본 연구에서는 천정 크레인 중대재해 분석을 통하여 크레인을 사용하는 사업장에 표준 안전대책을 제시함으로써 천정 크레인에 의한 산업재해를 예방하고 감소시키고자 한다. 2000년부터 2018년 까지 안전보건공단 시스템에 등록된 국내 제조업 크레인 중대재해 사례를 분석한 결과 천정 크레인 작업종류별 사망재해 현황은 크레인 정상작업(67.44%)이 크레인 정비, 점검, 검사준비 등에 비해 압도적으로 높았다. 또한 제조업 천정 크레인 접촉부위별 사망재해를 분석한 결과 인양물과 근로자가 접촉하여 발생한 사망 재해가 23명(53.49%)으로 가장 높았다. 이러한 재해발생의 주요 원인을 살펴보면 운전자 안전거리 미확보, 작업반경 내 주변 근로자 접근 등의 순으로 나타났다. 이에 대한 대책으로 RFID(전자태그) 안전관리시스템 적용, 안전반경을 표시하는 레이저 빔 설치, 운전자 안전반경 내 접근에 따른 경보음 발생장치 설치 등 재해원인에 따른 다양한 기술적/공학적 표준 안전대책을 제시하였고, 제시된 표준 안전대책을 적용하여 재해감소 효과를 ...
본 연구에서는 천정 크레인 중대재해 분석을 통하여 크레인을 사용하는 사업장에 표준 안전대책을 제시함으로써 천정 크레인에 의한 산업재해를 예방하고 감소시키고자 한다. 2000년부터 2018년 까지 안전보건공단 시스템에 등록된 국내 제조업 크레인 중대재해 사례를 분석한 결과 천정 크레인 작업종류별 사망재해 현황은 크레인 정상작업(67.44%)이 크레인 정비, 점검, 검사준비 등에 비해 압도적으로 높았다. 또한 제조업 천정 크레인 접촉부위별 사망재해를 분석한 결과 인양물과 근로자가 접촉하여 발생한 사망 재해가 23명(53.49%)으로 가장 높았다. 이러한 재해발생의 주요 원인을 살펴보면 운전자 안전거리 미확보, 작업반경 내 주변 근로자 접근 등의 순으로 나타났다. 이에 대한 대책으로 RFID(전자태그) 안전관리시스템 적용, 안전반경을 표시하는 레이저 빔 설치, 운전자 안전반경 내 접근에 따른 경보음 발생장치 설치 등 재해원인에 따른 다양한 기술적/공학적 표준 안전대책을 제시하였고, 제시된 표준 안전대책을 적용하여 재해감소 효과를 시뮬레이션 해본 결과 중대재해가 약 48.84% 감소하는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 천정 크레인 중대재해 분석을 통하여 크레인을 사용하는 사업장에 표준 안전대책을 제시함으로써 천정 크레인에 의한 산업재해를 예방하고 감소시키고자 한다. 2000년부터 2018년 까지 안전보건공단 시스템에 등록된 국내 제조업 크레인 중대재해 사례를 분석한 결과 천정 크레인 작업종류별 사망재해 현황은 크레인 정상작업(67.44%)이 크레인 정비, 점검, 검사준비 등에 비해 압도적으로 높았다. 또한 제조업 천정 크레인 접촉부위별 사망재해를 분석한 결과 인양물과 근로자가 접촉하여 발생한 사망 재해가 23명(53.49%)으로 가장 높았다. 이러한 재해발생의 주요 원인을 살펴보면 운전자 안전거리 미확보, 작업반경 내 주변 근로자 접근 등의 순으로 나타났다. 이에 대한 대책으로 RFID(전자태그) 안전관리시스템 적용, 안전반경을 표시하는 레이저 빔 설치, 운전자 안전반경 내 접근에 따른 경보음 발생장치 설치 등 재해원인에 따른 다양한 기술적/공학적 표준 안전대책을 제시하였고, 제시된 표준 안전대책을 적용하여 재해감소 효과를 시뮬레이션 해본 결과 중대재해가 약 48.84% 감소하는 것으로 나타났다.
This study aims to prevent and reduce industrial disasters caused by overhead traveling cranes by presenting standard safety measures to workplaces using cranes through analysis of serious disasters of overhead traveling cranes. As a result of analyzing the serious disasters in the domestic manu...
This study aims to prevent and reduce industrial disasters caused by overhead traveling cranes by presenting standard safety measures to workplaces using cranes through analysis of serious disasters of overhead traveling cranes. As a result of analyzing the serious disasters in the domestic manufacturing cranes registered in the Kosha system from 2000 to 2018, the status of death accidents by work type of overhead traveling cranes is normal work (67.44%). It is overwhelmingly higher than the back. In addition, as a result of analyzing the death disasters by the contact point of the overhead traveling cranes in the manufacturing industry, the number of deaths caused by contact between salvage goods and workers was the highest (23.53%). Looking at the main causes of such accidents, the crane operator's safety distance was not secured, and workers in the work radius were approached. As a countermeasure against this, various technical / engineering standard safety measures were suggested according to the cause of the disaster, such as the application of an RFID (electronic tag) safety management system, installation of a laser beam to indicate the safety radius, and installation of an alarm sound generating device according to the approach within the crane operator's safety radius. As a result of simulating the effect of disaster reduction by applying the proposed standard safety measures, it was found that the serious disaster decreased by 48.84%.
This study aims to prevent and reduce industrial disasters caused by overhead traveling cranes by presenting standard safety measures to workplaces using cranes through analysis of serious disasters of overhead traveling cranes. As a result of analyzing the serious disasters in the domestic manufacturing cranes registered in the Kosha system from 2000 to 2018, the status of death accidents by work type of overhead traveling cranes is normal work (67.44%). It is overwhelmingly higher than the back. In addition, as a result of analyzing the death disasters by the contact point of the overhead traveling cranes in the manufacturing industry, the number of deaths caused by contact between salvage goods and workers was the highest (23.53%). Looking at the main causes of such accidents, the crane operator's safety distance was not secured, and workers in the work radius were approached. As a countermeasure against this, various technical / engineering standard safety measures were suggested according to the cause of the disaster, such as the application of an RFID (electronic tag) safety management system, installation of a laser beam to indicate the safety radius, and installation of an alarm sound generating device according to the approach within the crane operator's safety radius. As a result of simulating the effect of disaster reduction by applying the proposed standard safety measures, it was found that the serious disaster decreased by 48.84%.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.