본 연구는 ⟪행동하는 문화⟫(1993) 전시 분석을 통해 동시대 시각예술 현장에서 주요한 화두로 떠오른 사회참여예술의 향방을 모색하고자 한다. ⟪행동하는 문화⟫는 사회적 문제에 개입하는 예술실천이 활기를 띠기 시작했던 1990년대 초 시카고를 중심으로 기획된 프로젝트형 전시이다. 8개 그룹의 참여 작가들은 시카고의 다양한 공동체와 함께 그들이 직면한 사회적 문제를 작업의 주제로 삼아 공동체와의 협업 방식으로 예술을 창작하였다. 이에 연구자는 ⟪행동하는 문화⟫가 예술의 사회적 실천 사례이자, 새로운 큐레토리얼 실험임을 규명하여 사회참여예술의 공공성과 미적 특수성의 공존 가능성을 논의하고자 한다. 본격적인 전시 분석에 앞서 참여예술의 형성 과정과 미학적 근거를 살펴보기 위해 연구자는 1920년대 ...
본 연구는 ⟪행동하는 문화⟫(1993) 전시 분석을 통해 동시대 시각예술 현장에서 주요한 화두로 떠오른 사회참여예술의 향방을 모색하고자 한다. ⟪행동하는 문화⟫는 사회적 문제에 개입하는 예술실천이 활기를 띠기 시작했던 1990년대 초 시카고를 중심으로 기획된 프로젝트형 전시이다. 8개 그룹의 참여 작가들은 시카고의 다양한 공동체와 함께 그들이 직면한 사회적 문제를 작업의 주제로 삼아 공동체와의 협업 방식으로 예술을 창작하였다. 이에 연구자는 ⟪행동하는 문화⟫가 예술의 사회적 실천 사례이자, 새로운 큐레토리얼 실험임을 규명하여 사회참여예술의 공공성과 미적 특수성의 공존 가능성을 논의하고자 한다. 본격적인 전시 분석에 앞서 참여예술의 형성 과정과 미학적 근거를 살펴보기 위해 연구자는 1920년대 아방가르드 미술을 참여예술의 선구적 사례로 살펴보았다. 그리고 1960년대 행동주의 미술과 공공미술을 동시대 참여예술의 전범(典範)으로 상정하였다. 이 시기 등장한 예술 형식들은 전통적인 모더니즘 미학을 해체하고 관객 중심의 사고를 적용하기 시작했다. 1960년대 이후의 예술은 급변화한 사회상과 밀접한 관계를 맺으며 전개되었다. 예술은 점차 사회적 이슈를 주제로 다루고, 창작 과정에 공동체의 참여를 유도하는 등 예술에 사회 통합적 기능을 부여했다. 이처럼 예술이 사회와 관계를 맺으며 발전하자 여러 이론가들은 이 둘의 상호 연관성에 관한 다양한 관점을 제시하였다. 자네트 월프(Janet Wolff)는 예술을 사회의 생산물로 정의하고, 해석학적 관점에서 저자의 죽음과 평범한 대중의 창조적 가능성을 언급한다. 한편 클레어 비숍(Claire Bishop)은 동시대 예술 비평이 저자성의 포기라는 윤리적 기준에 따라 평가되고 있음을 지적한다. 그는 예술과 사회의 관계에 대한 질적 고찰을 동반하지 않는 참여예술은 또 다른 스펙터클에 지나지 않는다고 주장한다. 이에 본 연구에서는 사회참여예술의 현재적 양상을 다각도로 조망하기 위해 예술사회학자들의 다양한 관점을 추출한다. 이러한 참여예술의 역사와 비평은 곧 ⟪행동하는 문화⟫ 전시에서 구체화된다. 연구자는 ⟪행동하는 문화⟫에 나타난 예술의 사회참여적 특성을 ‘문화 행동주의’, ‘공동체 기반의 뉴장르 공공미술’, ‘참여와 협업의 비판적 페다고지’로 정리하고 이를 바탕으로 8개의 개별 프로젝트를 분석한다. 또한 ⟪행동하는 문화⟫에서 실험한 큐레토리얼 특징을 ‘새로운 장소특정성’, ‘관객 참여 유도’, ‘민족지학과 상호학제를 바탕으로 하는 문화연구’, ‘큐레이터로서의 미술가 고용’ 이렇게 네 가지로 구분하고 이에 대해 고찰한다. ⟪행동하는 문화⟫는 공동체의 사회적 이슈와 관련하여 예술의 정치화를 실현하고, 다양한 매체실험을 통해 시각예술의 지평을 확장한 전시였다. 또한 관객의 주체적이고 비판적인 참여를 유도해 공동체 기반 예술교육의 대표적 사례가 되었다. 더불어 미술관 밖에서 미술이 존재할 수 있는 다양한 방식의 가능성을 제시하고, 새로운 예술가-관객 모델을 탄생시켰다. 오늘날 시각예술 현장에서 현재진행형 담론인 참여예술은 ‘윤리적 전환’ 이라는 과제를 안고 있다. 이에 ⟪행동하는 문화⟫는 공공성과 미적 특수성의 균형을 모색한 예술의 사회적 실천 사례로 주목할 만하다. 따라서 본 연구는 현대미술의 오랜 과업이었던 삶과 예술의 통합이라는 명제를 ⟪행동하는 문화⟫에서 발견한다. 더 나아가 ⟪행동하는 문화⟫ 이후의 사회참여예술 사례를 살펴보며 예술의 사회적 실천이 지속 가능한 예술 담론으로서 의의를 지니고 있음을 확인한다.
본 연구는 ⟪행동하는 문화⟫(1993) 전시 분석을 통해 동시대 시각예술 현장에서 주요한 화두로 떠오른 사회참여예술의 향방을 모색하고자 한다. ⟪행동하는 문화⟫는 사회적 문제에 개입하는 예술실천이 활기를 띠기 시작했던 1990년대 초 시카고를 중심으로 기획된 프로젝트형 전시이다. 8개 그룹의 참여 작가들은 시카고의 다양한 공동체와 함께 그들이 직면한 사회적 문제를 작업의 주제로 삼아 공동체와의 협업 방식으로 예술을 창작하였다. 이에 연구자는 ⟪행동하는 문화⟫가 예술의 사회적 실천 사례이자, 새로운 큐레토리얼 실험임을 규명하여 사회참여예술의 공공성과 미적 특수성의 공존 가능성을 논의하고자 한다. 본격적인 전시 분석에 앞서 참여예술의 형성 과정과 미학적 근거를 살펴보기 위해 연구자는 1920년대 아방가르드 미술을 참여예술의 선구적 사례로 살펴보았다. 그리고 1960년대 행동주의 미술과 공공미술을 동시대 참여예술의 전범(典範)으로 상정하였다. 이 시기 등장한 예술 형식들은 전통적인 모더니즘 미학을 해체하고 관객 중심의 사고를 적용하기 시작했다. 1960년대 이후의 예술은 급변화한 사회상과 밀접한 관계를 맺으며 전개되었다. 예술은 점차 사회적 이슈를 주제로 다루고, 창작 과정에 공동체의 참여를 유도하는 등 예술에 사회 통합적 기능을 부여했다. 이처럼 예술이 사회와 관계를 맺으며 발전하자 여러 이론가들은 이 둘의 상호 연관성에 관한 다양한 관점을 제시하였다. 