본 연구는 우즈벡어권 한국어 학습자의 숙달도에 따른 읽기 전략 사용 양상을 분석함으로써 KFL 및 KSL 학습자들이 글을 읽을 때 사용하는 전략과 TOPIK 시험에서 사용하는 읽기 전략을 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 절차로 분석을 진행하였다. 제1장에서는 본 연구의 목적에 대해 언급한 다음 연구할 문제를 제시하였다. 그리고 본 연구와 관련된 선행연구를 검토하고 정리하였다. 한국어 학습자의 숙달도에 따른 읽기 전략에 관한 연구, TOPIK 읽기 시험 전략에 관한 연구, 요인분석을 통한 학습 전략 사용 양상에 관한 연구, 이렇게 총 3부분으로 선행연구를 분류하여 살펴보았다. 제2장에서는 읽기의 정의 및 읽기 전략에 관한 이론적 배경을 살펴보았다. 앞에서는 읽기의 정의 및 모형을 설명한 다음 읽기 전략의 정의 및 다양한 분류에 관해 설명하고 제시하였다. 제3장에서는 전술한 것을 바탕으로 우즈벡어권 한국어 학습자들이 어떤 읽기 전략을 사용하는지를 알아보기 위해, 본 연구의 대상 및 연구 도구에 관해 설명하였다. 그리고 본 연구의 전체적인 분석 절차를 설명하기 위해 본 연구의 분석 방법 및 진행 절차를 제시하였다. 제4장에서는 먼저 우즈벡어권 한국어 KFL 및 KSL 학습자들이 한국어로 글을 읽을 때 어떠한 읽기 전략을 사용하는지에 대해 살펴보았다. 이때 숙달도에 따라 유의미한 차이가 있는지에 대해 분석하기 위해 ...
본 연구는 우즈벡어권 한국어 학습자의 숙달도에 따른 읽기 전략 사용 양상을 분석함으로써 KFL 및 KSL 학습자들이 글을 읽을 때 사용하는 전략과 TOPIK 시험에서 사용하는 읽기 전략을 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 절차로 분석을 진행하였다. 제1장에서는 본 연구의 목적에 대해 언급한 다음 연구할 문제를 제시하였다. 그리고 본 연구와 관련된 선행연구를 검토하고 정리하였다. 한국어 학습자의 숙달도에 따른 읽기 전략에 관한 연구, TOPIK 읽기 시험 전략에 관한 연구, 요인분석을 통한 학습 전략 사용 양상에 관한 연구, 이렇게 총 3부분으로 선행연구를 분류하여 살펴보았다. 제2장에서는 읽기의 정의 및 읽기 전략에 관한 이론적 배경을 살펴보았다. 앞에서는 읽기의 정의 및 모형을 설명한 다음 읽기 전략의 정의 및 다양한 분류에 관해 설명하고 제시하였다. 제3장에서는 전술한 것을 바탕으로 우즈벡어권 한국어 학습자들이 어떤 읽기 전략을 사용하는지를 알아보기 위해, 본 연구의 대상 및 연구 도구에 관해 설명하였다. 그리고 본 연구의 전체적인 분석 절차를 설명하기 위해 본 연구의 분석 방법 및 진행 절차를 제시하였다. 제4장에서는 먼저 우즈벡어권 한국어 KFL 및 KSL 학습자들이 한국어로 글을 읽을 때 어떠한 읽기 전략을 사용하는지에 대해 살펴보았다. 이때 숙달도에 따라 유의미한 차이가 있는지에 대해 분석하기 위해 SPSS 25를 통하여 독립표본 t-검정을 시행하였다. 다음으로, KFL 및 KSL 학습자들이 TOPIK 시험에서 어떤 읽기 시험 전략을 사용하는지 알아보고, 숙달도에 따라 전략 사용 양상의 차이가 있는지 살펴보기 위해서 SPSS 25를 통하여 요인분석을 시행하였다. 분석 결과, 초인지 전략 외에 상향식 전략, 하향식 전략, 보조 전략은 KFL 우즈벡어권 중급 및 고급 학습자 간의 읽기 전략 사용 양상 통계에 있어 유의미했다. 각 전략의 평균값을 살펴보면, 상향식 전략, 보조 전략의 경우 중급 학습자의 평균이 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 점수를 보이는 것이 발견되었다. 