본 연구에서는 ‘포용 캠페인’이라는 새로운 활동 개념을 제시해 보고자 했 다. PR활동 차원에서 전개되는 공공캠페인, 공익 캠페인, 마케팅 캠페인, 사회 적 캠페인 등 다양한 개념이 일반화되어 있다. 하지만 유튜브 등 PR채널의 다 각화로 인해 한 조직이 제작하는 콘텐츠의 유형도 세분화된 지 오래다. 이런 현실 속에서 자연스럽게 사회적 약자를 소재로 감동과 공감을 유도하는 공공 가치(public ...
본 연구에서는 ‘포용 캠페인’이라는 새로운 활동 개념을 제시해 보고자 했 다. PR활동 차원에서 전개되는 공공캠페인, 공익 캠페인, 마케팅 캠페인, 사회 적 캠페인 등 다양한 개념이 일반화되어 있다. 하지만 유튜브 등 PR채널의 다 각화로 인해 한 조직이 제작하는 콘텐츠의 유형도 세분화된 지 오래다. 이런 현실 속에서 자연스럽게 사회적 약자를 소재로 감동과 공감을 유도하는 공공 가치(public value)지향의 캠페인 콘텐츠도 지속적으로 제작 유통되고 있다. 이 러한 캠페인을 단순히 기업 PR캠페인 영상 또는 공익 캠페인이라고 규정하는 것 보다는 새로운 개념으로 접근해 보는 것이 필요하다고 판단했다. 따라서 공익의 가치를 넘어 현 시대가 요구하는 한 단계 진보된 가치의 기준에 부합 될 수 있는 콘텐츠를 포용 캠페인이라고 명명할 수 있을지 사례분석 및 전문 가 인터뷰를 통해 분석해 보았다. 선행이라는 실체적 윤리 뿐만 아니라 인권 적 기반의 시선으로 바라보고 배제와 통합의 관점이 아닌 동일시의 가치를 지 향하는 개념에서 포용 캠페인만의 특성을 탐색해 보았다.
본 연구에서는 ‘포용 캠페인’이라는 새로운 활동 개념을 제시해 보고자 했 다. PR활동 차원에서 전개되는 공공캠페인, 공익 캠페인, 마케팅 캠페인, 사회 적 캠페인 등 다양한 개념이 일반화되어 있다. 하지만 유튜브 등 PR채널의 다 각화로 인해 한 조직이 제작하는 콘텐츠의 유형도 세분화된 지 오래다. 이런 현실 속에서 자연스럽게 사회적 약자를 소재로 감동과 공감을 유도하는 공공 가치(public value)지향의 캠페인 콘텐츠도 지속적으로 제작 유통되고 있다. 이 러한 캠페인을 단순히 기업 PR캠페인 영상 또는 공익 캠페인이라고 규정하는 것 보다는 새로운 개념으로 접근해 보는 것이 필요하다고 판단했다. 따라서 공익의 가치를 넘어 현 시대가 요구하는 한 단계 진보된 가치의 기준에 부합 될 수 있는 콘텐츠를 포용 캠페인이라고 명명할 수 있을지 사례분석 및 전문 가 인터뷰를 통해 분석해 보았다. 선행이라는 실체적 윤리 뿐만 아니라 인권 적 기반의 시선으로 바라보고 배제와 통합의 관점이 아닌 동일시의 가치를 지 향하는 개념에서 포용 캠페인만의 특성을 탐색해 보았다.
In this study, we tried to present a new concept of activity called ‘inclusive campaign’. Various concepts such as public campaigns, public interest campaigns, marketing campaigns, and social campaigns, which are developed at the level of PR activities, are generalized. However, due to t...
In this study, we tried to present a new concept of activity called ‘inclusive campaign’. Various concepts such as public campaigns, public interest campaigns, marketing campaigns, and social campaigns, which are developed at the level of PR activities, are generalized. However, due to the diversification of PR channels such as YouTube, the type of content produced by an organization has also been subdivided. In this reality, public value-oriented campaign content that naturally induces emotion and empathy with socially weak people is also continuously produced and distributed. We decided that it was necessary to approach these campaigns with new concepts rather than simply defining them as corporate PR campaign videos or public interest campaigns. Therefore, we analyzed through case analysis and expert interviews whether it is possible to name content that can meet the standard of advanced value that is now required by the present era beyond the value of public interest as an inclusive campaign. In addition to the practical ethics of good deeds, we looked into the human rights-based gaze and searched for the characteristics of the inclusive campaign only in the concept of the value of identification rather than the perspective of exclusion and integration.
In this study, we tried to present a new concept of activity called ‘inclusive campaign’. Various concepts such as public campaigns, public interest campaigns, marketing campaigns, and social campaigns, which are developed at the level of PR activities, are generalized. However, due to the diversification of PR channels such as YouTube, the type of content produced by an organization has also been subdivided. In this reality, public value-oriented campaign content that naturally induces emotion and empathy with socially weak people is also continuously produced and distributed. We decided that it was necessary to approach these campaigns with new concepts rather than simply defining them as corporate PR campaign videos or public interest campaigns. Therefore, we analyzed through case analysis and expert interviews whether it is possible to name content that can meet the standard of advanced value that is now required by the present era beyond the value of public interest as an inclusive campaign. In addition to the practical ethics of good deeds, we looked into the human rights-based gaze and searched for the characteristics of the inclusive campaign only in the concept of the value of identification rather than the perspective of exclusion and integration.
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