[학위논문]트렌드 컬러에 대한 인식과 네일 컬러 선택에 관한 연구 : 유행 선도력과 소비자 혁신성 중심으로 A Study on Trend Color Awareness and Nail Color Choice : with priority given to fashion leadership and consumer innovativeness원문보기
현대사회는 경제성장과 더불어 삶의 질과 문화적 수준이 향상되었고 미에 관심을 가짐에 따라 외모에 대한 의식이 높아지고 있다. 특히 여성들의 사회진출 확대로 경제적 능력이 올라감에 따라 지위가 향상되어 자기관리가 중요시되고 있으며, 외적 이미지는 개인의 중요한 경쟁력으로 인식되어 많은 노력을 들여 다양한 외모 관리를 하고 있다. 이에 본 연구는 20대 여성의 트렌드 컬러 인식 수준과 트렌드 컬러를 인식하고 있는 소비자의 네일 컬러 선택에 따른 연관성 연구에 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 서울, 경기지역에 거주하는 20대 이상의 여성을 대상으로 2020년 09월 01일부터 09월 30일까지 31일간 모바일을 통하여 설문 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
현대사회는 경제성장과 더불어 삶의 질과 문화적 수준이 향상되었고 미에 관심을 가짐에 따라 외모에 대한 의식이 높아지고 있다. 특히 여성들의 사회진출 확대로 경제적 능력이 올라감에 따라 지위가 향상되어 자기관리가 중요시되고 있으며, 외적 이미지는 개인의 중요한 경쟁력으로 인식되어 많은 노력을 들여 다양한 외모 관리를 하고 있다. 이에 본 연구는 20대 여성의 트렌드 컬러 인식 수준과 트렌드 컬러를 인식하고 있는 소비자의 네일 컬러 선택에 따른 연관성 연구에 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 서울, 경기지역에 거주하는 20대 이상의 여성을 대상으로 2020년 09월 01일부터 09월 30일까지 31일간 모바일을 통하여 설문 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, χ2-test, One-way ANOVA, t-test를 실시한 후, Correlation을 이용하여 추가로 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 트렌드 컬러 민감성에 대해서는 유행 이중 선도자일수록 트렌드 컬러에 대해 민감하였으며, 유행 선도력에 따라 유의미한 차이를 보였다(Χ2=82.00, p<.01). 여성들의 유행 선도력에 따라 유행 이중 선도자일수록 트렌드 컬러에 민감하였으며, 트렌드 네일 컬러를 인식한 후에는 트렌드 컬러를 반영하여 자신에 맞게 변형시켜 소화하였고, 최신 트렌드 네일 컬러로 시술과 향후 트렌드 네일 컬러로 시술할 의향이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 트렌드 컬러 민감성에 대해서는 소비자 혁신이 높은 집단이 낮은 집단보다 트렌드 컬러에 대해 민감하였으며, 소비자 혁신성에 따라 유의미한 차이를 보였다(Χ2=41.70, p<.001). 여성들의 소비자 혁신성에 따라 소비자 혁신이 높은 집단이 낮은 집단보다 트렌드 컬러에 민감하며, 트렌드 네일 컬러를 인식한 후에는 트렌드 컬러를 반영하여 자신에 맞게 변형시켜 소화하였고, 최신 트렌드 네일 컬러로 시술과 향후 트렌드 네일 컬러로 시술할 의향이 많은 것으로 나타났다. 셋째, 유행 선도력은 소비자 혁신성과 통계적으로 유의미한 정적 상관관계를 보였다(r=.721, p<.001). 따라서 여성들은 유행 선도력이 높을수록 소비자 혁신성이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 트렌드 컬러가 네일 컬러 선택에 미치는 영향에 대해서는 소비자 혁신성이 높은 집단이 낮은 집단보다 트렌드 컬러가 네일 컬러 선택에 많은 영향을 미친다고 인식하였으며, 소비자 혁신성에 따라 유의미한 차이를 보였다(t=51.71, p<.001). 따라서 여성들의 소비자 혁신성에 따라 트렌드 컬러가 네일 컬러 선택에 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 소비자의 트렌드 인식도와 네일 컬러 선택 연관성이 있음을 확인 할 수 있었으며 본 연구 결과를 토대로 미래의 트렌드 컬러와 네일 컬러 연관성 연구에 기초 자료로 활용되기 바란다. 또한 유행 선도력과 소비자 혁신성을 중심으로 소비자 세분화를 통하여 차별적이고 효과적인 마케팅 전략을 수립하고 기초자료를 제공하여 네일 산업 활성화에 도움이 되기를 기대한다.