하향식 전략의 경우 평균값을 해석하여 중급 점수 학습자와 비교했을 때 고급 학습자의 점수가 통계적으로 더 높았다. 이를 바탕으로 KFL 고급 학습자들이 중급 학습자에 비해 하향식 전략을 더 많이 사용한다고 할 수 있었다. 그리고 KFL 중급 학습자들이 고급 학습자와 비교하여 상향식 전략과 보조 전략을 더 많이 사용한다고 할 수 있었다. KSL 내에서 학습자의 숙달도에 따른 보조 전략 사용 평균 점수는 차이를 보이지 않았다. 각 전략의 평균값을 살펴보면, 상향식 전략의 경우 중급 학습자의 평균이 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 점수를 보이는 것을 발견할 수 있었다. 그 외 나머지 하향식 전략, 초인지 전략의 평균값을 해석했을 때 중급 점수 학습자보다 고급 학습자의 점수가 통계적으로 더 높았다. 이에 따라서 KSL 집단 내에서 우즈벡어권 한국어 학습자의 숙달도에 따른 읽기 전략 사용 양상 결과를 정리해 보면, KSL 중급 학습자들이 고급 학습자보다 상향식 전략을 더 많이 사용하며, KSL 고급 학습자의 경우 중급 학습자와 비교하면 하향식 전략, 초인지 전략을 더 많이 사용한다는 것을 알 수 있었다. KSL 및 KFL 집단에 있어 우즈벡어권 한국어 중급 학습자들은 글을 읽을 때 주로 상향식 전략을 많이 사용하고 숙달도가 높으면 높을수록 하향식 전략, 초인지 전략을 사용한다고 할 수 있었다. TOPIK 시험 읽기 전략 사용 양상의 분석 결과, 정서 조절 전략 외에 중심 내용 파악 전략, 단서 이용 전략, 텍스트 내용 파악 전략은 KFL 우즈벡어권 중급 및 고급 학습자 간의 읽기 전략 사용 양상 통계에 있어 유의미했다. 각 전략의 평균값을 살펴보면, 단서 이용 전략의 경우 중급 학습자의 평균이 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 점수를 보이는 것이 발견되었다. 중심 내용 파악 전략, 텍스트 내용 파악 전략의 경우 평균값을 해석하여 중급 점수 학습자와 비교했을 때 고급 학습자의 점수가 통계적으로 더 점수가 높았다. 이를 바탕으로 KFL 고급 학습자들이 중급 학습자보다 중심 내용 파악 전략과 텍스트 내용 파악 전략을 더 많이 사용한다고 할 수 있었다. 또한, KFL 중급 학습자들은 고급 학습자보다 단서 이용 전략을 주로 사용한다고 할 수 있었다. KSL 집단 내에서 단서 이용 전략은 통계적으로 유의미하지 않았다. 다른 중심 내용 파악 전략, 정서 조절 전략, 텍스트 내용 파악 전략은 KSL 우즈벡어권 중급 및 고급 학습자 간의 읽기 전략 사용 양상 통계에 있어 유의미했다. 평균적으로, 정서 조절 전략의 경우 KSL 중급 학습자의 평균이 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 점수로 나타났다. 다른 중심 내용 파악 전략, 텍스트 내용 파악 전략은 중급 학습자보다 고급 학습자의 평균 점수가 더 높았다. 이를 통해 KSL 중급 학습자들은 시험에서 정서 조절 전략을 사용하며, 고급 학습자들은 중심 내용 파악 전략, 텍스트 내용 파악 전략을 많이 사용한다고 할 수 있었다. 우즈벡어권 한국어 KFL 및 KSL 중급 학습자들의 경우 TOPIK 시험출제 문항에 대한 지식이 있어도, 고급 학습자만큼 중심 내용이나 텍스트 내용을 파악하는 전략을 많이 활용하지 않았다. 중급 학습자들은 대개 감정, 속도, 접속 부사, 특정 어휘를 파악하는 것에 더 중점을 두었다. 