유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착과 부모역할만족도가 양육행동에 미치는 영향 Effects of Attachment Experience in Childhood and Parental Satisfaction on Parental Behavior of the Mother with Young Children원문보기
본 연구는 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착과 어머니의 부모역할만족도가 현재 자녀에게 보이는 양육행동에 어떠한 영향력을 미치는지 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위해 서울과 경기지역에 위치한 사립유치원 세 곳에 재원중인 유아기 자녀를 둔 어머니 234명을 대상으로 자료 수집을 하였으며 질문지 방법을 사용하였다. 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착을 알아보기 위하여 Hazan과 Shaver(1992)가 제작한 성인애착척도(Adult Attachment Scale)를 Jeon(1994)이 번역하고 곽소현·김순옥(2006)이 수정한 것을 사용하였으며 어머니의 부모역할만족도를 측정하기 위하여 현온강·조복희(1994)가 우리 문화에 알맞은 척도로 개발한 것을 4가지의 하위요인으로 수정한 노지영(2011)의 척도를 사용하였다. 마지막으로 양육행동을 측정하기 위해 박영애(1995)의 ...
본 연구는 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착과 어머니의 부모역할만족도가 현재 자녀에게 보이는 양육행동에 어떠한 영향력을 미치는지 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위해 서울과 경기지역에 위치한 사립유치원 세 곳에 재원중인 유아기 자녀를 둔 어머니 234명을 대상으로 자료 수집을 하였으며 질문지 방법을 사용하였다. 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착을 알아보기 위하여 Hazan과 Shaver(1992)가 제작한 성인애착척도(Adult Attachment Scale)를 Jeon(1994)이 번역하고 곽소현·김순옥(2006)이 수정한 것을 사용하였으며 어머니의 부모역할만족도를 측정하기 위하여 현온강·조복희(1994)가 우리 문화에 알맞은 척도로 개발한 것을 4가지의 하위요인으로 수정한 노지영(2011)의 척도를 사용하였다. 마지막으로 양육행동을 측정하기 위해 박영애(1995)의 부모양육행동 척도를 이용준(2004)이 수정 및 보완한 43개 문항과 김문정(2003)이 만든 문항 중에서 공통으로 있는 20개의 문항을 백종화(2009)가 선택한 것으로 사용하였다. 본 연구에 수집된 자료는 IBM SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였으며 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 구했으며 각 측정도구의 내적 합치도를 알아보기 위해 Cronbach’s α계수를 산출하였다. 또한 t검정, ANOVA, Pearson의 상관분석 및 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회 인구학적 변인에 따른 어머니 양육행동의 하위요인별 차이를 살펴본 결과 어머니의 학력이 전문대학 졸업보다 낮을 때와 어머니의 양육시간이 8시간 이상일 때 더 온정/수용 양육행동을 하는 것으로 나타났다. 또한 어머니가 전업주부인 경우와 학력이 4년제 대학 졸업보다 낮은 경우에 허용/방임 양육행동을 보였으며 자녀의 성별이 남아이고 자녀의 수가 2명 이상인 경우, 그리고 아버지의 양육시간이 3시간 미만일 경우 거부/제재 양육행동을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착과 부모역할만족도, 양육행동의 상관관계를 살펴본 결과 어머니의 아동기 애착과 부모역할만족도의 하위요인들 모두는 유의한 상관관계를 보였으며, 아동기 애착은 온정/수용 양육행동과 정적상관을 보였고 거부/제재 양육행동과는 부적상관을 나타냈다. 부모역할만족도와 양육행동에서도 하위요인 간 유의미한 상관관계가 나타났는데, 온정/수용 양육행동과 일반적 만족, 부모-자녀관계, 배우자 지지는 정적상관이며 부모역할갈등과는 부적상관을 보였고 거부/제재 양육행동과는 일반적 만족, 부모-자녀관계, 배우자 지지가 부적상관이었고 부모역할 갈등과는 정적상관을 나타냈다. 셋째, 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착과 부모역할만족도가 양육행동에 미치는 영향력을 살펴본 결과 부모역할만족도의 하위요인인 일반적만족과 부모-자녀 관계가 높을수록 온정적이고 수용적인 양육행동을 보임과 동시에 거부와 제재의 양육행동을 덜 하는 것으로 나타났다. 또한 어머니의 아동기 애착이 긍정적일수록 현재 자녀에게 거부와 제재를 덜 하며 부모역할갈등은 높을수록 거부와 제재의 양상이 더 두드러지는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 어머니의 아동기 애착이 전생애적 관점으로 현재 자녀의 양육행동에도 영향을 미침을 알 수 있으며 어머니의 부모역할만족이 자녀에게 취하는 양육행동에 영향을 미치기 때문에 부모역할만족을 위한 가족구성원들의 관계와 협력의 중요성을 시사한다. 이처럼 본 연구에서는 지금까지 충분히 다뤄지지 않았던 어머니의 과거인 아동기 애착의 전이성과 더불어 현재의 부모역할만족도가 자녀의 양육행동에 영향을 주는 것의 중요성과 이를 위한 사회적 지지의 필요성을 제시하였다는 것에 의의가 있다.
