여자 고등학교 배드민턴 선수들의 스포츠심리기술훈련 및 상담 적용 사례연구 A case study on the adaptation of sport psychological skill training and counseling for girl's high school badminton players원문보기
이 연구는 배드민턴 선수를 위한 스포츠심리기술훈련 및 상담을 선정하고 현장에 적용하여 그 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위하여 대한배드민턴협회와 J 교육청 관내 소속 배드민턴 선수 6명을 대상으로 기초 배경 조사 및 개인 정보 수집, 참여관찰, 심리기술 상태 측정, 심리상담을 통해 구성된 프로그램을 단계별로 적용하여 그 효과를 검증하였다. 또한 스포츠심리기술훈련 선정 및 현장 적용을 위하여 연구 참여자의 프로그램 전·후의 변화 양상을 위한 양적 질문지(스포츠 경쟁상태불안 검사지, 스포츠 심리기술 검사지, 한국판 스포츠 수행전략 검사지), 직·간접적 참여관찰, 그리고 스포츠 심리상담에 초점을 맞춘 심층면담 등을 활용하였다. 연구 결과, 배드민턴 선수를 위한 스포츠 ...
이 연구는 배드민턴 선수를 위한 스포츠심리기술훈련 및 상담을 선정하고 현장에 적용하여 그 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위하여 대한배드민턴협회와 J 교육청 관내 소속 배드민턴 선수 6명을 대상으로 기초 배경 조사 및 개인 정보 수집, 참여관찰, 심리기술 상태 측정, 심리상담을 통해 구성된 프로그램을 단계별로 적용하여 그 효과를 검증하였다. 또한 스포츠심리기술훈련 선정 및 현장 적용을 위하여 연구 참여자의 프로그램 전·후의 변화 양상을 위한 양적 질문지(스포츠 경쟁상태불안 검사지, 스포츠 심리기술 검사지, 한국판 스포츠 수행전략 검사지), 직·간접적 참여관찰, 그리고 스포츠 심리상담에 초점을 맞춘 심층면담 등을 활용하였다. 연구 결과, 배드민턴 선수를 위한 스포츠 심리기술훈련의 하위요인은 목표설정, 호흡을 이용한 점진적 이완, 긍정적 심상, 인지재구성(자화), 자신감, 스포츠심리상담, 수행 루틴 영역으로 구성되었다. 이 프로그램은 개별적 심리기술 수준과 특성을 반영하여 현장 기술훈련을 통한 보완과정을 거쳐 각 선수들에게 적용되었으며 본 연구에서 질적 자료 분석과 양적 자료 분석을 실시한 결과에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 스포츠심리상담을 통해 시합상황에서 일어나는 불안의 문제점을 도출하였고, 심리기술훈련으로 처치한 결과 불안을 줄이고 자신감 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠 심리기술훈련 및 상담은 심리기술(목표설정, 주의집중, 혼잣말, 자신감, 심상 및 이완) 및 경쟁상태불안에 긍정적 영향을 미쳤다. 셋째, 스포츠 심리기술훈련 및 상담이 심리기술의 하위요인인 자신감, 집중력, 목표설정, 팀 조화, 심상, 의지력, 불안조절에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠 심리기술훈련 및 상담이 스포츠수행전략의 하위요인인 혼잣말, 컨디션조절, 심상과 목표설정, 긴장풀기, 감정조절에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 종합적으로, 심리기술훈련이 청소년기 배드민턴 선수의 긍정적인 영향을 미칠 뿐 아니라 현장적용의 가능성을 확인하고 배드민턴 지도자 및 선수들이 체력 및 기술 훈련에만 치중하는 것이 아닌, 심리기술훈련 및 상담에 관심을 갖게 되는 계기가 될 것이다. 또한 효율적인 상담 기법은 기존 선수와 지도자간의 의사소통과 관계개선에 많은 영향을 미칠 것으로 기대된다.