본고는 분석 결과를 통해 KFL 및 KSL 고급 학습자들이 시험을 볼 때 중심 내용 파악 전략, 텍스트 내용 파악 전략을 더 많이 사용하고, 이에 반해 KFL 및 KSL 중급 학습자들은 정서 조절 전략, 단서 이용 전략을 사용하고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 제5장에서는 본 연구의 전반적인 내용을 다시 정리하여 제시하였다. 그리고 본 연구의 의의 및 한계점을 밝혔다. 지금까지 다른 언어권 학습자를 위주로 분석한 연구가 많이 이루어졌지만, 우즈벡어권 한국어 학습자를 대상으로 분석한 연구는 매우 드물었다. 따라서 본 연구는 우즈벡어권 한국어 학습자를 대상으로 분석하였다는 점에서 의의가 있다. 하지만 본 연구는 측정 도구로 설문 조사만을 사용하였기 때문에 좀 더 깊게 우즈벡어권 한국어 학습자의 읽기 특성을 밝히지 못하였다는 점이 한계로 보인다.
본 연구는 우즈벡어권 한국어 학습자의 숙달도에 따른 읽기 전략 사용 양상을 분석함으로써 KFL 및 KSL 학습자들이 글을 읽을 때 사용하는 전략과 TOPIK 시험에서 사용하는 읽기 전략을 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 절차로 분석을 진행하였다. 제1장에서는 본 연구의 목적에 대해 언급한 다음 연구할 문제를 제시하였다. 그리고 본 연구와 관련된 선행연구를 검토하고 정리하였다. 한국어 학습자의 숙달도에 따른 읽기 전략에 관한 연구, TOPIK 읽기 시험 전략에 관한 연구, 요인분석을 통한 학습 전략 사용 양상에 관한 연구, 이렇게 총 3부분으로 선행연구를 분류하여 살펴보았다. 제2장에서는 읽기의 정의 및 읽기 전략에 관한 이론적 배경을 살펴보았다. 앞에서는 읽기의 정의 및 모형을 설명한 다음 읽기 전략의 정의 및 다양한 분류에 관해 설명하고 제시하였다. 제3장에서는 전술한 것을 바탕으로 우즈벡어권 한국어 학습자들이 어떤 읽기 전략을 사용하는지를 알아보기 위해, 본 연구의 대상 및 연구 도구에 관해 설명하였다. 그리고 본 연구의 전체적인 분석 절차를 설명하기 위해 본 연구의 분석 방법 및 진행 절차를 제시하였다. 제4장에서는 먼저 우즈벡어권 한국어 KFL 및 KSL 학습자들이 한국어로 글을 읽을 때 어떠한 읽기 전략을 사용하는지에 대해 살펴보았다. 이때 숙달도에 따라 유의미한 차이가 있는지에 대해 분석하기 위해 SPSS 25를 통하여 독립표본 t-검정을 시행하였다. 다음으로, KFL 및 KSL 학습자들이 TOPIK 시험에서 어떤 읽기 시험 전략을 사용하는지 알아보고, 숙달도에 따라 전략 사용 양상의 차이가 있는지 살펴보기 위해서 SPSS 25를 통하여 요인분석을 시행하였다. 분석 결과, 초인지 전략 외에 상향식 전략, 하향식 전략, 보조 전략은 KFL 우즈벡어권 중급 및 고급 학습자 간의 읽기 전략 사용 양상 통계에 있어 유의미했다. 각 전략의 평균값을 살펴보면, 상향식 전략, 보조 전략의 경우 중급 학습자의 평균이 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 점수를 보이는 것이 발견되었다. 하향식 전략의 경우 평균값을 해석하여 중급 점수 학습자와 비교했을 때 고급 학습자의 점수가 통계적으로 더 높았다. 이를 바탕으로 KFL 고급 학습자들이 중급 학습자에 비해 하향식 전략을 더 많이 사용한다고 할 수 있었다. 그리고 KFL 중급 학습자들이 고급 학습자와 비교하여 상향식 전략과 보조 전략을 더 많이 사용한다고 할 수 있었다. KSL 내에서 학습자의 숙달도에 따른 보조 전략 사용 평균 점수는 차이를 보이지 않았다. 각 전략의 평균값을 살펴보면, 상향식 전략의 경우 중급 학습자의 평균이 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 점수를 보이는 것을 발견할 수 있었다. 