자네트 월프(Janet Wolff)는 예술을 사회의 생산물로 정의하고, 해석학적 관점에서 저자의 죽음과 평범한 대중의 창조적 가능성을 언급한다. 한편 클레어 비숍(Claire Bishop)은 동시대 예술 비평이 저자성의 포기라는 윤리적 기준에 따라 평가되고 있음을 지적한다. 그는 예술과 사회의 관계에 대한 질적 고찰을 동반하지 않는 참여예술은 또 다른 스펙터클에 지나지 않는다고 주장한다. 이에 본 연구에서는 사회참여예술의 현재적 양상을 다각도로 조망하기 위해 예술사회학자들의 다양한 관점을 추출한다. 이러한 참여예술의 역사와 비평은 곧 ⟪행동하는 문화⟫ 전시에서 구체화된다. 연구자는 ⟪행동하는 문화⟫에 나타난 예술의 사회참여적 특성을 ‘문화 행동주의’, ‘공동체 기반의 뉴장르 공공미술’, ‘참여와 협업의 비판적 페다고지’로 정리하고 이를 바탕으로 8개의 개별 프로젝트를 분석한다. 또한 ⟪행동하는 문화⟫에서 실험한 큐레토리얼 특징을 ‘새로운 장소특정성’, ‘관객 참여 유도’, ‘민족지학과 상호학제를 바탕으로 하는 문화연구’, ‘큐레이터로서의 미술가 고용’ 이렇게 네 가지로 구분하고 이에 대해 고찰한다. ⟪행동하는 문화⟫는 공동체의 사회적 이슈와 관련하여 예술의 정치화를 실현하고, 다양한 매체실험을 통해 시각예술의 지평을 확장한 전시였다. 또한 관객의 주체적이고 비판적인 참여를 유도해 공동체 기반 예술교육의 대표적 사례가 되었다. 더불어 미술관 밖에서 미술이 존재할 수 있는 다양한 방식의 가능성을 제시하고, 새로운 예술가-관객 모델을 탄생시켰다. 오늘날 시각예술 현장에서 현재진행형 담론인 참여예술은 ‘윤리적 전환’ 이라는 과제를 안고 있다. 이에 ⟪행동하는 문화⟫는 공공성과 미적 특수성의 균형을 모색한 예술의 사회적 실천 사례로 주목할 만하다. 따라서 본 연구는 현대미술의 오랜 과업이었던 삶과 예술의 통합이라는 명제를 ⟪행동하는 문화⟫에서 발견한다. 더 나아가 ⟪행동하는 문화⟫ 이후의 사회참여예술 사례를 살펴보며 예술의 사회적 실천이 지속 가능한 예술 담론으로서 의의를 지니고 있음을 확인한다.
This research aims to explore the directions of socially engaged art, which has emerged as an important topic in the contemporary visual arts scene, through an analysis of the exhibition titled 《Culture in Action》(1993). 《Culture in Action》 is a project-based exhibition held in Chicago during the ea...
This research aims to explore the directions of socially engaged art, which has emerged as an important topic in the contemporary visual arts scene, through an analysis of the exhibition titled 《Culture in Action》(1993). 《Culture in Action》 is a project-based exhibition held in Chicago during the early 1990s when art’s intervention in social issues began to flourish. Divided into eight projects, the participating artists created artworks and projects in collaboration with diverse communities throughout Chicago and took social issues as the subject of their work. In this context, the research argues that 《Culture in Action》 serves both as a case of art’s social practice and as a new curatorial experiment. It further discusses the possibility in which the publicness of art and its aesthetic specificity can coexist. Prior to an in-depth analysis of the exhibition, the research examines the formative process of participatory art and its aesthetic grounds by considering the “avant-garde art” in the 1920s as a pioneering example of participatory art and further introduces “art activism” and “public art” of the 1960s as earlier models of contemporary participatory art. Art forms that emerged during this period began to dismantle the traditional modernist aesthetics and apply audience-centered approaches. Art after the 1960s, in particular, developed in close relationship with the rapidly changing social landscape. Art began to address the social issues that emerged from this rapid change, and the