4차 산업혁명과 유통구조의 변화로 인해 물류부동산은 투자대상으로서의 위상이 변화하고 있다. 온라인 소비시장의 급성장에 따른 수요증가와 기술의 발전으로 물류부동산은 단순 운송 기능에서 벗어나 '메가 허브 시스템'과 '풀필먼트 센터'로 진화하고 있다. 또한 세계적 팬데믹 현상으로 인한 국내투자들의 이목이 집중된 상황에서 물류부동산은 대체투자처로 급부상하고 있다. 이러한 상황 속에서 물류부동산의 특성과 ...
4차 산업혁명과 유통구조의 변화로 인해 물류부동산은 투자대상으로서의 위상이 변화하고 있다. 온라인 소비시장의 급성장에 따른 수요증가와 기술의 발전으로 물류부동산은 단순 운송 기능에서 벗어나 '메가 허브 시스템'과 '풀필먼트 센터'로 진화하고 있다. 또한 세계적 팬데믹 현상으로 인한 국내투자들의 이목이 집중된 상황에서 물류부동산은 대체투자처로 급부상하고 있다. 이러한 상황 속에서 물류부동산의 특성과 가격 결정 요인에 관한 연구는 이루어지고 있었지만, 주택시장이나 상업부동산에 대한 연구에 비견하면 물류부동산 매매가격에 대한 실증연구는 부족한 실정이다. 본 연구는 수도권에 위치한 물류부동산의 지리적 특성을 권역으로 나누고 입지 및 건물이 가지는 특성을 변수화하여 각 특성이 권역에 미치는 영향을 확인 해 보았다. 같은 수도권 내 물류부동산이라도, 서울권역은 도심침투형 운송을, 물류권역은 수출입 물류 운송을, 그 외 수도권역에서는 전국적 내륙운송을 의 특성을 지닌다. 또한 이를 아우르는 수도권 전체적 특성을 확인하고자 한다. 이에 본 연구에서는 수도권 전체 및 권역 간의 물류부동산 매매가격 결정요인의 특성을 차이점과 공통점을 밝힘으로써 다양한 시각을 제공하고자 한다. 헤도닉 가격모형을 통해 전체, 서울권, 물류권, 그 외 수도권역을 비교한 결과 주요 변수로 연면적, 강남구청까지의 거리, 공시지가, 냉동냉장 시설 여부가 매매가격에 미치는 영향이 큰 것으로 확인 되었다. 수도권의 권역을 어떻게 설정하느냐에 따라 각 요인이 미치는 영향은 달라질 것으로 판단되며 수도권 내의 특성에 맞는 투자와 정책 수립이 요구 될 것이다.
4차 산업혁명과 유통구조의 변화로 인해 물류부동산은 투자대상으로서의 위상이 변화하고 있다. 온라인 소비시장의 급성장에 따른 수요증가와 기술의 발전으로 물류부동산은 단순 운송 기능에서 벗어나 '메가 허브 시스템'과 '풀필먼트 센터'로 진화하고 있다. 또한 세계적 팬데믹 현상으로 인한 국내투자들의 이목이 집중된 상황에서 물류부동산은 대체투자처로 급부상하고 있다. 이러한 상황 속에서 물류부동산의 특성과 가격 결정 요인에 관한 연구는 이루어지고 있었지만, 주택시장이나 상업부동산에 대한 연구에 비견하면 물류부동산 매매가격에 대한 실증연구는 부족한 실정이다. 본 연구는 수도권에 위치한 물류부동산의 지리적 특성을 권역으로 나누고 입지 및 건물이 가지는 특성을 변수화하여 각 특성이 권역에 미치는 영향을 확인 해 보았다. 같은 수도권 내 물류부동산이라도, 서울권역은 도심침투형 운송을, 물류권역은 수출입 물류 운송을, 그 외 수도권역에서는 전국적 내륙운송을 의 특성을 지닌다. 또한 이를 아우르는 수도권 전체적 특성을 확인하고자 한다. 이에 본 연구에서는 수도권 전체 및 권역 간의 물류부동산 매매가격 결정요인의 특성을 차이점과 공통점을 밝힘으로써 다양한 시각을 제공하고자 한다. 헤도닉 가격모형을 통해 전체, 서울권, 물류권, 그 외 수도권역을 비교한 결과 주요 변수로 연면적, 강남구청까지의 거리, 공시지가, 냉동냉장 시설 여부가 매매가격에 미치는 영향이 큰 것으로 확인 되었다. 수도권의 권역을 어떻게 설정하느냐에 따라 각 요인이 미치는 영향은 달라질 것으로 판단되며 수도권 내의 특성에 맞는 투자와 정책 수립이 요구 될 것이다.
