세계 경제 성장과 더불어 문화 수준이 향상되면서 미용 산업도 폭넓게 발전해 왔다. 그중에서도 여성들의 사회생활이 활발해지면서 결혼에 대한 의식의 변화로 인해 결혼 연령이 높아지면서 신부의 나이를 고려해 웨딩드레스 이미지에 맞게 다양한 방법으로 자신만의 이미지를 외적으로 아름다움을 표현할 방법들을 찾고 있다. 이러한 사항을 고려하여 웨딩컨셉에 맞게 기획되어야 하며 웨딩드레스와 웨딩 업스타일은 아름다운 신부의 이미지를 결정지어주는 중요한 요소로서 다양한 연출이 가능하다. 이에 본 연구에서는 웨딩 업스타일의 새로운 디자인과 표현기법을 이용하여 이에 대한 시술 과정을 분석하고 기술적인 테크닉을 제시함으로써 미용 산업 현장실무에 활용될 수 있는 기초자료를 제시하고자 한다. 연구방법은 선행연구와 전문서적, 문헌 조사, ...
세계 경제 성장과 더불어 문화 수준이 향상되면서 미용 산업도 폭넓게 발전해 왔다. 그중에서도 여성들의 사회생활이 활발해지면서 결혼에 대한 의식의 변화로 인해 결혼 연령이 높아지면서 신부의 나이를 고려해 웨딩드레스 이미지에 맞게 다양한 방법으로 자신만의 이미지를 외적으로 아름다움을 표현할 방법들을 찾고 있다. 이러한 사항을 고려하여 웨딩컨셉에 맞게 기획되어야 하며 웨딩드레스와 웨딩 업스타일은 아름다운 신부의 이미지를 결정지어주는 중요한 요소로서 다양한 연출이 가능하다. 이에 본 연구에서는 웨딩 업스타일의 새로운 디자인과 표현기법을 이용하여 이에 대한 시술 과정을 분석하고 기술적인 테크닉을 제시함으로써 미용 산업 현장실무에 활용될 수 있는 기초자료를 제시하고자 한다. 연구방법은 선행연구와 전문서적, 문헌 조사, 실증연구를 병행하여 실제 결혼 연령대인 20대∼30대 여성들이 가장 선호하는 웨딩드레스 이미지에 따른 업스타일 디자인 연출에 있어서 포인트 위치, 가르마, 빗질 방향과 표현기법을 사용하여 웨딩드레스 이미지에 따른 로맨틱 이미지, 엘레강스 이미지, 클래식 이미지로 각각 두 작품씩 총 여섯 작품을 디자인하여 제작하였다. 그리고 미용 산업현장에서 적용 가능성을 확인하기 위하여 미용장 8명과 미용실 원장 8명으로 구성된 총 16명의 전문가에게 관능검사를 의뢰하여 객관적인 평가를 받아 결론을 도출하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 가지 웨딩드레스 사진을 제시한 후 특정 이미지와 가까운 자극물을 선택한 결과, 20대와 30대 모두 1번 드레스를 로맨틱 이미지로 지각하였고, 2번 드레스를 엘레강스 이미지로 지각하였으며, 3번 드레스를 클래식 이미지로 지각하였다. 둘째, 웨딩드레스 이미지에 따른 선호하는 빗질 방향을 알아본 결과 20대와 30대 모두 로맨틱 이미지는 시원하게 위로를 선호하였고, 엘레강스 이미지는 귀를 덮는 정도를 선호하였으며, 클래식 이미지는 귀를 절반 정도 덮는 것을 선호하였다. 셋째, 웨딩드레스 이미지에 따른 선호하는 가르마 위치를 알아본 결과 20대와 30대 모두 로맨틱 이미지는 올백을 선호하였고, 엘레강스 이미지는 3 : 7을 선호하였으며, 클래식 이미지는 2 : 8을 선호하였다. 넷째, 웨딩드레스 이미지에 따른 선호하는 토대의 위치를 알아본 결과 20대와 30대 모두 로맨틱 이미지는 탑 포인트를 선호하였고, 엘레강스 이미지는 내츄럴 포인트를 선호하였으며, 클래식 이미지는 백 포인트를 선호하는 것으로 나타났다. 다섯째, 웨딩드레스 이미지에 따른 업스타일 연출기법을 한 가지만 선택한 결과 20대와 30대 모두 로맨틱 이미지는 땋기를 선호하였고, 엘레강스 이미지는 롤을 선호하였으며, 클래식 이미지는 꼬기를 선호하는 것으로 나타났다. 여섯째, 웨딩드레스 이미지에 따른 선호하는 업스타일 연출기법 두 가지를 선택한 결과, 로맨틱 이미지의 업스타일 연출기법은 롤과 땋기를 선택하였으며, 이를 연령대별로 살펴본 결과, 20대는 땋기와 롤 순으로 선택하였고, 30대는 반대로 롤과 땋기 순으로 선택하였다. 엘레강스 이미지의 업스타일 연출기법에서 이를 연령대별로 살펴본 결과, 20대와 30대 모두 롤과 꼬기 기법 순으로 선택하였다. 클래식 이미지의 업스타일 연출기법에서 이를 연령대별로 살펴본 결과, 20대와 30대 모두 롤과 고리 기법 순으로 선택하였다.