artists began to endorse art’s function of social integration by including community participation in their creative process. As art developed with close ties to society, there emerged various theoretical viewpoints about the interrelationship between the two. Janet Wolff defines art as the product of society and refers to the death of the author in a hermeneutic sense and to the creative possibilities of the ordinary public. Meanwhile, Claire Bishop points out that contemporary art criticism evaluates art according to the ethical criterion of renouncing authorial presence. Bishop goes on to argue that the participatory art that does not accompany a qualitative examination of the relationship between art and society is nothing more than a spectacle. As such, this research aims to examine contemporary manifestations of socially engaged and participatory art by extracting various viewpoints proposed by art and social theorists. The history and criticism of participatory art are materialized in the 《Culture in Action》 exhibition. This research divides the social engagement and participatory elements in 《Culture in Action》 into three themes, “cultural activism,” “community-based new genre public art,” and “critical pedagogies of participation and collaboration,” and analyzes eight individual projects based on these categories. The research further classifies the characteristics of curatorial experimentation in ⟪Culture in Action⟫ into four parts, “new site specificity,” “audience participation,” “ethnographic and interdisciplinary cultural research,” and “the employment of artists as curators,” and reflects on their implications. ⟪Culture in Action⟫ was an exhibition that realized the politicization of art by incorporating social issues of the community; it was also a project that expanded the horizon of visual arts through various experiments in media. Furthermore, through subjective and critical methods of audience participation, it became a representative example of community-based art education. Last but not least, it presented the possibility of various ways in which art could exist outside the museum and consequently created a new artist-audience model. Participatory art is currently a discourse in progress in the contemporary art scene that is still subject to the task of art’s “ethical turn.” In this sense, ⟪Culture in Action⟫ can be deemed as a notable case of art’s social practice that seeks a balance between publicness and aesthetic specificity. It is in this exhibition that this research discovers the integration of art and life that has been a long-standing task of contemporary art. It is also by looking at the examples of socially engaged and participatory art after ⟪Culture in Action⟫ that the research establishes the art’s social practice as a sustainable art discourse.