그 외 나머지 하향식 전략, 초인지 전략의 평균값을 해석했을 때 중급 점수 학습자보다 고급 학습자의 점수가 통계적으로 더 높았다. 이에 따라서 KSL 집단 내에서 우즈벡어권 한국어 학습자의 숙달도에 따른 읽기 전략 사용 양상 결과를 정리해 보면, KSL 중급 학습자들이 고급 학습자보다 상향식 전략을 더 많이 사용하며, KSL 고급 학습자의 경우 중급 학습자와 비교하면 하향식 전략, 초인지 전략을 더 많이 사용한다는 것을 알 수 있었다. KSL 및 KFL 집단에 있어 우즈벡어권 한국어 중급 학습자들은 글을 읽을 때 주로 상향식 전략을 많이 사용하고 숙달도가 높으면 높을수록 하향식 전략, 초인지 전략을 사용한다고 할 수 있었다. TOPIK 시험 읽기 전략 사용 양상의 분석 결과, 정서 조절 전략 외에 중심 내용 파악 전략, 단서 이용 전략, 텍스트 내용 파악 전략은 KFL 우즈벡어권 중급 및 고급 학습자 간의 읽기 전략 사용 양상 통계에 있어 유의미했다. 각 전략의 평균값을 살펴보면, 단서 이용 전략의 경우 중급 학습자의 평균이 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 점수를 보이는 것이 발견되었다. 중심 내용 파악 전략, 텍스트 내용 파악 전략의 경우 평균값을 해석하여 중급 점수 학습자와 비교했을 때 고급 학습자의 점수가 통계적으로 더 점수가 높았다. 이를 바탕으로 KFL 고급 학습자들이 중급 학습자보다 중심 내용 파악 전략과 텍스트 내용 파악 전략을 더 많이 사용한다고 할 수 있었다. 또한, KFL 중급 학습자들은 고급 학습자보다 단서 이용 전략을 주로 사용한다고 할 수 있었다. KSL 집단 내에서 단서 이용 전략은 통계적으로 유의미하지 않았다. 다른 중심 내용 파악 전략, 정서 조절 전략, 텍스트 내용 파악 전략은 KSL 우즈벡어권 중급 및 고급 학습자 간의 읽기 전략 사용 양상 통계에 있어 유의미했다. 평균적으로, 정서 조절 전략의 경우 KSL 중급 학습자의 평균이 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 점수로 나타났다. 다른 중심 내용 파악 전략, 텍스트 내용 파악 전략은 중급 학습자보다 고급 학습자의 평균 점수가 더 높았다. 이를 통해 KSL 중급 학습자들은 시험에서 정서 조절 전략을 사용하며, 고급 학습자들은 중심 내용 파악 전략, 텍스트 내용 파악 전략을 많이 사용한다고 할 수 있었다. 우즈벡어권 한국어 KFL 및 KSL 중급 학습자들의 경우 TOPIK 시험출제 문항에 대한 지식이 있어도, 고급 학습자만큼 중심 내용이나 텍스트 내용을 파악하는 전략을 많이 활용하지 않았다. 중급 학습자들은 대개 감정, 속도, 접속 부사, 특정 어휘를 파악하는 것에 더 중점을 두었다. 본고는 분석 결과를 통해 KFL 및 KSL 고급 학습자들이 시험을 볼 때 중심 내용 파악 전략, 텍스트 내용 파악 전략을 더 많이 사용하고, 이에 반해 KFL 및 KSL 중급 학습자들은 정서 조절 전략, 단서 이용 전략을 사용하고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 제5장에서는 본 연구의 전반적인 내용을 다시 정리하여 제시하였다. 그리고 본 연구의 의의 및 한계점을 밝혔다. 지금까지 다른 언어권 학습자를 위주로 분석한 연구가 많이 이루어졌지만, 우즈벡어권 한국어 학습자를 대상으로 분석한 연구는 매우 드물었다. 따라서 본 연구는 우즈벡어권 한국어 학습자를 대상으로 분석하였다는 점에서 의의가 있다. 하지만 본 연구는 측정 도구로 설문 조사만을 사용하였기 때문에 좀 더 깊게 우즈벡어권 한국어 학습자의 읽기 특성을 밝히지 못하였다는 점이 한계로 보인다.