이상의 연구 결과에서와같이 웨딩드레스 이미지에 따른 업스타일에 대한 여섯 작품 모두 전문가의 관능검사를 한 결과 작품별 창의적이고 독창적인 아름다운 예술적 가치를 확인하였다. 결혼식 장소의 분위기가 아름다워야 하는 결혼식장의 조명 아래에서 웨딩드레스 이미지와 업스타일을 하려는 의도와 두상의 위치를 달리 표현해 줌으로써 아름답고 조화로운 신부 이미지를 다양하게 표현할 수 있다. 이로 인해 결혼식 당일에 웨딩 업스타일만으로도 충분한 아름다움과 신부 이미지를 더욱 부각시켜 자신만의 이미지를 한층 더 아름답게 할 것이다. 그리하여 특별한 행사의 목적이 아니더라도 다양한 분위기 연출로 일상생활에서도 아름다운 심미성과 표현성 및 실제 시술 활용도가 높게 나타나 미용 산업현장에서 활용할 수 있음을 확인하였다. 결론적으로 웨딩드레스의 다양한 실루엣의 이미지 변화에 웨딩 업스타일이미지를 평가하는 데 있어서 포인트 위치가 의미 있는 영향을 주는 중요한 변수임을 알 수 있다. 이는 웨딩 업스타일 디자인에 있어서 포인트 위치변화와 여러 가지 기법을 응용하여 다양한 연출을 시도하고자 하는 결혼식 외에 일상생활에 활용성이 높게 나타나므로 아름다움을 연출 할 수 있는 연주회, 파티, 돌잔치, 피로연 등 다양한 목적에 충분히 활용할 수 있고, 업스타일을 디자인하는 창작자에 따라 창의적이고 독창적인 다양한 업스타일 연출이 가능하며 지각자나, 상황에 따라 다른 이미지 효과를 나타낼 수 있음을 시사한다.