본 연구는 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착과 어머니의 부모역할만족도가 현재 자녀에게 보이는 양육행동에 어떠한 영향력을 미치는지 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위해 서울과 경기지역에 위치한 사립유치원 세 곳에 재원중인 유아기 자녀를 둔 어머니 234명을 대상으로 자료 수집을 하였으며 질문지 방법을 사용하였다. 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착을 알아보기 위하여 Hazan과 Shaver(1992)가 제작한 성인애착척도(Adult Attachment Scale)를 Jeon(1994)이 번역하고 곽소현·김순옥(2006)이 수정한 것을 사용하였으며 어머니의 부모역할만족도를 측정하기 위하여 현온강·조복희(1994)가 우리 문화에 알맞은 척도로 개발한 것을 4가지의 하위요인으로 수정한 노지영(2011)의 척도를 사용하였다. 마지막으로 양육행동을 측정하기 위해 박영애(1995)의 부모양육행동 척도를 이용준(2004)이 수정 및 보완한 43개 문항과 김문정(2003)이 만든 문항 중에서 공통으로 있는 20개의 문항을 백종화(2009)가 선택한 것으로 사용하였다. 본 연구에 수집된 자료는 IBM SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였으며 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 구했으며 각 측정도구의 내적 합치도를 알아보기 위해 Cronbach’s α계수를 산출하였다. 또한 t검정, ANOVA, Pearson의 상관분석 및 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회 인구학적 변인에 따른 어머니 양육행동의 하위요인별 차이를 살펴본 결과 어머니의 학력이 전문대학 졸업보다 낮을 때와 어머니의 양육시간이 8시간 이상일 때 더 온정/수용 양육행동을 하는 것으로 나타났다. 또한 어머니가 전업주부인 경우와 학력이 4년제 대학 졸업보다 낮은 경우에 허용/방임 양육행동을 보였으며 자녀의 성별이 남아이고 자녀의 수가 2명 이상인 경우, 그리고 아버지의 양육시간이 3시간 미만일 경우 거부/제재 양육행동을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착과 부모역할만족도, 양육행동의 상관관계를 살펴본 결과 어머니의 아동기 애착과 부모역할만족도의 하위요인들 모두는 유의한 상관관계를 보였으며, 아동기 애착은 온정/수용 양육행동과 정적상관을 보였고 거부/제재 양육행동과는 부적상관을 나타냈다. 부모역할만족도와 양육행동에서도 하위요인 간 유의미한 상관관계가 나타났는데, 온정/수용 양육행동과 일반적 만족, 부모-자녀관계, 배우자 지지는 정적상관이며 부모역할갈등과는 부적상관을 보였고 거부/제재 양육행동과는 일반적 만족, 부모-자녀관계, 배우자 지지가 부적상관이었고 부모역할 갈등과는 정적상관을 나타냈다. 셋째, 유아기 자녀를 둔 어머니의 아동기 애착과 부모역할만족도가 양육행동에 미치는 영향력을 살펴본 결과 부모역할만족도의 하위요인인 일반적만족과 부모-자녀 관계가 높을수록 온정적이고 수용적인 양육행동을 보임과 동시에 거부와 제재의 양육행동을 덜 하는 것으로 나타났다. 또한 어머니의 아동기 애착이 긍정적일수록 현재 자녀에게 거부와 제재를 덜 하며 부모역할갈등은 높을수록 거부와 제재의 양상이 더 두드러지는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 어머니의 아동기 애착이 전생애적 관점으로 현재 자녀의 양육행동에도 영향을 미침을 알 수 있으며 어머니의 부모역할만족이 자녀에게 취하는 양육행동에 영향을 미치기 때문에 부모역할만족을 위한 가족구성원들의 관계와 협력의 중요성을 시사한다. 이처럼 본 연구에서는 지금까지 충분히 다뤄지지 않았던 어머니의 과거인 아동기 애착의 전이성과 더불어 현재의 부모역할만족도가 자녀의 양육행동에 영향을 주는 것의 중요성과 이를 위한 사회적 지지의 필요성을 제시하였다는 것에 의의가 있다.
This study intended to examine the influences of mothers’ childhood attachment and parental satisfaction on parenting behaviors toward their pre-school children. The subjects of this study were 234 mothers with pre-school children at 3 private kindergartens in Seoul or Gyeonggi Province. All the dat...
This study intended to examine the influences of mothers’ childhood attachment and parental satisfaction on parenting behaviors toward their pre-school children. The subjects of this study were 234 mothers with pre-school children at 3 private kindergartens in Seoul or Gyeonggi Province. All the data was collected through questionnaire survey. As for mothers’ childhood attachment, this study used the criteria of Hazan and Shaver(1992)’s Adult Attachment Scale translated by Jeon(1994) and revised by Kwahk So Hyeon and Kim Soon-Ok(2006). The data of parental satisfaction was derived from the Korean culture based criteria which were developed by Hyun On Kang and Cho Bok Hee(1994) and modified to 4 sub-factors by No Ji Young(2011). Lastly, parenting behaviors were measured