This research aims to explore the directions of socially engaged art, which has emerged as an important topic in the contemporary visual arts scene, through an analysis of the exhibition titled 《Culture in Action》(1993). 《Culture in Action》 is a project-based exhibition held in Chicago during the early 1990s when art’s intervention in social issues began to flourish. Divided into eight projects, the participating artists created artworks and projects in collaboration with diverse communities throughout Chicago and took social issues as the subject of their work. In this context, the research argues that 《Culture in Action》 serves both as a case of art’s social practice and as a new curatorial experiment. It further discusses the possibility in which the publicness of art and its aesthetic specificity can coexist. Prior to an in-depth analysis of the exhibition, the research examines the formative process of participatory art and its aesthetic grounds by considering the “avant-garde art” in the 1920s as a pioneering example of participatory art and further introduces “art activism” and “public art” of the 1960s as earlier models of contemporary participatory art. Art forms that emerged during this period began to dismantle the traditional modernist aesthetics and apply audience-centered approaches. Art after the 1960s, in particular, developed in close relationship with the rapidly changing social landscape. Art began to address the social issues that emerged from this rapid change, and the artists began to endorse art’s function of social integration by including community participation in their creative process. As art developed with close ties to society, there emerged various theoretical viewpoints about the interrelationship between the two. Janet Wolff defines art as the product of society and refers to the death of the author in a hermeneutic sense and to the creative possibilities of the ordinary public. Meanwhile, Claire Bishop points out that contemporary art criticism evaluates art according to the ethical criterion of renouncing authorial presence. Bishop goes on to argue that the participatory art that does not accompany a qualitative examination of the relationship between art and society is nothing more than a spectacle. As such, this research aims to examine contemporary manifestations of socially engaged and participatory art by extracting various viewpoints proposed by art and social theorists. The history and criticism of participatory art are materialized in the 《Culture in Action》 exhibition. This research divides the social engagement and participatory elements in 《Culture in Action》 into three themes, “cultural activism,” “community-based new genre public art,” and “critical pedagogies of participation and collaboration,” and analyzes eight individual projects based on these categories. The research further classifies the characteristics of curatorial experimentation in ⟪Culture in Action⟫ into four parts, “new site specificity,” “audience participation,” “ethnographic and interdisciplinary cultural research,” and “the employment of artists as curators,” and reflects on their implications. ⟪Culture in Action⟫ was an exhibition that realized the politicization of art by incorporating social issues of the community; it was also a project that expanded the horizon of visual arts through various experiments in media. Furthermore, through subjective and critical methods of audience participation, it became a representative example of community-based art education. Last but not least, it presented the possibility of various ways in which art could exist outside the museum and consequently created a new artist-audience model. Participatory art is currently a discourse in progress in the contemporary art scene that is still subject to the task of art’s “ethical turn.” In this sense, ⟪Culture in Action⟫ can be deemed as a notable case of art’s social practice that seeks a balance between publicness and aesthetic specificity. It is in this exhibition that this research discovers the integration of art and life that has been a long-standing task of contemporary art. It is also by looking at the examples of socially engaged and participatory art after ⟪Culture in Action⟫ that the research establishes the art’s social practice as a sustainable art discourse.
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