세계 경제 성장과 더불어 문화 수준이 향상되면서 미용 산업도 폭넓게 발전해 왔다. 그중에서도 여성들의 사회생활이 활발해지면서 결혼에 대한 의식의 변화로 인해 결혼 연령이 높아지면서 신부의 나이를 고려해 웨딩드레스 이미지에 맞게 다양한 방법으로 자신만의 이미지를 외적으로 아름다움을 표현할 방법들을 찾고 있다. 이러한 사항을 고려하여 웨딩컨셉에 맞게 기획되어야 하며 웨딩드레스와 웨딩 업스타일은 아름다운 신부의 이미지를 결정지어주는 중요한 요소로서 다양한 연출이 가능하다. 이에 본 연구에서는 웨딩 업스타일의 새로운 디자인과 표현기법을 이용하여 이에 대한 시술 과정을 분석하고 기술적인 테크닉을 제시함으로써 미용 산업 현장실무에 활용될 수 있는 기초자료를 제시하고자 한다. 연구방법은 선행연구와 전문서적, 문헌 조사, 실증연구를 병행하여 실제 결혼 연령대인 20대∼30대 여성들이 가장 선호하는 웨딩드레스 이미지에 따른 업스타일 디자인 연출에 있어서 포인트 위치, 가르마, 빗질 방향과 표현기법을 사용하여 웨딩드레스 이미지에 따른 로맨틱 이미지, 엘레강스 이미지, 클래식 이미지로 각각 두 작품씩 총 여섯 작품을 디자인하여 제작하였다. 그리고 미용 산업현장에서 적용 가능성을 확인하기 위하여 미용장 8명과 미용실 원장 8명으로 구성된 총 16명의 전문가에게 관능검사를 의뢰하여 객관적인 평가를 받아 결론을 도출하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 가지 웨딩드레스 사진을 제시한 후 특정 이미지와 가까운 자극물을 선택한 결과, 20대와 30대 모두 1번 드레스를 로맨틱 이미지로 지각하였고, 2번 드레스를 엘레강스 이미지로 지각하였으며, 3번 드레스를 클래식 이미지로 지각하였다. 둘째, 웨딩드레스 이미지에 따른 선호하는 빗질 방향을 알아본 결과 20대와 30대 모두 로맨틱 이미지는 시원하게 위로를 선호하였고, 엘레강스 이미지는 귀를 덮는 정도를 선호하였으며, 클래식 이미지는 귀를 절반 정도 덮는 것을 선호하였다. 셋째, 웨딩드레스 이미지에 따른 선호하는 가르마 위치를 알아본 결과 20대와 30대 모두 로맨틱 이미지는 올백을 선호하였고, 엘레강스 이미지는 3 : 7을 선호하였으며, 클래식 이미지는 2 : 8을 선호하였다. 넷째, 웨딩드레스 이미지에 따른 선호하는 토대의 위치를 알아본 결과 20대와 30대 모두 로맨틱 이미지는 탑 포인트를 선호하였고, 엘레강스 이미지는 내츄럴 포인트를 선호하였으며, 클래식 이미지는 백 포인트를 선호하는 것으로 나타났다. 다섯째, 웨딩드레스 이미지에 따른 업스타일 연출기법을 한 가지만 선택한 결과 20대와 30대 모두 로맨틱 이미지는 땋기를 선호하였고, 엘레강스 이미지는 롤을 선호하였으며, 클래식 이미지는 꼬기를 선호하는 것으로 나타났다. 여섯째, 웨딩드레스 이미지에 따른 선호하는 업스타일 연출기법 두 가지를 선택한 결과, 로맨틱 이미지의 업스타일 연출기법은 롤과 땋기를 선택하였으며, 이를 연령대별로 살펴본 결과, 20대는 땋기와 롤 순으로 선택하였고, 30대는 반대로 롤과 땋기 순으로 선택하였다. 엘레강스 이미지의 업스타일 연출기법에서 이를 연령대별로 살펴본 결과, 20대와 30대 모두 롤과 꼬기 기법 순으로 선택하였다. 클래식 이미지의 업스타일 연출기법에서 이를 연령대별로 살펴본 결과, 20대와 30대 모두 롤과 고리 기법 순으로 선택하였다.
이상의 연구 결과에서와같이 웨딩드레스 이미지에 따른 업스타일에 대한 여섯 작품 모두 전문가의 관능검사를 한 결과 작품별 창의적이고 독창적인 아름다운 예술적 가치를 확인하였다. 결혼식 장소의 분위기가 아름다워야 하는 결혼식장의 조명 아래에서 웨딩드레스 이미지와 업스타일을 하려는 의도와 두상의 위치를 달리 표현해 줌으로써 아름답고 조화로운 신부 이미지를 다양하게 표현할 수 있다. 이로 인해 결혼식 당일에 웨딩 업스타일만으로도 충분한 아름다움과 신부 이미지를 더욱 부각시켜 자신만의 이미지를 한층 더 아름답게 할 것이다. 그리하여 특별한 행사의 목적이 아니더라도 다양한 분위기 연출로 일상생활에서도 아름다운 심미성과 표현성 및 실제 시술 활용도가 높게 나타나 미용 산업현장에서 활용할 수 있음을 확인하였다. 결론적으로 웨딩드레스의 다양한 실루엣의 이미지 변화에 웨딩 업스타일이미지를 평가하는 데 있어서 포인트 위치가 의미 있는 영향을 주는 중요한 변수임을 알 수 있다. 이는 웨딩 업스타일 디자인에 있어서 포인트 위치변화와 여러 가지 기법을 응용하여 다양한 연출을 시도하고자 하는 결혼식 외에 일상생활에 활용성이 높게 나타나므로 아름다움을 연출 할 수 있는 연주회, 파티, 돌잔치, 피로연 등 다양한 목적에 충분히 활용할 수 있고, 업스타일을 디자인하는 창작자에 따라 창의적이고 독창적인 다양한 업스타일 연출이 가능하며 지각자나, 상황에 따라 다른 이미지 효과를 나타낼 수 있음을 시사한다.