이 연구는 배드민턴 선수를 위한 스포츠심리기술훈련 및 상담을 선정하고 현장에 적용하여 그 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위하여 대한배드민턴협회와 J 교육청 관내 소속 배드민턴 선수 6명을 대상으로 기초 배경 조사 및 개인 정보 수집, 참여관찰, 심리기술 상태 측정, 심리상담을 통해 구성된 프로그램을 단계별로 적용하여 그 효과를 검증하였다. 또한 스포츠심리기술훈련 선정 및 현장 적용을 위하여 연구 참여자의 프로그램 전·후의 변화 양상을 위한 양적 질문지(스포츠 경쟁상태불안 검사지, 스포츠 심리기술 검사지, 한국판 스포츠 수행전략 검사지), 직·간접적 참여관찰, 그리고 스포츠 심리상담에 초점을 맞춘 심층면담 등을 활용하였다. 연구 결과, 배드민턴 선수를 위한 스포츠 심리기술훈련의 하위요인은 목표설정, 호흡을 이용한 점진적 이완, 긍정적 심상, 인지재구성(자화), 자신감, 스포츠심리상담, 수행 루틴 영역으로 구성되었다. 이 프로그램은 개별적 심리기술 수준과 특성을 반영하여 현장 기술훈련을 통한 보완과정을 거쳐 각 선수들에게 적용되었으며 본 연구에서 질적 자료 분석과 양적 자료 분석을 실시한 결과에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 스포츠심리상담을 통해 시합상황에서 일어나는 불안의 문제점을 도출하였고, 심리기술훈련으로 처치한 결과 불안을 줄이고 자신감 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠 심리기술훈련 및 상담은 심리기술(목표설정, 주의집중, 혼잣말, 자신감, 심상 및 이완) 및 경쟁상태불안에 긍정적 영향을 미쳤다. 셋째, 스포츠 심리기술훈련 및 상담이 심리기술의 하위요인인 자신감, 집중력, 목표설정, 팀 조화, 심상, 의지력, 불안조절에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠 심리기술훈련 및 상담이 스포츠수행전략의 하위요인인 혼잣말, 컨디션조절, 심상과 목표설정, 긴장풀기, 감정조절에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 종합적으로, 심리기술훈련이 청소년기 배드민턴 선수의 긍정적인 영향을 미칠 뿐 아니라 현장적용의 가능성을 확인하고 배드민턴 지도자 및 선수들이 체력 및 기술 훈련에만 치중하는 것이 아닌, 심리기술훈련 및 상담에 관심을 갖게 되는 계기가 될 것이다. 또한 효율적인 상담 기법은 기존 선수와 지도자간의 의사소통과 관계개선에 많은 영향을 미칠 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to select and apply sports psychology training and counseling for badminton players on site to verify their effectiveness. to this end, the Korea badminton association and six badminton players in the J office of education were verified by applying a program composed of...
The purpose of this study was to select and apply sports psychology training and counseling for badminton players on site to verify their effectiveness. to this end, the Korea badminton association and six badminton players in the J office of education were verified by applying a program composed of basic background surveys, personal information collection, participation observation, psychological technology status measurement, and psychological counseling step by step. In addition, quantitative questionnaires (sports competition status test papers, sports psychological technology test papers, Korean version of sports strategy test papers), direct and indirect participation observation, and in-depth interview focused on sports psychological counseling were utilized for the selection and application of sports psychology training. According to the study, the sub-factors of sports psychological skill training for badminton players consisted of the areas of goal setting, gradual relaxation using breathing, positive mental image, cognitive reconstruction (autonomy), confidence, sports psychological counseling and performance routine. the program was applied to each athlete through on-site technical training reflecting individual psychological skill levels and characteristics, and the results of quality data analysis and quantitative data analysis in this study are as follows. First, through the sports psychological counseling, the problem of anxiety in the competition situation was derived, and the result of the psychological technology training was found to be effective in reducing anxiety and improving confidence.Second, sports psychological technology training and counseling had a positive effect on psychological skills (set goals, focus, talk to oneself, confidence, mental and relaxation) and competition instability.Third, it has been shown that sports psychological skill training and counseling have positive effects on confidence, concentration, goal setting, team harmony, mindfulness, willpower and anxiety control, which are sub-factors of psychological skills.Fourth, it has been shown that sports psychological technology training and counseling have a positive effect on self-talking, conditioning, mental and goal setting, relaxation, and emotional control, which are lower factors of sports performance strategy. Overall, psychological skill training will not only have a positive effect on adolescent badminton players, but will also be an opportunity to check the possibility of on-site application and to be interested in psychological skill training and counseling, rather than focusing solely on physical and technical training. In addition, effective counseling techniques are expected to have a significant impact on communication and improvement of relationships between existing athletes and leaders.
The purpose of this study was to select and apply sports psychology training and counseling for badminton players on site to verify their effectiveness. to this end, the Korea badminton association and six badminton players in the J office of education were verified by applying a program composed of basic background surveys, personal information collection, participation observation, psychological technology status measurement, and psychological counseling step by step. In addition, quantitative questionnaires (sports competition status test papers, sports psychological technology test papers, Korean version of sports strategy test papers), direct and indirect participation observation, and in-depth interview focused on sports psychological counseling were utilized for the selection and application of sports psychology training. According to the study, the sub-factors of sports psychological skill training for badminton players consisted of the areas of goal setting, gradual relaxation using breathing, positive mental image, cognitive reconstruction (autonomy), confidence, sports psychological counseling and performance routine. the program was applied to each athlete through on-site technical training reflecting individual psychological skill levels and characteristics, and the results of quality data analysis and quantitative data analysis in this study are as follows. First, through the sports psychological counseling, the problem of anxiety in the competition situation was derived, and the result of the psychological technology training was found to be effective in reducing anxiety and improving confidence.Second, sports psychological technology training and counseling had a positive effect on psychological skills (set goals, focus, talk to oneself, confidence, mental and relaxation) and competition instability.Third, it has been shown that sports psychological skill training and counseling have positive effects on confidence, concentration, goal setting, team harmony, mindfulness, willpower and anxiety control, which are sub-factors of psychological skills.Fourth, it has been shown that sports psychological technology training and counseling have a positive effect on self-talking, conditioning, mental and goal setting, relaxation, and emotional control, which are lower factors of sports performance strategy. Overall, psychological skill training will not only have a positive effect on adolescent badminton players, but will also be an opportunity to check the possibility of on-site application and to be interested in psychological skill training and counseling, rather than focusing solely on physical and technical training. In addition, effective counseling techniques are expected to have a significant impact on communication and improvement of relationships between existing athletes and leaders.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.