with Baik Jong Wha(2009)’s 20 inquiries selected from the common questions of Kim Moon Jeong(2003) and Lee Yong Jun (2004), which was based on Park Young Yae(1995)’s Parenting Behaviors Scale. The data for this study was analyzed by IBM SPSS 22.0 program. In order to generalize the subjects’ characteristics, this study utilized frequency and percentage analysis. The validity and confidence of scales were verified by Cronbach’s α coefficient. Moreover, T-test, ANOVA, Scheffé Test, Pearson's correlative analysis and regression analysis were conducted. The main results of this study are as follows. First, this study investigated how parenting behaviors vary depending on socio-demographic factors. The mothers who had a lower level of education than a college degree or spent more than 8 hours on nurturing their children displayed the parenting behaviors of warmth/acceptance. Also, the mothers with a lower level of education than a university degree or full-time housewives represented permissiveness/neglect behaviors. When the mothers had sons or more than two children, or their partners’ nurturing time was less than three hours, they showed rejection/restriction behaviors toward their children. Second, this study examined the relationship among mothers’ childhood attachment, parental satisfactions and parenting behaviors. As a result, mothers’ childhood attachment had meaningful correlation with all sub-factors of parental satisfaction. Furthermore, mothers’ childhood attachment had positive correlation with warmth/acceptance behaviors but negative correlation with rejection/restriction behaviors. Regarding the relationship between parental satisfactions and parenting behaviors, warmth/acceptance behaviors indicated positive correlation with general satisfaction, relationship between parents and children and partners’ support whereas they displayed negative correlation with parental role conflict. Rejection/restriction behaviors had the opposite correlation to warmth/acceptance behaviors with parental satisfactions. Third, mothers’ childhood attachment and parental satisfaction influenced parenting behaviors. Specifically, the higher parental satisfaction: general satisfaction and relationship between parents and children the mothers experienced, the more warmth/acceptance and the less rejection/restriction they presented. Meanwhile, the mothers who underwent higher parental role conflict as the other sub-factor, they showed more rejection/restriction. Contrarily, the stronger the mothers’ childhood attachment was, the less rejection/restriction they displayed toward their children. As a result, this research implies that the mothers’ childhood attachment considerably affects their current parenting behaviors throughout their entire life. Given the influence of parental satisfaction on parenting behaviors, the relationship of all family members and their cooperation are significant. This study denotes the importance of mothers’ intergenerational attachment transmission which has not been deeply addressed until now and the influence of parental satisfaction on parenting behaviors.