The purpose of this study is to find out the strategies used by KFL and KSL learners to read and the reading strategies used in the TOPIK test by analyzing the use of reading strategies according to the proficiency level of Uzbek-speaking Korean learners. To achieve the purpose of this study, the an...
The purpose of this study is to find out the strategies used by KFL and KSL learners to read and the reading strategies used in the TOPIK test by analyzing the use of reading strategies according to the proficiency level of Uzbek-speaking Korean learners. To achieve the purpose of this study, the analysis is carried out as follows. In Chapter 1 the purpose of this study is mentioned and then the problems to be studied were presented. Then previous studies related to this study are reviewed and organized. The previous studies are categorized and analyzed in three parts: reading strategies according to the proficiency level of Korean learners, reading strategies used for the TOPIK reading test, and different patterns of the use of learning strategies through factor analysis. Chapter 2 examines the definition of reading and the theoretical background of reading strategies. The definition and model of reading are explained first and then the definition of reading strategy and various classifications are explained and presented. In Chapter 3 to find out what reading strategies Uzbek-speaking Korean learners use based on the aforementioned information, the subjects and research tools of this study are explained. To further explain the overall analysis procedure of this study, the analysis method and procedure of this study are presented. Chapter 4 first examines what types of reading strategies the Uzbek-speaking KFL and KSL learners use when reading in Korean. An independent sample t-test was performed through SPSS 25 to analyze whether there was a significant difference according to the level of proficiency. Next, factor analysis was performed through SPSS 25 to find out what strategies KFL and KSL learners use in the TOPIK test and to see if there is a difference in strategy use patterns according to their proficiency. As a result of the analysis, the bottom-up strategies, top-down strategies, and supplementary strategies in addition to the metacognitive strategies were significant in the statistics on the use of reading strategies among intermediate and advanced learners of KFL Uzbek. When the average value of each strategy was assessed, the average of intermediate learners showed a higher score at a statistically significant level in the case of the bottom-up strategies and the supplementary strategies. In the case of the top-down strategies, the scores of advanced learners were statistically higher compared to the intermediate score learners when the average value was interpreted. Based on this it could be said that advanced KFL learners use a top-down strategies more often than intermediate learners. It could also be said that KFL intermediate learners use bottom-up strategies and supplementary strategies more often compared to advanced learners. In the KSL group, there was no difference in the average score when using the supplementary strategies according to the learner's proficiency. Based on the average value of each strategy, it was found that in the case of the bottom-up strategies, the average of intermediate learners showed higher scores at a statistically significant level. When the average values of the remaining top-down strategies and metacognitive strategies were analyzed, the scores of advanced learners were statistically higher than those of intermediate score learners. The results of the usage patterns of reading strategies according to the proficiency level of Uzbek-speaking Korean learners accordingly showed that KSL intermediate learners use bottom-up strategies more often than advanced learners and KSL advanced learners use top-down strategies and metacognitive strategies more often than intermediate learners. In the KSL and KFL groups, it could be said that intermediate learners mainly use bottom-up strategies while reading and that the higher the proficiency level, the more the top-down strategies and metacognitive strategies are used. As a result of analysis of the usage patterns of reading strategies for the TOPIK test, the main idea strategies, use of clues strategies, text content identification strategies, emotion strategies were significant in the statistics of the usage patterns of reading strategies among intermediate and advanced Korean learners of KFL Uzbek. The average value of each strategies identified that the average of intermediate learners showed higher scores at a statistically significant level in the case of the use of clues strategies. In the case of the main idea strategies and the text content identification strategies, the scores of advanced learners were statistically higher when compared with intermediate score learners by interpreting the average