현대사회는 경제성장과 더불어 삶의 질과 문화적 수준이 향상되었고 미에 관심을 가짐에 따라 외모에 대한 의식이 높아지고 있다. 특히 여성들의 사회진출 확대로 경제적 능력이 올라감에 따라 지위가 향상되어 자기관리가 중요시되고 있으며, 외적 이미지는 개인의 중요한 경쟁력으로 인식되어 많은 노력을 들여 다양한 외모 관리를 하고 있다. 이에 본 연구는 20대 여성의 트렌드 컬러 인식 수준과 트렌드 컬러를 인식하고 있는 소비자의 네일 컬러 선택에 따른 연관성 연구에 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 서울, 경기지역에 거주하는 20대 이상의 여성을 대상으로 2020년 09월 01일부터 09월 30일까지 31일간 모바일을 통하여 설문 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, χ2-test, One-way ANOVA, t-test를 실시한 후, Correlation을 이용하여 추가로 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 트렌드 컬러 민감성에 대해서는 유행 이중 선도자일수록 트렌드 컬러에 대해 민감하였으며, 유행 선도력에 따라 유의미한 차이를 보였다(Χ2=82.00, p<.01). 여성들의 유행 선도력에 따라 유행 이중 선도자일수록 트렌드 컬러에 민감하였으며, 트렌드 네일 컬러를 인식한 후에는 트렌드 컬러를 반영하여 자신에 맞게 변형시켜 소화하였고, 최신 트렌드 네일 컬러로 시술과 향후 트렌드 네일 컬러로 시술할 의향이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 트렌드 컬러 민감성에 대해서는 소비자 혁신이 높은 집단이 낮은 집단보다 트렌드 컬러에 대해 민감하였으며, 소비자 혁신성에 따라 유의미한 차이를 보였다(Χ2=41.70, p<.001). 여성들의 소비자 혁신성에 따라 소비자 혁신이 높은 집단이 낮은 집단보다 트렌드 컬러에 민감하며, 트렌드 네일 컬러를 인식한 후에는 트렌드 컬러를 반영하여 자신에 맞게 변형시켜 소화하였고, 최신 트렌드 네일 컬러로 시술과 향후 트렌드 네일 컬러로 시술할 의향이 많은 것으로 나타났다. 셋째, 유행 선도력은 소비자 혁신성과 통계적으로 유의미한 정적 상관관계를 보였다(r=.721, p<.001). 따라서 여성들은 유행 선도력이 높을수록 소비자 혁신성이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 트렌드 컬러가 네일 컬러 선택에 미치는 영향에 대해서는 소비자 혁신성이 높은 집단이 낮은 집단보다 트렌드 컬러가 네일 컬러 선택에 많은 영향을 미친다고 인식하였으며, 소비자 혁신성에 따라 유의미한 차이를 보였다(t=51.71, p<.001). 따라서 여성들의 소비자 혁신성에 따라 트렌드 컬러가 네일 컬러 선택에 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 소비자의 트렌드 인식도와 네일 컬러 선택 연관성이 있음을 확인 할 수 있었으며 본 연구 결과를 토대로 미래의 트렌드 컬러와 네일 컬러 연관성 연구에 기초 자료로 활용되기 바란다. 또한 유행 선도력과 소비자 혁신성을 중심으로 소비자 세분화를 통하여 차별적이고 효과적인 마케팅 전략을 수립하고 기초자료를 제공하여 네일 산업 활성화에 도움이 되기를 기대한다.
In modern society, there is a growing consciousness of appearance along with economic growth, improved quality of life, higher cultural level and concern for beauty. In particular, women's self-management is considered important because of many women's entry into society that is followed by a rise i...