This study intended to examine the influences of mothers’ childhood attachment and parental satisfaction on parenting behaviors toward their pre-school children. The subjects of this study were 234 mothers with pre-school children at 3 private kindergartens in Seoul or Gyeonggi Province. All the data was collected through questionnaire survey. As for mothers’ childhood attachment, this study used the criteria of Hazan and Shaver(1992)’s Adult Attachment Scale translated by Jeon(1994) and revised by Kwahk So Hyeon and Kim Soon-Ok(2006). The data of parental satisfaction was derived from the Korean culture based criteria which were developed by Hyun On Kang and Cho Bok Hee(1994) and modified to 4 sub-factors by No Ji Young(2011). Lastly, parenting behaviors were measured with Baik Jong Wha(2009)’s 20 inquiries selected from the common questions of Kim Moon Jeong(2003) and Lee Yong Jun (2004), which was based on Park Young Yae(1995)’s Parenting Behaviors Scale. The data for this study was analyzed by IBM SPSS 22.0 program. In order to generalize the subjects’ characteristics, this study utilized frequency and percentage analysis. The validity and confidence of scales were verified by Cronbach’s α coefficient. Moreover, T-test, ANOVA, Scheffé Test, Pearson's correlative analysis and regression analysis were conducted. The main results of this study are as follows. First, this study investigated how parenting behaviors vary depending on socio-demographic factors. The mothers who had a lower level of education than a college degree or spent more than 8 hours on nurturing their children displayed the parenting behaviors of warmth/acceptance. Also, the mothers with a lower level of education than a university degree or full-time housewives represented permissiveness/neglect behaviors. When the mothers had sons or more than two children, or their partners’ nurturing time was less than three hours, they showed rejection/restriction behaviors toward their children. Second, this study examined the relationship among mothers’ childhood attachment, parental satisfactions and parenting behaviors. As a result, mothers’ childhood attachment had meaningful correlation with all sub-factors of parental satisfaction. Furthermore, mothers’ childhood attachment had positive correlation with warmth/acceptance behaviors but negative correlation with rejection/restriction behaviors. Regarding the relationship between parental satisfactions and parenting behaviors, warmth/acceptance behaviors indicated positive correlation with general satisfaction, relationship between parents and children and partners’ support whereas they displayed negative correlation with parental role conflict. Rejection/restriction behaviors had the opposite correlation to warmth/acceptance behaviors with parental satisfactions. Third, mothers’ childhood attachment and parental satisfaction influenced parenting behaviors. Specifically, the higher parental satisfaction: general satisfaction and relationship between parents and children the mothers experienced, the more warmth/acceptance and the less rejection/restriction they presented. Meanwhile, the mothers who underwent higher parental role conflict as the other sub-factor, they showed more rejection/restriction. Contrarily, the stronger the mothers’ childhood attachment was, the less rejection/restriction they displayed toward their children. As a result, this research implies that the mothers’ childhood attachment considerably affects their current parenting behaviors throughout their entire life. Given the influence of parental satisfaction on parenting behaviors, the relationship of all family members and their cooperation are significant. This study denotes the importance of mothers’ intergenerational attachment transmission which has not been deeply addressed until now and the influence of parental satisfaction on parenting behaviors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.