. Basic recognition by the major did not exhibit a significant difference in terms of most questions. Yet there was a significant difference in terms of the question, 'Do you enjoy covering video content? depending on the major.
The in-depth interview phase was conducted due to that it is judged that the results derived through statistical analysis required additional interpretation and discussion in various aspects. This was decided on in order to overcome the limitations of quantitative research and to produce diverse and lively research results through adding qualitative opinions. Those involved inthe in-depth interview consisted of two experts, entertainment and music distribution experts, and broadcasting program production experts for the express purpose of discussing 「What is the producer's perception of the contents of the indie music channel?
The questions during the in-depth interview consisted of five items. First, for the questions of [necessity to find rookie], three detailed topics were drawn including 'Continuous rookie discovery business', 'Limit of the Broadcasting Media's rookie discovery', and 'The Possibility of Alternatives of Youtube channel Alida music as a rookie discovery platform'. Second, for the question of [Utilization of platform for rookie discovery], three detailed topics were decided upon including 'producer's platform utilization method', 'producer's Youtube utilization method' and 'Indie musician's Youtube utilization necessity'.
Third, as to the question of [recognition on 'business card live' content], two detailed topics were drawn including 'recognition of a QR code', 'Necessity on One Take Live'. Fourth, for the question related to [Difference between 'Business card live contents and existing project], two detailed topics were drawn including 'Comparison with MCN industry', and 'Cases of broadcasting industry'. Fifth, as for the question of [Direction on 'business card live' by Youtube channel Alida music], three detailed topics were drawn including 'Chance of business card live contents','threat of business card live contents', and 'plan to secure the popularity of business card live contents'.
Both the quantitative and qualitative data points above were collected and analyzed separately, and a convergent parallel mixing method was made use of to compare whether the two pieces of data supported each other's results. Through statistical analysis of consumers and in-depth interviews with producers, [Youtube channel Alida music's business card live contents and possibility of indie musician's awareness improvement] by the researchers were verified. The result of analysis exhibited primarily the necessity of 'business card live' contents from the perspective of the consumers and the producer. While the consumer showed high reliability and a great need for YouTube, though difficulty in independent management, while producers showed continuous rookie discovery business. This can be interpreted as both the consumer and the producer having a need for a "business card live."
Second, there showed the consumer's positive attitude pertaining to “business card live” content and the possibility of producer usage. Five variables which influenced 'business card live' were derived. Based on this, indie musicians have a high level of intention to participate in 'business card live' content. If it is possible to secure various rookies and contact artists through a simple QR code, the producer said there is a high propensity for using 'Business Card Live'. Third, the relationship between the consumer and the producer's use of YouTube was then manifest.
Consumer were found to be watching content through YouTube, subscribe to channels, and enjoying covered music content. In addition, there was a high propensity to participate in channels and support the content, and positive reactions displayed on the transfer of revenue and content management. This showed high Youtube utilization of the consumer, enabling content production by various indie musicians. It also made it clear that most Youtubers on the top posts had an agency, and it is difficult to find other artists.
However, producers were found to utilize YouTube for the purposes of promoting affiliated artists and advancing to the second level of media such as broadcasting media. That is, through the analysis of YouTube usage by consumers and producers, 'business card Live' should be exposed on the top post, and various content should be produced by casting indie musicians who use YouTube as their main platform.
Such a research project is expected to overcome the limitations of pop music industry, particularly Indie Musician's content production, and to generate more business with producers and the public through business card using QR codes. However, the indie music survey focusing on one-person creators failed to conduct a survey for more targets, and there is a possibility of there being different answers per subject due to the relevant practical music collage may include a students major across different musical instruments. Therefore, we hope that more target students will be surveyed for each major in the future.
In addition, this study, which reviewed the promotional plans of indie musicians through 'Business Card Live', seems to require further investigation so as to increase the awareness and influence of the relevant channel in the course of future research by referring to the results of this study. The researcher's content was based on popular music, but it can be applied to the content produced by various artists, including the performing arts system. In particular, it is expected that contacting actors and producers through content will be possible by applying a musical number with a great deal of popular music to the above QR code content. It is expected that the researcher's findings will be used not only for popular music, but also for various cultural works, such as musicals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.