In modern society, there is a growing consciousness of appearance along with economic growth, improved quality of life, higher cultural level and concern for beauty. In particular, women's self-management is considered important because of many women's entry into society that is followed by a rise in their financial abilities and status, and external image is viewed as major individual competitiveness. So they make a lot of efforts to take care of their own appearance. The purpose of this study was to examine the association between the trend color awareness levels of women in their 20s and the nail color choice of consumers who were aware of the trend color. A survey was conducted via mobile devices for 31 days from September 1 through 30, 2020, on the women who were resided in Seoul and Gyoenggi Province and who were in their 20s and up. The collected data were analyzed by SPSS version 25.0 for Windows, and x2-test, one-way ANOVA and t-test were carried out. And then a correlation analysis was additionally made. The findings of the study were as follows: First, as for trend color sensitiveness, the more active fashion dual leaders were more sensitive to the trend color, and there was a significant difference according to fashion leadership(x2=82.00, p<.01). Concerning fashion leadership, the more active fashion dual leaders were more sensitive to the trend color, and they transformed the trend nail color to make it suit themselves after they became cognizant of it, and they had a strong intention to use the latest trend nail color or a future trend nail color. Second, as for trend color sensitiveness, the more innovative consumer group was more sensitive to the trend color than the less innovative consumer group, and there was a significant difference according to consumer innovativeness (x2=41.70, p<.001). Concerning consumer innovativeness, the more innovative consumer group was more sensitive to the trend color than the less innovative one, and they transformed the trend nail color to make it suit themselves after they became cognizant of it, and they had a strong intention to use the latest trend nail color or a future trend nail color. Third, fashion leadership had a statistically significant positive correlation with consumer innovativeness(r=.721, p<.001). Therefore it's found that the women who had more fashion leadership skills were more innovative consumers. Fourth, as for the impact of the trend color on nail color choice, the more innovative consumer group perceived that the trend color exercised larger influence on nail color choice than the less innovative one did, and there was a significant difference according to consumer innovativeness(t=51.71, p<.001). Therefore it's found that the trend color had a great impact on nail color choice depending on the women's consumer innovativeness. This study ascertained that the trend awareness of the consumers is associated with their nail color choice, and this study is expected to provide some information on research into the association between a future trend color and nail color. In addition, this study is expected to make a contribution to differentiated and effective marketing strategy setting through consumer segmentation by fashion leadership and consumer innovativeness and then ultimately to the vitalization of the nail industry.
In modern society, there is a growing consciousness of appearance along with economic growth, improved quality of life, higher cultural level and concern for beauty. In particular, women's self-management is considered important because of many women's entry into society that is followed by a rise in their financial abilities and status, and external image is viewed as major individual competitiveness. So they make a lot of efforts to take care of their own appearance. The purpose of this study was to examine the association between the trend color awareness levels of women in their 20s and the nail color choice of consumers who were aware of the trend color. A survey was conducted via mobile devices for 31 days from September 1 through 30, 2020, on the women who were resided in Seoul and Gyoenggi Province and who were in their 20s and up. The collected data were analyzed by SPSS version 25.0 for Windows, and x2-test, one-way ANOVA and t-test were carried out. And then a correlation analysis was additionally made. The findings of the study were as follows: First, as for trend color sensitiveness, the more active fashion dual leaders were more sensitive to the trend color, and there was a significant difference according to fashion leadership(x2=82.00, p<.01). Concerning fashion leadership, the more active fashion dual leaders were more sensitive to the trend color, and they transformed the trend nail color to make it suit themselves after they became cognizant of it, and they had a strong intention to use the latest trend nail color or a future trend nail color. Second, as for trend color sensitiveness, the more innovative consumer group was more sensitive to the trend color than the less innovative consumer group, and there was a significant difference according to consumer innovativeness (x2=41.70, p<.001). Concerning consumer innovativeness, the more innovative consumer group was more sensitive to the trend color than the less innovative one, and they transformed the trend nail color to make it suit themselves after they became cognizant of it, and they had a strong intention to use the latest trend nail color or a future trend nail color. Third, fashion leadership had a statistically significant positive correlation with consumer innovativeness(r=.721, p<.001). Therefore it's found that the women who had more fashion leadership skills were more innovative consumers. Fourth, as for the impact of the trend color on nail color choice, the more innovative consumer group perceived that the trend color exercised larger influence on nail color choice than the less innovative one did, and there was a significant difference according to consumer innovativeness(t=51.71, p<.001). Therefore it's found that the trend color had a great impact on nail color choice depending on the women's consumer innovativeness. This study ascertained that the trend awareness of the consumers is associated with their nail color choice, and this study is expected to provide some information on research into the association between a future trend color and nail color. In addition, this study is expected to make a contribution to differentiated and effective marketing strategy setting through consumer segmentation by fashion leadership and consumer innovativeness and then ultimately to the vitalization of the nail industry.
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