본 연구는 Q방법론을 활용하여 생존수영 교육과정의 매뉴얼 요인에 대한 주관적인 인식을 분석하고, 이에 대한 인식 유형과 그 특성을 파악하는 것을 목적으로 한다. 연구대상자는 생존수영에 참여한 수영강사 42명을 대상으로 선정하였다. Q표본은 총 122개의 Q모집단 중 전문가와 함께 문항의 적절성 평정 및 ...
본 연구는 Q방법론을 활용하여 생존수영 교육과정의 매뉴얼 요인에 대한 주관적인 인식을 분석하고, 이에 대한 인식 유형과 그 특성을 파악하는 것을 목적으로 한다. 연구대상자는 생존수영에 참여한 수영강사 42명을 대상으로 선정하였다. Q표본은 총 122개의 Q모집단 중 전문가와 함께 문항의 적절성 평정 및 내용타당도 과정을 실시하여 최종 33문항의 진술문을 선정하였다. 이중 조사내용 일부가 누락되었거나 불성실하게 응답하여 신뢰성이 떨어지는 자료는 없었으며, 42명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 최종 33문항의 진술문을 가장부정, 중립, 가장긍정의 총 9점 점수 분포표를 통해 강제 분류하였고, QUNAL-PC 프로그램을 통해 주요인분석을 실시하여 요인 값이 1.00 이상인 요인을 추출하여 다음과 같은 결론을 나타내었다. 첫째, 생존수영 교육과정의 매뉴얼 요인을 분석한 결과 ‘생존수영 교육을 통한 안전사고 예방방법 인식 제고 형’, ‘생존수영 교육을 통한 생존방법 매뉴얼 인지 형’, ‘생존수영 교육을 통한 참여가치 중시 형’, ‘생존수영 교육 기회 제공 및 강조 형’ 으로 총 4가지 유형으로 나타났고 조작적 정의를 실시하였다. 둘째, 4가지 유형에서 각 유형간 공통으로 형성된 긍정적 동의 Q진술문은 총 5문항이 나타났다.
본 연구는 Q방법론을 활용하여 생존수영 교육과정의 매뉴얼 요인에 대한 주관적인 인식을 분석하고, 이에 대한 인식 유형과 그 특성을 파악하는 것을 목적으로 한다. 연구대상자는 생존수영에 참여한 수영강사 42명을 대상으로 선정하였다. Q표본은 총 122개의 Q모집단 중 전문가와 함께 문항의 적절성 평정 및 내용타당도 과정을 실시하여 최종 33문항의 진술문을 선정하였다. 이중 조사내용 일부가 누락되었거나 불성실하게 응답하여 신뢰성이 떨어지는 자료는 없었으며, 42명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 최종 33문항의 진술문을 가장부정, 중립, 가장긍정의 총 9점 점수 분포표를 통해 강제 분류하였고, QUNAL-PC 프로그램을 통해 주요인분석을 실시하여 요인 값이 1.00 이상인 요인을 추출하여 다음과 같은 결론을 나타내었다. 첫째, 생존수영 교육과정의 매뉴얼 요인을 분석한 결과 ‘생존수영 교육을 통한 안전사고 예방방법 인식 제고 형’, ‘생존수영 교육을 통한 생존방법 매뉴얼 인지 형’, ‘생존수영 교육을 통한 참여가치 중시 형’, ‘생존수영 교육 기회 제공 및 강조 형’ 으로 총 4가지 유형으로 나타났고 조작적 정의를 실시하였다. 둘째, 4가지 유형에서 각 유형간 공통으로 형성된 긍정적 동의 Q진술문은 총 5문항이 나타났다.
This study aims at analyzing subjective perception for the factors of manuals of survival swimming curriculum by utilizing Q methodologies and identifying the type of perception and its characteristics. In this study, 42 swim coaches participating in survival swimming were selected as subjects. Fina...
This study aims at analyzing subjective perception for the factors of manuals of survival swimming curriculum by utilizing Q methodologies and identifying the type of perception and its characteristics. In this study, 42 swim coaches participating in survival swimming were selected as subjects. Final 33 statements as Q sample were extracted from Q Population by confirming adequacy assessment and content validity process. Since there were no unreliable or omitted data from the survey, the data of 42 subjects was utilized for the final analysis. The final 33 statements were classified through a total nine-point score distribution which consists of negative, neutral, and positive. After that, the analysis extracted factors of which value is 1.00 or higher through QUNAL-PC program, resulting in the following conclusions. First, in accordance with the analysis of the maual factors, four types were identified, and they are ‘type to improve recognition of accident prevention’, ‘type to recognize survival manual’, type to identify the value of participation’, and ‘type to provide opportunities of survival swimming education’. Second, total 5 statements are the common Q statement of positive agreement in each type.
This study aims at analyzing subjective perception for the factors of manuals of survival swimming curriculum by utilizing Q methodologies and identifying the type of perception and its characteristics. In this study, 42 swim coaches participating in survival swimming were selected as subjects. Final 33 statements as Q sample were extracted from Q Population by confirming adequacy assessment and content validity process. Since there were no unreliable or omitted data from the survey, the data of 42 subjects was utilized for the final analysis. The final 33 statements were classified through a total nine-point score distribution which consists of negative, neutral, and positive. After that, the analysis extracted factors of which value is 1.00 or higher through QUNAL-PC program, resulting in the following conclusions. First, in accordance with the analysis of the maual factors, four types were identified, and they are ‘type to improve recognition of accident prevention’, ‘type to recognize survival manual’, type to identify the value of participation’, and ‘type to provide opportunities of survival swimming education’. Second, total 5 statements are the common Q statement of positive agreement in each type.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.