Due to the 4th Industrial Revolution and changes in distribution structure, logistics property is changing its status as an investment target. With the rapid growth of the online consumption market and the development of technology, logistics property is evolving from a simple transportation functio...
Due to the 4th Industrial Revolution and changes in distribution structure, logistics property is changing its status as an investment target. With the rapid growth of the online consumption market and the development of technology, logistics property is evolving from a simple transportation function to a 'mega hub system' and a 'full-fillment center'. In addition, with the attention of domestic investors due to the global pandemic, logistics real estate is rapidly emerging as an alternative investment destination. In this situation, studies on the characteristics and price determining factors of logistics real estate have been conducted, but compared to studies on the housing market or commercial real estate, empirical studies on the sale price of logistics real estate are insufficient. In this study, the geographical characteristics of logistics property located in the metropolitan area were divided into regions, and the characteristics of the location and buildings were converted into variables, and the effect of each characteristic on the region was checked. Even if it is a logistics property in the same metropolitan area, the Seoul area has the characteristics of urban intrusion type transportation, the logistics area import/export logistics transportation, and the other metropolitan area national inland transportation. In addition, I would like to confirm the overall characteristics of the metropolitan area encompassing this. Therefore, this study aims to provide a variety of perspectives by clarifying the differences and commonalities of the characteristics of the factors that determine the trading price of logistics real estate between the entire metropolitan area and regions. As a result of comparing the whole, Seoul area, logistics area, and other metropolitan areas through the hedonic price model, it was confirmed that the main variables were gross floor area, distance to Gangnam-gu Office, publicly announced land price, and the availability of refrigerated and refrigerated facilities on the sale price. Depending on how the metropolitan area is set up, the influence of each factor will be different, and investment and policy establishment appropriate to the characteristics of the metropolitan area will be required.
Due to the 4th Industrial Revolution and changes in distribution structure, logistics property is changing its status as an investment target. With the rapid growth of the online consumption market and the development of technology, logistics property is evolving from a simple transportation function to a 'mega hub system' and a 'full-fillment center'. In addition, with the attention of domestic investors due to the global pandemic, logistics real estate is rapidly emerging as an alternative investment destination. In this situation, studies on the characteristics and price determining factors of logistics real estate have been conducted, but compared to studies on the housing market or commercial real estate, empirical studies on the sale price of logistics real estate are insufficient. In this study, the geographical characteristics of logistics property located in the metropolitan area were divided into regions, and the characteristics of the location and buildings were converted into variables, and the effect of each characteristic on the region was checked. Even if it is a logistics property in the same metropolitan area, the Seoul area has the characteristics of urban intrusion type transportation, the logistics area import/export logistics transportation, and the other metropolitan area national inland transportation. In addition, I would like to confirm the overall characteristics of the metropolitan area encompassing this. Therefore, this study aims to provide a variety of perspectives by clarifying the differences and commonalities of the characteristics of the factors that determine the trading price of logistics real estate between the entire metropolitan area and regions. As a result of comparing the whole, Seoul area, logistics area, and other metropolitan areas through the hedonic price model, it was confirmed that the main variables were gross floor area, distance to Gangnam-gu Office, publicly announced land price, and the availability of refrigerated and refrigerated facilities on the sale price. Depending on how the metropolitan area is set up, the influence of each factor will be different, and investment and policy establishment appropriate to the characteristics of the metropolitan area will be required.
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