values. Based on this it could be said that advanced KFL learners use the main idea strategies and text content identification strategies more often than intermediate learners. It could be said that KFL intermediate learners use, use of clues strategies more often than advanced learners. The use of clues strategies within the KSL group was statistically insignificant. Other strategies such as the main idea strategies, emotion strategies, and text content identification strategies were significant in the statistics on the use of reading strategies among KSL Uzbek-speaking intermediate and advanced learners. On average, the average of KSL intermediate learners showed higher scores at a statistically significant level in the case of the emotion strategies . The average scores of advanced learners were higher than those of intermediate learners in other strategies including the main idea strategies and text content identification strategies . Thus, it could be said that KSL intermediate learners use emotion strategies in the test while advanced learners use the main idea strategies and text content identification strategies more often. Uzbek-speaking KFL and KSL intermediate learners, even with the knowledge of TOPIK test questions, did not use much of the main idea strategies or text content identification strategies compared to the advanced learners. Intermediate learners usually focused more on identifying emotions, speed, conjunctive adverbs, and specific vocabularies. Based on the analysis, this research shows that advanced KFL and KSL learners mainly use the main idea strategy and text content identification strategies while intermediate KFL and KSL learners mainly use emotionl strategies and use of clues strategies. Chapter 5 summarizes the overall contents of this study and identifies the significance and limitations of the study. There have been many studies conducted focusing on other language groups but the studies focused on Uzbek-speaking Korean learners have been highly limited. Therefore this study is meaningful since its study subjects are Uzbek learners. Since this study uses a questionnaire survey as the only measuring tool, however, it has limitations that it was not possible to clarify the reading characteristics of Uzbek learners at a deeper level.
The purpose of this study is to find out the strategies used by KFL and KSL learners to read and the reading strategies used in the TOPIK test by analyzing the use of reading strategies according to the proficiency level of Uzbek-speaking Korean learners. To achieve the purpose of this study, the analysis is carried out as follows. In Chapter 1 the purpose of this study is mentioned and then the problems to be studied were presented. Then previous studies related to this study are reviewed and organized. The previous studies are categorized and analyzed in three parts: reading strategies according to the proficiency level of Korean learners, reading strategies used for the TOPIK reading test, and different patterns of the use of learning strategies through factor analysis. Chapter 2 examines the definition of reading and the theoretical background of reading strategies. The definition and model of reading are explained first and then the definition of reading strategy and various classifications are explained and presented. In Chapter 3 to find out what reading strategies Uzbek-speaking Korean learners use based on the aforementioned information, the subjects and research tools of this study are explained. To further explain the overall analysis procedure of this study, the analysis method and procedure of this study are presented. Chapter 4 first examines what types of reading strategies the Uzbek-speaking KFL and KSL learners use when reading in Korean. An independent sample t-test was performed through SPSS 25 to analyze whether there was a significant difference according to the level of proficiency. Next, factor analysis was performed through SPSS 25 to find out what strategies KFL and KSL learners use in the TOPIK test and to see if there is a difference in strategy use patterns according to their proficiency. As a result of the analysis, the bottom-up strategies, top-down strategies, and supplementary strategies in addition to the metacognitive strategies were significant in the statistics on the use of reading strategies among intermediate and advanced learners of KFL Uzbek. When the average value of each strategy was assessed, the average of intermediate learners showed a higher score at a statistically significant level in the case of the bottom-up strategies and the supplementary strategies. In the case of the top-down strategies, the scores of advanced learners were statistically higher compared to the intermediate score learners when the average value was interpreted. Based on this it could be said that advanced KFL learners use a top-down strategies more often than intermediate learners. It could also be said that KFL intermediate