With the growth of global economy and improvement of cultural standards, cosmetology industry has broadly developed. In particular, as women’s engagement in social activities becomes more notable, their perception of marriage has also changed accordingly. As a result, the marriage age has risen. At ...
With the growth of global economy and improvement of cultural standards, cosmetology industry has broadly developed. In particular, as women’s engagement in social activities becomes more notable, their perception of marriage has also changed accordingly. As a result, the marriage age has risen. At the same time, there have been searches for methods to express outer beauty according to wedding dress images in consideration of a bride’s age. Considering these aspects, they should be planned according to a wedding concept. In fact, wedding dresses and wedding up-styles are critical factors in forming a bride’s image, enabling diverse productions. This study attempted to analyze styling processes, using new styles and styling technique in wedding up-styles and suggest basic data which could be available in cosmetology industry by suggesting styling techniques. In terms of a research method, previous studies and books were analyzed, and a literature review and an empirical study were conducted. To create up-styles preferred by women in their 20-30s by the wedding dress image, point positions, partings, combing directions and styling techniques were considered. Then, a total of 6 styles (2 styles for each of the images: romantic, elegant, classic) were created. To examine their applicability in cosmetology industry, a sensory test was performed by 16 experts (8 master hairdressers, 8 beauty salon owners), and objective results were obtained. Then, the results found the followings: First, the stimuli close to certain images were selected after suggesting three wedding dress pictures. Those in their 20-30s perceived the dress #1 as ‘romantic’ and the dresses #2 and #3 as ‘elegant’ and ‘classic’ respectively. Second, concerning a combing direction by the wedding dress image, those in their 20-30s preferred ‘upward’ for a romantic image and ‘covering ears fully’ and ‘covering ears partially’ for elegant and classic images each. Third, in terms of a parting position by the wedding dress image, those in their 20-30s preferred ‘slicked back hair’ for a romantic image and 3:7 and 2:8 hair styles for elegant and classic images respectively. Fourth, concerning foundation position by the wedding dress image, those in their 20-30s preferred ‘top point’ for a romantic image and ‘natural point’ and ‘back point’ for elegant and classic images each. Fifth, when asked to choose one up-styling technique by the wedding dress image, those in their 20-30s preferred ‘braiding’ for a romantic style and ‘rolling’ and ‘twisting’ for elegant and classic images respectively. Sixth, when asked to choose two up-styling techniques by the wedding dress image, ‘braiding’ and ‘rolling’ were selected for a romantic image. Specifically, those in their 20s liked ‘braiding’ most, followed by ‘rolling’. Among the respondents in their 30s, in contrast, ‘rolling’ was the highest, followed by ‘braiding’. In terms of up-styling techniques for an elegant image among those in their 20-30s, ‘rolling’ was most popular, followed by ‘twisting’. In up-styling techniques for a classic image among those in their 20-30s, on the contrary, ‘rolling’ was most popular, followed by ‘looping’. According to a sensory test by experts with a total of six different up-styles by the wedding dress image, this study confirmed their unique and creative aesthetic values. In fact, it was able to create gorgeous and harmonious bride images by adjusting a head position, dress images, up-styling intention under the lighting of a wedding hall. An up-styling itself on the wedding day can make a bride stand out and shine by emphasizing aesthetic bride images. Since its aesthetic, expressive and practical aspects are high, it would be applicable to cosmetology industry by generating diverse atmospheres even without the particular purpose of a special occasion. Consequently, the study results found that a point position is a critical element with a significant influence in assessing wedding up-style images on image changes in diverse wedding dress silhouettes. In other words, it is highly useful in daily lives in addition to weddings when diverse styling is attempted by adjusting a point position and using various techniques. Therefore, it is applicable for multiple purposes such as concert, party, first birthday celebration and wedding feast. In fact, a variety of unique and creative up-styles can be created by up-stylist, and image effects can vary depending perceptions and circumstances.
With the growth of global economy and improvement of cultural standards, cosmetology industry has broadly developed. In particular, as women’s engagement in social activities becomes more notable, their perception of marriage has also changed accordingly. As a result, the marriage age has risen. At the same time, there have been searches for methods to express outer beauty according to wedding dress images in consideration of a bride’s age. Considering these aspects, they should be planned according to a wedding concept. In fact, wedding dresses and wedding up-styles are critical factors in forming a bride’s image, enabling diverse productions. This study attempted to analyze styling processes, using new styles and styling technique in wedding up-styles and suggest basic data which could be available in cosmetology industry by suggesting styling techniques. In terms of a research method, previous studies and books were analyzed, and a literature review and an empirical study were conducted. To create up-styles preferred by women in their 20-30s by the wedding dress image, point positions, partings, combing directions and styling techniques were considered. Then, a total of 6 styles (2 styles for each of the images: romantic, elegant, classic) were created. To examine their applicability in cosmetology industry, a sensory test was performed by 16 experts (8 master hairdressers, 8 beauty salon owners), and objective results were obtained. Then, the results found the followings: First, the stimuli close to certain images were selected after suggesting three wedding dress pictures. Those in their 20-30s perceived the dress #1 as ‘romantic’ and the dresses #2 and #3 as ‘elegant’ and ‘classic’ respectively. Second, concerning a combing direction by the wedding dress image, those in their 20-30s preferred ‘upward’ for a romantic image and ‘covering ears fully’ and ‘covering ears partially’ for elegant and classic images each. Third, in terms of a parting position by the wedding dress image, those in their 20-30s preferred ‘slicked back hair’ for a romantic image and 3:7 and 2:8 hair styles for elegant and classic images respectively. Fourth, concerning foundation position by the wedding dress image, those in their 20-30s preferred ‘top point’ for a romantic image and ‘natural point’ and ‘back point’ for elegant and classic images each. Fifth, when asked to choose one up-styling technique by the wedding dress image, those in their 20-30s preferred ‘braiding’ for a romantic style and ‘rolling’ and ‘twisting’ for elegant and classic images respectively. Sixth, when asked to choose two up-styling techniques by the wedding dress image, ‘braiding’ and ‘rolling’ were selected for a romantic image. Specifically, those in their 20s liked ‘braiding’ most, followed by ‘rolling’. Among the respondents in their 30s, in contrast, ‘rolling’ was the highest, followed by ‘braiding’. In terms of up-styling techniques for an elegant image among those in their 20-30s, ‘rolling’ was most popular, followed by ‘twisting’. In up-styling techniques for a classic image among those in their 20-30s, on the contrary, ‘rolling’ was most popular, followed by ‘looping’. According to a sensory test by experts with a total of six different up-styles by the wedding dress image, this study confirmed their unique and creative aesthetic values. In fact, it was able to create gorgeous and harmonious bride images by adjusting a head position, dress images, up-styling intention under the lighting of a wedding hall. An up-styling itself on the wedding day can make a bride stand out and shine by emphasizing aesthetic bride images. Since its aesthetic, expressive and practical aspects are high, it would be applicable to cosmetology industry by generating diverse atmospheres even without the particular purpose of a special occasion. Consequently, the study results found that a point position is a critical element with a significant influence in assessing wedding up-style images on image changes in diverse wedding dress silhouettes. In other words, it is highly useful in daily lives in addition to weddings when diverse styling is attempted by adjusting a point position and using various techniques. Therefore, it is applicable for multiple purposes such as concert, party, first birthday celebration and wedding feast. In fact, a variety of unique and creative up-styles can be created by up-stylist, and image effects can vary depending perceptions and circumstances.
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