learners use bottom-up strategies and supplementary strategies more often compared to advanced learners. In the KSL group, there was no difference in the average score when using the supplementary strategies according to the learner's proficiency. Based on the average value of each strategy, it was found that in the case of the bottom-up strategies, the average of intermediate learners showed higher scores at a statistically significant level. When the average values of the remaining top-down strategies and metacognitive strategies were analyzed, the scores of advanced learners were statistically higher than those of intermediate score learners. The results of the usage patterns of reading strategies according to the proficiency level of Uzbek-speaking Korean learners accordingly showed that KSL intermediate learners use bottom-up strategies more often than advanced learners and KSL advanced learners use top-down strategies and metacognitive strategies more often than intermediate learners. In the KSL and KFL groups, it could be said that intermediate learners mainly use bottom-up strategies while reading and that the higher the proficiency level, the more the top-down strategies and metacognitive strategies are used. As a result of analysis of the usage patterns of reading strategies for the TOPIK test, the main idea strategies, use of clues strategies, text content identification strategies, emotion strategies were significant in the statistics of the usage patterns of reading strategies among intermediate and advanced Korean learners of KFL Uzbek. The average value of each strategies identified that the average of intermediate learners showed higher scores at a statistically significant level in the case of the use of clues strategies. In the case of the main idea strategies and the text content identification strategies, the scores of advanced learners were statistically higher when compared with intermediate score learners by interpreting the average values. Based on this it could be said that advanced KFL learners use the main idea strategies and text content identification strategies more often than intermediate learners. It could be said that KFL intermediate learners use, use of clues strategies more often than advanced learners. The use of clues strategies within the KSL group was statistically insignificant. Other strategies such as the main idea strategies, emotion strategies, and text content identification strategies were significant in the statistics on the use of reading strategies among KSL Uzbek-speaking intermediate and advanced learners. On average, the average of KSL intermediate learners showed higher scores at a statistically significant level in the case of the emotion strategies . The average scores of advanced learners were higher than those of intermediate learners in other strategies including the main idea strategies and text content identification strategies . Thus, it could be said that KSL intermediate learners use emotion strategies in the test while advanced learners use the main idea strategies and text content identification strategies more often. Uzbek-speaking KFL and KSL intermediate learners, even with the knowledge of TOPIK test questions, did not use much of the main idea strategies or text content identification strategies compared to the advanced learners. Intermediate learners usually focused more on identifying emotions, speed, conjunctive adverbs, and specific vocabularies. Based on the analysis, this research shows that advanced KFL and KSL learners mainly use the main idea strategy and text content identification strategies while intermediate KFL and KSL learners mainly use emotionl strategies and use of clues strategies. Chapter 5 summarizes the overall contents of this study and identifies the significance and limitations of the study. There have been many studies conducted focusing on other language groups but the studies focused on Uzbek-speaking Korean learners have been highly limited. Therefore this study is meaningful since its study subjects are Uzbek learners. Since this study uses a questionnaire survey as the only measuring tool, however, it has limitations that it was not possible to clarify the reading characteristics of Uzbek learners at a deeper level.
주제어
#우즈벡어권 한국어 학습자 읽기 전략 숙달도 상향식 전략 하향식 전략 초인지 전략 보조 전략 TOPIK 시험 읽기 전략 요인분석 Uzbek-speaking Korean learners reading strategies proficiency bottom-up strategies top-down strategies metacognitive strategies supplementary strategies TOPIK test reading strategy Factor analysis
학위논문 정보
저자
김인나
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
원미진
발행연도
2021
총페이지
viii, 89 p.
키워드
우즈벡어권 한국어 학습자 읽기 전략 숙달도 상향식 전략 하향식 전략 초인지 전략 보조 전략 TOPIK 시험 읽기 전략 요인분석 Uzbek-speaking Korean learners reading strategies proficiency bottom-up strategies top-down strategies metacognitive strategies supplementary strategies TOPIK test reading strategy Factor analysis
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.